Jump to content


Photo

3 x VU+ 4K DUO SE (openPLi 9.0) en 1 TV Vlanderen kaart (oud model). Hoe deel ik de kaart?


  • Please log in to reply
2 replies to this topic

#1 luc@orotec.be

  • New Member
  • 1 posts

0
Neutral

Posted 25 July 2024 - 12:31

Hoi,

 

ik ben bezig terug onze satelliet installatie te activeren, na 9 jaar niet te gebruiken (abonnement TV Vlaanderen heeft ondertussen wel steeds doorgelopen, omdat we IPTV keken).

Nu hebben wij een schotel met 4 Quatro lnb gekocht (13.0, 19.2, 23.5 en 28.2 gericht-, met een multiplexer 4 LNB naar 8 receivers, en drie VU+ 4K DUO SE receivers/

De verkoper zei me dat ik, met de oude kaart (bij een nieuw type kaart zou dat niet meer lukken blijkbaar) ik deze kaart gewoon in één receiver kon steken en delen met de andere receievrs.

De schotel moet ik wel nog uitlijnen één dezer dagen, maar ik heb ondertussen de receivers al uitgepakt en geüpgrade naar OpenPLI 9.0.

Nu wil ik meteen ook kijken of het delen van de TV Vlaanderen decodeerkaart goed ingesteld staat, en weet niet waar ik dat moet doen. Moet ik nog extra plugins instellen?

Of gewoon de receievr met kaart als server instellen (waarschijnlijk met gereserveerd vast IP op de DHCP van de router, zodat Ip fix is) en de andere receivers laten scannen naar servers? Of hoe werkt het juist?

 

ben IT-er en weet wel iets van TCP en zo, maar niet zo veel over de satelliet wereld



Re: 3 x VU+ 4K DUO SE (openPLi 9.0) en 1 TV Vlanderen kaart (oud model). Hoe deel ik de kaart? #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,788 posts

+1,780
Excellent

Posted 25 July 2024 - 12:44

Om de kaart te kunnen lezen hebt u een CAM (conditional access module) nodig. Dan kan een hardware CAM zijn (een CI module) of een Software CAM icm een standaard smartcard reader, zoals Oscam en de reader in uw box.

 

Stap 1 is zorgen dat alle boxen netwerk aangesloten zijn, en u de IP adressen hebt van alle boxen. Indien mogelijk, definieer ze vast in de DHCP server van uw router, zodat ze altijd hetzelfde adres hebben, en u geen vaste adressen op de boxen zetten moet.

 

Stap 2 is Oscam installeren ( plugin, softcams, en niet oscam-emu ) op de box waar de kaart in zit, en de kaart in de lokale box aan de praat helpen. Doe dat via de web interface van de box (links onder in het menu vind je Oscam), er zit al voorbeeld configuratie in voor CDS en TVV.

 

Oscam werkt modulair.

 

Het heeft readers die praten met "leveranciers" van smartcard data (een lokale kaart in een interne reader, in een externe reader, of een andere box), en het heeft users via welke andere boxen een connectie kunnen maken.

 

Dus: eens uw de lokale reader aan de praat hebt, en op die box kijken komt, moet u op de box users maken voor box 2 en box 3 (met unieke namen), en op de boxen 2 en 3 ook Oscam installeren, en daar een reader aanmaken die praat met box 1 ( via de aangemaakte user en wachtewoord, en bv het cccam protocol ).

 

Ook hier is een voorbeeld configuratie voor aanwezig, dus gewoon goed kijken hoe die voorbeelden in elkaar zitten, en proberen te snappen hoe en wat, en dan moet het voor een ITer niet zo moeilijk meer zijn ;).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: 3 x VU+ 4K DUO SE (openPLi 9.0) en 1 TV Vlanderen kaart (oud model). Hoe deel ik de kaart? #3 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,902 posts

+190
Excellent

Posted 25 July 2024 - 12:47

Ook even lezen:

 

https://wiki.openpli.org/Softcam

https://wiki.openpli.org/Softcam/OSCam


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users