Jump to content


Photo

Openpli update troubles topic

Algemeen

  • Please log in to reply
3101 replies to this topic

Re: Openpli update troubles topic #3061 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 4 June 2015 - 12:44

Dank voor de uitleg!

 

"Protected mode" en "real mode" bestaat alleen op x86 systemen (vanaf 80286).

In de bootloader draait het systeem doorgaans zonder MMU, wat ergens tussen "protected mode" en "real mode" in zit. Er is geen "adres translation" (aka virtual mode), maar het hele memory bereik (en dus ook alle IO en DMA enzo) is beschikbaar. Maar er is geen scheiding van proces of kernel grenzen, de software kan overal bij (wat voor een bootloader die bijvoorbeeld de RAM chip settings moet instellen wel reuze handig is).

De MMU vertaalt toch virtuele adressen naar fysieke en dat gebeurd hier dus niet, als ik het goed begrijp? Maar zijn rootkits ed. dan niet een reëel risico?

Nog wel ergere dingen ook.

 

Zolang Linux niet draait is er geen MMU actief (als memory protection), STB draait net als elk embedded systeem op dat moment, waarbij de processor/software lineair toegang heeft tot alle hardware.

 

Je ziet vaak dat firmware gesigned wordt door de fabrikant. Dat heeft een voordeel en een nadeel. Voordeel is dat je weinig kans hebt op virussen en andere malware, nadeel is dat je niet zelf firmware kunt maken.

 

Maar rust in de gedachte dat alles op je STB onder Linux alls root draait, die kan sowieso alles (en dus ook de MMU omzeilen).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli update troubles topic #3062 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,851 posts

+189
Excellent

Posted 4 June 2015 - 16:56

.....naaaahhh geruststellend ;)

Edited by 40H3X, 4 June 2015 - 16:57.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Openpli update troubles topic #3063 Motormuis6

  • Senior Member
  • 76 posts

+1
Neutral

Posted 4 June 2015 - 21:42

Na nieuwe installatie van PLI2.1 naar PLI4.0 bijna alles weer.

Alleen nog het probleem dat de harde schijf niet woert gevonden.

Dit is geen nieuwe schijf maar gewoon dezelfde die erin zat onder PLI2.1.

 

foutmelding: "geen hardeschijf gevonden of de hardeschijf is niet geinitialiseed"

 

hoe moet ik dit oplossen?



Re: Openpli update troubles topic #3064 teo1966

  • Senior Member
  • 1,108 posts

+10
Neutral

Posted 6 June 2015 - 02:16

Eerst een reboot daarna controleren als de schijf aanwezig is zo niet
De harde schijf initialiseren
Volgens mij menu / instellingen / hardeschijf
hierna een reboot voor de zekerheid
En bij een nieuwere openpli de movie map aanmaken

Edited by teo1966, 6 June 2015 - 02:17.

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: Openpli update troubles topic #3065 Motormuis6

  • Senior Member
  • 76 posts

+1
Neutral

Posted 6 June 2015 - 06:36

Probleem opgelost, HDD defect, nieuwe HDD geplaatst en volgens menu instellingen /hardeschijf alles weer werkend gekregen.

Bedankt voor jullie tips.



Re: Openpli update troubles topic #3066 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 7 June 2015 - 08:12

.....naaaahhh geruststellend ;)

De MMU op STB-SoC's is sowieso erg beperkt, daar hoef je geen wonderen van te verwachten qua beveiliging. Het is net genoeg om er linux op te kunnen draaien (heb ik mij laten vertellen...)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli update troubles topic #3067 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,052 posts

+298
Excellent

Posted 10 June 2015 - 08:04

De MMU vertaalt toch virtuele adressen naar fysieke en dat gebeurd hier dus niet, als ik het goed begrijp? Maar zijn rootkits ed. dan niet een reëel risico?


"rootkits" proberen root toegang te krijgen vanuit een gewoon (niet-root) user account.

Op E2 draait alles onder root, incluis bijvoorbeeld de webserver, dus is een rootkit water naar de zee dragen...
(Daarom blijf ik er ook op hameren dat je nooit de webserver poort moet forwarden, maar altijd via SSH of VPN moet tunnelen)
Real musicians never die - they just decompose

Re: Openpli update troubles topic #3068 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,052 posts

+298
Excellent

Posted 10 June 2015 - 08:09

De MMU op STB-SoC's is sowieso erg beperkt, daar hoef je geen wonderen van te verwachten qua beveiliging. Het is net genoeg om er linux op te kunnen draaien (heb ik mij laten vertellen...)


De MMU heeft een vaste taak, en er is niet zoiets als een "veiligere" of juist "onveilige" MMU. De veiligheid komt van het OS, de MMU levert alleen de hulpmiddelen om processen goed te kunnen scheiden.

De MMU omzeilen is precies wat devmem doet, een shell commando nota bene. En dat is dan ook waarom je daarvoor 'root' moet zijn. Zonder devmem zou je een driver (kernel module) kunnen schrijven en laden, dus ontbreken van devmem geeft totaal geen extra veiligheid. Op Linux systemen is het gewoon zo dat je als root echt alles mag en kan.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Openpli update troubles topic #3069 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 10 June 2015 - 14:40

En dat laatste ben ik blij om, want dan is daar gewoon geen discussie over. Alles wat enige veiligheid vereist moet dus gewoon niet als root draaien.

 

Ik ben het niet met je mmu-verhaal eens. Een mmu die geen onderscheid kan maken tussen read access en execute access voor een page, bijvoorbeeld, wat i386 heel lang gehad heeft, is een veiligheidsrisico.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli update troubles topic #3070 Jodaan

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 14 June 2015 - 10:06

Hallo, ik heb een DM800 hd se met secondstageloader 84 en openpli 3.0. Nu is het zo dat ik hem niet meer kan flashen en plug-ins kan installeren. Ik ben mijn zenderlijsten (bouqets) ook kwijt en krijg deze er met geen mogelijkheid meer op. Ik heb echt van alles al geprobeerd maar niets lukt. Met dreamup blijft hij elke keer hangen en krijg ik de melding calculating checksum. Kan iemand me alsjeblieft helpen?
Alvast bedankt

Re: Openpli update troubles topic #3071 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,112 posts

+1,763
Excellent

Posted 14 June 2015 - 10:50

OpenPLi 3 is end-of-life, er staat geen feeds meer online voor, dus je kunt niks meer updaten. Opnieuw flashen van die versie heeft dus ook geen zin.

 

Als het een originele 800HD-SE is, upgraden naar OpenPLi 4.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Openpli update troubles topic #3072 Jodaan

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 14 June 2015 - 12:53

Dank je. Het is een originele maar upgraden lukt zelfs ook niet meer :-(

Re: Openpli update troubles topic #3073 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 14 June 2015 - 12:59

Upgraden als in: image downloaden en flashen. Niet upgraden als in "upgrade" doen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli update troubles topic #3074 Jodaan

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 14 June 2015 - 16:07

Via webbrowser kan ik niet flashen en via dreamup (laatste versie) blijft hij hangen

Re: Openpli update troubles topic #3075 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 16 June 2015 - 12:39

Via webbrowser kan ik niet flashen en via dreamup (laatste versie) blijft hij hangen

Want? Je huis ontploft?


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Openpli update troubles topic #3076 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,445 posts

+396
Excellent

Posted 16 June 2015 - 14:32

Ik vrees dat er ook hier sprake is van een clone terwijl de eigenaar dat nooit beseft heeft. Mocht het toch een originele zijn, dan gewoon eens proberen met een andere browser.

Onlangs kwam er hier iemand aanwaaien of ik even een paar boxen wilde flashen voor hem. Het bleken allemaal clones te zijn. Met en zonder wifi. Ik heb er vriendelijk voor bedankt. Ik heb geen behoefte om te mogen stoeien met die dingen met het risico dat er nadien trammelant ontstaan is. Dan ben ik de gebeten hond. Ik heb er, op zijn uitdrukkelijk verzoek, handmatig CCcam 2.3.0 op gezet. Via de downloads was dat niet mogelijk aangezien de firmware wel erg oude meuk bleek. :)


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Openpli update troubles topic #3077 Jodaan

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 16 June 2015 - 14:45

Ik heb zeker een originele! Eerder al een clone gehad (rampzalig). Flashen lukt niet via browser omdat dm niet in stopmodus komt. Dit komt denk ik door secondstage 84 en openpli 3.0.
Is er dan echt geen oplossing voor te bedenken? Ik ben blond, NIET DOM, maar hier wordt ik wel een beetje knetter van. Ik breek hier al weken mijn hoofd over.

Re: Openpli update troubles topic #3078 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,445 posts

+396
Excellent

Posted 16 June 2015 - 15:22

Ik kan mij er iets bij voorstellen. Als je in de buurt van Nijmegen woont wil ik er best eens naar kijken. Mijn 800se werkt nog gewoon 'goed'. Binnen de grenzen van het mogelijke. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Openpli update troubles topic #3079 Jodaan

  • Member
  • 7 posts

0
Neutral

Posted 17 June 2015 - 06:53

Dank je. Helaas woon ik niet in de buurt integendeel ik woon in de buurt van Amsterdam. Hopelijk is er in de buurt ook iemand die me zou kunnen en willen helpen.in ieder geval bedankt voor jouw aanbod. :-)

Re: Openpli update troubles topic #3080 amigo

  • Senior Member
  • 1,315 posts

+13
Neutral

Posted 17 October 2015 - 23:25

bugje in openuitzending gemist

Attached Files


VU+ Ultimo 4K - 78 Triax met triple Quad 




Also tagged with one or more of these keywords: Algemeen

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users