Jump to content


Photo

AC3 downmix

ET9000

  • Please log in to reply
25 replies to this topic

#1 raphor79

  • Senior Member
  • 103 posts

+6
Neutral

Posted 28 January 2012 - 22:29

Hallo,

Ik heb de ET9000 via HDMI aangesloten op mijn surround set (Harman Kardon).

Zolang ik AC3 downmix default op on laat staan, is er geen probleem met het geluid.
Zet ik AC3 downmix op off, werkt dit in eerste instantie ook prima.

Bij het switchen tussen kanalen komt het echter regelmatig voor dat ik alleen een piepend/krakend geluid hoor.
Nadat ik dan 1 of meerdere keren van kanaal ben veranderd, is het geluid weer normaal.
Ook 1 of meerdere keren switchen tussen AC3 downmix on en off helpt dan.

Dit lijkt geheel random te gebeuren en is niet afhankelijk van een bepaald kanaal.
Is dit een bekend probleem waar meerderen last van hebben of weet iemand hier misschien een oplossing voor?

Alvast bedankt.

Re: AC3 downmix #2 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 29 January 2012 - 15:43

Hallo,

Ik heb de ET9000 via HDMI aangesloten op mijn surround set (Harman Kardon).

Zolang ik AC3 downmix default op on laat staan, is er geen probleem met het geluid.
Zet ik AC3 downmix op off, werkt dit in eerste instantie ook prima.

Bij het switchen tussen kanalen komt het echter regelmatig voor dat ik alleen een piepend/krakend geluid hoor.
Nadat ik dan 1 of meerdere keren van kanaal ben veranderd, is het geluid weer normaal.
Ook 1 of meerdere keren switchen tussen AC3 downmix on en off helpt dan.

Dit lijkt geheel random te gebeuren en is niet afhankelijk van een bepaald kanaal.
Is dit een bekend probleem waar meerderen last van hebben of weet iemand hier misschien een oplossing voor?

Alvast bedankt.


Hoe oud is HK systeem?? Wel eens mee aan het stoeien geweest.. bleek de HDMI oud te zijn....... [HK sucks zeggen de experts.. WAS heel goed .. ] Ik heb een marantz geen enkel probleem met hdmi of wat dan ook.

Ik heb mijn marantz op meerdere manieren aangesloten...
1 optisch direct van de et naar marantz. voor radio gluid. [ zonder beeld ]
2 Hdmi voor beeld en geluid van de Bluray via de marantz naar scherm.. ene kant op
3 Hdmi van scherm naar marantz andere kant op

Dit alles ingesteld via de voorkeuze knoppen [ radio, tv, bluray ] van de marantz en heb totaal geen problemen.........

Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: AC3 downmix #3 raphor79

  • Senior Member
  • 103 posts

+6
Neutral

Posted 29 January 2012 - 19:14

De HK is een maand of 3 oud.
Er is geen software update beschikbaar en qua instellingen kan ik hier niks aanpassen.

Zal anders nog eens een keer proberen of het optisch beter gaat.
Mocht dat ook niet lukken, blijft er niks anders over dan downmix aan te laten en handmatig uit- en weer inschakelen als het nodig is.

Is er trouwens geen debug optie of iets dergelijks in PLi om te achterhalen waar het probleem zit?

Re: AC3 downmix #4 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 29 January 2012 - 20:52

Die HK sucks uitspraak negeer ik maar even. (lees eens over geschiedenis HK en je begrijpt waarom).

Kan je even aangeven welke type Harman Kardon hardware je gebruikt?
Je hebt het apparaat net 3 maanden. Weet je zeker dat je de instellingen volledig onder de knie hebt? Harman Kardon receivers hebben een behoorlijke berg aan configuratie mogelijkheden via de On Screen Display op de composiet video output.
Ik neem aan dat je HK receiver (?) Dolby Digital decoders onboard heeft. Laat de ac3 en dts downmix functie op je enigma2 box dus uit.

Welke digitale audio overbrenging gebruik je, hdmi, coax(sp/dif) of Toslink (sp/dif) ? (sommige modellen hebben betreft hdmi audio passtrough, en gebruiken de hdmi audio niet, dit zijn vaak de instapmodellen, deze geef je dus alsnog een sp/dif connectie vie een van de coax/toslink ingangen)

Ikzelf gebruik bv hdmi(hier sdvi-d -> hdmi) alleen voor beeld, en sp/dif(coax)alleen voor geluid.
Dit heb ik natuurlijk wel correct geconfigureerd in de Harman Kardon osd settings(!).
Ikzelf heb meerdere weken nodig gehad voor ik alle 5.1 digitale receiver settings begreep.

Dus eeh welk model Harman Kardon hardware betreft het?

Edited by J3r03n5ky, 29 January 2012 - 20:55.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: AC3 downmix #5 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 29 January 2012 - 21:04

Die HK sucks uitspraak negeer ik maar even. (lees eens over geschiedenis HK en je begrijpt waarom).


Uhm off topic.. Maar ik begrijp echt niet waarom?
Een Marantz heeft ook history....

En waar ik het over heb is dat een amp [ ong 4 jaar oud ]van rond de €700 een verouderde versie hdmi on board heeft waardoor hij slecht communiceert....
En 2 speciaalzaken willlen er nog geen €200 voor geven als ik hem zou willen inruilen......[ op een dure andere ]
Zij geven aan dat HK heel goed was, maar hele verkeerde hardware keuze's heeft gemaakt, waardoor zij tot dat oordeel komen..[ liegen zij ik ook, sorry ]
Dus ik kocht een marantz, en die werkt echt als een zonnetje

En ik begrijp dat als je zo'n dingete hebt, dat je hem ook werkend wil hebben...

Dus on topic...

Ik hoop dat hij gaat werken....

Optisch kabeltje, bouwmarkt met een G..., voor €7.50 ......

Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: AC3 downmix #6 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 29 January 2012 - 21:13

Zolang er geen typenummer is gegeven, en de HK 3 maanden in gebruik is, kan je niet echt aangeven dat iets sucks.
Je hebt niet gekeken in de specs, en aangezien topicstarter aangeeft "qua instellingen kan ik niks aanpassen" geeft mij de indruk, gevalletje rtfm.

Verkopers van hifi winkels verkopen, die gasten hebben totaal geen hardware besef. Dus wat hun zeggen is vaak bavianengelulloid. (net zoals computerwinkels van kategorie dozenschuivers, over Linux en OS-X weten ze vaak...niks zinnigs te vermelden) By theway HK heeft veel grotere geschiedenis dan Marantz ;-)

Verder heb je verschillende versies hdmi, dat klopt. Bij HK is het zo dat een Amplifier met bv alleen DolbyDigital & DTS decoders onboard (bv de AVR155 die ik heb) geen HDMI audio afneemt. da's heel logisch.
HDMI audio support ook de nieuwere zeg maar BluRay gebruikte audio formaten. Die gaan niet over sp/dif ivm bandbreedte tekort sp/dif. Dus is het dan logisch dat een receiver met DD&DTS onboard hoogstwaarschijnlijk hdmi versie 1.2a of lager heeft.
Een HK receiver met bv Dolby True HD, of DTS HD Master Audio decoders onboard heeft hdmi versie 1.3 of hoger.

Verdwer lijkt mij een sp/dif coax klacht ook waarneembaar te zijn op sp/dif Toslink (je genoemde digitaal kabeltje).
Lijkt mij verkeerde HK instelling/aansluiting, of ET hardware wat incorrect werkt door instellingsfout/firmware, of mogelijk gare hdmi kabel/connector.
Vandaar dat ik even wacht op topicstarter om aan te geven welk type HK het betreft.

Edited by J3r03n5ky, 29 January 2012 - 21:17.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: AC3 downmix #7 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 29 January 2012 - 22:01

Verkopers van hifi winkels verkopen, die gasten hebben totaal geen hardware besef. Dus wat hun zeggen is vaak bavianengelulloid. (net zoals computerwinkels van kategorie dozenschuivers, over Linux en OS-X weten ze vaak...niks zinnigs te vermelden)


By theway HK heeft veel grotere geschiedenis dan Marantz ;-) :(

Zeker weten? Vanaf '52 marantz en daarna pas HK... ;-) :huh:
Kijk eens wat een lijst ze hebben.... Klik

Ik wil zeker niet zeuren...[ gaan zeker voor de oplossing....!!] :rolleyes:

Maar als je dan iets roept.... klopt dit wel....
Dozenschuivers, niet mee eens [ mediam.. enz enz wel ] een speciaalzaak heeft alle goede merken staan.... [ dus in mijn geval beide ] :wub: :wub:
{ ps kijk eens naar SONY jaren goede tv's gemaakt en lopen nu achter net als panansonic, is ook iets als de boot de missen...? ] :unsure:
Objectief advies gehad, keuze was aan mij, maar met harde feiten ben ik overtuigd... B)



Ik kan jullie alleen succes wensen.. :huh:
De kennis schiet me te kort als ik lees waar je het verder over gaat hebben..... ;)

De starter succes :)

Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: AC3 downmix #8 raphor79

  • Senior Member
  • 103 posts

+6
Neutral

Posted 29 January 2012 - 23:11

Ik heb de BDS 470 en heb de handleiding al meerdere keren doorgenomen, maar deze is erg summier net als de settings die hierin beschreven worden.

De ET9000 gaat via HDMI naar de BDS 470 voor zowel beeld als geluid.
De BDS 470 gaat op zijn beurt weer via HDMI door naar de tv voor alleen beeld.

De HK heeft de decoders hiervoor aangezien het in eerste instantie ook werkt (verschil is duidelijk hoorbaar).
Wat ik vanavond gemerkt heb, is dat het van AC3 kanaal naar MPEG kanaal goed gaat, maar zodra ik dan van MPEG weer naar een kanaal met AC3 ga, het probleem zich voordoet.
Als ik vervolgens nog 1 of meerdere keren tussen de kanalen switch of downmix aan en weer uit zet, is het geluid weer in orde.
En het vreemde is weer dat dit vaak gebeurt, maar niet altijd.

Ik heb de ET9000 daarom gisteren opnieuw geflasht met OpenPLi van 28-01, maar helaas hetzelfde probleem.
Zal morgen eens kijken of er via composiet video output nog meer mogelijkheden zijn.

In ieder geval al bedankt voor jullie reacties.

Re: AC3 downmix #9 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 30 January 2012 - 08:05

BDS 470 = een 2.1 systeem?
Bij mij werkt de configuratie zo dat je scherm aan de composiet video out aansluit (gele tulp stekker).
Dan paar seconde op de "OSD" knop druk.

Hier is het zo dat ongeveer 5% met knoppen configureerbaar is, en 95% dmv osd (de instellingen die je niet bij dagelijks gebruik veranderd).
Registreer je product op HK website (selecteer nederland). En je krijgt eventuele firmware/software updates.

We hebben denk ik zelfde actieve subwoofer, ook 200W sinus? Ik kan maar een ding zeggen, regel de boel goed af, anders klinkt ie niet goed. Hier heb ik b.v. volume(mechanische draai knop achterop) op actieve subwoofer op 50% (half open gedraaid).

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: AC3 downmix #10 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 30 January 2012 - 09:16

Mijn eerste gok zou zijn, probeer een andere hdmi kabel. Hoeft geen dure te zijn (< €10,-), als het maar een ander merk en/of type is.

Re: AC3 downmix #11 raphor79

  • Senior Member
  • 103 posts

+6
Neutral

Posted 30 January 2012 - 19:09

Net nog even kunnen testen.

Ik heb eerst de HDMI kabel vervangen door een andere kabel die bij het systeem geleverd werd (ander merk en type).
In eerste instantie leek dit ook goed te gaan, maar na een aantal keer zappen was het probleem weer terug.

Ik heb daarna de ET via toslink aan de HK gekoppeld en dit lijkt een oplossing te zijn.
Na een tijd lang tig keer zappen is het probleem niet meer voor gekomen.

De vraag is dan ook of er verschil tussen manier van aansturen tussen de hdmi en toslink uitgang zit?
Gaat PLi of gaan de ET drivers hier anders mee om of is dit toch een probleem met de HK?
En kan ik in PLi iets van debugging of logging aanzetten waar ik eventueel mee naar HK kan?

Ik zal van het weekend de dm800 eens naar beneden halen en aansluiten.
Kijken of deze hetzelfde issue heeft.

Het is inderdaad een 2.1 systeem (voldoet prima en vanwege beschikbare ruimte bewust voor gekozen).
Had hem ook al geregistreerd, maar helaas geen updates beschikbaar.
Dit model heeft geen OSD knop, dus dit is niet mogelijk en kan ik niet testen.

De BDS 470 heeft inderdaad een 200W actieve subwoofer (HKTS200SUB) en de volume knop staat hier ook op 50%.
Heb de nodige tijd aan het afregelen van het geluid besteed en hier heb ik werkelijk niks op aan te merken.

Als ik dit probleempje met de ET nog opgelost krijg en in een toekomstige update het starten vanuit standby versneld wordt, zou dat helemaal geweldig zijn.
Maar uiteindelijk heb ik hem voor het geluid gekocht en dat is werkelijk geweldig voor dit apparaat.

Re: AC3 downmix #12 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 30 January 2012 - 19:16

Net nog even kunnen testen.

Ik heb eerst de HDMI kabel vervangen door een andere kabel die bij het systeem geleverd werd (ander merk en type).
In eerste instantie leek dit ook goed te gaan, maar na een aantal keer zappen was het probleem weer terug.

Ik heb daarna de ET via toslink aan de HK gekoppeld en dit lijkt een oplossing te zijn.
Na een tijd lang tig keer zappen is het probleem niet meer voor gekomen.

De vraag is dan ook of er verschil tussen manier van aansturen tussen de hdmi en toslink uitgang zit?
Gaat PLi of gaan de ET drivers hier anders mee om of is dit toch een probleem met de HK?
En kan ik in PLi iets van debugging of logging aanzetten waar ik eventueel mee naar HK kan?

Ik zal van het weekend de dm800 eens naar beneden halen en aansluiten.
Kijken of deze hetzelfde issue heeft.

Het is inderdaad een 2.1 systeem (voldoet prima en vanwege beschikbare ruimte bewust voor gekozen).
Had hem ook al geregistreerd, maar helaas geen updates beschikbaar.
Dit model heeft geen OSD knop, dus dit is niet mogelijk en kan ik niet testen.

De BDS 470 heeft inderdaad een 200W actieve subwoofer (HKTS200SUB) en de volume knop staat hier ook op 50%.
Heb de nodige tijd aan het afregelen van het geluid besteed en hier heb ik werkelijk niks op aan te merken.

Als ik dit probleempje met de ET nog opgelost krijg en in een toekomstige update het starten vanuit standby versneld wordt, zou dat helemaal geweldig zijn.
Maar uiteindelijk heb ik hem voor het geluid gekocht en dat is werkelijk geweldig voor dit apparaat.


Gelukkig.. :D
Glas is direct verkeer tussen apparaten hdmi gaat weer via via..... :( :( [ of zo ]

Wat je hier mee bedoeld snap ik niet? :rolleyes:
Als ik dit probleempje met de ET nog opgelost krijg en in een toekomstige update het starten vanuit standby versneld wordt, zou dat helemaal geweldig zijn.
Maar uiteindelijk heb ik hem voor het geluid gekocht en dat is werkelijk geweldig voor dit apparaat

Hij doet het nu toch goed?


En zit er geen inregel microfoon bij? :unsure:
Zodat hij zichzelf inregeld?? En je eigenlijk een perfecte indeling van bas en z enz enz heb...?? [ voor zo'n duur apparaat??? ]

Edited by dylantje, 30 January 2012 - 19:16.

Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: AC3 downmix #13 raphor79

  • Senior Member
  • 103 posts

+6
Neutral

Posted 30 January 2012 - 19:51

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut meer dan dik tevreden met de HK (en de ET en PLi :)).
Maar zoals je zelf ook al aangeeft is het een duur apparaat en ik wil daar dan ook graag alles uithalen (in dit geval downmix uit op de ET zodat de HK dat kan regelen).
Enige nadeeltje van de HK vind ik persoonlijk dan dat hij vanuit standby iets van een halve minuut nodig heeft om te starten, terwijl de overige apparaten dan al lang en breed klaar zijn.
Maar dat zal wel mijn probleem zijn ;), als ik hem aanzet wil ik het liefst dat ie meteen z'n werk doet...

Er zit inderdaad een inregel microfoon bij en die heb ik ook gebruikt.
Maar voordat ik deze gebruikt heb, heb ik uiteraard eerst alle instellingen zelf met de hand getest.
En toch nadat hij via de microfoon was ingeregeld handmatig nog wat kleine zaken gewijzigd.
De indeling met de microfoon mag dan perfect zijn, ik ben dat niet :P en het blijft toch een persoonlijke keuze.

Re: AC3 downmix #14 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 30 January 2012 - 19:53

De vraag is dan ook of er verschil tussen manier van aansturen tussen de hdmi en toslink uitgang zit?


Nee, eigenlijk niet.
Alleen de transport is anders. maar de data (en de timing) is hetzelfde.

Ik vermoed dat de HK niet altijd detecteert dat pcm vervangen wordt door ac3 (of andersom?), omdat het signaal bijvoorbeeld tussendoor niet lang genoeg weggeweest is.

Gelukkig heeft hij daar blijkbaar op de optische ingang geen last van.

Re: AC3 downmix #15 dylantje

  • Senior Member
  • 2,406 posts

+19
Neutral

Posted 30 January 2012 - 20:01

Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut meer dan dik tevreden met de HK (en de ET en PLi :)).
Maar zoals je zelf ook al aangeeft is het een duur apparaat en ik wil daar dan ook graag alles uithalen (in dit geval downmix uit op de ET zodat de HK dat kan regelen).
Enige nadeeltje van de HK vind ik persoonlijk dan dat hij vanuit standby iets van een halve minuut nodig heeft om te starten, terwijl de overige apparaten dan al lang en breed klaar zijn.
Maar dat zal wel mijn probleem zijn ;), als ik hem aanzet wil ik het liefst dat ie meteen z'n werk doet...

Er zit inderdaad een inregel microfoon bij en die heb ik ook gebruikt.
Maar voordat ik deze gebruikt heb, heb ik uiteraard eerst alle instellingen zelf met de hand getest.
En toch nadat hij via de microfoon was ingeregeld handmatig nog wat kleine zaken gewijzigd.
De indeling met de microfoon mag dan perfect zijn, ik ben dat niet :P en het blijft toch een persoonlijke keuze.



Die hdmi problemen zaten bij mijn kennis ook in de volgorde van opstarten [ bij zijn hk ].
Als de hk als eerst starte en klaar was, ging het goed.

Gelukkig dat het opgelost is..... :P

Mooi he dat PLI. ik ben er zo blij mee......

[Tip als een one for all ab oid heb...
Kun je bij een reeks eerst de hk dan de et en dan tv oid instellen, scheelt je weer ffw888 ...]

Mut@nt HD51 with PLi 7.2 release - Cccam, PLi HD skin, HDD-1,5TB, USB DVB-T,4GB usb backupsuite. AB: harmony smartcontrol 

XTrend ET6500 with PLi 7.2 release - PLi HD skin, Stream remote, 2GB usb backupsuite. AB: Harmony 650 , 1x zgemma h2h with Cccam.

Met een USB Dvb-T Triax 78cm, 2x ALPS quatro LNB /19,2 en 23,5, SAB GSO-multiswitch: 4 sat. in 12 out. 

 


Re: AC3 downmix #16 raphor79

  • Senior Member
  • 103 posts

+6
Neutral

Posted 30 January 2012 - 20:24

Heb inderdaad zo'n universele afstandsbediening en de HK wordt al als eerste gestart.
Ben waarschijnlijk gewoon veel te ongeduldig, want wat is nou een halve minuut... ;)

In ieder geval iedereen bedankt voor het meedenken en de antwoorden.
Ik ga het eens bij de support afdeling van HK proberen, kijken hoever ik daar kom.

Re: AC3 downmix #17 Satfreak1969

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 5 February 2012 - 18:46

Heren ik heb dit onderwerp over AC3/DTS downmix met genoegen doorgelezen.
Maar wanneer heb je nou het beste audiogeluid van je VU naar je Homecinemaset ?
Ik heb namelijk van de week een nieuwe versterker gekocht Samsung 7.1 type HW-C700.
Ik heb de versterker met het meegeleverde microfoontje laten Kalibreren zodat volume en vertragingen in orde zijn.

De VU+ Duo gaat via HDMI kabel naar de versterker voor zowel beeld als geluid.
En versterker gaat met HDMI door naar de TV voor alleen beeld.

Maar de versterker heeft ook voor elke HDMI ingang ook nog 3 x Optische ingangen (glasvezel)
Mijn vraag is nou,...wat is beter ? Geluid en Beeld via de HDMI of Beeld via HDMI en geluid via Optische ingang (glasvezel) ?

En hoe kan ik dan de VU+ het beste instellen ? In de laatste PLI is AC3 / DTS downmix 1 geworden.
Voorheen was AC3 en DTS downmix afzonderlijk in te stellen.

Edited by Satfreak1969, 5 February 2012 - 18:46.


Re: AC3 downmix #18 Jeroensky

  • Senior Member
  • 2,177 posts

+12
Neutral

Posted 5 February 2012 - 18:57

Enigma2 doos dts en ac3 downmix uit zetten indien je versterker Dolby Digital en DTS decoders onboard heeft. Bij voorkeur audio over hdmi, indien ongewenste issues, of indien hardware dat niet toelaat sp/dif gebruiken.(geluid dus in digitale vorm overbrengen naar versterker)
De meerwaarde van hdmi audio tov sp/dif wordt toch niet gebruikt door enigma2 HD ontvangers (omdat men niet in die audio formaten uitzend. Multichannel is Dolby Digital, soms Dolby Digital+ en heel soms DTS (DD & DTS & PCM kunnen over s/p-dif), maar niet de lossless multichannel audio formaten die niet over sp/dif kunnen ivm bandbreedte tekort.(zoals lossy DTS-HD High Resolution en lossless Linear PCM, Dolby TrueHD, DTS-HD Master Audio)

Verder die techniek met microfoon om multichannel af te regelen. Ikzelf heb dat systeem ook op m'n HK amp.
Moet zeggen dat ik na die automatische acoustische afstelling toch maar de boel weer op 0 gezet hebt. Alleen de afstand van middelpunt ruimte tot luidsprekers doorgevoerd.

Ik geloof niet zo in de eeh exactie van zo'n geautomatiseerd testje. (doe test en noteer de settings veranderingen, doe test paar keer, en zie verschillen. Of laat eens je hond blaffen tijdens zo'n testje, da's grappig). Maar ja smaken verschillen, d een geloofd zo'n microfoon testje, de ander houd de boel zoveel mogelijk op 0 (op volume na dan).

Edited by J3r03n5ky, 5 February 2012 - 19:02.

Dreambox Dm8000 with all hardware addons donated to OpenPli. No interests anymore in policy of CanalDigitaal / M7 group and now-a-days channel encryption (like CI+ / HD+).

Good luck Enigma2 / OpenPli, it was fun with Sky Movies and so on, collected a nice collection of movies. Now back to basic boring lineair TV with KPN iTV (VDSL2 pair bonding 219 / 63 Mbps).

The VDSL pair bonding is excellent for... torrents to NAS in higher quality then HDTV (Like Dolby-TrueHD or DTS-Master-Audio soundquality ) :D


Re: AC3 downmix #19 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 6 February 2012 - 10:16

Mijn vraag is nou,...wat is beter ? Geluid en Beeld via de HDMI of Beeld via HDMI en geluid via Optische ingang (glasvezel) ?


Maakt niet uit, data is hetzelfde. Er wordt geen ander signaal verzonden via optisch dan via hdmi.

Optisch is ooit bedacht om storing van andere apparatuur tegen te gaan (en meteen goede galvanische scheiding). Daarmee wordt dus bedoeld dat de overige apparatuur geen last heeft van de digitale link (en niet andersom). In de praktijk heeft de overige apparatuur helemaal geen last van die digitale link, vandaar dat je die optische dingen nauwelijks nog ziet (hmm, woordspeling).
Real musicians never die - they just decompose

Re: AC3 downmix #20 Satfreak1969

  • Member
  • 13 posts

0
Neutral

Posted 6 February 2012 - 22:11

Ok bedankt voor jullie informatie !!
Wat is trouwens jullie ervaring met kwaliteit van HDMI kabels ?
De meeste zeggen dat de goedkope kabels van de Action net zo goed zijn als de duurdere.
Maar is dit ook echt zo ?



Also tagged with one or more of these keywords: ET9000

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users