Jump to content


Photo

Rode knop doet niets meer


  • Please log in to reply
47 replies to this topic

Re: Rode knop doet niets meer #41 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 22 November 2011 - 16:33

Jij wel. Maar de gemiddelde TV kijker snapt daar dus helemaal niks van.


Ik denk dat "de gemiddelde Tv kijker" niet bestaat.
Degene die een Linuxbox kopen hebben er iets verstand van, zijn voorgelicht, of hebben een handig neefje die de zaken insteld.
Daarna treed mogelijk voor een groot aantal gebruikers het Pavlov gebeuren in, als ik op dat knopje druk, gebeurd er dat.

Ik zie nu opa en oma's, ooms en tantes van boven de 70 internetten , twitteren en facebooken als nooit tevoren.
Op computers met duizenden mogelijkheden en afwijkingen.
Allemaal mensen die 5 a 10 jaar geleden nog maar net wisten hoe ze de video recorder aan moesten zetten.
En ja, het gaat wel eens fout.
Maar dan is er meestal weer het neefje, of hier een Wanwizzard of 1 van de vele anderen die uitkomst brengen.

Ik zou wel willen weten hoeveel van deze Linux boxen terug gebracht worden naar de handelaar omdat "de gebruiker" het niet meer snapt?
Als dat veel zou gebeuren gaan die echt wel beter voorlichten, die willen geen gezeur aan hun kop.

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Rode knop doet niets meer #42 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,685 posts

+1,741
Excellent

Posted 22 November 2011 - 16:48

Er is imho een groot verschil tussen "verstand hebben van linux" en "kunnen leven met de gebruiksvriendelijkheid van een blok beton". Of doe jij ook aan tekstverwerking in vi?

Een goede vriend zei ooit over het manual van een software pakket wat hij geschreven had: "how to boil an egg, in 571 easy steps". Dat gevoel heb ik bij Enigma. Er is gewoon niks gebruiksvriendelijk aan. Alles zit op een onlogische plek, je hebt een AB nodig met 40 knoppen om het allemaal nog een beetje bereikbaar te maken, en zelfs dan irriteer ik me dagelijks.

En soms zijn het van die simpele dingen, als bijvoorbeeld een context gevoelig menu. Voorbeeldje: je zit in de bouquet lijst, en drukt op de menu knop. Voor alle veel gebruikte functies moet je gaan scrollen, de default optie is er een die je zelden gebruikt. Maar goed, je drukt 6 keer op down en kiest voor het verplaatsen van een zender. Je doet dat, en drukt weer op menu. Welke optie wil je nu standaard? Juist, uitschakelen van de move modus. Helaas, ook daarvoor weer pijltjes.

En zo kan ik nog wel duizend voorbeelden verzinnen.

Het is een box om TV mee te kijken, alle andere flauwekul is bijzaak. En ik zou graag willen dat die hoofdfunctie nu eens doordacht zou gaan functioneren, voordat er energie gestoken gaat worden in plugins die foto's van de achterkant van de maan op het scherm toveren...

Nu heb ik van die ouders (die boven de 70 zijn), en elke keer als die op bezoek komen moet ik een handleiding neerleggen. Zelf hebben ze een box van een provider, en die functioneert gewoon 10 keer beter. Te bedienen met een paar knoppen, een logisch en doordachte interface, alle veel gebruikte functies met twee keer drukken te bereiken, enz. En ook op die box kun je TV kijken, opnames maken, timeshiften en afspelen. En beter dan op een Enigma box...

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Rode knop doet niets meer #43 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 22 November 2011 - 18:19

Het is een box om TV mee te kijken, alle andere flauwekul is bijzaak. En ik zou graag willen dat die hoofdfunctie nu eens doordacht zou gaan functioneren, voordat er energie gestoken gaat worden in plugins die foto's van de achterkant van de maan op het scherm toveren...
En soms zijn het van die simpele dingen, als bijvoorbeeld een context gevoelig menu. Voorbeeldje: je zit in de bouquet lijst, en drukt op de menu knop. Voor alle veel gebruikte functies moet je gaan scrollen, de default optie is er een die je zelden gebruikt. Maar goed, je drukt 6 keer op down en kiest voor het verplaatsen van een zender. Je doet dat, en drukt weer op menu. Welke optie wil je nu standaard? Juist, uitschakelen van de move modus. Helaas, ook daarvoor weer pijltjes.


In grote lijnen ben ik het hier mee eens

Nu heb ik van die ouders (die boven de 70 zijn), en elke keer als die op bezoek komen moet ik een handleiding neerleggen. Zelf hebben ze een box van een provider, en die functioneert gewoon 10 keer beter.


Hier ontsporen we, je ouders hebben dus bewust geen Enigmabox, dat is het mooie van het keuze systeem bij de aanschaf.
Je ouders zijn dus "De gemiddelde Tv Kijker" die jij voor ogen hebt en zelf geen Enigma box hebben.

En ook op die box kun je TV kijken, opnames maken, timeshiften en afspelen. En beter dan op een Enigma box...


En hier zouden we elkaar moeten vinden aangezien je toch een Enigma box gebruikt.
Jij hebt toch een Enigma doos en geen Humax o.i.d?
De Humax o.i.d. is toch veel simpeler in gebruik?
Ik zou absoluut geen apparatuur in huis willen hebben waaraan ik mij erger!

Voor mij is het dus goed dat ik niet aan die Ziggo of UPC box gebonden ben want die irriteren mij nog veel meer dan jij je ergert aan de Enigmabox. (daarom heb ik dus ook geen Ziggo of UPC apparatuur)
Bovendien luisteren de leveranciers van die boxen alleen maar naar wat hun het beste uitkomt, lees de fora over Ziggo en UPC maar,
Bij de Enigma ontvangers heb je in ieder geval een grotere kans dat iemand met verstand van zaken iets voor je aanpast.
Of je probeert zelf iets te frutselen, bijvoorbeeld dat hinderlijke luidspreker symbooltje bij mute verwijderen zoals ik gedaan heb.

Volgens mij lopen hier genoeg mensen rond die voor jou een skin in elkaar kunnen zetten waar alle toeters en belllen die jij niet nodig hebt uit zijn weg gelaten.
Daarna nog iemand vinden die de timeshift en het timer systeem weet te verbeteren.
En we hebben wat we willen.

De kans dat het beter wordt is m.i. groter met onze enigma apparatuur dan met niet aanpasbare fabrieks apparatuur.

Denken wij niet het hetzelfde?

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Rode knop doet niets meer #44 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,685 posts

+1,741
Excellent

Posted 22 November 2011 - 18:24

We denken wellicht wel in dezelfde functionele richting, maar niet in dezelfde oplossingsrichting.

Het probleem met Enigma is er een van architectuur. Er zitten zaken fundamenteel fout in het ontwerp, en die poets je er zomaar niet uit.

De skin is daar zo'n typisch voorbeeld van. Je kunt daar gewoon niks leuks mee zonder flink in de onderliggende code (python of C++) te gaan roeren. En het effect daarvan is zichtbaar, er is niks fundamenteels verbeterd op dat gebied sinds ik mijn allereerste DM7000-model1 aanschafte.

Vergeet niet, er staat nergens dat gebruiksvriendelijkheid haaks moet staan op flexibiliteit of uitbreidbaarheid. Mijn punt is meer dat je nu beide niet hebt. Bij elke zucht die je laat vallen er 6 plugins om...

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Rode knop doet niets meer #45 Apple740

  • Senior Member
  • 131 posts

+5
Neutral

Posted 22 November 2011 - 19:42


Ik heb 'multiquickbutton' geïnstalleerd en probleem opgelost

Tja die quickbutton plugin is al enige tijd out-dated ;)


Wel een minpuntje gevonden bij multiquickbutton. Ik kan de timer-editor niet aan een knop hangen? Voorheen zat de timer-editor bij mij onder groen-lang maar met multiquickbutton krijg ik dat niet voor elkaar.
Iemand?

Re: Rode knop doet niets meer #46 Apple740

  • Senior Member
  • 131 posts

+5
Neutral

Posted 22 November 2011 - 19:50

Ter aanvulling; de timer-editor staat simpelweg niet in de keuzelijst binnen multiquickbutton. Ook niet achter "toevoegen".

Re: Rode knop doet niets meer #47 nietgiftig

  • Senior Member
  • 787 posts

+39
Good

Posted 22 November 2011 - 19:53

Bij elke zucht die je laat vallen er 6 plugins om...

En dat levert weer een heboel andere zuchten op.

Ik ben ook met Nokia Mediamaster (soort voorloper van Dream) begonnen na het Amstrad Astra begin.

Ik ben te weinig thuis in de code c.q het functioneel ontwerp.
Aan wat ik gevonden heb op het WWW wordt hierover ook weinig gezegd, iedereen duikt gelijk in de Python code om iets uit te leggen of te verbeteren.

Ik vrees dan wel dat je dan Enigma2 niet overeind houd, maar van scratch moet beginnen.
(misschien kan je een paar plugins of scripts meenemen.) :P

Tot het zover is blijf ik dan toch maar een beetje mee hobbyen.
En probeer ik het neefje (nou ja het oompje) in de famile te zijn.

 Hardware: Master VU Uno 4K SE  1x Mut@nt HD51.4K & 2x ZgemmaH9T
Software : Pli (v7) (7.1rc) 2019 


Re: Rode knop doet niets meer #48 mika-nl

  • Senior Member
  • 454 posts

+10
Neutral

Posted 22 November 2011 - 20:56



@Milo, met een druk op de info knop zit je toch nog niet direct in de grafische multi epg?

Misschien kunnen we iets aanpassen... De now/next epg zit eigenlijk al heel mooi (valt nog grafisch heel veel aan te verbeteren) op de 2nd infobar... de grafische EPG zouden we standaard kunnen maken...

Littlesat,

Dat lijkt mij geen goed idee.
Niet elke skin heeft 2nd infobar ondersteuning en niet elke skin met ondersteuning toont de uitgebreide now/next epg info.
Indien het PLI team de standaard wil wijzigen, dan lijkt het mij dat via een instelbare optie aan/uit gezet kan worden.

Adri.


dan is het beter de optie tekoppelen aan de instelling van de seconde infobar, Zodra die aanstaat je automatic ook met de epg knop de epg krijg en niet now/next.
Scheelt weer een instelling en andere skins kunnen er dan ook mee overweg door die seconde infobar uit tezetten.

MiKa


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users