Jump to content


Photo

Duo LNB geen ontvangst op 23.5 positie

DM600

  • Please log in to reply
5 replies to this topic

#1 JohnJ

  • Member
  • 49 posts

0
Neutral

Posted 8 January 2011 - 15:10

Ik heb een Duo LNB gekocht, een FN8-Q1, deze op de schotel gezet (volgens aankoopbon een Triax TDS 78 cm, gemeten diameter 70 cm, zonder bolling), keurig de 23.5 positie een beetje schuin omhoog gezet tov de 19.2 positie.

De LNB heeft DISEqC 1.0

Op de DM600 met Pli Jade (de laatste versie voordat het OpenPli werd) heb ik de volgende configuratie ingesteld:
2 satelieten via DiaEqC A/B

1. E19.2 Astra 1E etc. DISEqC AA
2. E23.5 Astra 1D 3A DISEqC AB

Daarna een scan van beide satellieten gedaan. Op 19.2 heb ik de zenders, met een SNR van ~95%
Op de 23.5 heb ik helemaal niets. Een signaalmeting met de Dreambox op de 23.5 geeft een klapperende SNR tussen 77% en 95%. Natuurlijk hierna aan de LNB aan het draaien geweest, maar het wordt niet beter (ook niet slechter).

Ook de settings van HenkSat en daarna Joske gedownload, een zender op de 23.5 gekozen (TV Gelderland), maar helaas niets.


Voordat ik nu de LNB defect verklaar, wil ik toch even weten of ik niets ben vergeten. Kan/moet ik nog ergens de DISEqC versie instellen?

Suggesties worden gewaardeerd.

Re: Duo LNB geen ontvangst op 23.5 positie #2 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 8 January 2011 - 20:13

Misschien moet je geen DISEqC AA en AB gebruiken maar "toneburst". Misschien is er ook nog een DISEqC A/B maar ik heb nu effe niet een DM600 bij de hand.
Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki

Re: Duo LNB geen ontvangst op 23.5 positie #3 mobie200

  • Member
  • 1 posts

0
Neutral

Posted 8 January 2011 - 21:09

Al je instellingen kloppen zo heb ik hem ook staan (dm600)
als je bij signaalmeting kijkt hoeveel procent heb je dan op 23,5 en op 19,2
ik heb op 23,5 95 % en 19,2 87 %
misschien heb je op de verkeerde sateliet uitgericht,

Re: Duo LNB geen ontvangst op 23.5 positie #4 JohnJ

  • Member
  • 49 posts

0
Neutral

Posted 8 January 2011 - 22:23

De DM600 kent een diseqc A/B, deze gebruik ik ook. In het configuratiescherrm kan je dan de satellieten instellen, en staat er achter DISEqC AA en DISEqC AB. Dit is tekst, en kan ik niet veranderen.

Toneburst, dat is toch iets anders dan DISEqC 1.0? Op de LNB staat duidelijk DISEqC 1.0. Bestaat toneburst binnen DISEqC 1.0, of zijn dat 2 andere dingen? Google heeft me hierin nog niet geholpen.

Ik had de schotel al staan, en die stond met een enkele LNB uitgericht op de 19.2. Ik heb de nieuwe LNB erop gedaan, met de LNB houder op de 19.2 zijde. Dus ik neem aan dat deze nog steeds op 19.2 staat uitgericht. En ik heb nog steeds geweldig 19.2 ontvangst. De 23.5 kant staat nu, als je vanuit de LNB naar de schotel kijkt, aan de linkerkant, iets boven de 19.2 zijde.

Maar ik wil morgen (nu is het te donker) wel proberen de schotel iets te verdraaien. Welke kant op raad je dan aan?

Re: Duo LNB geen ontvangst op 23.5 positie #5 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 9 January 2011 - 11:35

Vuistregel: de meeste (alle?) LNB's ondersteunen geen DiSeqC. Dus als je
er geen switch tussen hebt zitten, kun je geen DiSeqC gebruiken en moet
je (zoals gezegd) tone burst en voltage mode gebruiken.

Een uitzondering hierop is een "duo" LNB's (bijvoorbeeld de 19.2+23.5
van CDS), die heeft een ingebouwde switch. Die stel je ook als zodanig
in, d.w.z. LNB-parameters (h/v, lo/hi) met tone burst en voltage mode,
keuze van de LNB met DiSeqC AA/AB commando's. Idem met twee losse LNB's
en een switch.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Duo LNB geen ontvangst op 23.5 positie #6 JohnJ

  • Member
  • 49 posts

0
Neutral

Posted 23 January 2011 - 18:04

OK, Ik dacht toch echt dat ik hier nog een afsluitende post had gedaan, maar ik zie het niet staan.

Na nogmaals inlezen van de zenderlijst van HenkSat, opeens beeld op de 23.5. Nog wat bijgericht voor optimaal ontvangst.
Wat er eerder fout is gegaan weet ik dus ook niet, maar ik ben tevreden.

Bedankt voor de reakties.



Also tagged with one or more of these keywords: DM600

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users