Jump to content


Photo

Hickups in beeld bij aanschakelen 2de tuner

VU+DUO

  • Please log in to reply
25 replies to this topic

Re: Hickups in beeld bij aanschakelen 2de tuner #21 Apsido

  • Member
  • 10 posts

0
Neutral

Posted 2 December 2010 - 19:49

OK, interessante vaststelling die je daar doet.
Dat van die handshake in NFS wist ik niet, maar ik twijfel er niet aan dat je gelijk hebt.

Maar ik denk niet dat daar m'n probleem zit, OMDAT het verschijnsel blijft identiek blijft voorkomen als ik een interne HDD gebruik (in de VU) en ook met een externe USB schijf.

Bovendien, om een storing te genereren in het opgenomen bestand, volstaat het om te zappen naar een andere transponder dan degene waarvan je opneemt, zodat de 2de tuner aangaat. Er hoeft geen 2de opname gestart te worden om de storing te genereren.

Ik heb geen andere opname lopen dan degene die gestoord wordt. Ik heb geen timeshift aanstaan en geen permanent timeshift plugin in gebruik.

Als ik een tweede en derde en vierde opname start vanaf dezelfde transponder als de eerste lopende opname (bijvoorbeeld 4 SD zenders uit het TV Vlaanderen pakket) dan zijn er GEEN haperingen, omdat dan alles via 1 tuner binenkomt.

Ik heb intussen met mijn leverancier gebeld. Die denkt dat het probleemin de monoblock LNB ligt.
Hij gaat dezelfde opstelling maken met een andere monobloc LNB en identiek dezelfde test doen als ik. Hopelijk levert dat wat op.


Werner

Re: Hickups in beeld bij aanschakelen 2de tuner #22 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 2 December 2010 - 20:44

ik denk dat je je de moeite van componenten vervangen kunt besparen.
Ik heb ook ooit zo'n zoektocht gemaakt. Begon met de dm7025, met wat in mijn ogen overspraak in de lnb's was.

hdd / nas enzo was eenvoudig uit te sluiten, want zappen met PiP was voldoende om het te reproduceren.
Dus alle coax vervangen, alle switches, alle lnb's, geen verschil.

na een paar jaar de 7025 vervangen door een dm8000, probleem werd aanzienlijk minder, maar was nog steeds duidelijk waarneembaar.
Hele opstelling vervolgens vervangen door multiswitch, zodat overspraak in de lnb volledig uit te sluiten was. Leek het weer wat beter van te worden, maar af en toe zijn nog steeds glitches zichtbaar.
Ook hier getest met PiP, dus opnames / hdd / nas enzo zijn uit te sluiten.

dvb chipset? voeding die dipt?
Ik heb me er inmiddels bij neergelegd.

Het is overigens niet per definitie een broadcom probleem, de 7025 heeft een ati chipset.






Re: Hickups in beeld bij aanschakelen 2de tuner #23 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,031 posts

+640
Excellent

Posted 3 December 2010 - 11:03

Bij dit probleem lijkt het wel of de tuner enkele ogenblikken blind wordt wanneer een opname gestart wordt of via PIP naar een andere zender gezapt wordt. Dit kon ik ook waarnemen.

Het blind worden kan veroorzaakt worden door overspraak of een storend signaal bv. van een disceq commanda dat storend werkt. Of een tuner signaal voor het overschakelen van bv. horizontaal naar Vertikaal.

Als ik zeg dat ik er nog weinig last van heb dan bedoel ik:

Opnames op mijn VU+ Duo worden nauwelijks beinvloed door schakelen op mijn DM7025. Terwijl opnames op de DM7025 meestal goed gaan. occasioneel is er nog eens een hik te bekennen. Maar meestal is dan achteraf niet te zeggen waarvan het gekomen is.
PS: op de VU+ Duo wordt wel meestal vanaf 23.5 opgenomen (HD zenders) terwijl de DM7025 meestal van de 19.2 opneemt. Zij schakelen dus niet dezelfde LNB.

Maar ik blijf erbij: instellen van de Disceq commando zoals de fabrikant aanbevolen had, heeft veel geholpen. De storingen werden minder en kleiner. dwz. er kwamen wel eens een paar blokjes in beeld - wat duide op de storing - maar het hikkende beeld met stilstaand beeld kwam niet meer voor.

Natuurlijk dit is een complex gebeuren. Misschien moet je toch eens gaan spelen met de disceq settings. Wat opties af zetten. Geen herhalingen enz. Maar controleer dan wel of ie nog wel zappen naar de zenders.

Willy

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Hickups in beeld bij aanschakelen 2de tuner #24 Apsido

  • Member
  • 10 posts

0
Neutral

Posted 3 December 2010 - 18:47

Allen bedankt voor de reacties.

Ik ben vandaag misschien weer wat dichter bij de oorzaak van het probleem geraakt.

Had eerder gezegd dat het zappen op de VU Solo (die aan uitgang 3 van de Monoblok LNB hangt) geen effect had op de opnames gemaakt met de VUduo (die op uitgangen 1 en 2 van de monoblok hangt).

Moet die stelling intrekken.
Bij spelen met Remote Timers zag ik blokjes in het beeld van de VUDuo. Ik was op dat moment op de duo niet aan het opnemen en ook niet aan het zappen. Er werd wel een opname gestart op de Solo.

Ik ben dit dan meermaals gaan herhalen. Jawedl, bij starten opname op de Solo of zelfs bij zappen met de Solo, krijg ik af en toe de storing op de live ontvangst van de Duo. In de andere richting, dus opnemen op de Solo en zappen met de Duo, geeft ook storingen op de Solo.

In de opgenomen bestanden kan ik de storingen steeds opnieuw bekijken.

Vermits beide receivers naar dezelfde NAS share schrijven , wou ik zeker zijn dat het geen netwerkprobleem was. Heb de Duo losgekoppeld van het netwerk, en er de externe USB schijf aangehangen. Cardsharing gestopt.

Opname gestart op de Duo en dan met de Solo gaan zappen. Vermits de netwerkverbinding verbroken was, lag de cardsharing uit. Op de Solo kon ik dus enkel zappen op FTA zenders. Inderdaad, op de exacte zapmomenten zitten er weer blokjes in de beelden opgenomen met de Duo.
De enige verbinding tussen de Solo en de Duo is het feit dat ze allebei aan dezelfde monobloc LNB hangen.
Alle andere mogelijke verbindingen ware verbroken.

Dit verandert de zaak in die zin dat ik nu zeker ben dat het de stuursignalen naar de LNB's zijn die voor de problemen zorgen, en dat het (hopelijk) niet intern in de VUDUO zit.

Ik ga nu proberen met een andere monobloc LNB, en met 2 aparte mnonobloc LNB's in 2 aparte schotelantennes beiden op 23,5°.
Op die manier zijn de signalen van tuner A en tuner B van de Duo volledig van mekaar gescheiden.

Als er dan nog storing is dan ontstaat de beïnvloeding op de LNB maar ook intern in de VUDUO, en dan zijn we aan het einde van het verhal vrees ik.

Als er dan geen storing meer is dan heb ik mogelijk een oplossing gevonden. Crossed fingers....


Ik laat nog weten hoe het verder verloopt.

Re: Hickups in beeld bij aanschakelen 2de tuner #25 doglover

  • Rytec EPG Team
  • 17,031 posts

+640
Excellent

Posted 6 December 2010 - 11:17

Sinds kort heb ik een VU+duo en een VU+Solo draaien. Deze zijn aangesloten op een Quad LND duoblock voor 19,2 en 23,5°.


Kun je merk en type vermelden van de QUAD LNB duoblock AUB, zodat ik ff kan zoeken op het net voor de jusite instellingen?

Willy

~~Rytec Team~~
Maxytec Multibox SE OpenPli (used as mediaplayer)
Mutant HD2400 OpenPli
Vu+ Duo OpenPli (backup)

Synology NAS

Sat: 13E, 19.2E, 23.5E and 28.2E
*Pli/Rytec EPG POWERED*


Re: Hickups in beeld bij aanschakelen 2de tuner #26 Apsido

  • Member
  • 10 posts

0
Neutral

Posted 6 December 2010 - 11:50

Willy,

het type is een

GTsat Duo LNB Quad GT-MDQD43

Werner

Gebruik normale lettergrootte aub!



Also tagged with one or more of these keywords: VU+DUO

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users