Jump to content


Photo

Aankoopadvies


  • Please log in to reply
16 replies to this topic

#1 qltel

  • Senior Member
  • 138 posts

0
Neutral

Posted 1 August 2024 - 12:45

Momenteel gebruik ik 2 VU+ Solo2 ontvangers. Ze doen het nog wel, maar gaan kuren vertonen. De afstandsbedieningen worden slechter, de display is lastig leesbaar, de box wil nog wel eens crashen bij het kopiëren van grote bestanden, enz.

 

En dus wil ik 2 nieuwe kopen. Maar nu zie ik door de bomen het bos niet meer. Van de merken op de hoofdpagina ken ik sowieso alleen Edision en Mut@nt, maar of die goed zijn, geen idee.  Ik heb al wat types vergeleken met elkaar, maar kom er niet echt uit.

 

Ik zoek een recente ontvanger waar Openpli op kan, waar een Canal digitaalkaart in kan, 4K, 2 DVB-S tuners, alle aansluitingen zoals Lan (gigabit?), USB, duidelijke display, HDMI (hebben ze vast allemaal wel). En waar ik weer een tijdje mee toe kan.

 

Eerlijk gezegd vond ik de Oled-display van de EDISION OS MIO+ 4K mooi, maar ik zie dat dat alweer een oud model is wat slecht leverbaar is.

Iemand een advies voor me?



Re: Aankoopadvies #2 tonskidutch

  • Senior Member
  • 167 posts

+2
Neutral

Posted 1 August 2024 - 12:59

Dat je SOLO2 ontvanger het nog goed doet is evident, dat er sommigen instabiliteit mee ervaren is niet wegens de hardware die kan nog wat jaren.

Instabiliteit komt door gecorrumpeerde data en of plugins.

Een brakke afstandbediening kun je vervangen voor +- 20€

 

flash de SOLO2 maar eens helemaal opnieuw

 

Een echt ander merk en type aankopen onder de enigma2 boxen is regelrecht gaan voor 2 jaar garantie.


koude thee is lekkerder dan koude koffie

Re: Aankoopadvies #3 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,799 posts

+1,780
Excellent

Posted 1 August 2024 - 13:35

Momenteel zijn quasi alle modellen "oud".

 

Broadcom ( vaste leverancier van VU+ ) levert geen chipsets meer aan de OEM markt ( alleen nog voor provider boxen, na een commerciele deal ), en HiSilicon ( = Huawei ) heeft veel last van handelsbeperkingen ( sancties ).

 

ST Microelectronics maakt al geen lang geen chipsets meer, en fabrikanten hebben moeite om AMLogic chipsets aan de praat te krijgen ( Dream One en Dream Two zijn werkende voorbeelden, maar Mutant is er mee gestopt ).

 

Veel fabrikanten ( ik moet zeggen "Merken" ) zijn derhalve uit pure ellende gestopt met het maken van open Linux boxen ( wat precies de bedoeling van die Broadcom deal was ).

 

De enige echt nieuwe modellen zijn de laatste SF8008 (en zijn kopie maatjes), en af en toe een Zgemma ( er komt bv een H17 aan ter vervanging van de H7, maar daar zit een oud chipset in ).


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aankoopadvies #4 Dimitrij

  • PLi® Core member
  • 10,180 posts

+346
Excellent

Posted 1 August 2024 - 13:39

GigaBlue UHD Quad 4K PRO

https://store.gigabl...igabit-lan.html


GigaBlue UHD Quad 4K /Lunix3-4K/Duo 4K


Re: Aankoopadvies #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,799 posts

+1,780
Excellent

Posted 1 August 2024 - 13:43

GigaBlue UHD Quad 4K PRO

 

Does that run the standard Quad 4K image?

 

Also, it uses a remaining Broadcom chipset batch, so the same applies as for the last VU+ boxes and the Zgemma H17: available until sold out.
 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aankoopadvies #6 qltel

  • Senior Member
  • 138 posts

0
Neutral

Posted 1 August 2024 - 14:59

Dat je SOLO2 ontvanger het nog goed doet is evident, dat er sommigen instabiliteit mee ervaren is niet wegens de hardware die kan nog wat jaren.

Instabiliteit komt door gecorrumpeerde data en of plugins.

Een brakke afstandbediening kun je vervangen voor +- 20€

 

flash de SOLO2 maar eens helemaal opnieuw

 

Een echt ander merk en type aankopen onder de enigma2 boxen is regelrecht gaan voor 2 jaar garantie.

Oh, ik ben er ook van overtuigd dat ze het op zich nog goed doen. Alleen zijn ze intussen 7,5 jaar oud. Opnieuw flashen zou een oplossing kunnen zijn, maar voordat ik alles werkend heb ben ik 2 dagen verder en intussen kunnen we geen TV kijken. Geen optie dus.. :-)

Met andere woorden, nieuwe ontvanger kopen, die installeren en als alles het doet verwisselen met die Solo2's. En daarna zie ik wel wat ik daarmee doe.



Re: Aankoopadvies #7 qltel

  • Senior Member
  • 138 posts

0
Neutral

Posted 1 August 2024 - 15:14

Momenteel zijn quasi alle modellen "oud".

 

Broadcom ( vaste leverancier van VU+ ) levert geen chipsets meer aan de OEM markt ( alleen nog voor provider boxen, na een commerciele deal ), en HiSilicon ( = Huawei ) heeft veel last van handelsbeperkingen ( sancties ).

 

ST Microelectronics maakt al geen lang geen chipsets meer, en fabrikanten hebben moeite om AMLogic chipsets aan de praat te krijgen ( Dream One en Dream Two zijn werkende voorbeelden, maar Mutant is er mee gestopt ).

 

Veel fabrikanten ( ik moet zeggen "Merken" ) zijn derhalve uit pure ellende gestopt met het maken van open Linux boxen ( wat precies de bedoeling van die Broadcom deal was ).

 

De enige echt nieuwe modellen zijn de laatste SF8008 (en zijn kopie maatjes), en af en toe een Zgemma ( er komt bv een H17 aan ter vervanging van de H7, maar daar zit een oud chipset in ).

Dat een model oud is, maakt me niet eens zoveel uit. Als hij maar courant is voor deze tijd..  De chipset-problemen kende ik niet. En ik begrijp dus dat het zaak is om snel iets recents te kopen omdat dat anders misschien niet meer kan?

Je schrijft over de SF8008. Is dat een goed model? Het ziet er in elk geval erg goed uit, van wat ik ervan zie. En de Octagon SF8008 Supreme Twin kost maar 130 euro bij Satking.de (ik woon in Duitsland). En ik zie dat de Supreme ondersteund wordt, dus dat zal met de Twin ook wel zo zijn, neem ik aan?


Edited by qltel, 1 August 2024 - 15:21.


Re: Aankoopadvies #8 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,501 posts

+114
Excellent

Posted 1 August 2024 - 16:21

Alles begint met je eigen budget en eisen. De VU+ boxen die nog leverbaar zijn voldoen prima maar passen ze in je budget? Ik bezit meerdere VU+ exemplaren (oud en nieuw) en die werken prima. Werken zowel op OpenPli als VTi.
Je kunt ook gaan voor een 'dikke' VU+ en een veel goedkoper slaapkamer boxje... Wellicht het overwegen waard...
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Aankoopadvies #9 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,799 posts

+1,780
Excellent

Posted 1 August 2024 - 18:25

Je schrijft over de SF8008. Is dat een goed model? Het ziet er in elk geval erg goed uit, van wat ik ervan zie. En de Octagon SF8008 Supreme Twin kost maar 130 euro bij Satking.de (ik woon in Duitsland). En ik zie dat de Supreme ondersteund wordt, dus dat zal met de Twin ook wel zo zijn, neem ik aan?

 

Ik heb een SF8008 (de "oude") in mijn kantoor als develop en test box ( en voor muziek-terwijl-u-werkt ;) ). En een uStym 4K Pro Ultimate ( = identiek aan de SF8008 Supreme ) in de slaapkamer.

 

Beide werken prima, al heeft de Ultimate / Supreme nog een klein "sleep" issue in de wifi driver. En beide zijn Combo's ( dus DVB-S2 en DVB-T, want ik heb beide hier).

 

Wij maken in images geen onderscheid tussen tuner varianten van een model, tenzij dit vermeld wordt op de download pagina van de betreffende box ( voor de SF8008 zie bv https://openpli.org/.../octagon/SF8008 )


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aankoopadvies #10 qltel

  • Senior Member
  • 138 posts

0
Neutral

Posted 1 August 2024 - 18:41

 

Je schrijft over de SF8008. Is dat een goed model? Het ziet er in elk geval erg goed uit, van wat ik ervan zie. En de Octagon SF8008 Supreme Twin kost maar 130 euro bij Satking.de (ik woon in Duitsland). En ik zie dat de Supreme ondersteund wordt, dus dat zal met de Twin ook wel zo zijn, neem ik aan?

 

Ik heb een SF8008 (de "oude") in mijn kantoor als develop en test box ( en voor muziek-terwijl-u-werkt ;) ). En een uStym 4K Pro Ultimate ( = identiek aan de SF8008 Supreme ) in de slaapkamer.

 

Beide werken prima, al heeft de Ultimate / Supreme nog een klein "sleep" issue in de wifi driver. En beide zijn Combo's ( dus DVB-S2 en DVB-T, want ik heb beide hier).

 

Wij maken in images geen onderscheid tussen tuner varianten van een model, tenzij dit vermeld wordt op de download pagina van de betreffende box ( voor de SF8008 zie bv https://openpli.org/.../octagon/SF8008 )

 

Mooi, bedankt voor het advies, deze aanbieding kon ik niet laten lopen en dus heb ik er 2 besteld.. Sowieso iedereen bedankt voor de hulp hier.. :thumbs-up:



Re: Aankoopadvies #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,799 posts

+1,780
Excellent

Posted 1 August 2024 - 19:15

Het was je wel opgevallen dat ze niet voldoen aan je "mooi display" vereiste? ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aankoopadvies #12 qltel

  • Senior Member
  • 138 posts

0
Neutral

Posted 1 August 2024 - 19:18

Het was je wel opgevallen dat ze niet voldoen aan je "mooi display" vereiste? ;)

Dat was geen vereiste maar een wens.. :P  En ik zal hier wel aan wennen. Mijn VU+'en hebben een dusdanig zwakke display dat het lastig is om te zien wat erop staat.



Re: Aankoopadvies #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,799 posts

+1,780
Excellent

Posted 1 August 2024 - 19:50

Ik heb er het nut nooit van ingezien, het maakt de box er alleen duur door.

 

Sommigen vonden het makkelijk om bv de radio de bedienen via dat scherm terwijl de TV uit staat, maar dan moet je zoals je zegt met je neus op dat display zitten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aankoopadvies #14 qltel

  • Senior Member
  • 138 posts

0
Neutral

Posted 1 August 2024 - 20:34

Het lastige nu is, dat ik niet kan zien of de box aan of uit is. En dan wil je hem aanzetten en zet je hem uit, terwijl de TV opstart..  :D



Re: Aankoopadvies #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,799 posts

+1,780
Excellent

Posted 1 August 2024 - 22:45

"Nu"? Met welke box?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Aankoopadvies #16 qltel

  • Senior Member
  • 138 posts

0
Neutral

Posted 2 August 2024 - 05:42

"Nu"? Met welke box?

Die VU+.



Re: Aankoopadvies #17 tonskidutch

  • Senior Member
  • 167 posts

+2
Neutral

Posted 2 August 2024 - 07:56

Nog even als ik een uur bezig was met een SOLO2 om hem in te richten na het flashen was het HEEL VEEL.

Twee dagen pff


koude thee is lekkerder dan koude koffie


2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users