Jump to content


Photo

Opnamen vanuit standby zijn zwart


  • Please log in to reply
24 replies to this topic

#1 TeWe

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 17 March 2024 - 08:33

Goededag,

 

Sinds kort ben ik overgegaan van een Vu+ Solo2 naar een Zgemma H7s. Hierop heb ik Pli 9.3 gezet. Met CCcam was hij langzaam en gaf hij veel blokjes, maar na installatie oscam zijn deze weg.

De installatie bestaat uit een schotel met 4 duo-lnb's.

 

Het volgende probleem krijg ik niet opgelost. Als een timer gaat opnemen als de box aanstaat werkt alles perfect. Als de box op stand-by staat activeert hij het opnemen, maar het opgenomen beeld is zwart.

Ik denk dat ik een instelling over het hoofd zie maar ben er al een tijd tevergeefs naar aan het zoeken.

 

Kan iemand mij helpen?



Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #2 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 17 March 2024 - 10:50

Ik denk dat je bedoelt 8.3,  er is geen OpenPLi 9.3.

 

4 Duo LNB's? Je bedoelt denk ik 4 LNB's met elk 2 coax aansluitingen. Het moet niet uitmaken of er een opname vanuit standby start, als het beeld zwart blijft wordt er niks gedecodeerd. Wordt de kaart wel gezien?


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #3 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,405 posts

+394
Excellent

Posted 17 March 2024 - 11:13

De lopende weergave is doorgaans op tuner A. Mogelijk is er iets mis met de aansluiting van tuner B, coaxkabel, pluggen etc. Je kunt beide tuners / bekabeling eenvoudig testen door eerst tuner A te déactiveren waardoor tuner B de standaard tuner wordt, en andersom om tuner A + bekabeling te controleren. Mocht er bij tuner B iets mis gaan, dan kan je ook nog beide kabels omwisselen en kijken of het probleem mee verhuist. Zo kom je uiteindelijk tot een oplossing. 
Gisteren had ik hier iemand met ook een H7s en een ogenschijnlijk identiek probleem. Na checkup bleek de box in orde en moet nu de LNB (Duo lnb) en bekabeling gecontroleerd worden.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #4 TeWe

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 17 March 2024 - 18:26

Bedankt voor het meedenken.

Het is 9.0 build 2024-02-18 update 2024003-16. Ik dacht bij opstarten 9.3 gezien te hebben, sorry.

De tuner-toewijzing had ik al van automatisch afgehaald en naar voorkeuze tuner A en B en visaversa ingesteld. Wanneer hij aan staat kan je meerdere programma's tegelijk opnemen en een ander kanaal kijken. Tuners en kaart lijken m.i. goed.

Het zwarte beeld is alleen als er een vanuit standby opname afgespeeld wordt. Verder speelt de ontvanger perfect. Het lijkt erop dat de vanuit standby-opnames niet gedecodeerd worden.

Zou het kunnen zijn dat oscam niet inkomt in stand-by?



Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 17 March 2024 - 18:32

Opnames worden, tenzij je aan de config hebt zitten sleutelen, gedecodeerd bij het opnemen, niet bij het afspelen.

 

Een opname is zwart als er bij opnemen niet gedecodeerd kan worden, en er geen ECM's mee opgenomen zijn om bij het afspelen alsnog te kunnen decoderen.

 

Oscam maakt het geen fluit uit hoeveel zenders je tegelijk opneemt, en of de box wel of niet in standby staat ( de box heeft ook geen echte standby, hij staat gewoon aan, alleen de HDMI en de tuner voltage worden uitgezet ).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #6 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 18 March 2024 - 12:42

MIsschien loopt je tegen CD limiet van 4 zenders aan.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #7 TeWe

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2024 - 19:03

Bij het "afspelen" geeft hij, wanneer het een opname vanuit stand-by is, een seconde lang een zwart beeld met naam van de opname en als opname duur 0:00:00. ECM meenemen met de opname staat aan.

De oscam heb ik gedownload, geactiveerd en niets aan veranderd. Ik vind het vreemd dat hij verder perfect werkt.



Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #8 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 18 March 2024 - 19:08

Waar kwam deze OScam vandaan  cq waar heb je deze gedownload?


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 18 March 2024 - 19:29

Bij het "afspelen" geeft hij, wanneer het een opname vanuit stand-by is, een seconde lang een zwart beeld met naam van de opname en als opname duur 0:00:00. ECM meenemen met de opname staat aan.

 

Wordt er uberhaupt wel opgenomen? Ik betwijfel dat, want ook als een opname niet gedecodeerd is, moet hij nog steeds even lang zijn als de opname periode.

 

Een lengte van 0 heeft aan dat er een ontvangst probleem is, geen decoderingsprobleem.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 18 March 2024 - 19:32

Ik zou het volgende doen:

 

opname plannen, te starten nu + 5 minuten of zo, en een kwartier lang. Daarna Enigma herstarten in debug modes (via het standby menu), en als deze herstart is, de box in standby zetten.

 

Wachten tot de opname gedaan is, dan de box aanzetten, box herstarten in normale modus, en de opname controleren. Indien leeg (lengte nul), het debuglog bestand uit /home/root vissen, en hier als bijlage plaatsen ( via de "more replu options" ), eventueel gezipt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #11 TeWe

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 18 March 2024 - 20:17

WanWizard bedankt voor jouw aanbod. Helaas heb ik vanavond geen tijd meer om dat te doen. Morgen zal ik het hier posten.

Hopelijk kan je mij verder helpen.



Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #12 TeWe

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 19 March 2024 - 09:50

Goedemorgen, fijn dat er even naar gekeken kan worden. Bij deze het bestand.

Ik hoor het graag.



Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #13 TeWe

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 19 March 2024 - 09:58

Attached File  enigma.20240319.zip   33.45KB   6 downloads



Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #14 TeWe

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 20 March 2024 - 22:03

Goedenavond,

Vanavond heb ik de aangegeven ontvangstkwaliteit van db naar procenten gezet. Hier valt mij op dat de aantal procenten erg laag is. Bv RTL 8 geeft het percentage (ipv db) van maar 61.0 %  (SNR 12.25 db en AGC 69%).

Wederom de VU aangesloten en deze geeft een veel hogere percentage. Bij de commerciële Duitse HD-zenders loopt deze op naar 100%. Antenne kabel en schotel zijn dus goed.

Kan iemand verklaren waarom bij de Zgemma het aantal % veel lager dan bij de VU, is dit met een setting ergens in te stellen??? Is dit omdat de Zgemma UHD is, zou dit de oorzaak zijn dat hij geen opnames maakt vanuit de stand-by.



Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 20 March 2024 - 22:28

Zowel dB's als procenten SNR zijn specifiek voor een bepaalde tuner chip, niet gestandardiseerd, en derhalve onbruikbaar voor vergelijking tussen tuners. Het is het resultaat van een interne berekening.

 

Het feit dat je 100% ziet op 1 zender zegt niks over de afstelling van de schotel en de LNB's, niet elke transponder zendt met hetzelfde vermogen uit, en niet op dezelfde footprint. Nog even los van het feit dat die "100%" op zich al niks zegt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #16 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 20 March 2024 - 22:41

Hier heb ik eigenlijk een vraag/opmerking over. Hoe kun je dan een goed signaal meten, als de tuner niet echt correct is. Het enige is blijkbaar meten met een goede satvinder. Of is hier een andere manier voor.

Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 20 March 2024 - 23:58

Ja. Nee. ;)

 

De tuner chip levert een bitwaarde die specifiek is voor die chip ( en dus is 12dB voor chip A niet hetzelfde als 12dB voor chip B ).

 

De drivers berekenen daar een SNR waarde uit (en die methode is er of niet, en deugt of deugt niet). En dan zit er in Enigma nog allerlei code om voor de "deugt niet" exemplaren zelf een benadering te berekenen.

 

Dus ja, als je een juiste meeting wilt hebben, dan zul je moeten investeren in een goede meter.

 

De vraag is echter waarom je zou willen vergelijken, en waarom dat relevant is. Want het enige relevante is "de beste ontvangst mogelijk", en dat staat los van of dat 12 of 14 dB is, of 60% of 80% SNR, dat is gewoon een getal.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #18 TeWe

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 21 March 2024 - 08:41

Het ging er mij om of de schotel en kabels nog in tact waren. Daarom de oude Vu aangesloten en toen zag ik het verschil. Maar ik begrijp dat dit niet het euvel is. Ook vanmorgen de waarde op berekenen gezet en idd alles 100%.

Stond er nog iets vreemds in het debuglog-bestand waar je om vroeg?



Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #19 satlutser

  • Senior Member
  • 166 posts

+1
Neutral

Posted 21 March 2024 - 09:25

Gaan opnames van FTA zenders ook fout?
Zgemma H7S, Seagate 1Tb intern, OpenPli 7.3, LCD4Linux, Astra 19.2E, 23.5E, 28.2E, DVB-T2, alles fta.

Re: Opnamen vanuit standby zijn zwart #20 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 21 March 2024 - 15:38

Hij kan niet tunen:

[TIMER] prepare ok, waiting for begin
[eDVBFrontend1] set sequence pos 3
[eDVBFrontend1] set sequence pos 4
[eDVBFrontend1] setVoltage 1
[eDVBFrontend1] setVoltage FE_ENABLE_HIGH_LNB_VOLTAGE 0 FE_SET_VOLTAGE 0
[eDVBFrontend1] sleep 200ms
[eDVBFrontend1] invalidate current switch params
[eDVBFrontend1] sendDiseqc: e00000(DiSEqC reset)
[eDVBFrontend1] sleep 50ms
[eDVBFrontend1] sendDiseqc: e00003(DiSEqC peripherial power on)
[eDVBFrontend1] sleep 150ms
[eDVBFrontend1] sendDiseqc: e01038f5(?)
[eDVBFrontend1] sleep 100ms
[eDVBFrontend1] set sequence pos 3
[eDVBFrontend1] setTone 1
[eDVBFrontend1] sleep 10ms
[eDVBFrontend1] update current switch params
[eDVBFrontend1] startTuneTimeout 5000
[eDVBFrontend1] setFrontend 1
[eDVBFrontend1] setting frontend
[eDVBFrontend1] fe event: status 0, inversion off, m_tuning 1
[eDVBFrontend1] sleep 500ms
[eDVBFrontend1] fe event: status 20, inversion off, m_tuning 2
[eDVBFrontend1] FE_TIMEDOUT! ..abort
[eDVBChannel] OURSTATE: failed, retune
[eDVBFrontend1] tune
[eDVBChannel] OURSTATE: tuning
[eDVBServicePMTHandler] tune failed.
[eDVBServiceRecord] RECORD service event 1
[eDVBServiceRecord] record failed to tune
[TIMER] record event 3
[eDVBServicePMTHandler] ignore sdt update data.... incorrect transponder tuned!!!

DiseqC switch kapot?
 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users