Jump to content


Photo

Autobackup via rsnapshot

backup

  • Please log in to reply
36 replies to this topic

Re: Autobackup via rsnapshot #21 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 12 September 2012 - 17:06

Ik vind het zelf een beetje overkill. Er zijn maar een paar files die je zou echt zou moeten backuppen (zoals die onder /etc/enigma2), als je dat af en toe met de hand doet vind ik dat persoonlijk voldoende (met hand = scriptje in mijn geval, die e.e.a. naar een nfs share kopieert).

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Autobackup via rsnapshot #22 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 12 September 2012 - 18:14

Tsja, ik vindt het helemaal overbodig een hele image-backup te maken, zie er totaal het nut niet van in.
Dagelijks komen er verbeteringen, toevoegingen en al niet meer in de image, waarom zou je dan terug willen naar een oudere stand.

Goed gebruik maken van Autobackup/Autoinstall en je hoeft ná een verse flash van de laatste build echt helemaal niks te doen, box boot de 1e keer en zet alles terug, download je gewenste plugins, zet alle configs terug welke jij wenst en gaan met die banaan.

Re: Autobackup via rsnapshot #23 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 12 September 2012 - 18:49

Ik kan me op zich wel voorstellen dat de autobackup niet voor iedereen ideaal is, voor mij is het ook niet ideaal. Dat begint al als je geen harddisk in je box hebt en wilt backuppen naar nfs, dat kan gewoon niet met autobackup, al was het alleen maar omdat bij de restoren nfs nog helemaal niet gemount is. En als je dan zoals ik ook nog wat eigen scriptjes, zelfgecompileer spullen en aanpassingen hebt, dan wil die ook graag gebackupped hebben en ook teruggezet.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Autobackup via rsnapshot #24 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 12 September 2012 - 18:53

Dat begint al als je geen harddisk in je box hebt en wilt backuppen naar nfs, dat kan gewoon niet met autobackup, al was het alleen maar omdat bij de restoren nfs nog helemaal niet gemount is.


Harddisk heb ik ook niet, maar je hebt altijd de beschikking over meerdere USB en/of een CF slot.

Re: Autobackup via rsnapshot #25 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 12 September 2012 - 19:00

Zodra je iets met autobackup wilt doen, moet je daar continu een usb stick in hebben. Dat is niet altijd even handig vind ik zelf (afhankelijk van waar de aansluiting zit). In mijn geval maakt het niet uit, omdat ik autobackup toch niet kan gebruiken... En zoals gezegd voor de "plus"-gebruikers is een wat uitgebreidere backup op zich best nuttig/prettig. Alleen zou ik dan niet botweg álle files gaan kopieren, het overgrote deel is ongewijzigd van image install.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Autobackup via rsnapshot #26 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 12 September 2012 - 19:02

Autobackup werkt ook op een NAS of CIFS. Sterker nog, je kunt met meer dan een box dezelfde NAS gebruiken, ieder herkent zijn eigen backup automatisch.
Alleen dan werkt het "auto" gedeelte niet, je moet 'm dan zelf terug zetten.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Autobackup via rsnapshot #27 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 12 September 2012 - 19:05

Alleen zou ik dan niet botweg álle files gaan kopieren...


Zeer zeker niet, want daarmee breng je waarschijnlijk de package manager maar van streek, en kun je allerlei rare problemen krijgen. Voor zover ik weet zitten alle config bestanden al in de standaard lijst van autobackup. Andere files kun je beter af blijven, door ze te backuppen en terug te zetten maak je waarschijnlijk van alles stuk.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Autobackup via rsnapshot #28 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 12 September 2012 - 19:29

Voor zover ik weet zitten alle config bestanden al in de standaard lijst van autobackup. Andere files kun je beter af blijven, door ze te backuppen en terug te zetten maak je waarschijnlijk van alles stuk.


Als gebruiker van shoutcast kan ik melden dat een favorites.list niet in de autobackup zit, en ik heb zelf de file "folder" uit de map usr/share/enigma2/skin_default/icons toegevoegd, deze geeft de bladwijzer in de zenderlijst een kleurtje, zie bijlage.

Attached Files



Re: Autobackup via rsnapshot #29 BuGless

  • Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 12 September 2012 - 19:51

Alleen zou ik dan niet botweg álle files gaan kopieren...

Zeer zeker niet, want daarmee breng je waarschijnlijk de package manager maar van streek, en kun je allerlei rare problemen krijgen. Andere files kun je beter af blijven, door ze te backuppen en terug te zetten maak je waarschijnlijk van alles stuk.


Op het moment dat je *alles* terugzet, gaat er niks fout. De rsnapshot methode werkt sneller dan autobackup (denk ik).
Wanneer je het probleem hebt dat soms de box niet meer start na een reboot (vermoedelijk omdat er nog bestanden open zijn terwijl de boel vastloopt of uitgaat), en je dan binnen 30 minuten een versie terug wilt zetten van voor de installatie van de laatste modules, dan helpt zo'n snapshot wel. Of lukt zoiets ook met een autobackup restore in die tijd? Ontbreken dan niet nog allerlei (nageinstalleerde) modules?

Re: Autobackup via rsnapshot #30 Meega

  • Senior Member
  • 3,000 posts

+51
Good

Posted 12 September 2012 - 20:28

Op het moment dat je *alles* terugzet, gaat er niks fout. De rsnapshot methode werkt sneller dan autobackup (denk ik).
Wanneer je het probleem hebt dat soms de box niet meer start na een reboot (vermoedelijk omdat er nog bestanden open zijn terwijl de boel vastloopt of uitgaat), en je dan binnen 30 minuten een versie terug wilt zetten van voor de installatie van de laatste modules, dan helpt zo'n snapshot wel. Of lukt zoiets ook met een autobackup restore in die tijd? Ontbreken dan niet nog allerlei (nageinstalleerde) modules?



Autobackup duurt "zolang" als flashen en de hoeveelheid plugins die geinstalleerd waren.
Je flashed je box vervolgens worden alle plugins gedownload en geinstalleerd en de settings terug gezet.

ET10000+ Openpli 6.1,1m schotel 4x duo-lnb op vaste opstelling.

Momolights teensy 2.0 met 50 leds op een string ,150 channels
DM8000 Openpli 6.1 Release


Re: Autobackup via rsnapshot #31 radxnl

  • Senior Member
  • 1,527 posts

+57
Good

Posted 12 September 2012 - 20:35

idd autobackup duurt niet lang en werkt ( eigenlijk ) altijd perfect.

probleem wat ik zie met dat rsync gebeuren is bij stb's die de kernel in een aparte mtd hebben staan is dat,
als er ondertussen een kernel upgrade is gewesst je met een kapot ( nou, dat misschien niet, maar iig een /lib/modules/x.x.x waar je niets aan hebt, naast de juiste, maar die mist dan weer alle apart geïnstalleerde modules ) systeem komt te zitten tov de image die je 'vers' geflashed hebt.

groeten

Re: Autobackup via rsnapshot #32 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 12 September 2012 - 20:40

Op het moment dat je *alles* terugzet, gaat er niks fout. De rsnapshot methode werkt sneller dan autobackup (denk ik).
Wanneer je het probleem hebt dat soms de box niet meer start na een reboot (vermoedelijk omdat er nog bestanden open zijn terwijl de boel vastloopt of uitgaat), en je dan binnen 30 minuten een versie terug wilt zetten van voor de installatie van de laatste modules, dan helpt zo'n snapshot wel. Of lukt zoiets ook met een autobackup restore in die tijd? Ontbreken dan niet nog allerlei (nageinstalleerde) modules?


30 minuten? Autobackup/Autoinstall heeft de tijd nodig van een flash, en om de backup terug te zetten en te gaan "autoinstallen" duurt de 1e boot zeg maar één minuutje langer.
En daar zitten ook allerlei nageïnstalleerde modules bij, zij het uit de feed, of vanaf een andere gedefinieerde lokatie.
Hoe lang het dus duurt? 5 minuten zeg maar..

Re: Autobackup via rsnapshot #33 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 12 September 2012 - 21:29

Ik vind rsnapshot wel een mooie oplossing voor 't maken van backups. Ik gebruik 't ook voor m'n dagelijkse backups van m'n laptop ;)
Nu vind ik om het uur (of een paar uur) een backup maken wel een beetje te veel van 't goede, maar uiteindelijk is dit gewoon een parameter die je kunt instellen. rsnapshot kan trouwens prima een lokale backup op de interne harddisk maken voor degenen die geen Linux/Unix-server hebben.
Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki

Re: Autobackup via rsnapshot #34 BuGless

  • Senior Member
  • 539 posts

+16
Neutral

Posted 13 September 2012 - 08:32

probleem wat ik zie met dat rsync gebeuren is bij stb's die de kernel in een aparte mtd hebben staan is dat,


Is dat afhankelijk van de hardware?
Of wie bepaalt waar de kernel opgeslagen zit?
Ik had/kreeg de indruk dat alles in 1 filesysteem zat/zit bij OpenPLi, maar ik begrijp dat dat niet altijd het geval is?

Re: Autobackup via rsnapshot #35 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 13 September 2012 - 09:30

de kernel zit altijd in een aparte partitie (zowel bij dmm, et als vu)

Re: Autobackup via rsnapshot #36 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 13 September 2012 - 14:58

Autobackup werkt ook op een NAS of CIFS. Sterker nog, je kunt met meer dan een box dezelfde NAS gebruiken, ieder herkent zijn eigen backup automatisch.
Alleen dan werkt het "auto" gedeelte niet, je moet 'm dan zelf terug zetten.

Ja precies, dan kan ik het net zo goed met een eigen scriptje doen die dan meteen álles goed zet ;)

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Autobackup via rsnapshot #37 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 13 September 2012 - 17:53

30 minuten? Autobackup/Autoinstall heeft de tijd nodig van een flash, en om de backup terug te zetten en te gaan "autoinstallen" duurt de 1e boot zeg maar één minuutje langer.


Als je geen plugins laat installeren, duurt de eerste boot met een autobackup zelfs korter dan zonder backup. De initialisatiestappen kunnen dan overgeslagen worden (o.a. key genereren voor dropbear).
Real musicians never die - they just decompose



Also tagged with one or more of these keywords: backup

0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users