Jump to content


Photo

Solderen enzo....

Kennis en kunde

  • Please log in to reply
69 replies to this topic

Re: Solderen enzo.... #41 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 12 March 2015 - 10:13


De blauwe bordjes koop je overigens compleet zo, dat is te klein spul om zelf te solderen.

 

Wat ik eventueel nog als probleem zie, is dat de uart pinnen ook gebruikt worden voor andere functies en anders zou het inderdaad geen probleem mogen zijn.

 

Deze moet je dan dus eigenlijk hebben: http://smarpl.com/si...g (ESP8266-201)

 

 

Ik zie dat die bordjes in grote verscheidenheid te koop zijn. Was ook wel naief om te denken dat alleen arduino-shields voor hobbyisten geschikt waren. Zo'n bordje is een stuk toegankelijker dan een kale chip.

Hier is de esp8266 op verschillende dev boardjes te vinden: http://www.electrodr...d-full-ios-smd/



Re: Solderen enzo.... #42 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 12 March 2015 - 13:25

Mooi hoor, dat dat alles in een kabeldoos past ;) Zie ik dat goed zijn de m20 wartel gaten boven en aan de rechterkant open? Wat me opviel aan dat filmpje is dat als laatste melding er track info verschijnt, heb je nog een verbinding of heb die bij het lezen hierboven gemist?

Die wartels had ik juist daarvoor weggefreest aan de binnenkant, anders paste het niet ;) Daarom zie je inderdaad die gaten. Er zit nu gaffertape overheen. Ik heb gemerkt dat je ook niet alles helemaal dicht moet maken, want dan wordt het veel te vochtig in de doos. Los van het feit dat je temperatuur- en vochtigheidssensors dan niet zoveel zinnigs opleveren ;)

 

Je ziet hier maar een klein deel van het hele systeem. De waardes van temperatuur e.d. zijn niet alleen van de sensors bij de voordeur, maar ook van de achtertuin en diverse plaatsen in huis. Die worden per minuut opgehaald door m'n server en in een rrd database gestopt (= dus ook leuke grafieken, kan ik wel eens posten eventueel). Dat script maakt ook die mooie samenvattingschermpjes die hij rondstuurt naar de displays. Daarnaast heb ik nog een zelfgemaakte shoutcast server (die je o.a. met enigma kunt beluisteren) en die stuurt de informatie over de huidige track naar de displays, staat dus los van elkaar. Er is ook nog een schermpje over energieverbruik + opbrengst van het zonnepaneel.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #43 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 12 March 2015 - 13:34

Ik zie dat die bordjes in grote verscheidenheid te koop zijn. Was ook wel naief om te denken dat alleen arduino-shields voor hobbyisten geschikt waren. Zo'n bordje is een stuk toegankelijker dan een kale chip.

Ik denk dat de meeste hobbyisten op dit gebied meer een electronica-achtergrond dan een programmeer-achtergrond hebben en voor die mensen is Arduino erg interessant natuurlijk. Voor mij is het niks, ik wil gewoon registers kunnen poken. Grappige is wel dat ik tegenwoordig vooral de Atmega328p gebruik en dat is ook net degene die op de meeste Arduino boards zit. Er zit gewoon lekker veel flash op (voor een 8 bits microcontroller, 32 kbyte), dat heb je gewoon ook nodig als je iets meer wilt doen dan het meest basic.

 

Zonder zo'n breakout board is het eigenlijk niet te doen, solderen van een SOIC8 kan nog net (met een verloop-printje), maar dit spul is vaak nog (veel) kleiner (of met de contacten aan de onderkant bijvoorbeeld). De flash chip die je nodig hebt bij de ESP8266 gaat nog wel, die is SOIC8, maar de ESP8266 zelf is veel kleiner. Of je moet een SMD-oven thuis hebben staan ;)

Daarom ben ik ook zo blij dat je tegenwoordig diverse sensors ook op zo'n breakout boardje kunt kopen. Alles aan sensors is tegenwoordig sub-SOIC8, oudere modellen kan nog wel, maar die zijn dan vaak analoog, daar heb ik geen zin in.

 

En dat alles kost dan 1-4 dollar, betere prijzen dan shields.

 

Hier is de esp8266 op verschillende dev boardjes te vinden: http://www.electrodr...d-full-ios-smd/

Ja, dat is het bekende rijtje die je overal ziet opduiken (kijk maar eens op ebay...). Ze hebben allemaal specifieke voor- en nadelen. Maar geen enkele versie leidt volgens mij alle I/O's naar buiten, daarvoor moet je echt die 201 hebben. Die nauwelijks duurder is, overigens, daar hoef je het niet voor te laten.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #44 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 12 March 2015 - 13:35

Dat is wat ik ook had gedaan ;). Net ge-upgrade naar AT version 0.21.00 (SDK 0.9.5) nu werkt AT+CIPSTAMAC? Heb je nog ervaring met de AI(-Thinker) versie?

Begrijp ik daaruit dat jij ook met de ESP8266 bezig bent?

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #45 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 12 March 2015 - 14:45

 

Dat is wat ik ook had gedaan ;). Net ge-upgrade naar AT version 0.21.00 (SDK 0.9.5) nu werkt AT+CIPSTAMAC? Heb je nog ervaring met de AI(-Thinker) versie?

Begrijp ik daaruit dat jij ook met de ESP8266 bezig bent?

 

 

Klopt ik heb de ESP8266 sinds een paar dagen.In het begin liep ik tegen een aantal (kleine) hobbeltjes aan, zoals de CR + LF die putty niet send. Ben overgestapt op Tera Term http://ttssh2.source...e.jp/index.html, werkt prima (las dat in de laatste versie van IA putty wel wordt ondersteund https://drive.google...RXhBTmlhaTROTmM zie update log) Verder had ik gemist dat de GND voor het flashen, zowel op de GND als GPIO0 ^_^ moet worden aangesloten. Ook bleek dat de Prolific PL2303 chip van de USB TTL converter "fake" was en deze worden in de laatste drivers geblokt, maar ook daar werken we omheen ;)

 

Heb er nog niet echt een doel mee.


Edited by 40H3X, 12 March 2015 - 14:46.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Solderen enzo.... #46 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 12 March 2015 - 15:33

Aha. Ik had precies het omgekeerde, ik had alles al klaar, ik moest "alleen" de ESP nog even aansluiten en dat heeft wel wat hoofdpijn opgeleverd mag ik zeggen.

 

CR en/of LF vind ik niet zo probleem, die tik ik desnoods ook nog wel zelf in (^M/^J) als het dan maar tenminste wel werkt. Ik gebruik linux met minicom en daar kun je dat overigens gewoon op instellen.

 

Je bedoelt dat je de GPIO0 naar beneden moet trekken voor flashen, dat klopt, anders weet-ie immers niet dat er geflasht moet worden ;) Ik had meer het omgekeerde, ik had de indruk dat je voor flashen een GPIO (15) moest aarden voor flashen en die is niet naar buiten gebracht. Dus ik dacht dat ik vast zat aan de brakke firmware versie die er op zat. Tot ik er achter kwam dat je uiteindelijk alleen GPIO0 moet aarden en that's it, was toen piece of cake. Heb ik wel even een PL2303 converter uit de kast gehaald die daar kennelijk nog lag. Daarvoor deed ik alles via de uart van de atmega, maar voor flashen is dat niet zo handig ;)

 

Het meest naar aan de esp8266 vind ik:

 

- De hele ip wordt voor je afhandeld, dat klinkt leuk, maar het betekent dat je een heleboel flexibiliteit inlevert.Je bent ook overgeleverd aan de bugs in de IP afhandeling.

- In de documentatie (geweldig...) staat een commando voor het opstarten van een "TCP server". Dat wil ik helemaal niet, ik wil een UDP server. Waarom? Omdat je daarmee veel makkelijker heel snel achter elkaar commando's kunt sturen. De TCP-implementatie van de esp is zodanig minimaal dat-ie snel in de war raakt als je snel meerdere connecties achter elkaar maakt (of tegelijk). UDP lost dat probleem op. Nou blijkt, in ieder geval bij de nieuwere firmwares, dat er tegelijk met de "TCP server" ook een UDP server wordt opgestart (op dezelfde poort), daar ben ik erg blij mee. Automatisch uitlezen doe je dan met UDP, even met de hand iets doen, daarvoor kun je dan alsnog gewoon telnet gebruiken.

- De "AT"-commando interface. Erg leuk als je met je terminal emulator wat zit te spelen, maar voor interactie met je microcontroller een drama. Zeker als je bedenkt dat foutmeldingen niet altijd meteen komen, dat er soms wel eens "ongevraagde" tekst wordt gestuurd op rare momenten en dat je alles wat je stuurt knalhard ook weer terugkrijg (echo mode). De laatste firmware heeft gelukkig een commando om echo uit te zetten.

- Een aantal dingen tijdens het opstarten zijn timing-gevoelig. Als je met de hand wat doet, maakt dat niet uit, zo snel type je niet. Maar als je microcontroller vanalles af afvuren direct na reboot, dan werkt het gewoon niet, er moeten op diverse plaatsen delays worden toegepast (wat je eigenlijk niet wilt op een microcontroller, want je wilt geen busy loops, dus dat is weer klooien met een state machine en een timer).

- De firmware crasht bij vanalles, dat gaat gelukkig wel veel beter met de nieuwere versies.

 

Die uart interface is een drama. Ik had het liefst daarvoor SPI of voor mijn part I2C gezien, dat zit ook gewoon op de microcontroller. Je kunt dan alleen niet zoals "even" een pl2303 kabel aansluiten.

 

De gevoeligheid (kwaliteit van de RF) valt me reuze mee, het is niet zo goed als m'n telefoon, maar niet slecht.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #47 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 17 March 2015 - 13:09

Er zijn instructies om met docker een buildomgeving voor de esp8266 op te zetten.
Ik heb het geprobeerd en dat lijkt te werken. Ik kan alleen niet flashen omdat ik nog geen esp8266 heb ;).

Daarnaast is er de nodelua firmware, die het apparaatje een webpagina laat serveren waarin LUA geprogrammeerd kan worden. Klinkt handig om snel zaken uit te proberen.

Op tweakers is er het grote esp8266 topic.



Re: Solderen enzo.... #48 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 17 March 2015 - 18:20

Ga er eens mee worstelen, AT commando's zijn niet echt handig ;)


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Solderen enzo.... #49 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 17 March 2015 - 20:48

docker???

Wat ik ervan lees (en ik heb twee weken geleden eens wat serieus google-werk gedaan op dit gebied), is het allemaal nog erg houtje-touwtje. Men kan inmiddels firmwares maken en flashen, dat laatste is geen probleem, maar het maken is nog steeds in veel nevelen gehuld. Er zijn nog veel binary blobs nodig waarvan men niet precies weet wat ze doen, soms werkt het ook gewoon niet, allerlei functionaliteit mist nog... Ik wacht liever even totdat álles ge-reverse-engineerd is en alles vanaf source gebouwd kan worden en je overal bij kunt. Ik ben nou eenmaal "verwend" met de AVR's, waar je een complete bouwomgeving (gcc + libs) vanuit open source als package kunt installeren, waar alles goed gedocumenteerd is, en waarbij je vervolgens met de datasheet erbij gewoon overal bij kunt. Op dat punt is de open source community met de esp8266 nog lang niet. Ik weet ook niet of dat ook wel gaat komen. Atmel speelt helemaal open kaart richting de community, expressif doet dat duidelijk niet om onbekende redenen. Er is bijvoorbeeld nog steeds geen datasheet waar gewoon "alles" in staat, er wordt alleen zeer mondjesmaat stukjes SDK vrijgegegeven, waarbij je hardware access via die SDK moet doen. Als er zo'n laag tussen komt, dan kun je er net zo goed meteen Linux op zetten, dan heb je een soort van Raspberry en dat wil ík dus niet.

Ik weet niet of die ik die lua-firmware zo aantrekkelijk vind, ik ben niet zo lispig. Voor mij wordt het dus toch maar gewoon even wachten voor goede C-support. In de tussentijd gaat er gewoon een AVR aan, die programmeren wel zo makkelijk.

Op esp8266.com vind je ook veel informatie. Daar kun je ook de "dagelijkse" voortang volgen qua ontwikkelomgeving.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #50 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 17 March 2015 - 23:29

Docker is het zeker waard om eens te bekijken.

Re: Solderen enzo.... #51 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 18 March 2015 - 14:18

Voor mij niet zo relevant, ik heb thuis toch alles al op Linux draaien ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #52 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,625 posts

+1,739
Excellent

Posted 18 March 2015 - 16:11

Dat heeft m.i. niet echt relevantie.

 

Docker is een sandbox/deployment toolset, dat staat los van het onderliggend OS. Er zijn gewoon veel situaties waarin het handig is om een VM op te tuigen voor een specifieke taak, deze te laten runnen, en daarna de VM weer weg te mikken.

 

Altijd een voorspelbaar gedrag, nooit historie van de vorige keer. In software ontwikkeling m.i. onontbeerlijk om fatsoenlijk te kunnen bouwen en testen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Solderen enzo.... #53 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 18 March 2015 - 18:16

Als je complete solutions voor onder embedded Linux programmeert wel, ik programmeer alleen maar 8 bits microcrontrollers ;) De esp8266 draait overigens (ook) geen operating system. Als ik een vm moet gaan inrichten om een compiler+linker+programmer te kunnen draaien (en de sdk van de esp8266 zit daar momenteel heel dicht bij), dan hoeft het van mij niet, dan is er iets mis. Zoiets moet gewoon als package te installeren zijn zonder dat er vanalles gesloopt wordt.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #54 Sjaaky

  • Senior Member
  • 7,443 posts

+41
Good

Posted 18 March 2015 - 20:04

Docker is juist voor linux. Windows gaat het ook ondersteunen, omdat microsoft niet achter kan blijven.

Docker neemt je juist het opzetten van een omgeving uit handen. Je kunt omgevingen delen met anderen en er op verder borduren. Als je eenmaal iets ingericht hebt, kun je het zo op meerdere machines uitrollen. Als je op 1 omgeving upgrade naar nieuwere packages, maak je dat bekend aan Docker en kun je alle andere machines ook upgraden. En het is allemaal veel lichter dan een vm, maar biedt wel een grote of zelfs volledige scheiding met andere containers.

Ik had verwacht dat jij er wel enthousiast van zou worden ;).

Re: Solderen enzo.... #55 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 19 March 2015 - 20:26

Ik ben een beetje cynisch omdat ik, vooral op m'n werk, meer en meer wordt overspoeld met "solutions" die alles "eenvoudig" zouden moeten maken, maar in de praktijk heeft het dan vaak (en dan bedoel ik niet per sé dit product) alleen maar nadelen:

- low level kennis verdwijnt

- het heeft vaak enorm veel resources nodig (totaal onverklaar ten opzichte van wat het doet)

- eigen aanpassingen op low level zijn niet meer mogelijk, terwijl dat vaak wel nodig is omdat niet alles van het low level domein is geimplementeerd

 

Ik denk dan vooral even aan solutions om je netwerk te "beheren", maar ook wel development-"solutions".

 

Geef mij een C of C++ compiler +linker incl. libc, STL en boost, make, een package manager (inclusief dev, dus ook zelf packages kunnen maken), een command line flash tool en ik ben tevreden.

 

Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik niet echt goed gekeken heb naar dat docker, maar ik heb altijd het gevoel dat zodra je vm's nodig hebt of containers, dat je dan "rare" dingen aan het doen bent, software die niet samen met andere software kan draaien, systeemfiles die overschreven worden.... Zolang je alles netjes met packages installeert heb je imho, zolang je dezelfde kernel gebruikt, geen vm's of containers nodig. Als je software een bepaalde kernel nodig heeft wordt het ook al best eng.

 

Op m'n werk draai ik wel veel dingen in losse vm's, maar dat heeft als simpele achtergrond dat ze niet vaak down mogen en voor sommige dingen is dat gewoon nodig. Hoe meer functionaliteit op één doos, hoe vaker herstarts. Onder ESX is het 1 vm net zo duur als 10, dus dan is de overweging erg simpel. In het verleden draaiden we wel heel veel zaken op 1 stuk hardware, vooral met Linux kan dat prima. Maar nu is het gewoon niet meer nodig.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #56 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 19 March 2015 - 22:10

Even een filosofische note en ik trek het (wel) erg breed ;) langzamerhand, maar dat mag toch in " the Lounge", gaan we naar AI en weet niemand meer wat mnemonics en operands zijn....

Edited by 40H3X, 19 March 2015 - 22:12.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Solderen enzo.... #57 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 20 March 2015 - 09:02

Wat gebruik je als voeding voor de bordjes als je ze buitenhuis plaatst?

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Solderen enzo.... #58 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 20 March 2015 - 09:51

Voordat ik helemaal uit m'n nek klets, dit toch maar even gelezen: https://www.docker.com/whatisdocker. Maar dat doet dus toch wel zo'n beetje wat ik dacht.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #59 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 20 March 2015 - 10:00

Wat gebruik je als voeding voor de bordjes als je ze buitenhuis plaatst?

Ik heb meestal meerdere boards redelijk dicht in de buurt van elkaar. Die kun je allemaal een aparte voeding geven, maar dat is ontzettend onzuinig (en geeft ook nog eens een berg stekkers...)

 

Dus wat ik doe is standaard laptop-voedingen gebruiken, die zijn erg zuinig. Er komt 19-20V uit, daar kan je niet meteen wat mee. Je zou er een 7805 of 3.3 V LDO tussen kunnen zetten, maar die worden alleen maar loeiheet en verspillen heel veel stroom. Dus wat ik doe is er een buck-conververter tussen zetten (soms twee, als ik 5 V en 3.3 V nodig heb). Sinds een jaartje ofzo kun je die heel goedkoop in China kopen (eBay), terwijl ze daarvoor altijd 15-30 euro waren, nu ben je maar 2-3 euro kwijt, dat is interessant. Sinds een paar maanden hebben ze ook miniatuur-versies, zodat je nauwelijks meer ruimte kwijt bent dan een 78xx (is te zien in m'n foto's boven). Die zijn even duur en kunnen ook 3 A leveren (2 A zonder koeling) (een 7805 komt maar tot 1 A, met koeling, nota bene). Verspilling is minimaal waardoor ze gewoon ook niet warm worden, ideaal. Ik heb ook nog ergens een boost converter, voor de kerstverlichting buiten (hangt er nu niet natuurlijk), die moet 45 V hebben (ik schat 14 leds in serie per streng). De transformator-knol die daar bij zat heb ik al lang weggegooid :)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Solderen enzo.... #60 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 22 March 2015 - 20:51

Ga denk ik een aantal buck-converters bestellen, dank voor de tip. Heb je ervaring met de Arduino Leonardo? Zoek een alternatief oa voor een usb ttl converter. Trouwens soldeer nu op 350 gr celsius met loodvrij en werkt als een zonnetje ;)

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.



3 user(s) are reading this topic

0 members, 3 guests, 0 anonymous users