Jump to content


Photo

Solderen enzo....

Kennis en kunde

  • Please log in to reply
69 replies to this topic

Re: Solderen enzo.... #21 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 9 March 2015 - 15:48

@Erik gebruik je NodeMcu als firmware?

Nee, ik heb een allergie tegen lisp en alles wat er op lijkt.

 

Bij voorkeur zou ik er zelf firmware voor maken die er puur een wlan bridge van zou maken, waarbij de "andere" kant bij voorkeur met SPI zou werken in plaats van UART wat ze nu gebruiken. Misschien komt dat nog wel eens, maar zelf maken van firmware is momenteel nog veel te complex, dat is echt voor hackers die veel tijd hebben (...)

 

Ik heb er de laatste "AT"-firmware opgezet en dat werkt redelijk. Het betekent alleen wel dat je allemaal ascii-meldingen (vanaf de module) in je microcontroller firmware moet parsen. Als je niet zoveel ram en rom hebt, is dat niet ideaal. UART heeft ook dingen die niet ideaal zijn. Ik heb liever SPI (of desnoods I2C).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #22 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 9 March 2015 - 15:51

350 graden celsius en ik meet 365 graden. -> normaal gesproken veel te heet....

Wat al eerder zei, je moet een bepaalde temperatuur hebben om de hele soldeerlas in één keer los of vloeiend te hebben. Als je dat niet lukt, dan moet de bout langer dan nodig contact maken en dát is waar je onderdelen van stuk gaan. Als je 'm véél te heet zet (af en toe komt dat wel eens voor, als ik vergeet 'm op tijd terug te draaien), dan gaat de koperlaag van je printjes stuk, dat is ook niet ideaal inderdaad.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #23 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 9 March 2015 - 15:58

 

Be my guest, mijn ip adressen kun je vinden onder erik.slagter.name.


Dus die embedded systeempjes hebben allemaal wpa2 of een SSL tunnel? Is dat een standaardlib includen of kost dat meer moeite?

 

Je doet wel een paar kort door de bocht en onterechte aannames.

 

De meeste van mijn embedded systeempjes hebben geen ethernet, maar i2c of usb, die worden aangestuurd vanaf een computer. Ik heb twee stuks systemen met een enc28j60 en twee met een esp8266. Deze hebben dus wel ethernet (bedraad c.q. wireless).

 

Al deze apparaten zitten in mijn interne netwerk. Ik zou het heel knap vinden als je daar via mijn firewall bij zou weten te geraken vanaf internet.

 

De wireless (esp8266) systemen zitten overigens met wpa2 geassocieerd met een access point van me. Maar dat is niet eens echt relevant zolang je niet bij mij voor de deur staat.

 

Het feit dat iedereen die dingen als "IoT" devices gebruikt die continu vanalles op internet zetten of nog erger, direct bereikbaar zijn vanaf internet, wil niet zeggen dat ik dat ook zo doe... Ja, je kunt er bij, als je met ssh weet in te loggen bij mij thuis. Ik denk dat dat nog een uitdaginkje zal zijn.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #24 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 10 March 2015 - 10:49

Jammer dat er geen AT commando is voor het mac adres (niet het een probleem is) van de ESP


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Solderen enzo.... #25 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 10 March 2015 - 15:56

In de nieuwere firmwares wel. De baudrate kan nu ook geselecteerd worden.

 

Maar er is een vrij simpele workaround, even in de leases van je dhcp server kijken.


Edited by Erik Slagter, 10 March 2015 - 15:56.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #26 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 10 March 2015 - 16:50

In de nieuwere firmwares wel. De baudrate kan nu ook geselecteerd worden.

 

Maar er is een vrij simpele workaround, even in de leases van je dhcp server kijken.

Dat is wat ik ook had gedaan ;). Net ge-upgrade naar AT version 0.21.00 (SDK 0.9.5) nu werkt AT+CIPSTAMAC? Heb je nog ervaring met de AI(-Thinker) versie?


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Solderen enzo.... #27 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 10 March 2015 - 18:58

Als de ESP8266 zelf als CPU gebruikt wordt, zit je dan ook aan de uart api vast?

Re: Solderen enzo.... #28 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 11 March 2015 - 17:33

 

In de nieuwere firmwares wel. De baudrate kan nu ook geselecteerd worden.

 

Maar er is een vrij simpele workaround, even in de leases van je dhcp server kijken.

Dat is wat ik ook had gedaan ;). Net ge-upgrade naar AT version 0.21.00 (SDK 0.9.5) nu werkt AT+CIPSTAMAC? Heb je nog ervaring met de AI(-Thinker) versie?

Ik heb hier een paar versies staan die ik her en daar van internet geplukt hebt, wat precies waarvandaan komt is niet altijd duidelijk:

 

508K ai-v0.9.5.bin
212K antares.rom
220K user1.bin
508K v0.9.2.2 AT Firmware.bin

 

Die antares is een alternatieve implementatie met een echte cli, leuk, maar je hebt er niet zoveel aan.

Ik heb er nu de v0.9.2.2 AT firmware in zitten, die werkt redelijk goed.

De v1-v0.9.5.bin heb ik er weer uitgegooid omdat hijg een udp server ondersteunt.

 

Als er nog eens een goede OPEN bouwomgeving beschikbaar komt, dan wil ik graag zelf firmware maken, maar dat zit er voorlopig nog niet in. Ik gebruik nu Atmel AVR's (8 bit) en daarvoor hoef je alleen de avr-gcc package te installeren, avrdude, en je kunt aan de slag. Zover is het met de esp8266 nog lang niet helaas. De mensen die het wel voor elkaar hebben gekregen hebben alles zelf moeten compileren èn patchen en er zit het een en ander aan binary blobs in, blergh. Wat me ook tegenstaat is dat je allerlei I/O (hopelijk nóg) alleen via libs kunt doen. Ik wil gewoon registers kunnen schrijven, anders koop ik wel een Arduino :P

 

Er zit voor een microcontroller best veel RAM in overigens, 80 Kb en ROM/FLASH ook. En dus ook een 32 bits xtensa core, allemaal best leuk.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #29 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 11 March 2015 - 17:41

Als de ESP8266 zelf als CPU gebruikt wordt, zit je dan ook aan de uart api vast?

Dat is nog niet helemaal duidelijk. Ik heb er wat onderzoek naar gedaan omdat ik zelf een ontzettende weerzin tegen uart interfaces heb. Als je de standaard-uitvoering hebt (esp-01), dan zijn er maar een paar pins naar buiten gevoerd, gpio0, gpio2, urx en utx, reset en powerdown. Er zit een SPI en ook een I2C interface op, maar die komen (standaard?) uit op andere pinnen. Er is een grote kans dat je ook deze pinnen (naat de standaard i/o's) intern kunt hertoewijzen, maar daar heb ik geen uitsluitsel over kunnen vinden. Maar dan heb je weer een ander probleem, de gpio0 in combinatie met de urx/utx worden door de bootloader gebruikt om firmware te upgraden, daarvoor zit je dus sowiezo aan uart vast.

 

Ik heb een paar andere varianten besteld, die zijn onderweg nog uit China, de variant 201, dat is een wat groter bordje met pin spacings van 100mil, dus past netjes op je gatenbordje, en op deze zijn alle pins naar wel aangesloten, dat zou mogelijkheden moeten scheppen om de i/o over spi te doen, al een stuk beter. Maar nog beter, gewoon alles wat je wilt doen op de esp8266 zelf doen in plaats van op een extra microcontroller (wat ik nu doe). Hij heeft een losse pinheader voor de uart zodat je daar bij blijft kunnen voor firmware uploaden.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #30 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 11 March 2015 - 18:02

Even laten zien waar ik nu mee bezig ben :)

 

Dit is de besturing van de buitenlamp. Die bestaat uit

- een powerled voor 's-avonds voor veel licht

- een kleinere led voor 's-nachts

- besturing van de kerstverlichting in de voortuin in het toepasselijke seizoen

 

Nummer 1 en 3 zijn volledig PWM bestuurbaar, 16 bits 122 Hz. De duty cycle is automatisch te varieren aan de hand van diverse parameters, zodat de kerstverlichting een beetje kan oscilleren, net of het kaarsjes zijn.

 

Daarnaast is de I2C interface naar buiten gevoerd, daarop gaat een dochterbordje met sensors:

- lm75 voor de temperatuur

- digipicco voor temperatuur en luchtvochtigheid

- bmp085 voor temperatuur en luchtdruk

- bh1750 voor lichtsterkte

- tsl2560 voor lichtsterkte

 

De bh1750 werkt beter in volle zon, de tsl2560 werkt beter in lage lichtsterktes.

 

E.e.a. kun je via een eenvoudige cli opvragen, tcp voor simpele telnet toegang, udp voor geaumatiseerde opvraging:

$ telnet esp2
Trying 10.1.12.2...
Connected to esp2.
Escape character is '^]'.
sdmp
0/bg: temp [23.15] C, (368)
1/digipicco: temp [7.69] C, (9540)
2/digipicco: humidity [90] % (29388)
3/lm75: temp [7.50] C, (1920)
4/bmp085: temp [8.06] C, (27654)
5/bmp085: pressure [1030.81] hPa (370928)
6/tsl2560: light [7.80] Lux (51672)
7/bh1750: light [7.24] Lux (23)

Linksboven zie je twee buck converters naar 3.3 V (voor de atmega328p en de esp8266) en naar 5 V (voor de leds), hier komt zonodig 3A uit!) dan de esp8266, dan een paar mosfets en uiteindelijk de atmega328p. Linksonder (gedeeltelijk onder het kroonsteentje) de ISP-aansluiting en de I2C aansluiting.

Attached Files


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #31 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 11 March 2015 - 18:05

Nu met het dochterbordje er bij, van boven naar onder lm75ap (NXP), tsl2561, bh1750 en bmp05. De digipicco zit een beetje verstopt rechtsonder.

Attached Files


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #32 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 11 March 2015 - 18:08

En zo ziet er uit als het klaar is :)

Attached Files


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #33 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 11 March 2015 - 18:45

En zo ziet er uit als het klaar is :)

Aan de gaten in de muur te zien is dit niet je eerste experiment  :)



Re: Solderen enzo.... #34 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 11 March 2015 - 18:47

Nog iets leuks, maar wat nog niet helemaal klaar is (moet nog een temperatuursensor en lichtsensor bij, voor automatisch dimmen, en er ligt nog een mooie behuizing klaar waar ik op de een of andere manier een mooi "raampje" uit moet zien te krijgen).

 

Schermpje koop je zo (met RS232C (blergh) en I2C), de rest is van mezelf ;) Rechtsachter de ESP8266.

 

http://youtu.be/bHH53HT2hdk


Edited by Erik Slagter, 11 March 2015 - 18:54.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #35 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 11 March 2015 - 18:49

 

En zo ziet er uit als het klaar is :)

Aan de gaten in de muur te zien is dit niet je eerste experiment  :)

Grappig dat je dat zegt, kan ik dat meteen uitleggen ;) Die gaten hadden de vorige bewoners gemaakt, daar hing een afzichtelijke, grote scheepslamp aan de muur. Die is nu dus weg...

 

Die kleine gaatjes zijn wel van mij. Daar hing ooit een zelfgefabriceerde bewegingsmelder, maar van dat idee ben ik afgestapt omdat zo'n PIR-sensor nooit goed werkt, er is altijd wel regel of wind die wat blaadjes laat bewegen, enz. Nu is het allemaal LED-verlichting die weinig verbruikt, dus het is niet meer zo relevant. Grote LED is 3W en die brandt, 's-avonds, kleine led is 60 mW en die brandt ook 's-nachts.

 

Ik heb hier nog wat ultrasone afstandmeters liggen, misschien dat ik die nog eens ga gebruiken, maar ik ben bang dat je tegen hetzelfde probleem aanloopt.


Edited by Erik Slagter, 11 March 2015 - 18:52.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #36 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 11 March 2015 - 18:50

Maar die grote lamp dekte wel die gaten af  :)



Re: Solderen enzo.... #37 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 11 March 2015 - 18:51

Netjes hoor, mooi spul! Die boardjes zijn wel heel klein. Dat allemaal samen in zo'n doos past...
Dat uart gebruikt wordt voor flashen maakt niet veel uit toch? Die sluit je toch direct op een pc aan. Dat hoeft niet vanuit de avr.

Re: Solderen enzo.... #38 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 11 March 2015 - 18:55

Maar die grote lamp dekte wel die gaten af  :)

Tsja, middel en kwaal :P


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #39 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 11 March 2015 - 18:58

Netjes hoor, mooi spul! Die boardjes zijn wel heel klein. Dat allemaal samen in zo'n doos past...
Dat uart gebruikt wordt voor flashen maakt niet veel uit toch? Die sluit je toch direct op een pc aan. Dat hoeft niet vanuit de avr.

Als je het deksel eraf haalt dan ontploft het zaakje ;) Het is inderdaad wel heel erg krap. Maar een grotere doos kan niet, WAF he... In de tuin heb ik een leuk wit huisje met lamellen (als een weerhuisje), heel WAF-verantwoord, daarin heb je wat meer ruimte.

 

De blauwe bordjes koop je overigens compleet zo, dat is te klein spul om zelf te solderen. Je ziet als het goed is ergens ook nog ergens een klein groen bordje, dat is een verloopje van SOIC8 naar DIP8, daar heb ik de lm75 wel zelf op gesoldeerd (en dat is dan ook wel het kleinste wat haalbaar is zonder oven, imho).

 

Wat ik eventueel nog als probleem zie, is dat de uart pinnen ook gebruikt worden voor andere functies en anders zou het inderdaad geen probleem mogen zijn.

 

Deze moet je dan dus eigenlijk hebben: http://smarpl.com/si...g (ESP8266-201)


Edited by Erik Slagter, 11 March 2015 - 19:13.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #40 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 12 March 2015 - 09:03

Mooi hoor, dat dat alles in een kabeldoos past ;) Zie ik dat goed zijn de m20 wartel gaten boven en aan de rechterkant open? Wat me opviel aan dat filmpje is dat als laatste melding er track info verschijnt, heb je nog een verbinding of heb die bij het lezen hierboven gemist?

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users