Jump to content


Photo

Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807


  • Please log in to reply
376 replies to this topic

Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #321 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 22 January 2018 - 19:52

Dan zou ik eens meten of er 5V op het Vcc-pinnetje staat, zo ja, is de rest hoogstwaarschijnlijk ook bedraad.



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #322 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 22 January 2018 - 20:07

Het project is open source, dan zal het ook niet zo'n probleem zijn om te achterhalen hoe de verbindingen gelegd moeten worden, een beetje soldeerwerk is ook wel weer eens leuk ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #323 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 23 January 2018 - 21:34

Er zit nogal wat verschil in de printplaatjes blijkt, op mijn printplaat zitten de aansluiting dus in spiegelbeeld t.o.v de printplaat waar de printbanen zichtbaar zijn. Dus VCC-MISO is hier MISO-VCC, zie plaatjes hieronder.

 

@Zuppelan, je had gelijkt de banen lopen onder het scherm.

 

@Tech, het is geen multilayer en misschien wil je dit verhuizen naar "The Lounge", ik vervuil dit draadje nu behoorlijk.

 

Attached Files


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #324 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 28 January 2018 - 10:53

...ik ben er nog niet achter wat het huidige versie nr is, een zelftest werkt niet (dus 1-2-3 kortsluiten)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #325 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 28 January 2018 - 11:17

correctie selftest werkt wel :ph34r:, nu nog de firmware versie...


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #326 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 28 January 2018 - 11:56

Ik heb er ook een in bestelling. En ik heb ook nog een AVRDragon liggen :)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #327 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,644 posts

+459
Excellent

Posted 28 January 2018 - 14:13


 

@Tech, het is geen multilayer en misschien wil je dit verhuizen naar "The Lounge", ik vervuil dit draadje nu behoorlijk.

Ach echt vervuilen is het ook niet, het is informatief en komt uiteindelijk ook ten goede aan het 'Elco probleem' waar dit topic over gaat, vooralsnog laat ik hem lekker staan :)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #328 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 4 February 2018 - 16:12

De tester (GM328) voorzien van m-firmware, alleen even niet de juiste ELCO's in huis voor de calibratie.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #329 vuplusje01

  • Member
  • 3 posts

0
Neutral

Posted 6 March 2018 - 20:39

@Zuppelan Ik lees dit onderwerp met grote belangstelling.

 

Mijn DUO is inmiddels al 6 jaar oud en begint eigenlijk nu pas kuren te vertonen. Na het inschakelen duurt het 15 minuten voordat er beeld is maar er komt nog steeds beeld, je moet alleen even geduld hebben, daarna werkt de ontvanger goed. Ik denk dat de oorzaak inderdaad gezocht moet worden in de C807 en die zal ik binnenkort gaan vervangen. En daar gaat mijn post ook even over. 

 

In de reparatiehandleiding van jou staat dat de waarde van C1 volgens de fabrikant een keramische condensator moet zijn van 22uF. Volgens jou is dit “absurd groot” en niet leverbaar en wordt er verder geen aandacht meer aan besteed en wordt er een keramische condensator van 1uF gebruikt met parallel daaraan een elco. Waarom wordt het voorschrift van de fabrikant niet gewoon gevolgd? In de productsheet van de fabrikant staat het volgende:

 

Input Capacitor When selecting ceramic capacitors, X5R or X7R type dielectric ceramic capacitors should be used for their better temperature and voltage characteristics. Als ik hier naar op zoek ga kom ik al snel uit op de volgende condensator die Conrad levert. Keramische condensator 1210 22 µF 16 V 20 % (l x b x h) 3.2 x 2.5 x 2.5 mm Würth Elektronik WCAP-CSGP 885012109010 Prijs: €0,58 https://www.conrad.n...st-1280048.html

 

Het is een keramische condensator met als materiaaleigenschap X7R precies zoals de fabrikant voorschrijft. De 16V is in principe ook voldoende. En de afmetingen van 3.2 x 2.5 x 2.5 mm is in mijn ogen nou niet echt absurd groot, sterker nog die is zelfs klein te noemen. Ok het is een SMD component maar dat mag toch geen probleem zijn. De prijs van 58 eurocent is dan ook nog eens erg laag. Waarom dan niet gewoon deze C gebruiken in plaats van allerlei trucjes uit te halen om het anders te doen. Of mis ik iets en is er een goede reden om deze C toch niet te gebruiken. Reingraat in post #85 heeft zelfs alleen maar een “meerlagen keramisch 22uF 100V 22,5mm” gebruikt zonder elco en dat werkt prima zegt hij. Ok de 100V uitvoering is wat groot maar het werkt dus wel. En ook het type X7R is een meerlagen keramische condensator. Ik denk dus (nog niet zelf uitgeprobeerd) dat wanneer bovengenoemde 22uF 16V X7R meerlagen keramische condensator gebruikt wordt het plaatsen van een extra elco overbodig is, die levert dan geen toegevoegde waarde meer op. Dus een win-win situatie.

 

Misschien is het nu na 4 jaar evalueren en vernieuwde inzichten tijd om dit eens te onderzoeken. Dus mijn vraag is, waarom wordt de 1uF nog steeds gebruikt en niet gewoon de 22uF. Is prima leverbaar en goedkoop.


Edited by WanWizard, 6 March 2018 - 21:39.
formattering...


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #330 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,621 posts

+1,739
Excellent

Posted 6 March 2018 - 21:12

Het lijkt me niet dat iemand dit zo lezen gaat?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #331 vuplusje01

  • Member
  • 3 posts

0
Neutral

Posted 6 March 2018 - 21:36

Het lijkt me niet dat iemand dit zo lezen gaat?

Nee dat denk ik ook niet, de scriptblock plugin heeft alle regelafbrekingen verwijderd. Ik kan het bericht ook niet editen of verwijderen dus ik kan er niet zoveel aan doen vrees ik.



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #332 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,621 posts

+1,739
Excellent

Posted 6 March 2018 - 21:40

Je hebt vijf minuten om formattering aan te passen. Ik heb je even uit de brand geholpen... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #333 vuplusje01

  • Member
  • 3 posts

0
Neutral

Posted 6 March 2018 - 21:45

Je hebt vijf minuten om formattering aan te passen. Ik heb je even uit de brand geholpen... ;)

Heel aardig maar ik heb geen idee hoe, ik zie geen edit knopje, ik ben er dan ook niet handig mee.

Kun je het bericht niet helemaal verwijderen dan post ik hem wel opnieuw.


Edited by vuplusje01, 6 March 2018 - 21:46.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #334 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,621 posts

+1,739
Excellent

Posted 6 March 2018 - 21:50

Je hebt voor dit bericht het knopje anders prima gevonden. ;) En ook die is na 5 minuten weg.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #335 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 6 March 2018 - 22:52

In de reparatiehandleiding van jou staat dat de waarde van C1 volgens de fabrikant een keramische condensator moet zijn van 22uF. Volgens jou is dit “absurd groot” en niet leverbaar en wordt er verder geen aandacht meer aan besteed en wordt er een keramische condensator van 1uF gebruikt met parallel daaraan een elco. Waarom wordt het voorschrift van de fabrikant niet gewoon gevolgd? In de productsheet van de fabrikant staat het volgende:

 

Dat is niet wat ik schrijf. In de handleiding gebruikt de fabrikant in een voorbeeldschakeling een keramische condensator van 22uF. In de handleiding staat dat de grootte van de condensator afhankelijk is van de specifieke toepassing en in de handleiding worden formules gegeven om de capaciteit te berekenen. Wij beschikken echter niet over de gegevens die nodig zijn om de formule door te rekenen en daardoor is het niet mogelijk te berekenen hoe groot de keramische condensator moet zijn.

 

Wat we wel weten is dat Vu+ 220uF heeft gebruikt en dat 220uF dus zeker afdoende is. Voor een reparatieadvies wil ik niet gaan gokken, maar een recept geven dat zeker weten werkt. Daarom mag de capaciteit niet verkleind worden en is het noodzakelijk dat er ook na reparatie 220uF aan de ingang zit. Keramische condensatoren tot 1uF zijn overal te krijgen. Boven de 1uF gaat het aanbod sterk omlaag en de prijs omhoog. 2.2uF is nog prima aan te komen, maar 220uF wordt enorm lastig te vinden, erg duur, en waarschijnlijk ook mechanisch erg lastig te solderen. De elektrolytische condensator van 220uF vervangen door een keramische condensator van 220uF is geen optie. Er moet dus een andere recept bedacht worden en dat recept is geworden het combineren van een elektrolytische condensator van 220uF met een keramische condensator van tenminste 1uF. Voor zover mij bekend heeft dit recept een perfecte staat van dienst: Nog nooit heeft iemand een melding gedaan dat de gerepareerde schakeling het opnieuw begaf. Inmiddels zijn we de nodige jaren verder, dus het vertrouwen in het recept is inmiddels erg groot.

 

De 22uF noem ik alleen om te begrijpen/speculeren wat zich in de hoofden van de ingenieurs Vu+ heeft afgespeeld: Als er uit de formules uit de handleiding van A&O een groot getal is gerold, dan zou dat kunnen betekenen dat Vu+ een dikke keramische condensator (van bijv. 22uF) had moeten gebruiken, wat gevolgen heeft voor de kosten. Het zou kunnen dat de overweging om een elektrolytische condensator te gebruiken hier vandaan komt. Vu+ heeft er evenwel nooit uitspraken over gedaan, dus het zal bij speculatie blijven.

 

Inmiddels, na feedback over vele reparaties, nieuwe inzichten, denk ik dat de waarde van 220uF veel groter is dan noodzakelijk is voor de toepassing. Als de condensator stuk gaat, dan is het meer de hoge serieweerstand dan de lage capaciteit die de problemen veroorzaakt. De problemen treden op zodra de condensator zo'n beetje de 50uF bereikt. Mogelijk heeft Vu+ voor 220uF gekozen niet vanwege de capaciteit, maar om de serieweerstand te drukken. Daarmee is er een vermoeden dat wellicht een kleinere keramische condensator adequaat is en daarmee een elco wellicht overbodig is. En dan zou het zomaar kunnen zijn dat de Würth-condensator die Conrad aanbiedt afdoende is.

 

Is dat reden het reparatierecept aan te passen? Nee. Want inmiddels hebben we een recept waarmee massa's machines deugdelijk gerepareerd zijn en dus veel vertrouwen bestaat in de effectiviteit van het recept, terwijl een eventueel "verbeterd" recept weer bij N=1 moet beginnen en vertrouwen langzaam maar zeker moet opbouwen. En omdat we in het geheel niet weten of 22uF afdoende is, is dat een reëel risico op nieuwe defecten. Het is in deze wijsheid om het bekende voor het onbekende te kiezen.

 

Dat Conrad die Würth-condensator aanbiedt, adresseert het beschikbaarheids- en prijsprobleem. Het is wel een SMD-type, wat het voor degenen die geen soldeergod zijn lastiger maakt om te solderen. Dat is ook een overweging. Maar 22uF is als je goed zoekt nog wel te vinden. Het risico dat 22uF niet afdoende is, is waar de kwestie zit.


Edited by Zuppelan, 6 March 2018 - 22:54.


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #336 jbnl

  • Senior Member
  • 282 posts

+8
Neutral

Posted 14 March 2018 - 18:35

Hoi Allemaal,

 

Ik heb hier een VU+ Ultimo met 3x dvb-s tuner, en deze start niet op.

Als ik de netschakelaar aanzet gaat de powerknop op het front niet branden maar af en toe knippert deze. Hij start dus ook niet op.

Ik heb de HDD als los gekoppeld.

De spanning uit de voeding is +12V.

Zijn er toevallig al mensen hier die ook al zoiets hebben gehad ?



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #337 jbnl

  • Senior Member
  • 282 posts

+8
Neutral

Posted 15 March 2018 - 17:37

Er zit een los contact op het front, want zodra ik een lichte tik op het front geef brand de powerknop en start hij ook op.

Dus niets met de voeding te maken.



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #338 Brambo

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 22 March 2018 - 09:44

Dankzij de info in dit topic heb ik een aantal condensatoren in mijn Duo vervangen. O.a. de 220 uF's en de 1000 uF's, in de geschakelde voedingscircuits. Nieuwe Panasonic low-ESR types gebruikt, parallel daaraan een 10 uF keramische SMD condensator.

Resultaat: signaalsterkte gaat van gemiddeld 58% naar een stabiele 75%. Als ik me goed herinner is dat ook de waarde die de ontvanger bijna 8 jaar geleden aangaf. De bekende 'rode LED' condensator is jaren geleden al vervangen. So far, so good dus.

 

De afgelopen dagen was het prima weer en alles werkte goed. Nu is het een regenachtige dag en de signaalsterkte zakt direct naar ca. 55%. Te weinig zelfs om er een normaal beeld van te kunnen maken.

Ik heb eerder al de schotel uitgericht, de Disecqs vervangen en de kabels en connectoren tussen LNB's en Disecqs vernieuwd. Ik heb gebruik gemaakt van waterdichte F-connectoren, maar sowieso is alles dusdanig gemonteerd dat er nergens water in kan lopen. Ik gebruikte altijd de low-cost schroef F-connectoren en dat heeft jaren gewerkt, zelfs toen de boel aardig begon te corroderen.

 

Dit effect heb ik op alle 4 LNB's (13.0, 19.2, 23.5, 28.2). Het gaat om 2 oude (4 jaar)  en 2 nieuwe Inverto Multiconnect Twin & Quatro LNB's. Alle zenders laten een sterk verminderde signaalsterkte zien. Er gaan 2 Hirschman kabels naar de schotel, ieder van zo'n 30 m lengte. Beide interne tuners geven dezelfde signaalsterkte aan.

 

Ik ben redelijk thuis in HF elektronika, maar zonder schema en meetapparatuur voor deze frequenties is het lastig werken. Iemand die nog een tip heeft?



Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #339 teo1966

  • Senior Member
  • 1,106 posts

+10
Neutral

Posted 22 March 2018 - 09:53

Zoek maar eens op
ferrari vuduo schematic

VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: Vu+ Duo - Rode led : Alles over C807 #340 Brambo

  • Member
  • 23 posts

0
Neutral

Posted 22 March 2018 - 10:15

Ok dank daarvoor, ik zie een aantal schema's van de voedingscircuits. Op zich wel nuttig, ik zal de spanningen checken met de waardes die het zouden moeten zijn.

 

Overigens heb ik al geprobeerd om componenten te koelen/verwarmen om zo te zien of er iets aan de signaalsterkte veranderd, maar dat is niet het geval.




2 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users


    Bing (1)