Jump to content


bert1001

Member Since 10 Mar 2013
Offline Last Active 18 May 2014 14:11
-----

Topics I've Started

Harde schijf word niet meer herkend

17 July 2013 - 00:47

Ik heb een ET9000 met OpenPLi 3.0 en de laatste updates.

De harde schijf is een 2TB Samsung Spinpoint F4 HD204UI.

 

Sinds een paar maanden heb ik problemen met mijn harde schijf. Deze heeft ruim een jaar probleemloos gewerkt.

Deze heeft tot ongeveer een half jaar geleden ingebouwd gezeten in de ontvanger en daarna verschillend, extern/intern.

 

Het probleem begon dus ongeveer een paar maanden geleden, het eerste probleem was dat de ontvanger niet meer wilde opstarten. Hij bleef hangen in de boot-screen.

De enigste manier om de ontvanger weer werkend te krijgen, was door de toen interne harde schijf af te koppelen. De ontvanger startte toen weer normaal op. Zodra ik de harde schijf weer aankoppelde bleef de ontvanger weer hangen in de boot-screen.

 

Ik heb toen de harde schijf aangesloten op mijn PC, via Ubuntu. Daar werd de schijf wel herkend maar kon hem niet lezen.

Ik heb hem toen geformatteerd in ext3 en daarna als externe schijf via usb op de Xtrend aangesloten.

De schijf werd weer herkend en alles werkte weer perfect.

 

Maar na ongeveer een week was het afgelopen met de pret. Ineens werd de harde schijf niet meer herkend en al mijn opnames e.d. waren weg. De schijf was ook niet te benaderen via ftp en stond ook niet in de mounts.

 

Toen schijf weer aan de PC aangesloten, werd herkend, maar de schijf was helemaal leeg. Toen opnieuw geformatteerd en op fouten gecontroleerd met chkdsk en een speciaal harddisk programma'tje met lees en schrijftests enz. Dat duurde iets van 24 uur en er waren geen fouten o.i.d. gevonden. De schijf was in uitstekende conditie.

 

Daarna de harde schijf weer aan als externe disk op mijn Xtrend aangesloten, waarna alles weer perfect werkte.

Maar na weer ongeveer een week, precies hetzelfde probleem, schijf werd niet meer herkend en alle gegevens verdwenen.

 

En dit gaat dus nu al een paar maanden zo. Elke keer is het weer precies hetzelfde. Ik heb de schijf in die tijd als extern en intern geprobeerd, maar het probleem blijft hetzelfde.

 

Af en toe zag ik het al aankomen dat de schijf het zo ging begeven, het radarwieltje begon te verschijnen namelijk op het scherm en bleef dan een paar minuten draaien en ging dan weer uit. Als ik dan daarna de ontvanger opnieuw ging starten was het bekende probleem er weer.

 

Wie o wie heeft een idee wat dit kan zijn. Normaal zal ik denken dat het gewoon een defecte harde schijf is, maar aangezien deze nul fouten geeft met bijv. chkdsk en het programma van samsung zelf, staat er in de garantie dat er dan geen aanleiding is tot opsturen voor garantie.

Wat denken jullie? Is het toch de harde schijf die kapot is, of kan het iets zijn met de ontvanger/software?

Ik heb ook al meerdere keren een schone installatie gedaan, dit gaf geen verbeteringen.

 

Beetje vaag beschreven misschien, maar kan het niet echt duidelijker beschrijven.

 

 


Probleem NAS - schrijffout tijdens opname, schijf vol?

10 March 2013 - 18:43

Hallo allemaal,

Sinds deze week gebruik ik voor de opnames van mijn ET9000, Openpli 3.0, een NAS.
Dit is een Zyxel NSA320.
Hierin heb ik een 2TB Samsung harde schijf, die ik altijd in de Xtrend had zitten.

Maar nu heb ik problemen met de opnames.
Als 1e had ik deze als CIFS ingesteld, dit ging op zich goed, maar met het terugkijken van de opnames schokte/stotterde het beeld heel erg.
Ik heb de wsize en de rsize ook al op verschillende waardes gezet, maar dit hielp niet.

Daarna heb ik de share als NFS ingesteld.
Het schokken/stotteren is hiermee een stuk beter, maar ik krijg nu steeds de melding "schrijffout tijdens opname, schijf vol?"

De schijf is niet vol, hij is helemaal leeg.
Hij neemt ook wel op naar de NAS.
En naar mijn idee heb ik de mounts goed ingesteld.

Ik heb verschillende images geprobeerd, Openpli 3.0, Openpli 2.1, XtrendAlliance, maar dit heeft niet geholpen.

Alles is aangesloten met cat6 stp kabels.

Info van telnet in de bijlage.

Ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen, want ik weet het echt niet meer wat ik kan doen.