Jump to content

Photo

Vraag over LAN hub

• Please log in to reply
9 replies to this topic

#1 Lutz

• Senior Member
  • 746 posts

+1
Neutral

Posted 28 April 2023 - 16:58

Ik heb een VU+SoloSE ontvanger, die per cross connect LAN kabel rechtstreeks verbonden is met de echte satellietontvangerVu+Duo2.

Dat werkt perfect met vaste IP adressen, handmatig ob beide boxen ingesteld.

De SE box heeft een USB WLAN stick, zo dat de box ook kan updaten.

Nu zou ik graag een WLAN bridge in de SE box willen insteken, zodat de box denkt via een LAN kabel met internet te zijn verbonden.

Nu heb ik het probleem, dat de SoloSE maar een LAN connector. Is er een mogelijkheid om WLAN bridge en LAN kabel via een hub met de SoloSE te verbinden?

Zou dat kunnen?

Alvast bedankt voor het meedenken!

<p>VU+Duo2, VU Solo SE, DM800HD se R.I.P, Visiosat Big Bisat schotel met QuadLnbs voor Astra 1 - 3, Hotbird

Re: Vraag over LAN hub #2 luisteraar

• Senior Member
  • 2,480 posts

+24
Neutral

Posted 28 April 2023 - 18:49

Is al lang geleden dat ik dat gedaan heb.

uit mijn geheugen

route add default gw wifiport

en in de control forward activeren.

google kan je verder helpen

Edited by luisteraar, 28 April 2023 - 18:50.

Re: Vraag over LAN hub #3 WanWizard

• PLi® Core member
  • 70,485 posts

+1,810
Excellent

Posted 28 April 2023 - 18:54

Maak het nu niet moeilijker dan het is ;).

Als die WLAN bridge (en dus geen router!) additionele ( = meer dan 1 ) ethernet poorten heeft, dan kun je die gewoon op beide boxen aansluiten. Als die WLAN bridge kun je er een klein switchje tussen zetten (hubs worden al even niet meer gemaakt) met minimaal 3 poorten ( 1 x bridge, 1 x SE, 1 x Duo2 ).

In beide gevallen moeten de ethernet poorten van beide boxen een IP krijgen in het WLAN subnet, want dat is dan 1 netwerk geworden.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.

Re: Vraag over LAN hub #4 luisteraar

• Senior Member
  • 2,480 posts

+24
Neutral

Posted 28 April 2023 - 19:29

hij heeft geen wifi router.
hij wil de satbox met wifi als geway gebruiken.
op box met wifi
route add default wifi interface.
op box met wifi forward vrij geven.

op de box zonder wifi verbonden met
box met wifi ingeven.
route add default GW box ip van
box met wifi.

leuk om er mee te spelen.

Edited by luisteraar, 28 April 2023 - 19:32.

Re: Vraag over LAN hub #5 luisteraar

• Senior Member
  • 2,480 posts

+24
Neutral

Posted 28 April 2023 - 19:47

kleine toevoeging.
ip nummer moet in lan ipnummer range zitten.
niet alle internet routers accepteren
ip nummers die geen dhcp entre hebben.
uitproberen

Re: Vraag over LAN hub #6 WanWizard

• PLi® Core member
  • 70,485 posts

+1,810
Excellent

Posted 28 April 2023 - 20:11

hij wil de satbox met wifi als geway gebruiken.

Dat lees ik daar helemaal niet uit, ik zie alleen maar de vraag om gelijktijdig de SE aan de WLAN en de Duo2 te hangen.

@Lutz,

Kun je verduidelijken wat je precies wilt doen?

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Re: Vraag over LAN hub #7 Lutz

• Senior Member
  • 746 posts

+1
Neutral

Posted 29 April 2023 - 05:22

Goedemorgen allemaal,

de Duo2 heeft een redelijk WiFi moduul om bij te werken, De SoloSE heeft geen ingebouwd module en ik heb jaren geleden het officieelUSB module van Vu+ gekocht en dat werkt zonder extra drivers te installeren. Nu heb ik een WLAN bridge van Vonets gekocht met 802.11ac standaard. Ermee kan ik de SoloSE bijwerken, maar moet ervoor het LAN kabel voor de SoloSE uittrekken. Op dit moment heeft de Duo2 een gereserveerd IP adres. Dus ze krijgt altijd hetzelfde IP adres. Hetzelfde kan ik met de SoloSE doen.

Wat ik nog niet geprobeerd heb is aan de WLAN bridge een switch hangen en twee laptops om te testen via LAN kabel aan de switch aansluiten. Dan kom ik erachter op de bridge ook meerdere clients kan verzorgen met verschillende IP adressen.

Alvast fijne zaterdag!

<p>VU+Duo2, VU Solo SE, DM800HD se R.I.P, Visiosat Big Bisat schotel met QuadLnbs voor Astra 1 - 3, Hotbird

Re: Vraag over LAN hub #8 Lutz

• Senior Member
  • 746 posts

+1
Neutral

Posted 29 April 2023 - 07:33

Verrassend genoeg werkt het: terwijl de vonets bridge geen DHCP server draait kan ik via een switch meerdere apparaten met LAN kabel aansluiten.

Is het nog zinvol om de reserve ontvanger Duo2 een vast IP adres te geven? Op de client kan ik ook in plaats van een ip adres ook http://vuduo2.local:8001 intikken, en dan wekt het.

Re: Vraag over LAN hub #9 40H3X

• Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,956 posts

+191
Excellent

Posted 29 April 2023 - 08:18

Klopt, dat hoeft niet, sinds (uit het hoofd OpenPLi 6.X) we Avahi hebben geïmplementeerd, kan je met de <hostname>.local je ontvanger in het LAN bereiken.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.

Re: Vraag over LAN hub #10 WanWizard

• PLi® Core member
  • 70,485 posts

+1,810
Excellent

Posted 29 April 2023 - 16:32

Verrassend genoeg werkt het: terwijl de vonets bridge geen DHCP server draait kan ik via een switch meerdere apparaten met LAN kabel aansluiten.

Ik had niet anders verwacht, een bridge is layer 2, en transparant voor IP. Een hub en een switch zijn technisch ook gewoon bridges, maar dan multi-port.

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users