Jump to content


Photo

Harde schijf bestandsindeling controleren

Algemeen

  • Please log in to reply
4 replies to this topic

#1 Lutz

  • Senior Member
  • 746 posts

+1
Neutral

Posted 15 October 2010 - 11:52

Stel je hebt een harde schijf met bad blocks. Indien je deze schijf met PLI gaat initialiseren (aka formatteren) dan denk ik niet dat deze bad blocks worden opgemerkt. Maar zou dat de optie bestandsindeling controleren doen?
Ik zag een soortgelijke threat in het Engelse forum nog zonder antword. Mijn gewone Ubuntu pc kan dat met de disk utility doen. Zelf heb ik een 7025+, maar ik denk toch dat het een algemen vraag is.
<p>VU+Duo2, VU Solo SE, DM800HD se R.I.P, Visiosat Big Bisat schotel met QuadLnbs voor Astra 1 - 3, Hotbird

Re: Harde schijf bestandsindeling controleren #2 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 15 October 2010 - 17:49

Waarschijnlijk zijn die utilities ook wel voor de 7025 te bouwen (fsutils ofzo), maar als je toch al een Ubuntu PC hebt, laat die het dan even doen. De 7025 wil een ext3 bestands systeem, geen probleem voor je Ubuntu om die te formatteren en controleren dus.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Harde schijf bestandsindeling controleren #3 Lutz

  • Senior Member
  • 746 posts

+1
Neutral

Posted 16 October 2010 - 06:55

Is deze antwoord niet een beetje kort door de bocht? Er moeten bepaalde mappen worden aangemaakt (b.v. movies) die er niet standaard bij Linux zijn (wel standaard op een dreambox). Verder moet je, om een harde schijf goed te controleren, altijd de schijf uitbouwen.

Fijner was een pakket erbij te hebben wat dat kan doen. Er hebben al meer mensen erom gevraagd.
<p>VU+Duo2, VU Solo SE, DM800HD se R.I.P, Visiosat Big Bisat schotel met QuadLnbs voor Astra 1 - 3, Hotbird

Re: Harde schijf bestandsindeling controleren #4 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 16 October 2010 - 11:22

Moderne harde schrijven zijn altijd "fout vrij" naar het systeem toe. Bad blocks handelen ze zelf af. Pas als de daarvoor gereserveerde ruimte op is, gaat de schijf mankementen vertonen. Via SMART is op te vragen hoe het hiermee staat.
Krijgt een schijf bad blocks die door het systeem/OS te zien zijn, dan betekent het eigenlijk dat die aan het einde van z'n leven is.


Wat betreft die extra mappen (alleen /movie voor zover ik weet) die maakt hij vanzelf wel aan.

Overigens "fsck.ext3 -c ..." zou al moeten doen wat je vraagt: Naar bad blocks zoeken.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Harde schijf bestandsindeling controleren #5 Lutz

  • Senior Member
  • 746 posts

+1
Neutral

Posted 16 October 2010 - 14:12

Overigens "fsck.ext3 -c ..." zou al moeten doen wat je vraagt: Naar bad blocks zoeken.


Ik had zelfs e2fsck -c -k -p ... uit de man pages gehaald. Wat is beter?
<p>VU+Duo2, VU Solo SE, DM800HD se R.I.P, Visiosat Big Bisat schotel met QuadLnbs voor Astra 1 - 3, Hotbird



Also tagged with one or more of these keywords: Algemeen

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users