Jump to content


Photo

codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen


  • Please log in to reply
59 replies to this topic

#1 Henk1201

  • Senior Member
  • 33 posts

+1
Neutral

Posted 5 July 2023 - 08:19

Via een kennis kreeg ik de volgende mail. Dat betekend dat de losse kaart direct niet meer in open PLI zal werken denk ik

 

 

c4dca1ba-77ed-bbee-45e8-1aadbf52e1f5.png

Ondersteuning oude Mediaguard codering stopt

Canal Digitaal maakt al geruime tijd gebruik van nieuwere versies van coderen / decoderen.
Daarom is nu de beslissing genomen om dit najaar aan aantal oudere versies niet meer te ondersteunen.
De afschakeling vindt gefaseerd plaats vanaf september 2023.

Hierdoor zullen ontvangstinstallaties welke gebruik maken van een oude Mediaguard 2.0 CI module (zwarte sticker met wereldbol) moeten worden voorzien van een nieuwe Mediaguard CI module (Witte sticker)

Ook ontvangers met een multicas kaartlezer zullen gebruik moeten gaan maken van een CI module met smardkaart. 

De CAM803 CI module blijft uiteraard gewoon werken als ook de witte Mediaguard CI module zoals deze reeds lange tijd in omloop is.

De M7 ontvangers SAT801, Philips 7121, 7141, 8121 en 8141 blijven zonder problemen werken.
Ook de ontvangers zoals de APEBOX en Piccollo BNL zullen in combinatie met de juiste CI module zonder problemen blijven functioneren.



Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #2 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,406 posts

+395
Excellent

Posted 5 July 2023 - 08:51

Ik heb dit topic verplaatst omdat dit niet specifiek PLi gerelateerd is.
Ik ga er overigens blindelings vanuit dat dit voor alle Enigma gebaseerde hardware geldt die geen CI slot hebben. Vanaf dat moment kan de gebruiker enkel nog maar gebruik maken van de witte module, de oranje module (701) of de laatste rode CI module (803) van CD.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #3 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,463 posts

+114
Excellent

Posted 5 July 2023 - 10:18

Ik heb allang CDS niet meer nodig… Het is jammer als je in een gebied zit wat b.v. geen goede internet verbinding hebt en schotel de enige mogelijkheid is. Denk dat het meer de pensionado’s betreft die in het buitenland vertoeven….


Met één been in het graf..... Helaas

Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #4 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 5 July 2023 - 17:15

Het probleem met deze berichtgeving is dat TotaalTV veranderingen op dit gebied altijd met veel fanfare aankondigt, terwijl er keer op keer weinig aan de hand bleek. Een mooi voorbeeld was de tijdelijke WK-zender in 4K, die zou zeker weten niet met een kaart te bekijken zijn. In werkelijkheid hoefde er alleen maar een mapping toegevoegd te worden aan Oscam. Wat Canal Digitaal werkelijk van plan is, is om die reden totaal gissen. Wat we wel weten is dat Canal Digitaal zijn klanten nooit heeft willen wegsturen.

 

Dus kortom, het enige wat je kan doen is afwachten. Als de kaartlezer daadwerkelijk onbruikbaar wordt komt er hier Ziggo.



Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,640 posts

+1,739
Excellent

Posted 5 July 2023 - 17:42

Als we dan ook nog gedwongen worden om diep in de buidel te tasten om de smartcard om te ruilen voor een CI module, dan zullen er nog wel meer opstappen denk ik.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #6 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 5 July 2023 - 17:56

Kreeg voor mijn verjaardag een Nokia 8010 Streaming Box https://www.androidp...aming-box-8010/

 

O.a de TVV app staat daarop en het werkt nog eens goed ook https://www.tv-vlaan.../posts/live-tv/

 

Ik heb van van TVV 2 witte modules gekregen (gratis), omgeruild.

 

Mijn kaartje werkt al 14 jaar voortreffelijk, 


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #7 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,016 posts

+639
Excellent

Posted 5 July 2023 - 17:56

Als we dan ook nog gedwongen worden om diep in de buidel te tasten om de smartcard om te ruilen voor een CI module, dan zullen er nog wel meer opstappen denk ik.

En ergens anders een abbo afsluiten.

Niet erg praktisch in mijn geval. 

Ik heb de keuze uit Telenet of Proximus.

Met Telenet ben ik ook verplicht een CI module te gebruiken.  En dan nog één die niet in een enigma ontvanger werkt. (tenzij met trukjes).

Opnames blijven een probleem.

Een ontvanger van Telenet, doet dan weer opnames in de cloud.

En ik heb nog nooit een stream zonder fout kunnen afspelen.  Er zitten altijd wel hick-ups of een stotter in.  Meestal wel niet veel, maar het irriteert mij.

E.e.a. zal wel liggen aan mijn internet verbinding.  Maar er is niet veel beter hier.  (De Proximus lijn is 1.5km tot aan de straat box)

(Tenzij wederom Telenet.  En die is niet ongelimiteerd, tenzij je enkele organen verkoopt om de rekening te betalen)

 

Proximus:  Mijn dochter heeft Proximus en ik begrijp niet hoe zij daar naar kan kijken.  Stotteren en hick-ups.

En dan met mijn Proximus lijn verwacht ik niet veel beter.

Opnames zijn wederom in de cloud en beperkt houdbaar.

 

PS:  Je kunt je afvragen hoe doe dan je EPG stuff met zo een slecht internet verbinding.

Ze is onbeperkt in volume en voor internet valt de snelheid toch nog mee.

 

                                                            Ontvangstrichting Zendrichting

DSLAM-gegevenssnelheid max. kbit/s 50000                   6000

DSLAM-gegevenssnelheid min. kbit/s 32  

Lijncapaciteit kbit/s                              62095                   10108

Huidige gegevenssnelheid kbit/s        49890                    6000

Min. effective gegevenssnelheid kbit/s 45257                 5998


Edited by doglover, 5 July 2023 - 17:58.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,640 posts

+1,739
Excellent

Posted 5 July 2023 - 18:25

Ik heb helemaal geen keuze, geen (legale) provider hier levert een alternatief.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #9 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 5 July 2023 - 19:40

Zou het kunnen dat de minder legale aanbieders zich in de handen wrijven, met de steeds toenemende beperkingen.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #10 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,016 posts

+639
Excellent

Posted 6 July 2023 - 06:14

Minder legale aanbieders zijn geen alternatief:

 

1. Via het internet, wat niet stabiel genoeg is in mijn geval.

2. De ondertiteling ontbreekt bijna altijd.

En als slechthorende heb ik deze absoluut nodig.

3.Het is illegaal.


Edited by doglover, 6 July 2023 - 07:32.

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #11 Solo-2

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 6 July 2023 - 10:32

Als we dan ook nog gedwongen worden om diep in de buidel te tasten om de smartcard om te ruilen voor een CI module, dan zullen er nog wel meer opstappen denk ik.

 

Bedoel je met CI module de cam803, de cam803 ondersteund alleen een Common Interface Slot CI+ 1.3 of CI+ 1.4.

 

Ik weet niet hoeveel tuners die versies ondersteunen?


Vu+Solo2 met OpenPLI Python3 DiSEqC A/B/C/D 2 kabels.

Vu+solo als fallback met OpenPLI Python3.


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #12 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,406 posts

+395
Excellent

Posted 6 July 2023 - 11:13

Er zijn sowieso twee modules die met Enigma ontvangers werken. De oranje 701 module met ingebakken kaart en de witte waar de kaart in gestopt moet worden. De 803 module werkt zeker niet in alle ontvangers / TV’s.

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #13 Solo-2

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 6 July 2023 - 11:51

Als de cam803 de opvolger is van de cam701 dan is de cam701 ook niet meer te bestellen, op internet kom ik ze niet tegen, melding geen voorraad.


Vu+Solo2 met OpenPLI Python3 DiSEqC A/B/C/D 2 kabels.

Vu+solo als fallback met OpenPLI Python3.


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #14 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 6 July 2023 - 12:01

Ik wel, maar voor 120 €, en dan nog wel in Frankrijk.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #15 Solo-2

  • Senior Member
  • 254 posts

0
Neutral

Posted 6 July 2023 - 12:09

Op de site van CD staat alleen de cam803 voor 99 euro.

 

Hoe kom ik er achter welke versie van de CI slot mijn solo2 heeft?


Edited by Solo-2, 6 July 2023 - 12:13.

Vu+Solo2 met OpenPLI Python3 DiSEqC A/B/C/D 2 kabels.

Vu+solo als fallback met OpenPLI Python3.


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #16 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 July 2023 - 13:09

Je Solo2 doet EN 50221 standaard CI.

  • De Common Interface is beschreven in Europese standaard EN 50221 en heeft geen versienummer,
  • CI+ is geen officiële standaard, maar iets wat een monsterverbond van fabrikanten heeft bedacht. CI+ heeft versienummers.
  • CI+ 1.4 is evenwel overgedragen aan de ETSI en is gestandaardiseerd in standaard TS 103 205, CI+ 1.4 is radicaal anders dan de vorige versies van CI, daarom dus dat CI+ 1.4 niet op oudere apparatuur werkt. Ik verwacht dat de ETSI de versienummers van CI+ niet door zal zetten, zo werken ze normaal niet.


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #17 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,406 posts

+395
Excellent

Posted 6 July 2023 - 13:09

Ik wel, maar voor 120 €, en dan nog wel in Frankrijk.

Als jij de oranje module (701) nog wel kunt aanschaffen, dan zeker doen. Hier in NL zijn die al lang niet meer leverbaar. De witte waar de kaart in geplaatst moet worden werkt nog wel in veel hardware.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #18 pgmpli

  • Senior Member
  • 534 posts

+21
Neutral

Posted 6 July 2023 - 17:02

 

Ik wel, maar voor 120 €, en dan nog wel in Frankrijk.

Als jij de oranje module (701) nog wel kunt aanschaffen, dan zeker doen. Hier in NL zijn die al lang niet meer leverbaar. De witte waar de kaart in geplaatst moet worden werkt nog wel in veel hardware.

 

De Witte werkt hier, maar die beperkingen, dat zal beter moeten, anders stop ik ermee.

IPTV van TVV gebruik ik nu ook, en wel op de TV en op de PC, is flink verbeterd t.o.v 2 jaar geleden.

Glasvezel ligt nu in de straat, o.a Orange is beschikbaar, moet dit nog even aftoetsen.


Vu+ DUO 4K - 2x FBC DUAL DVB-S2X v2 tuner + DVB-T USBtuner


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,640 posts

+1,739
Excellent

Posted 6 July 2023 - 18:46

Ik was niet van plan om 99 euro neer te leggen omdat M7 zo nodig wat veranderen wil, om daarna ook nog gelimiteerd te zijn tot 1 box en 1 transponder.

 

En er zijn geen legale aanbieders die een alternatief bieden.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: codering verandering Canal digitaal TV Vlaanderen #20 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,016 posts

+639
Excellent

Posted 7 July 2023 - 09:45

Er is een oplossing:

Oscam de kaart laten lezen in Nagra-CAK7 mode.

Dit is mogelijk, maar niet gemakkelijk.

 

Er zijn mensen die het doen.  Maar de reactie is altijd:

 

"Ja, ik kan het, maar vertel het niet"

"Zoek het maar op het net"

 

Ter info:  Ik kan het niet.


~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users