Jump to content


Photo

VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen


  • Please log in to reply
33 replies to this topic

#1 iamsander

  • Senior Member
  • 64 posts

0
Neutral

Posted 3 November 2023 - 02:17

Ik heb een VU+ Ultimo 4K ontvanger sinds 2020. Prima ontvanger maar nu al voor de 3e keer in 3 jaar bleef de tijd stilstaan en reageerde de ontvanger niet meer op de afstandstandsbediening.  Na het uit en aan zetten van de ontvanger deed die het weer. Maar wederom was mijn opname lijst weg (opnames staan op mijn Synology NAS Server) en bij netwerktest: LAN verbinding IP-adres: onbevestigd en Nameserver: onbevestigd.

Automatische IP verkrijgen (DHCP) staat aan.

 

Ik heb niets veranderd aan mijn modem, nas of ontvanger.  Vroeger was ik veel mee bezig met mijn linux ontvangers maar nu ben er er niet echt actief mee bezig meer. Andere bezigheden gekregen.  Gebruiken hem enkel nog voor TV Vlaanderen te kijken en opnemen naast NLZiet en streaming diensten we hebben.

Nu wilde me partner vanavond een opnamen kijken en kwam ik er achter dat er een probleem is zomaar vanuit het niets. Ben de halve avond er al mee bezig en geen stap verder.  Heb zelfs de Modem, NAS en VU+ uit gezet en weer aan. Maakt niets uit.

 

Heeft iemand een idee hoe dit plots kan en hoe op te lossen is?. In het verleden is het me blijkbaar 2x gelukt aan de praat te krijgen maar kom er nu niet uit meer en krijg er een beetje een punthoofd van. We kunnen nu dus niet opnemen meer en ook geen EPG inladen meer. Enkel nog live kijken met deze toch zeer duren ontvanger.  Kreeg inmiddels al gemopper over de ontvanger.

 

Ben inmiddels al 6 uur bezig en nog geen steek verder.

 

Op mijn FritzBox staat mijn VU+ bij Ongebruikte verbindingen terwijl hij hij toch gebruikt wordt.  Was ook al tijden niet in mijn modem geweest.

 

 



Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #2 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 3 November 2023 - 08:36

Wel zou ik eerst eens beginnen deze ontvanger helemaal vanaf 0 weer opnieuw te installeren dus gewoon met de USB stick en GEEN backup terug zetten en alles weer handmatig instellen.


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #3 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 3 November 2023 - 09:36

dat probleem is bij op mijn ultimo4k/openpli 9.0 / 8.3  ook na een herstart/update Dan heb ik geen verbinding met mijn synology na een herstart van enigma2 is er wel verbinding met mijn nas

de nas is verbonden met lan/nfs

maar effe helemaal opnieuw beginnen kan zeker geen kwaad


Edited by teo1966, 3 November 2023 - 09:37.

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #4 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,645 posts

+460
Excellent

Posted 3 November 2023 - 09:43

Als het dan al netwerk gerelateerd is zou ik enigma2 niet opnieuw starten maar alleen het netwerk even herstarten via het menu, als er dan wel netwerk is kan het zijn dat het probleem elders zit, misschien in de Fritzbox, die staan ook 'bekend' om ineens wat anders te doen dan wortd verwacht.

 

 

Probeer eens een statisch ipadres en handmatig ingestelde gateway te gebruiken, uiteraard buiten de reeks welke door de router wordt uitgedeeld.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #5 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 3 November 2023 - 10:56

Na een herstart van het netwerk ( duurt erg lang ) blijft het probleem geen verbinding met de nas de softcam verbinding werkt wel naar mijn extrend 9500 ook vanaf de reboot Vande ontvanger
Herstart ik enigma2 werkt de nfs mount wel naar de nas
Heb een asus rt-ax86u pro met de laatste Merlin als dhcp

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #6 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,645 posts

+460
Excellent

Posted 3 November 2023 - 11:05

Je zou eens kunnen proberen de mounts in /etc/fstab in te stellen maar dat vergt wel iets 'kennis' in de vorm van dat je weet hoe je de mountpoints moet aanmaken en hoe je fstab kunt aanpassen waarbij je moet opletten dat een windows editor de opmaak niet om zeep helpt, als je bekend bent met vi (vim) editor kan je het gewoon in CLI direct in telnet uitvoeren.
 
Je begint met een mountpoint aan te maken, bijvoorbeeld 'Opnames'
mkdir /media/Opnames
Vervolgens zorg je dat je een map op de NAS gedeeld hebt (in dit voorbeeld NFS) welke dan, als voorbeeld, de naam 'recordings' heeft.
De fstab entry welke je toevoegt zou dan eruit kunnen zien als (in dit voorbeeld heeft de NAS het adres 172.16.1.4)
172.16.1.4:/volume1/recordings    /media/Opnames      nfs     rw,nolock
Je slaat dit op een geeeft het commando
mount -a
en controleer of de mount gemaakt is met 
mount

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #7 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 3 November 2023 - 11:09

heb geprobeerd een log aan te maken geherstart in debug modus

dit heb ik eruit gehaald

 

[AutoMount.py] UMOUNT-CMD-3 ---> umount -fl '/media/net/DS1019'
[AutoMount.py] NFS MOUNT-CMD---> mount -t nfs -o rw,nolock,tcp,retry=0,intr,soft,noatime 'DS1019:/volume1/video' '/media/net/DS1019'
[Console] command: mount -t nfs -o rw,nolock,tcp,retry=0,intr,soft,noatime 'DS1019:/volume1/video' '/media/net/DS1019'

 

Attached File  enigma.20231103.txt   146.67KB   3 downloads


VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #8 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,645 posts

+460
Excellent

Posted 3 November 2023 - 11:40

Heb je er een harddisk inzitten?

Ik zou voor de netwerkschijf een ander mountpoint kiezen dan /media/hdd want kennelijk bestaat die al.

[AutoMount.py] CheckMountPointFinished, verifying:  /media/net/DS1019
[AutoMount.py] symlink /media/net/DS1019 /media/hdd
[AutoMount.py] add symlink fails! [Errno 17] File exists: '/media/net/DS1019' -> '/media/hdd'

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #9 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 3 November 2023 - 12:29

Nee heb er geen interne harddisk inzitten
heb de Mount verwijderd een reboot gedaan en de Mount weer aangemaakt zonder en met inlog en wachtwoord
Werkt niet probleem blijft geen mount na een reboot

heb wel 2 opties bij het opnamepad klopt dit

 

Attached File  Screenshot 2023-11-03 at 12-32-26 Vu Ultimo4K - OpenWebif.png   282KB   3 downloads


Edited by teo1966, 3 November 2023 - 12:34.

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 3 November 2023 - 13:28

Wat krijg je als je de mount op de commandline maakt?

mkdir -p /media/net/DS1019
mount -t nfs -o rw,nolock,tcp,retry=0,intr,soft,noatime 'DS1019:/volume1/video' '/media/net/DS1019'

Overigens, waarom post @iamsander een vraag hier, en gaat @teo1966 er op verder?

 

Als ik een post zie met "netwerk werkt niet" en "fritzbox" dan gaan mijn haren al overeind staan. Dat wordt het tijd om die fritzbox een schop te verkopen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 3 November 2023 - 13:31

Ik vraag me overigens af wat "DS1019" is, en hoe je denkt dat de box dat moet resolven naar een IP adres, want een geldige hostname is dat helemaal niet, tenzij je een mapping in /etc/hosts hebt aangemaakt...

 

Kun je

ping DS1019

doen?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #12 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 3 November 2023 - 13:57

 

Ik heb een VU+ Ultimo 4K ontvanger sinds 2020. Prima ontvanger maar nu al voor de 3e keer in 3 jaar bleef de tijd stilstaan en reageerde de ontvanger niet meer op de afstandstandsbediening.  Na het uit en aan zetten van de ontvanger deed die het weer. Maar wederom was mijn opname lijst weg (opnames staan op mijn Synology NAS Server) en bij netwerktest: LAN verbinding IP-adres: onbevestigd en Nameserver: onbevestigd.

Automatische IP verkrijgen (DHCP) staat aan.

 

Ik heb niets veranderd aan mijn modem, nas of ontvanger.  Vroeger was ik veel mee bezig met mijn linux ontvangers maar nu ben er er niet echt actief mee bezig meer. Andere bezigheden gekregen.  Gebruiken hem enkel nog voor TV Vlaanderen te kijken en opnemen naast NLZiet en streaming diensten we hebben.

Nu wilde me partner vanavond een opnamen kijken en kwam ik er achter dat er een probleem is zomaar vanuit het niets. Ben de halve avond er al mee bezig en geen stap verder.  Heb zelfs de Modem, NAS en VU+ uit gezet en weer aan. Maakt niets uit.

 

Heeft iemand een idee hoe dit plots kan en hoe op te lossen is?. In het verleden is het me blijkbaar 2x gelukt aan de praat te krijgen maar kom er nu niet uit meer en krijg er een beetje een punthoofd van. We kunnen nu dus niet opnemen meer en ook geen EPG inladen meer. Enkel nog live kijken met deze toch zeer duren ontvanger.  Kreeg inmiddels al gemopper over de ontvanger.

 

Ben inmiddels al 6 uur bezig en nog geen steek verder.

 

Op mijn FritzBox staat mijn VU+ bij Ongebruikte verbindingen terwijl hij hij toch gebruikt wordt.  Was ook al tijden niet in mijn modem geweest.

 

reboot de fritzbox eens


VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #13 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 3 November 2023 - 14:01

Wat krijg je als je de mount op de commandline maakt?

mkdir -p /media/net/DS1019
mount -t nfs -o rw,nolock,tcp,retry=0,intr,soft,noatime 'DS1019:/volume1/video' '/media/net/DS1019'

Overigens, waarom post @iamsander een vraag hier, en gaat @teo1966 er op verder?

 

Als ik een post zie met "netwerk werkt niet" en "fritzbox" dan gaan mijn haren al overeind staan. Dat wordt het tijd om die fritzbox een schop te verk

 

Overigens, waarom post @iamsander een vraag hier, en gaat @teo1966 er op verder? omdat ik ook met een netwerk probleem zit naar mijn nas


VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #14 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 3 November 2023 - 14:07

Ik vraag me overigens af wat "DS1019" is, en hoe je denkt dat de box dat moet resolven naar een IP adres, want een geldige hostname is dat helemaal niet, tenzij je een mapping in /etc/hosts hebt aangemaakt...

 

Kun je

ping DS1019

doen?

heb de hostname eruit gehaald ( was om te proberen als het daar aan lag )

 

VUULTIMO4K login: root
root@VUULTIMO4K:~# ping DS1019
PING DS1019 (192.168.1.9): 56 data bytes
64 bytes from 192.168.1.9: seq=0 ttl=64 time=0.303 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=1 ttl=64 time=0.160 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=2 ttl=64 time=0.197 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=3 ttl=64 time=0.176 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=4 ttl=64 time=0.193 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=5 ttl=64 time=0.163 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=6 ttl=64 time=0.139 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=7 ttl=64 time=0.250 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=8 ttl=64 time=0.151 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=9 ttl=64 time=0.145 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=10 ttl=64 time=0.180 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=11 ttl=64 time=0.140 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=12 ttl=64 time=0.254 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=13 ttl=64 time=0.150 ms
64 bytes from 192.168.1.9: seq=14 ttl=64 time=0.153 ms

 


VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 3 November 2023 - 14:28

Overigens, waarom post @iamsander een vraag hier, en gaat @teo1966 er op verder? omdat ik ook met een netwerk probleem zit naar mijn nas

 

Wel heel erg generiek.

 

@iamsander heeft een box die geen IP krijgt, en dat is zeer waarschijnlijk de schuld van de Fritzbox, die heeft een hele brakke DHCP server aan boord.

 

Jij hebt wel een IP verbinding, maar hebt problemen met de mount naar de NAS. En dat komt waarschijnlijk omdat die naam niet geresolved kan worden (vlak) na een boot, want die wordt geleerd via broadcasts. Ik heb datzelfde probleem af en toe bij de fallback tuner.

 

Haal dus in de mount definitie die naam weg, en zet het IP adres er neer.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #16 iamsander

  • Senior Member
  • 64 posts

0
Neutral

Posted 3 November 2023 - 14:48

Bedankt voor alle reacties.  :)  Ik heb alles even door lopen lezen.  

 

We hebben KNP Glasvezel 1GB internet.  Sinds we geen Ziggo meer hebben gebruiken de de ontvanger dus enkel nog voor TV Vlaanderen en wat Britse zenders. Vandaar minder actief mee geweest ben en ik nu dus vastliep. Heb ook nog een oude Xtrend liggen dus stof loft te happen. Ben al een beetje uit het OpenPLI  gebeuren geraakt

 

Het eerste wat ik geprobeerd heb ik mijn LAN kabel die ik voor mijn laptop gebruik in de ontvanger gestoken.  En wat denk je... Er is weer internet op.

Dan moet ik eens naar de LAN splitter kijken in in het kastje onder apparatuur omdat er vanaf daar 1 naar ontvanger en tv gaat.  Terwijl ik dit schreef bedacht ik me iets en ben ik in de meterkast gaan kijken waar ook een kastje op stroom staat waar internet in doorgestuurd wordt. Ik bedacht me namelijk iets.  En ja er brandde enkel een rood lampje en geen groene meer. Na de stroom eraf en weer aan kwamen de groene lampjes en de LAN kabel van ontvanger erin en ook nu deed het internet het weer.

Blijf het raar vinden dat in de meterkast verbinding door kastje plots weg was weer. (Voorstaan het eerst daar eens kijken. default_wink.png

Op de Fritzbox staat de VU+ nu ook als een actieve verbinding.

 

Mijn opnames kan ik nog steeds niet vinden via de ontvanger.

 

Je krijg enkel 1 (Anders...) / 2 Internal flash

Klik je op 1 dan krijg je selecteer opnamepad...  /   <Bovengelegen map>

Klik je op <Bovengelegen map> krijg je...

<Overzicht van opslagmedia> ... klik je hier op krijg je Internal flash

Home

Media

Mnt

Run

usr

 

De opnameloctaties staan allemaal zo...  /media/net/DS916PLUS/Opnames

 

Betreft Mount

 

Daar staan 5 dingen in. Door mij ooit zo gedaan. 

 

VUULIMO4K  IP: 192.xxx.xxx.19  map: media/hdd   groen vinkje   actief NFS share  gebruik als vervanging voor harde schijf  rood

 

Sharename   IP: 0.0.0.0  map:media/hdd  rood krijsje

 

RS-SERVER  IP: 192.xxx.xxx.21  map:volume1/VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames groen vinkje  actief  NFS share  gebruik als vervanging voor harde schijf groen

 

DS916PLUS  IP: 192.xxx.xxx.21map:volume1/VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames groen vinkje  actief  NFS share  gebruik als vervanging voor harde schijf groen

 

ds916plus IP: 192.xxx.xxx.xxx.21 map:media/hdd groen vinkje  actief  NFS share  gebruik als vervanging voor harde schijf groen

 

Vroeger had ik een externe HDD verbonden aan mijn ontvanger voor opnames en later opnames op mijn NAS.  In mount had ik toen wat toegevoegd maar niets verwijderd verder.  Ik gok dat 4 mounts overbodig zijn?

 

Op mijn NAS staan alle opnames die gemaakt zijn in de map VU PLUS Ultimo 4K TV Opnames

 

IP eindigend op .19 is de VU+ en eindigend op .21 is mijn NAS

 

Hoop dat dit het wat duidelijker maakt.  Ik gok (zo gaat het vaak bij me) is het iets kleins waar ik dan lang mee bezig mee ben. Moet er ook weer eens wat actiever mee bezig zijn.  Ook leerzaam.


Edited by iamsander, 3 November 2023 - 14:50.


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #17 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 3 November 2023 - 14:50

Probleem blijft heb de hostname vervangen voor het ip-adres

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 3 November 2023 - 15:02

Voor beiden:

 

box herstarten in de debug mode, Eens gestart box weer herstarten in normale modus. Nu staat er in de home directory een bestand met de extensie debuglog. (@teo1966, zag dat je al zover was).

 

Doe daarna wat ik gevraagd heb in post #10, dan kun je de foutmelding zien die het mount commando geeft, en dan weten we meer.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #19 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 3 November 2023 - 15:09

Aangezien een plaatje meer zegt dan 1000 woorden:

Attached File  4097_0_19_2094_808_2_11A0000_0_0_0_20231103140439.jpg   71.01KB   5 downloads

 

in mijn geval staat "plinas" in mijn /etc/hosts. Als je een hostname gebruikt, moet je zeker zijn dat deze direct na de boot geresolved kan worden, dus eigenlijk alleen een DNS naam is correct, niks dat wordt gebroadcast, zoals "NAS" of "nas.local".

 

Gebruik je een IP adres, zorg er dan voor dat het hostname veld leeg is, want als die ook ingevuld is zal het IP nooit gebruikt worden.

 

En het mountpoint is geen pad (zoals /media/hdd of zo), maar de naam van de directory die in /media/net wordt aangemaakt, dat moet dus een naam zijn zonder een slash er in.

 

Use als HDD replacement betekent dat er een symlink gemaakt wordt van /media/hdd naar /media/net/<je mountpoint>. Dat kun je dus maar voor 1 mount doen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: VU+ Ultimo 4K Opname & Netwerk problemen #20 iamsander

  • Senior Member
  • 64 posts

0
Neutral

Posted 3 November 2023 - 20:30

Voor beiden:

 

box herstarten in de debug mode, Eens gestart box weer herstarten in normale modus. Nu staat er in de home directory een bestand met de extensie debuglog. (@teo1966, zag dat je al zover was).

 

Doe daarna wat ik gevraagd heb in post #10, dan kun je de foutmelding zien die het mount commando geeft, en dan weten we meer.

 

Het lukt niet zie geen debuglog bij home. Enkel de map .cache & .dvdcss en .dvdcuts




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users