Jump to content


Photo

vreemde tuner-pericelen


  • Please log in to reply
215 replies to this topic

#1 BMWZ3

  • Senior Member
  • 56 posts

0
Neutral

Posted 3 March 2023 - 17:13

Gedag Allemaal,

 

Betreft:

VU+Uno4K SE Openpli 8.3

Schotel 1.2m op polarmount met actuator van 30w tot 42e.

LNB met vier aansluitingen waarvan twee in gebruik en gaan beide naar resp. tuner A en B.

Tuner A; Geavanceerd(motor) , alle satellieten benoemd.

Tuner B; Tweede kabel van draaibaar LNB.

De actuator wordt door DiSEqC 1.2 positioner probleemloos aangestuurd (Moteck VBox2)

Het spul werkt hier in het buitengebied al jaren zonder problemen.

 

Geheel bij toeval heb ik het volgende, vreemde probleem ontdekt;

 

In het bouquette NL heb ik zo,n twintig NL zenders keurig op een rij geplaatst.

Dus NPO1 op 1 en NPO2 op 2 enz.enz.

Ins gelijks heb ik ook met de Duitse , Franse en andere zenders gedaan en ik kan naar hartelust tussen

de diverse bouqetten zappen.

 

Stel nu: In bouquet NL (23e) NPO1, druk op de rode knop, er verschijnt nu een submenu met oa;

"voeg opname toe (stop na huidige uitzending".

Dit bevestig ik met "OK" en de opname begint.

Dit doe ik vervolgens ook met NPO2 en NPO3, ook hier starten de opname,s.

Dan kom ik op plaats 4, hier staat RTL4 en deze is in de lijst "zwart" geworden, kan ik dus niet opnemen.

En de rest van het bouquet is ook voor de helft zwart geworden.

Kon ik wel mee leven, gewoon rekening mee houden.

 

Maar nou komt het:

 

Geheel toevallig startte ik een opname op plek 4, dus RTL4 en direct hierna op NPO1 en NPO2 en het gehele bouquet blijft "wit"

Zonder problemen kan ik nu in het gehele bouquet alle zenders voor opname benaderen, zo heb ik bij wijze van proef een dikke zestien zenders

de opname geactiveerd, ALS je maar eerst start met RTL4.

Hoe dit nou kan???

 

Tot heden ben ik al twee weken met de diverse instellingen en Wiki`s op het net aan het zoeken en stoeien (voorwaar geen peuleschil gezien de waardeloze internet alhier)

Ergens in de instellingen staat er iets niet goed,

maar ik weet het niet meer, hier iemand wellicht?

 

Bij voorbaat

Dank en Groet

pjottr

 



Re: vreemde tuner-pericelen #2 neo

  • PLi® Contributor
  • 712 posts

+45
Good

Posted 3 March 2023 - 17:59

De fout die je maakt is dat je ervan uitgaat dat je maar twee tuners hebt. Jij niet, je hebt er 8.

 

Je hebt 2 LNB's beschikbaar voor een orbitale positie, wat betekent dat je tegelijkertijd twee kwadranten kunt benaderen. Deze LNB's zijn aangesloten op de twee root tuners van de FBC tunermodule. De resterende 6 tuners worden "doorgelust" naar een van deze tuners.

 

Dit betekent dat u maximaal 8 transponders van maximaal 2 kwadranten kunt ontvangen.

 

NPO1 is op 12118H (wat een kwadrant is), NPO2 is op 11739V en RTL4 is op 11856V (die zich in hetzelfde kwadrant bevinden). Dus dit zal prima opnemen, met tuners A, B en C in gebruik.

 

( google translate )


Edited by neo, 3 March 2023 - 17:59.


Re: vreemde tuner-pericelen #3 BMWZ3

  • Senior Member
  • 56 posts

0
Neutral

Posted 4 March 2023 - 16:35

Bedankt voor het meedenken!

 

Uw verhandeling over de kwadranten is mij volstrekt onduidelijk, zal ik moeten induiken.

Maar het kan toch niet zo zijn dat met, zoals U zegt, 8 beschikbare Tuners, mijn zaplijst tijdens het opnemen

van slechts 2 verschillende kanalen op de zelfde satelliet, al voor 50% de boel op zwart gaat?

Ik heb zojuist nog getest:

SBS6 samen met NPO3 opname laten maken en  de gehele zaplijst 23e gaat voor 50% op "zwart"

Echter doe ik eerst SBS6, dan RTL4 en daarna NPO3 is er geen vuiltje aan de lucht en kan ik bijna ongelimmiteert

opnemen.

Wonderlijk niet?



Re: vreemde tuner-pericelen #4 BMWZ3

  • Senior Member
  • 56 posts

0
Neutral

Posted 4 March 2023 - 17:11

Ik denk het probleem te hebben opgelost,

Ik begon te vermoeden dat de tweedekabel weleens geen signaal kon voeren.

Deze eerst doorgemeten en die was in orde, toen de LMB vervangen (in de loop der jaren

heb ik er wat gespaard) en nu komt de gekkigheid niet meer terug!

 

Groet pj.



Re: vreemde tuner-pericelen #5 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 5 March 2023 - 00:04

of een tuner al dan niet een signaal krijgt maakt niks uit, het "grijs maken" van de zenders gebeurt door enigma2 op basis van de tunerconfiguratie en de zenders die op een gegeven moment in gebruik zijn.

als het mogelijk is om de combinatie RTL4+NPO1+NPO2+NPO3 te selekteren voor opnames, dan moet het ook mogelijk zijn om de combinatieNPO1+NPO2+NPO3+RTL4 te selekteren voor opnames.

de gebruikte logica van enigma2 is immers dezelfde voor elk van die combinaties.

 

als een tuner geen signaal krijgt omdat de kabel of LNB defect is, dan zit je gewoon met zwarte opnames, maar dit heeft geen invloed op de beschikbaarheid van zenders in een bouquet.


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: vreemde tuner-pericelen #6 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 5 March 2023 - 00:22

nog even iets over die "kwadranten". Je hebt een FBC tuner, die beschikt over 2 onafhankelijke tuners (elk met een coax ingang) en 6 intern doorgeluste tuners.

een onafhankelijke tuner kan steeds 1 kwadrant van een satelliet ontvangen. Een satelliet heeft 4 kwadranten afhankelijk van polarisatie (H/V) en frekwentieband (hoog/laag).

als je de ontvanger op een zender afstemt dan neemt de ontvanger een vrije tuner, en die selekteert de satelliet en het kwadrant waar die zender toe behoort. De LNB zal vervolgens ALLE frekwenties in dat kwadrant doorsturen naar de tuner, die dan de gewenste frekwentie selekteert en de gevraagde zender naar de tv stuurt (of gaat opnemen).

met 2 onafhankelijke tuners kan je dus 2 kwadranten ontvangen, ofwel van dezelfde satelliet, ofwel 1 kwadrant van 2 verschillende satellieten.

van zodra je 2 onafhankelijke tuners bezet zijn, komen alle zenders die zich in een ander kwadrant bevinden op grijs te staan in de zenderlijst, want je hebt geen onafhankelijke tuner meer beschikbaar om een nieuw kwadrant te selekteren.

je hebt wel nog 6 intern doorgeluste tuners beschikbaar die elk een frekwentie kunnen selekteren op één van de 2 kwadranten die door de onafhankelijke tuners worden ontvangen.

met een FBC tuner kan je dus 8 verschillende frekwenties selekteren op 2 satellietkwadranten, waarbij er op elke frekwentie nog eens tientallen zenders kunnen beschikbaar zijn.

Je kan in princiepe tien tot twintig opnames terzelfdertijd starten, gesteld dat je hardware snel genoeg is om deze datastroom bij te houden.

 

je zit nog wel met een ander probleem namelijk dat je CD/TVV kaart niet meer dan 2-3-4 gelijktijdige opnames toelaat, bij meer opnames gaat de kaart in "strafmode" en, worden alle zenders zwart. Met uitzondering van de FTA zenders natuurlijk, deze spreken de CD/TVV kaart niet aan en de limiet is hier enkel beperkt door de snelheid van je hardware.


Edited by jeanclaude, 5 March 2023 - 00:24.

DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: vreemde tuner-pericelen #7 BMWZ3

  • Senior Member
  • 56 posts

0
Neutral

Posted 5 March 2023 - 10:00

@ JeanClaude;

 

Dikke dank voor jou uitvoerige uitleg, hier is het kwadranten kwartje nu wel gevallen.

Ik heb het uitgeprint en in de plastic satmap gevoegd (voor later).

Inderdaad, het ligt dus niet aan de kabel of LNB maar toch zit er hier iets niet helemaal koosjer.

Ik heb van ochtend de oude LNB terug geplaatst en dat geeft geen verbetering.

Het blijft een wonderlijk geval,

Stel je voor, ik heb het zojuist weer beproeft, Afgestemt op NPO1 en dan opnemen zowel NPO3 als

SBS8 en de helft van de zaplijst wordt grijs.

Ik stop de opnamen en ga afstemmen op RTL4 en nu weer opnemen  van NPO3 en SBS8 en de gehele

zaplijst blijft wit, ik kan nu elk station benaderen en opnemen en in de eerste situatie niet.

Je zou zeggen "dit kan niet"

Een wonderlijk geval, dat is het.



Re: vreemde tuner-pericelen #8 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 5 March 2023 - 10:30

in je tunerconfiguratie staan de tuners C-H toch aangemeld als "intern doorgelust" ?

als je OK drukt zie je dan onderaan rechts de tuneraanduidingen A tot & met H op het scherm ? (in geel als de tuner in gebruik is, groen voor de tuner die je op dat moment gebruikt, wit voor de vrije tuners)


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: vreemde tuner-pericelen #9 BMWZ3

  • Senior Member
  • 56 posts

0
Neutral

Posted 5 March 2023 - 13:33

Ik heb idd rechts onder de tuners staan,  A tm H , afhankelijk van het kanaal wisselt de kleur en de letter .zo heb A,B,en C zien veranderen.In de instellingen heb beide tuner voorkeuren op auto staan en die van C tm H ook op automatisch doorlus



Re: vreemde tuner-pericelen #10 jeanclaude

  • Senior Member
  • 866 posts

+28
Good

Posted 5 March 2023 - 15:30

tja, dan weet ik het ook niet meer .......


DreamBox 7000S+8000HD (eindelijk), openPLi, CCcam, 85 cm schotel, draaibare opstelling en VEEL te weinig slaap.

Re: vreemde tuner-pericelen #11 BMWZ3

  • Senior Member
  • 56 posts

0
Neutral

Posted 5 March 2023 - 18:40

Ik heb morgen nog een vrije dag, 

Ik ga een fabriek reset doen op de box en alles opnieuw instellen

Ben ik wel een poosje zoet mee

Wellicht????????

Intussen Bedankt zover

Groet pj.



Re: vreemde tuner-pericelen #12 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 5 March 2023 - 19:03

Off factory reset echt alles terug zet weet ik niet vermoed

dat de schone image file niet (meer) op de box staat.

Om zeker te zijn dat alles naar kale openpli gaat is

nieuw flashen beter en natuurlijk geen oude configuraties overnemen als

je die ooit opgeslagen hebt.


Edited by luisteraar, 5 March 2023 - 19:04.


Re: vreemde tuner-pericelen #13 neo

  • PLi® Contributor
  • 712 posts

+45
Good

Posted 5 March 2023 - 19:08

Afgestemt op NPO1 en dan opnemen zowel NPO3 als

SBS8 en de helft van de zaplijst wordt grijs.

Ik stop de opnamen en ga afstemmen op RTL4 en nu weer opnemen  van NPO3 en SBS8 en de gehele

zaplijst blijft wit, ik kan nu elk station benaderen en opnemen en in de eerste situatie niet.

 

Welk kanaal is SBS8?

 

( google translate )



Re: vreemde tuner-pericelen #14 neo

  • PLi® Contributor
  • 712 posts

+45
Good

Posted 5 March 2023 - 19:09

Off factory reset echt alles terug zet weet ik niet vermoed

 

Een fabrieksreset verwijdert alleen /etc/enigma2, dus alle Enigma-configuratie.

 

Het verwijdert geen plug-ins en het verwijdert geen plug-inconfiguraties die niet zijn opgeslagen in /etc/enigma2.

 

( google translate )



Re: vreemde tuner-pericelen #15 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,661 posts

+460
Excellent

Posted 5 March 2023 - 20:58

Schoon flashen is de beste oplossing, geen backup zaken meenemen zodat plugins en dergelijke ook niet vanzelf geïnstalleerd worden.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: vreemde tuner-pericelen #16 BMWZ3

  • Senior Member
  • 56 posts

0
Neutral

Posted 6 March 2023 - 13:37

Nou ik gooi de handdoek in de ring.

Ik heb het advies van Moderator gevolgd en de tuners ingesteld als voorgaand beschreven

Op 23e satelliet scan uitgevoerd en een nieuwe zaplijst gemaakt.

Maar het blijft "van het zelfde laken een pak"

Ik denk dat er een foutje in de box zit, tuner C komt niet altijd in heb ik de indruk.

Zoals ik reeds eerder zei, ik kan er wel mee leven, gewoon rekening mee houden

Maar het blijft een raar fenomeen, dat wel.

Ik wil graag alle meedenkers en ondersteuners hier bedanken voor de inbreng.

Moderator wat mij betreft kan er hier een slotje op,

Bedankt gij allen en tot ziens

groet pj.



Re: vreemde tuner-pericelen #17 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 6 March 2023 - 13:53

Nou ik gooi de handdoek in de ring.

Ik heb het advies van Moderator gevolgd en de tuners ingesteld als voorgaand beschreven

Op 23e satelliet scan uitgevoerd en een nieuwe zaplijst gemaakt.

Maar het blijft "van het zelfde laken een pak"

Ik denk dat er een foutje in de box zit, tuner C komt niet altijd in heb ik de indruk.

Zoals ik reeds eerder zei, ik kan er wel mee leven, gewoon rekening mee houden

Maar het blijft een raar fenomeen, dat wel.

Ik wil graag alle meedenkers en ondersteuners hier bedanken voor de inbreng.

Moderator wat mij betreft kan er hier een slotje op,

Bedankt gij allen en tot ziens

groet pj.

Je geeft wel erg gauw op, waarom doe je eigenlijk een satellietscan? Helemaal niet nodig, terwijl je een kant en klare Hans lijst met alle boeketten erin kunt zetten, daarna je diseqc instellingen goed zetten en het zou gewoon moeten werken.

Zonde dat je deze mooie ontvanger niet meer gaat gebruiken of aan dekant zet, kom op geef niet op, zet er een Hans lijst in die kun je vanuit het menu erin zetten mits je een ethernetkabel aangesloten hebt die aan je netwerk hangt.

 

Schotel 1.2m op polarmount met actuator van 30w tot 42e.

LNB met vier aansluitingen waarvan twee in gebruik en gaan beide naar resp. tuner A en B.

Tuner A; Geavanceerd(motor) , alle satellieten benoemd.

Tuner B; Tweede kabel van draaibaar LNB.

De actuator wordt door DiSEqC 1.2 positioner probleemloos aangestuurd (Moteck VBox2)

Het spul werkt hier in het buitengebied al jaren zonder problemen.

 

Als ik dit zo lees, zit het probleem meer in je draaibare opstellingen met een V2-BOX, jammer dat je geen vaste opstelling hebt, nu heb je vele onbekenden die jouw problemen verklaren.


Edited by Sagitarius, 6 March 2023 - 14:01.

73's

PE1AQZ


Re: vreemde tuner-pericelen #18 neo

  • PLi® Contributor
  • 712 posts

+45
Good

Posted 6 March 2023 - 15:50

Wat ik hier mis is een compleet overzicht van de tunerconfiguratie.  Niet alleen A en B, maar ook C tot H.

 

Als C tot H zijn geconfigureerd als "hetzelfde als A", maar de configuratie van B is zo dat de box niet kan detecteren dat A en B ook hetzelfde zijn, dan zou dit het gedrag kunnen verklaren.

 

( google translate )



Re: vreemde tuner-pericelen #19 BMWZ3

  • Senior Member
  • 56 posts

0
Neutral

Posted 6 March 2023 - 18:43

Nee, nee, goed lezen SVP, ik heb wel degelijk de configs van de beide tuners aangegeven, kijk maar bij de aanvang van dit topic. En vervolgens gisteren om 14,33 uur een aanvulling ten aanzien van der tuners C tm H!

Overigens wel fijn dat dit draadje nog leeft bij ons hobbyisten,,,,

Pj.



Re: vreemde tuner-pericelen #20 neo

  • PLi® Contributor
  • 712 posts

+45
Good

Posted 6 March 2023 - 19:17

Ik zie nergens een EXACT overzicht van u configuratie, alleen wat omschrijvingen.

 

( google translate )




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users