Jump to content


Photo

Oscam ervaringen, vragen en antwoorden

Softcams

  • This topic is locked This topic is locked
4250 replies to this topic

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #61 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 29 August 2011 - 14:36

29-08-2011 14:02

Ik heb een zgn nieuwe officilele OScam website(portal) gevonden.
Check hier.


Zo, dat is knap zeg!!!
Gefeliciteerd

29-08-2011 10:34
http://www.pli-image...889#post_213889

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #62 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 29 August 2011 - 21:00

Ik was er niet bewust van dat je het ook al gevonden en gepost had.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #63 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 30 August 2011 - 09:30

Ik ben 3 dagen geleden ook overgegaan naar Oscam 1.20 unstable 5932. Niks veranderd in de configuratie, alleen de oscam binary vervangen (was 5741) en een restart van de softcam via het menu in Pli.
Alles werkt prima, maar in die 3 dagen heb ik zelfs geen enkele emm meer ontvangen. Ik heb de box (ET9K) volledig herstart om te kijken wat er nu gebeurt. Wordt vervolgd.

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #64 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 30 August 2011 - 11:08

Hallo,

Ik heb je configs even bekeken.

By de readers in (oscam.server) ben je group =

Vergeten. Bij de users (oscam.user) eveneens.

De actuele basis config's die ik bij mijn hernieuwing van oscam heb bijgevoegd, werken normaal gesproken direct.
voor dm800. bij dm8000 slechts de onderste reader (/dev/sci0). Maar daar hoef je enkel de # weg te doen om de reader te activeren.

De testen zijn weliswaar enkel uitgevoerd voor via4 kaart en seca3 kaart daar dit de enige zijn die ik heb. met andere kaarten dienen deze wel aangepast te worden.
De mogelijkheden zijn echter zo groot in oscam dat de perfecte basis config die voor alles direct werkt niet mogelijk is.

Over webiff, Het paswoord is niet nodig wel wenselijk. Achter goede router en firewall ok. Maar indien er geen goede firewall is raad ik gebruikers aan er een sterk wachtwoord te zetten.

De lijn :
httpallowed = 127.0.0.1,192.168.0.0-192.168.255.255

is verplicht. Heb deze nu wel aangepast Voor de meest standaard gebruikte waaier van home netwerk ip's.

De lb options is echter zéér belangrijk. Indien je lb af zet, gaat oscam altijd elke ecm aanvraag doorsturen naar elke reader zonder uitzondering (voor zover de specifieke ecm niet is geblokkeerd naar die reader via services) of met groep beheer.
Dit veroorzaakt zinloze ecm aanvragen die netwerk onnodig belasten.

In dit bericht een oscam-experimentele complete basis config gezet.

Attached Files



Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #65 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 30 August 2011 - 11:12

oeps, zag dat ik tar.gz heb gebruikt. Hier de config in zip formaat

Attached Files



Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #66 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 30 August 2011 - 12:02

extra Bemerking aangaande webiff

De lijn (Nu reeds toegevoegd in basis config door Milo) werkt .
Op deze wijze zijn alle bestaande ip adressen toegelaten.

httpallowed = 0.0.0.0-255.255.255.255

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #67 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 30 August 2011 - 16:06

Hallo,

Ik heb je configs even bekeken.

By de readers in (oscam.server) ben je group =

Vergeten. Bij de users (oscam.user) eveneens.

De actuele basis config's die ik bij mijn hernieuwing van oscam heb bijgevoegd, werken normaal gesproken direct.
voor dm800. bij dm8000 slechts de onderste reader (/dev/sci0). Maar daar hoef je enkel de # weg te doen om de reader te activeren.

De testen zijn weliswaar enkel uitgevoerd voor via4 kaart en seca3 kaart daar dit de enige zijn die ik heb. met andere kaarten dienen deze wel aangepast te worden.
De mogelijkheden zijn echter zo groot in oscam dat de perfecte basis config die voor alles direct werkt niet mogelijk is.

Over webiff, Het paswoord is niet nodig wel wenselijk. Achter goede router en firewall ok. Maar indien er geen goede firewall is raad ik gebruikers aan er een sterk wachtwoord te zetten.

De lijn :
httpallowed = 127.0.0.1,192.168.0.0-192.168.255.255

is verplicht. Heb deze nu wel aangepast Voor de meest standaard gebruikte waaier van home netwerk ip's.

De lb options is echter zéér belangrijk. Indien je lb af zet, gaat oscam altijd elke ecm aanvraag doorsturen naar elke reader zonder uitzondering (voor zover de specifieke ecm niet is geblokkeerd naar die reader via services) of met groep beheer.
Dit veroorzaakt zinloze ecm aanvragen die netwerk onnodig belasten.

In dit bericht een oscam-experimentele complete basis config gezet.


Kan je dit even in de OScam (<-klik) wiki plaatsen, als "other examples here".
En daarbij vermelden dat het tbv Canaldigitaal is, dan kunnen meerdere users het makkelijk vinden dmv wiki.
In de wiki blijft het aanwezig, forum postings verdwijnen als ze langere tijd niet geupdate worden.
http allowed is idd handig, maar ja alleen als je netwerk buiten 192.168.1.x reeks valt.
Overigens heeft de oscam.server in de wiki(door mij geplaatste voorbeeld) gewoon group = 1
Verder de oscam.server in wiki(van door mij geplaatste example) is reeds voor 2x cardreader intern.

Maar nogmaals, zou handig zijn als je de files ook in de wiki plaatst, en uitleg geeft wat er anders aan is en waarom. (in Engels aub)

Viele danke /images/smiley/smile.gif

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #68 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 30 August 2011 - 16:08

extra Bemerking aangaande webiff

De lijn (Nu reeds toegevoegd in basis config door Milo) werkt .
Op deze wijze zijn alle bestaande ip adressen toegelaten.

httpallowed = 0.0.0.0-255.255.255.255


EEh, dus ook alle internet ip v4 adressen, auw, security risc die onnodig is.
Gewoon ip loopback & reeks van je thuisnetwerk, die 127.0.0.1,192.168.0.0-192.168.255.255 is top.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #69 zeeteefje

  • Senior Member
  • 1,605 posts

+24
Neutral

Posted 30 August 2011 - 16:35

Dit is alleen een risico als iemand doelbewust een wan-poort doorstuurt naar de webif poort van z'n box.
Dat is dus geen risico, want het is een bewuste actie.
Bovendien doen we hier alleen aan lan, niet aan wan. Dus is het risico nul, maar met de garantie dat iedereen kan inloggen op de Oscam webif van z'n eigen box.

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #70 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 30 August 2011 - 18:03

idd, en de 0.0.0.0 - 255.255.255.255 is heel doelbewust erin gezet. We doen immers niet aan wan sharing en iemand die zijn router open heeft staan heeft sowiezo een probleem.
Er zijn meer private ranges dan 192.168.X.X reeks, er is ook 172.16.X.X tm 172.31.X.X, 10.X.X.X range en niet te vergeten de MS apipa: 169.254.X.X
Kan allemaal op die httpallowed regel maar maakt het voor beginners een lastige instelling.

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #71 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 30 August 2011 - 18:38

Ik heb je configs even bekeken.
By de readers in (oscam.server) ben je group =
Vergeten. Bij de users (oscam.user) eveneens.


Tegen wie heb je het nou?

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #72 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 30 August 2011 - 18:50

Hallo,

Sorry maar Jeroensky Heeft gelijk. 0.0.0.0-255.255.255.255 is een onnodig risico.

Nu net omdat je lan gebruikt is het( zelfs nog belanrijker.) van privat adressing alleen toe te laten.

Voor zover ik weet gebruikt elke router voor Home gebruik standaard :

192.168.xxx.xxx ranges zijn 192.168.0.1-192.168.255.255 (waarbij 0 en 255 normaal gebruikt zijn voor network adressing and broadcasting deze zijn dus ook niet beschikbaar voor devices)
het is dan ook Class C network met mask 255.255.255.0

10.0.0.1-10.255.255.255 ranges is normaal een privat adressing standard voor bedrijven. Class A network mask 255.0.0.0.

Naar mijn mening is het beter van :

httpallowed = 127.0.0.1,192.168.0.1-192.168.255.255

Te zetten daar nu net die dummy gebruiker zowieso in die range zal zijn. Diegen die 10.xxx.xxx.xxx Of Een Home network hebben geconfigureerd met andere dan privat standard ip's
zullen met die setting geen probleem hebben en deze algauw aanpassen aan hun wensen. Dit zelfs logisch vinden.
Misschien dan ook dat geval appart van Ms erbij zetten en alles is gecovered.(tenminste voor de netwerk leek)

Nu moet ik wel toegeven dat ik deze setting over het hoofd heb gezien Toen ik de vernieuwde oscam versies heb gemaakt.

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #73 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 30 August 2011 - 18:52

Ik heb je configs even bekeken.
By de readers in (oscam.server) ben je group =
Vergeten. Bij de users (oscam.user) eveneens.


Tegen wie heb je het nou?


Wel het was betreffende U settings /images/smiley/wink.gif

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #74 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 30 August 2011 - 19:28

Sorry maar Jeroensky Heeft gelijk. 0.0.0.0-255.255.255.255 is een
onnodig risico.


Nee, MiLo heeft gelijk. Als je ip access control in je applicatie gaat
doen, ben je niet slim bezig.

Voor zover ik weet gebruikt elke router voor Home gebruik standaard :

192.168.xxx.xxx ranges zijn 192.168.0.1-192.168.255.255 (waarbij 0 en
255 normaal gebruikt zijn voor network adressing and broadcasting deze
zijn dus ook niet beschikbaar voor devices) het is dan ook Class C
network met mask 255.255.255.0

10.0.0.1-10.255.255.255 ranges is normaal een privat adressing standard
voor bedrijven. Class A network mask 255.0.0.0.


Op een fatsoenlijk router kun je gewoon instellen welke range je gebruikt.
Ik gebruik dan wel niet zo'n thuisrouter, maar ik heb 10.1.1.0/24 hier.

De verschilende "RFC"-ranges zijn gelijkwaardig aan elkaar, er is geen
reden om de één boven de ander te verkiezen voor een bepaalde toepassing,
hooguit het aantal beschikbare bits in het totale adres.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #75 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 30 August 2011 - 19:28

>>> Ik heb je configs even bekeken.
>>> By de readers in (oscam.server) ben je group =
>>> Vergeten. Bij de users (oscam.user) eveneens.
>>
>> Tegen wie heb je het nou?

Wel het was betreffende U settings /images/smiley/wink.gif


Als je netjes alleen lokaal shared, heb je volgens mij geen groepen nodig...

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #76 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 30 August 2011 - 19:28

Anyway, ik heb nog weer wat gerommeld, ik stuur nu alle caid's en services
expliciet naar de goede kaart en nu zapt het best goed weer. Het is in
ieder geval niet veel langzamer dan op FTA-zenders, dus ik kan OScam niet
de schuld geven. En dat is zonder de expliciete P: regels per service van
theparasol.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #77 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 30 August 2011 - 19:46

>>> Ik heb je configs even bekeken.
>>> By de readers in (oscam.server) ben je group =
>>> Vergeten. Bij de users (oscam.user) eveneens.
>>
>> Tegen wie heb je het nou?


Wel het was betreffende U settings /images/smiley/wink.gif


Als je netjes alleen lokaal shared, heb je volgens mij geen groepen nodig...


Group settings hebben absoluut niets te maken met wan,lan off protocol.
Elke reader moet een group nummer hebben, Nu kan je gerust bij elke reader group = 1 zetten.
De user moet normaal group = met alle groups die hij mag gebruiken. In dit geval kan het wel zijn (maar zeker ben ik niet) dat door niets te zetten je automatisch alle
mogelijke groups kan hebben als user.

Het zou well kunnen dat men nu geen group meer moet toewijzen aan een reader, dit is dan well een recente ontwikkeling. Daar heb ik nog wel niets over gelezen. Eveneens staat dit niet vermeld
in txt files.

extract oscam.server.txt
group = groupname
reader assingment to group, required

[reader]
label = mysmartreader
protocol = smartreader
device = 001:002
group = 7
caid = 0700

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #78 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 30 August 2011 - 19:47

Goed werk!

Wat je nu efficient hebt gedaan doet voor mij de loadbalancer :)

Probeer ook eens de "oude" SD kanalen van NL en BE...

Daarnaast heb ik het idee dat het sneller zapt. Maar dat kan best tussen de oren zitten bij mij :)

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #79 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 30 August 2011 - 19:56

Voor zover ik weet gebruikt elke router voor Home gebruik standaard :

192.168.xxx.xxx ranges zijn 192.168.0.1-192.168.255.255 (waarbij 0 en 255 normaal gebruikt zijn voor network adressing and broadcasting deze zijn dus ook niet beschikbaar voor devices)
het is dan ook Class C network met mask 255.255.255.0

Diegen die 10.xxx.xxx.xxx Of Een Home network hebben geconfigureerd met andere dan privat standard ip's
zullen met die setting geen probleem hebben en deze algauw aanpassen aan hun wensen.



Die goeie ouwe speedtouch 510 heeft 10.0.0.138/24 als range. Je wilt niet weten hoeveel Nederlanders die range gebruiken.
En ik ken werkelijk geen enkele router/firewall die standaard de firewall uit heeft staan en alle poorten forward naar net dat ene ip waar de dreambox op zit. Een home user zit immer achter een NAT constructie. De prutser die exposed host maakt van zijn dreambox doet het zichzelf aan.

Re: Oscam ervaringen, vragen en antwoorden #80 christophecvr

  • Senior Member
  • 3,131 posts

+140
Excellent

Posted 30 August 2011 - 19:57

Ik heb zojuist een test gedaan zonder group = in reader and user.

Dan werkt het wel degelijk niet. group is wel degelijk required zoals vermeld in oscam.server.txt en oscam.user.txt



Also tagged with one or more of these keywords: Softcams

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users