Hierbij doe ik een oproep aan alle OpenPLi gebruikers om eens te testen d.m.v. een software update en / of het installeren van plug-ins of het downloaden van andere bestanden van de OpenPLi servers of zij daar geregeld problemen mee ervaren. Ik denk hier met name aan de volgende zaken.
- Het online flashen van eender welke OpenPLi image lijkt traag te verlopen.
- Na het flashen lijkt het restoren van sommige zo niet alle plug-ins ook weer traag te verlopen. Ook het actualiseren van de packages.
- Het updaten van de image duurt soms absurd lang en lijkt het of er niets gebeurt.
- Als je een nieuwe plug-in wilt installeren en je kiest voor de groene toets, dat het enige tijd duurt voordat de plug-ins worden getoond.
- Alle andere details die ik hier nog niet genoemd heb, maar voor de gebruiker de indruk wekken dat er iets mis zou zijn met de downloadservers.
Waarom deze interesse. Heel simpel. Ik ervaar dit namelijk al enige (onbepaalde) tijd en heb vervolgens al meerdere vruchteloze contacten met KPN gehad. Ook op het KPN forum loopt er hier een draadje over waar ik duidelijk mijn ergernis ventileer. Dit omdat alle medewerkers die ik gesproken heb NATUURLIJK NOOIT van mijn probleem gehoord hebben en dit zelf nooit hebben ervaren. Er is namelijk aangetoond dat het verkeer vanaf mijn woning gewoon 100% is maar dat in de route tussen KPN servers en mogelijk een Orange server in Frankrijk een fors verlies (100%) van data plaatsvindt. Het enige wat KPN doet, welke afdeling ik ook spreek, is refereren naar het gebruik van een FritZbox i.p.v hun eigen hardware de Experiabox. Zij gaan er dus volledig aan voorbij dat de aangeboden onderzoeken helder aantonen dat alles tussen mijn woning en de KPN server(s) gewoon top verloopt. Mijn internet, mail, streaming etc. etc. werkt gewoon goed. Enkel de verbinding tussen eender welke box en onze downloadserver.
Mocht iemand voldoende skills hebben om zijn eigen internetverbinding tussen zijn box en onze downloadservers te testen, dat kan met een eenvoudige tool die de route toont die het signaal aflegt. Je kunt met de Nightly Build en mogelijk ook met de RC9 het programma MTR via Putty installeren. Dit doe je als volgt.
- Log in op je box met Putty.
- Geef in “opkg update Enter en daarna OPKG install MTR.
- Na de installatie geef je in Putty in mtr -Twn -4 downloads.openpli.org
- De verkregen dat zou je eventueel hier kunnen posten.
Ik hoop dat meer gebruikers van OpenPLi dit probleem wat ik ervaar ook ervaren. Weliswaar gebeurt dit niet altijd, maar als je vaak flasht zoals ik, dan is het niet meer “even” een boxje flashen want het is alsof je een soortement “kolen gestookte internet” hebt, dit kenbaar maakt bij de zakelijke ISP en deze niet thuis geeft. Voor de duidelijkheid. Mijn internet is prima, maar het gaat sec over de verbinding tussen eender welke box en de OpenPLi downloadserver.
Eigenlijk hoop ik dat veel gebruikers reageren zodat ik KPN om de oren kan slaan met deze metingen.