Jump to content


Photo

Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ?

Vu+ Solo2

  • This topic is locked This topic is locked
82 replies to this topic

Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #41 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 27 January 2013 - 15:52

Maar hoe weet de driver dan welke afstandbediening gebruikt wordt? Stel je pakt de afstandsbediening van de Ultimo erbij, die heeft A-Z-toetsen. Hoe kan de driver weten welke afstandsbediening je in je hand hebt?

Kan het zijn dat de driver om deze reden "uit voorzorg" meldt dat de afstandsbediening alle toetsen heeft?

Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #42 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 27 January 2013 - 17:04

hij ziet toch welke toetsen er binnenkomen, en van welk type ab dat er eentje is?
Dan kan hij ze uit het juiste device laten komen.

Nu komen ze altijd uit een device wat aangeeft A-Z toetsen te hebben, en e2 besluit dan geheel terecht dat een '2' gewoon een '2' is, en geen 'a-b-c', want anders had de gebruiker wel op de a, b of c toets gedrukt (waarvan het device duidelijk aangeeft dat hij ze heeft).

Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #43 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 27 January 2013 - 17:48

hij ziet toch welke toetsen er binnenkomen, en van welk type ab dat er eentje is?


Dat betwijfel ik: De veelgebruikte RC5-afstandsbedieningscode stuurt in ieder geval maar twee gegevens door: Apparaat (TV, radio, VCR, ...) en een scancode door welke toets ingedrukt is. Verdere stuurt zo'n afstandsbediening geen informatie uit. Nu vermoed ik dat de Vu+-afstandsbedieningen geen RC5 gebruiken, maar lijkt me sterk dat die afstandsbedieningen veel intelligenter zijn dan "gewone" en wel informatie doorgeven welke type AB het is.

Een goed ontwerp lijkt me een toets die 2-a-b-c doet een andere scancode geven dan een toets die alleen een 2 doet.

Edited by Zuppelan, 27 January 2013 - 17:50.


Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #44 MiLo

  • PLi® Core member
  • 14,045 posts

+298
Excellent

Posted 27 January 2013 - 19:47

Enigma luistert niet direct naar de afstandbediening, maar naar de Linux driver ervan. Hoe de driver met de AB communiceert is zijn eigen zaak. Als de driver zegt dat hij een "A" knop heeft, dan gelooft enigma2 hem op zijn woord.

Kortom, drivers moeten niet jokken.
Real musicians never die - they just decompose

Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #45 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 27 January 2013 - 20:07

Dus het probleem is duidelijk... De drivers van vu zijn fout... Die vertellen e2 dat de ab een toetsenbord is wat het niet is. Vu zelf maskeert het probleem omdat hun enigma 2 gebaseerd is op een stokoude enigma 2 waar nog geen goed toetsenbord spul in zat....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #46 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 27 January 2013 - 20:11

Maar is het probleem van jullie zijde ook gecommuniceerd aan VU+?
Ik heb ze er ook om gevraagd omdat ik eventueel van plan ben een Solo2 aan te schaffen maar zolang dit nog speelt kijk ik in ieder geval de kat uit de boom (en dat heb ik ze ook medegedeeld, niet dat dat veel indruk zal maken maar als er tientallen van dit soort reacties zijn schrikt er misschien wel iemand wakker).

Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #47 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 27 January 2013 - 20:15

Ik zou al wakker schrikken van slechts één reactie..

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #48 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 27 January 2013 - 20:29

Nou ja... ik zou ook graag wat meer reactie van Vu+ zien, daar geen discussie over, maar de vraag hoe om te gaan met de Vu+ standaardafstandsbediening en met de toetsenbordafstandsbediening van de Ultimo is nog niet beantwoord.

Wat doet de Ultimo zelf? Rapporteert die dat die lettertoetsen heeft?

Om het eerlijk te zeggen vind ik het testen op de aanwezigheid van een 'A' ook geen bijster elegante methode om te bepalen met wat voor apparaat je te maken hebt.

Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #49 Pedro_Newbie

  • Senior Member
  • 4,631 posts

+225
Excellent

Posted 27 January 2013 - 20:31

Als ik reactie terug krijg van VU+ zal ik ook schrikken, het blijft weer oorverdovend stil. Misschien maar weer een rechtstreeks aan iemand mailen daar kreeg ik in het verleden dan wel reacties van.

Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #50 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,400 posts

+394
Excellent

Posted 27 January 2013 - 20:42

In het kader van 'als er meerderen aan de bel trekken worden zij wel wakker' heb ik hen ook een bericht gestuurd. Identieke reactie ontvangen. Niets, noppes, nada, rien, nichts, nothing. :)
Dus als iedere bezitter van een Solo2 dit doet helpt het wellicht. Ooit!! ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #51 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 27 January 2013 - 20:55

Ook als je niet zo'n box hebt mag je gerust mailen. Ze reageren toch niet dus je hoeft niet bang te zijn voor lastige vragen ;)

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #52 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,400 posts

+394
Excellent

Posted 27 January 2013 - 21:04

Ook als je niet zo'n box hebt mag je gerust mailen. Ze reageren toch niet dus je hoeft niet bang te zijn voor lastige vragen ;)

Dat is natuurlijk ook waar. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #53 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,619 posts

+1,739
Excellent

Posted 27 January 2013 - 22:23

Wat doet de Ultimo zelf? Rapporteert die dat die lettertoetsen heeft?


Op zich denk ik dat 't bijzonder simpel werkt. Ik heb geen ervaring met deze specifieke case, maar meer dan voldoende met randapparatuur en driver software.

De AB communiceert met een stukje hardware in de box. Die zet de boel om naar codes, en geeft vervolgens een interrupt dat er iets binnen is. Die interrupt wordt opgepakt door de driver, die probeert chocola te maken van wat hij uitleest, en zet dat klaar in een interne buffer. Die driver publiceert een API naar boven toe, waarmee bovenliggende programmatuur de AB kunnen uitlezen.

Nu zijn er bij deze VU twee zaken aan de hand:
- bij de vraag of het device waarmee de driver spreekt de letter A ondersteund antwoord de driver met "Ja"
- Engima gebruikt de test voor ondersteuning van de letter "A" voor de keuze "numeric remote" vs "alphanumeric remote" (of keyboard)

De eerste case is een leugen, en iets wat in de driver moet worden opgelost. Dat kan alleen VU+ doen

Bij de tweede moet je af vragen of dit een correcte test is voor deze case, maar ik ken de API niet, dus geen idee of er uberhaupt alternatieven zijn om uit te zoeken of de remote al dan niet de mogelijkheid heeft om letters in te tikken.

Enigma moet dit echter wel weten, want afhankelijk hiervan wordt een invoer methode gekozen.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #54 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 27 January 2013 - 22:26

En als je dan de A gewoon vervangt door een test met $ teken, die vindt je op elk normaal keyboard maar absoluut never nooit niet op een remote control...

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #55 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 27 January 2013 - 22:29

maar het gaat er over hoe de toetsen A-Z gegenereerd worden, dus is het niet logisch om op '$' te checken.
(en het eerste ir toetsenbordje wat ik er nu even bij pak heeft al geen '$', dus dat gaat niet op)

Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #56 theparasol

  • Senior Member
  • 4,157 posts

+198
Excellent

Posted 27 January 2013 - 22:31

Ok, en een "@" dan? Lijkt mij dat er een minder voor de hand liggende toets moet zijn dan "A" om mee te testen.

@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB


Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #57 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 27 January 2013 - 23:06

Welke letter je ook pakt... De driver blijft liegen

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #58 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 28 January 2013 - 00:41

betreffende querty ir keyboard heeft ook geen '@'.
Het punt is juist dat we gewoon op de letters 'A'-'Z' moeten kunnen checken, geen zin in workarounds als het om een simpele driverfix gaat (voor een probleem wat sowieso nooit had hoeven bestaan als er iemand vantevoren had nagedacht).

Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #59 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 28 January 2013 - 07:29

De eerste case is een leugen, en iets wat in de driver moet worden opgelost. Dat kan alleen VU+ doen.


Nou ja, daar twijfel ik dus aan: Het "device" is niet een afstandsbediening, maar een infraroodontvanger. En die IR-ontvanger kan best de toesten A-Z ondersteunen en daarom met recht rapporteren dat hij ze heeft. Dat de IR-ontvanger met A-Z overweg kan is geen garantie dat de afstandsbediening die toetsen ook werkelijk heeft: De IR-ontvanger weet niet of iemand een afstandsbediening in de handen heeft die ook werkelijk deze toetsen heeft.

Het is uiteindelijk aan Vu+ om te bevestigen dat dit de reden is dat de driver het op deze manier rapporteert, ik loop hier uiteindelijk te gissen, maar ik kan me goed voorstellen dat de test die Enigma nu doet niet werkbaar kan blijken in de situatie die we hier hebben.

Re: Vu+ SOLO 2 afstandsbediening probleem is het al opgelost ? #60 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 28 January 2013 - 07:38

Dat het een fout in de drivers is, is wel bekend. En ook al lang bekend: voor de R/C van de Ultimo (de achterzijde ervan, het keyboard) geldt hetzelfde.
Ook VU+ is dat al even lang bekend: ik weet dat er al voor de lancering van de Ultimo een intern bugreport bestond over exact dit pobleem. En ook dat het is aangevuld met hetzelfde probleem voor de Solo2
Met de stelling dat VU+ het moet oplossen heb je dan ook helemaal gelijk. En in de ideale wereld was dat al lang gebeurd.
Maar helaas: we leven niet in een ideale wereld: men doet het simpelweg niet. Waarom niet? Geen idee, maar het simpele feit ligt er.
Met andere woorden: je hebt niets aan het gelijk hebben.
Dus wat nu? Blijven hopen op de komst van de ideale wereld? Dat mag natuurlijk, maar of je daarmee Solo2 & Ultimo gebruikers een plezier doet is natuurlijk wel de vraag.
Naar mijn idee is er een beperkt aantal oplossingen in dit soort gevallen van gelijk hebben maar het niet krijgen:
1- Ondersteun de betreffende hardware in het geheel niet. Dat is naar mijn idee beter dan gebruikers met een serieus probleem opzadelen;
2- Als je toch van mening bent dat de hardware 'half' ondersteund moet worden, maak dan tenminste luid en duidelijk bekend dat dit probleem speelt. Op die manier weten potentiele gebruikers precis waaraan zij beginnen;
3- Stap over je eigen schaduw heen en geef toe dat het leven soms uit compromissen bestaat: pas een eenvoudige truc toe (net zoals andere image makers dat om dezelfde reden hebben gedaan) om een probleem te omzeilen.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users