Jump to content


Photo

LG magic remote back knop in Pli via script?


  • Please log in to reply
21 replies to this topic

#1 Moost

  • Senior Member
  • 83 posts

+1
Neutral

Posted 2 April 2024 - 16:28

Ik heb een probleem met de "back" knop op de magic remote afstandsbediening van mijn LG tv, ook wel de "terug/exit" knop genoemd.

 

Mijn LG tv heeft afgelopen weekend een automatische update gedaan, en daarbij is de nieuwe WebOS 24 (13.30.55) geïnstalleerd.

Helaas hebben ze nu in Korea bedacht om in de nieuwe software de back-knop een nieuwe functie te geven. (oproepen "home")

Hierdoor werkt de back-knop nu niet meer op mijn GigaBlue UHD UE 4K ontvanger, en blijf ik in sommige menu's vast zitten.

Bijvoorbeeld in het plug-in-menu, waarbij je er met de rode knop er niet uit kan en moet ik de originele afstandsbediening erbij pakken, want daar werkt de back-knop wel zoals het hoort.

 

Bij de vorige versie van WebOS werkte het allemaal goed, maar terug naar de oude WebOS gaat niet (meer), LG heeft dat geblokkeerd.

Nu dacht ik de functies van deze back-knop via de plug-in Hotkey aan een andere knop toe te wijzen, maar die is niet te kiezen of toe te wijzen in het menu.

Alle ander beschikbare functies op de magic remote werken wel zoals het hoort.

Nu zag ik wel dat een eigen script mogelijk is, maar daar heb ik geen kaas van gegeten.

 

Misschien is er iemand hier die zich geroepen voelt om mij op weg te helpen met het maken van zo'n script?

Of wellicht een ander idee om het op te lossen?

 

 

 

Aanvulling: bij het uitzetten van de tv gaat ook de box niet tegelijk meer uit, wellicht ook veroorzaakt door de nieuwe software-update? (HDMI_CEC?)


Edited by Moost, 2 April 2024 - 16:31.


Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #2 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,905 posts

+695
Excellent

Posted 2 April 2024 - 16:57

Niet alle knoppen zijn om te zetten.. de back knop is wel een hele belangrijke en hotkey regelt eigenlijk alleen omleidingen op het infobar scherm en zeer beperkt in channel selection. Maar ik begrijp je vraag ook niet helemaal. Werk je nu met die ab van lg op de enigma2 box?

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #3 Moost

  • Senior Member
  • 83 posts

+1
Neutral

Posted 2 April 2024 - 17:24

Ja, klopt.

Je kan de LG magic remote als zijnde een universele afstandsbediening toewijzen via het menu van de tv en dan Gigablue (of ander merk) selecteren.

Daarna kan je de Enigma2 box ermee besturen.

 

Let wel: het zijn wel beperkte knoppen, namelijk alleen de cijfers, zender up/down, 2 menuknoppen (waaronder de back-knop), de up/down/left/right met de OK knop in het midden, 4 kleurknoppen en de aan/uit.

Voor specifieke knoppen gaat het via een menubalk, en dan kan je de knop selecteren en gebruiken. Beetje omslachtig, maar het werkt wel.

Maar helaas na de update werkt de back-knop niet meer, en die heb je toch wel vaak nodig... :(


Edited by Moost, 2 April 2024 - 17:29.


Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #4 Moost

  • Senior Member
  • 83 posts

+1
Neutral

Posted 2 April 2024 - 21:01

Via Google ben ik wat wijzer geworden over keymap.xml.

Hierin zou je de toekenning van toetsen aan kunnen passen.

Ga er morgen eens mee experimenteren... ;)



Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #5 Jork

  • Senior Member
  • 774 posts

+13
Neutral

Posted 3 April 2024 - 10:51

Lijkt me lastig.
Wat gebeurt er als je de exit/back button van de LG magic remote langer indrukt?

Ik heb ook een Magic remote/hdmi-cec controlled tv.
In de settings van de box zet ik "beschouw de diepe stand-by als normale stand-by"
Dan gaat de STB bij mij wel in normale stand-by.
Wel eerst alle gebruikers een cold start geven. (HDMI-CEC perikelen)

Edited by Jork, 3 April 2024 - 10:57.


Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #6 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,905 posts

+695
Excellent

Posted 3 April 2024 - 12:06

De vraag is... welke toets wordt nu via HDMI-CEC doorgegeven aan enigma2 als je op die exit toets drukt... Ik begreep de home toets... maar zover ik weet herken ik deze niet in enigma2...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,793 posts

+1,780
Excellent

Posted 3 April 2024 - 13:50

Eerste stap lijkt me de remote keys testen met evtest, en kijken welke keycodes er worden doorgegeven. Zolang je dat niet weet valt er niks te mappen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #8 Jork

  • Senior Member
  • 774 posts

+13
Neutral

Posted 3 April 2024 - 13:58

De home toets van een LG Magic remote zoals ik zie uit de log is geen deel van de LG HDMI-CEC mapping.
Evenals de toetsen 0-9 Magic remote van 4k projectoren.
De return toets was nu volgens Moost omgetoverd tot home.
Dit is vreemd want ik denk dat deze een dubbel-functie moet hebben.
Wat is de home toets dan nu geworden?

Edited by Jork, 3 April 2024 - 14:06.


Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,793 posts

+1,780
Excellent

Posted 3 April 2024 - 14:03

Daarmee bedoel je dat evtest op de box geen toets registreert als je die knop in drukt? Dan houdt 't op ja.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #10 Jork

  • Senior Member
  • 774 posts

+13
Neutral

Posted 3 April 2024 - 14:08

Even afwachten wat Moost nog gaat rapporteren.
Ik denk dat hij een LG C2 model heeft.
Bij mij geen toetscode op LG HOME en op 0 t/m 9.
En dubbele functie aan een toets (lang drukken) had in het verleden geen HDMI-CEC keymap code bij LG.
Als dat het geval is houdt alles op bij de huidige LG software.
Tenzij je de Magic remote op IR GigaBlue modus gaat instellen.

Edited by Jork, 3 April 2024 - 14:16.


Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #11 Moost

  • Senior Member
  • 83 posts

+1
Neutral

Posted 3 April 2024 - 17:53

Hoi,

 

Inderdaad heb ik de LG OLED55C25LB, met nu software WebOS 23, 13.30.55.

Bij de oude WebOS werkten alle beschikbare functies goed op de afstandsbediening, back op de box ging door lang indrukken van de back-knop. (de knop met de "kromme pijl" erop)

Nu in de nieuwste versie is daar wel een functie aan gegeven, namelijk terug naar het home-screen.

 

- Bediening op de TV, met live tv:

 

Kort drukken op de back-knop werkt met het tv menu, daarmee krijg je een nummerieke kanalenlijst of info kanaal.

Lang drukken op de back-knop werkt met het tv menu, daarmee krijg je het home-screen.

(opmerking: de menu-knop, die met het "huisje" erop, geeft hetzelfde resultaat bij zowel kort als lang drukken)

 

 

- Bediening op de Box, via HDMI:

 

Kort drukken op de back-knop: geen functie

Lang drukken op de back-knop: gaat naar het home-screen op de tv.

 

Het lijkt er dus op dat de normale back-functie (kort drukken) van de box niet actief is op de afstandsbediening van de LG tv.

 

 

------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Teletekst was 1 van de dingen waar je zonder de back-knop niet uit komt.

In de bijlage de keymap, daarin heb ik als test (bij regel 531 en verder) teletekst regels aangepast zodat ik die kan afsluiten met de toets "zender +" (channel_up).

Origineel was daar ZoomMode aan toegekend, maar die optie gebruik ik toch nooit.

Beetje omslachtig zo, maar werkt vooralsnog wel.

 

Nu uitzoeken welke ik veel gebruik en waarbij de back-knop niet werkt om eruit te komen. (bijvoorbeeld de kanalenlijst, epg, plug-in menu)

Bij die waar ik bijna nooit kom kan ik gewoon de originele afstandsbeding gebruiken mocht ik er niet uit komen. :D

 

Attached File  keymap.xml   38.33KB   1 downloads 

 

 

 

 

 

P.S.: evtest ken ik niet, zit dat in de feed?

Of ergens een ipk te downloaden?

 

 

 



Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #12 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,793 posts

+1,780
Excellent

Posted 3 April 2024 - 17:59

P.S.: evtest ken ik niet, zit dat in de feed?

 

Uiteraard, anders zou ik het net aanbevelen ;):

root@ustym4kpro:~# opkg list evtest
evtest - 1.34-r0.2 - Simple tool for input event debugging

Voor je het start moet je eerst Enigma stoppen, want die heeft de input vast:

init 4 && sleep 15

Als je het daarna start dan moet je de juiste input kiezen:

root@ustym4kpro:~# evtest
No device specified, trying to scan all of /dev/input/event*
Available devices:
/dev/input/event0:	dreambox advanced remote control
/dev/input/event1:	Hisi Front Panel Button Controls
Select the device event number [0-1]: 0

waarna je een lijst krijgt van alle ondersteunde KEY events, waarna het gaat staan wachten op events.
 

Je krijgt dan output als

Testing ... (interrupt to exit)
Event: time 1712163479.1712163479, type 4 (EV_MSC), code 4 (MSC_SCAN), value 5fa04fb
Event: time 1712163479.1712163479, type 1 (EV_KEY), code 393 (KEY_VIDEO), value 1
Event: time 1712163479.1712163479, -------------- SYN_REPORT ------------
Event: time 1712163479.1712163479, type 1 (EV_KEY), code 393 (KEY_VIDEO), value 0
Event: time 1712163479.1712163479, -------------- SYN_REPORT ------------

Event: time 1712163482.1712163482, type 4 (EV_MSC), code 4 (MSC_SCAN), value 5fa00ff
Event: time 1712163482.1712163482, type 1 (EV_KEY), code 139 (KEY_MENU), value 1
Event: time 1712163482.1712163482, -------------- SYN_REPORT ------------
Event: time 1712163482.1712163482, type 1 (EV_KEY), code 139 (KEY_MENU), value 0
Event: time 1712163482.1712163482, -------------- SYN_REPORT ------------

( op mijn remote de Playlist key en de Menu key )

 

Afbreken kan met Ctrl-C, waarna je Enigma weer kunt starten met

init 3

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #13 Jork

  • Senior Member
  • 774 posts

+13
Neutral

Posted 3 April 2024 - 18:58

Even nog betreffende de Magic Remote. Wanneer je de toets met de 3 streepjes bedient dan verschijnt er een pulldown menu. Hierin zie ik o.a. afsluiten bij staan. Dit is vergelijkbaar met exit. Hiermee gaat Gigablue ook op exit.

Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #14 Jork

  • Senior Member
  • 774 posts

+13
Neutral

Posted 4 April 2024 - 10:36

Er zijn mensen geholpen met dit advies.

Hoe vreemd het ook lijkt, het schijnt effect te hebben op de functies van de RC.

Bron: www.reddit.com

 

Go to settings, general, user agreements.

Uncheck “agree all”. Click agree button. TV will tell you “terms of service have changed.

Do you want to proceed?” Click “yes”.

Go back into user agreements.

Check out”agree all” box and then click agree button.
Enjoy fixed remote.



Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #15 Moost

  • Senior Member
  • 83 posts

+1
Neutral

Posted 4 April 2024 - 15:04

Even nog betreffende de Magic Remote. Wanneer je de toets met de 3 streepjes bedient dan verschijnt er een pulldown menu. Hierin zie ik o.a. afsluiten bij staan. Dit is vergelijkbaar met exit. Hiermee gaat Gigablue ook op exit.

 

Ik heb de HDMI van de box opnieuw toegewezen in CEC (gele knop), nu werkt het weer met aan en uitzetten.

Het euvel lag dus niet aan LG.

 

 


Go to settings, general, user agreements.

Uncheck “agree all”. Click agree button. TV will tell you “terms of service have changed.

Do you want to proceed?” Click “yes”.

Go back into user agreements.

Check out”agree all” box and then click agree button.
Enjoy fixed remote.

Zojuist 2x geprobeerd, helaas geen resultaat.



Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #16 Jork

  • Senior Member
  • 774 posts

+13
Neutral

Posted 4 April 2024 - 19:21

Ik bedoelde met afsluiten niet dat de box uit gaat.

Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #17 Moost

  • Senior Member
  • 83 posts

+1
Neutral

Posted 5 April 2024 - 14:22

Even nog betreffende de Magic Remote. Wanneer je de toets met de 3 streepjes bedient dan verschijnt er een pulldown menu. Hierin zie ik o.a. afsluiten bij staan. Dit is vergelijkbaar met exit. Hiermee gaat Gigablue ook op exit.

Bij mij staat er alleen de optie aan/uit, geen exit of afsluiten.

Alle functies werken, behalve aan/uit. (menu, gids, favoriet, cijfers en de kleurtoetsen)



Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #18 Jork

  • Senior Member
  • 774 posts

+13
Neutral

Posted 5 April 2024 - 15:14

Ja dan weet ik genoeg. Die optie gaat open als je de magic remote op infrarood insteld om de Gigablue remote te bedienen. Het is wat het is. LG is flink tekort geschoten met deze laatste software wijziging.

Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #19 Moost

  • Senior Member
  • 83 posts

+1
Neutral

Posted 5 April 2024 - 16:29

Zojuist alles verwijderd en opnieuw geïnstalleerd.

Alles weer correct op de tv (zie foto 1)

Menu onder de knop met de 3 puntjes (zie foto 2)

Alle buttons werken, behalve de aan/uit.

 

Ik denk dat ze bij LG in de nieuwe WebOS software de (long) back-knop hebben toegewezen aan een functie voor de tv, en deze overruled de functie van de Gigablue ontvanger.

Daarom krijg ik elke keer het tv-menu te zien i.p.v. dat de decoder het openstaand menu in de Gigablue afsluit.

 

 

Attached File  foto 1.jpg   68.92KB   2 downloads

 

Attached File  foto 2.jpg   47.23KB   2 downloads



Re: LG magic remote back knop in Pli via script? #20 Jork

  • Senior Member
  • 774 posts

+13
Neutral

Posted 5 April 2024 - 22:30

LG. Hoop dat ze inzien dat ze fout bezig zijn.


3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users