Edited by Erik Slagter, 25 October 2015 - 08:17.
De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica.
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #61
Posted 25 October 2015 - 08:17
* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #62
Posted 25 October 2015 - 16:30
Toch is de opzet van bijtelling over leaseauto's ook nogal onrechtvaardig.
Nog even los van het voor- of nadeel van het rijden van een leaseauto, is het natuurlijk volstrekt idioot dat een bijtelling moet worden betaald over de waarde incl. Btw en bpm. Belasting over belasting, idioot.
Ook kun je je sterk afvragen of het normaal is dat iemand die bijvoorbeeld twee maal modaal verdiend in absolute zin extreem veel meer belasting betaald dan iemand met een laag betaalde baan, waarschijnlijk meer belasting dan dat lage inkomen. Zeker als je in ogenschouw neemt dat die veel verdienende persoon veel minder retour krijgt uit de algemene pot geld.
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #63
Posted 25 October 2015 - 16:51
Toch is de opzet van bijtelling over leaseauto's ook nogal onrechtvaardig.
Nog even los van het voor- of nadeel van het rijden van een leaseauto, is het natuurlijk volstrekt idioot dat een bijtelling moet worden betaald over de waarde incl. Btw en bpm. Belasting over belasting, idioot.
Dat ben ik nu weer niet met je eens; het gaat erom dat er via de inkomstenbelasting een relatie wordt gelegd tussen de (aanschaf)waarde van de auto en het voordeel dat je als leaserijder hebt door die niet te hoeven kopen. En die waarde is nu eenmaal inclusief de daarop van toepassing zijnde belastingen.
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #64
Posted 25 October 2015 - 16:58
Je betaald bijtelling over nieuwwaarde ook al is je kar inmiddel 59 maanden oud.
Ja, je mag gerust de auto van de zaak prive berijden maar wij maken het er niet leuker op!
@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #65
Posted 25 October 2015 - 17:02
Nog gekker, je betaalt ook bijtelling over nieuwwaarde als die kar gekocht is als bedrijfswagen toen hij 59 maanden oud was.
Ik had tot voor kort een bedrijfsauto met een dagwaarde van 7500 euro. Maar wel bijtellen voor 28.000 euro cataloguswaarde...
Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)
Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.
Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #66
Posted 25 October 2015 - 17:12
Ik kijk er niet raar van op. Ieder voordeel uit arbeid moet hier in Nederland zoveel mogelijk verdeelt worden onder de "armen"
immers niet elke vacature geeft recht op een auto van de zaak en dat is toch wel bijzonder oneerlijk.
Maar mijn werktijden incl. reistijd zijn ook zeer onregelmatig en dat gun ik een ander dus ook.
Helaas is daar nog niets voor geregeld maar zoals altijd wel de lusten maar niet de lasten. Beetje eenzijdig beleid.
Maar ik klaag er niet over: ben elke dag met mijn hobby bezig en krijg nog betaald ook
Edited by theparasol, 25 October 2015 - 17:13.
@Camping: ZGemma H.2S, Technisat Multytenne 4-in-1 @Home: Edision Mini 4K, Wave Frontier T55, EMP Centauri EMP DiSEqC 8/1 switch, 4x Inverto Ultra Black single LNB
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #67
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #68
Posted 25 October 2015 - 18:48
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #69
Posted 25 October 2015 - 18:49
Het is inderdaad een beetje vreemd dat je altijd bijtelling over de nieuwwaarde betaalt. Maar ik begrijp het ergens ook wel, als je dat niet doet, weten er genoeg bedrijven wel truuks om een nieuwe auto voor een tweedehands-prijsje te kopen, waarbij dan de accessoires opeens erg duur worden, of de benzine, of weet ik veel. Alles wat logisch en rechtvaardig is bedacht wordt altijd misbruikt door een paar figuren die er een slaatje uit willen slaan en het dan weer verpesten voor de rest.
Dat je bijtelling betaalt over de waarde van de auto inclusief BTW en BPM is logisch. Want als je de auto zelf had gekocht (die dan al dan niet vergoed zou worden door de werkgever), zou je ook gewoon BTW en BPM moeten betalen, dus dat is gewoon wat het kost en dat is de waarde die je "in natura" van je baas krijgt.
Dat je BTW over BPM betaalt, dat vind ik dan weer raar. Maar ik vind de hele BPM raar. BTW ook overigens. Mogen van mij allebei weg.
Edited by Erik Slagter, 25 October 2015 - 18:50.
* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #70
Posted 25 October 2015 - 18:53
Leaseautorijders zijn makkelijke melkkoeien. Doorgaans zijn ze geen lid van een vakbond en hebben ze een drukke baan. Als ze al protesteren dan is dat op een forum ofzo, maar de kans dat ze 't binnenhof gaan bezetten met hun bedrijfsbakken is wel heel klein. En ze krijgen ook weinig sympatie van de restvan de bevolking. Niet vreemd, ik zou ook niet overlopen van medelijden als men gaat protesteren tegen een belasting op zwembaden bij je tweede huis, om maar iets te noemen.
Je kunt er ook voor kiezen om de auto als loon in natura te zien. Is dat dan eerlijker? Niemand doet dat, dus daar zal een reden voor zijn Dus heel veel medelijden kan ik niet hebben. En ja, ik heb ook lease-auto's gehad en ik heb op een gegeven ook ervoor gekozen om zelf een tweedehands auto te kopen en de kilometers te declareren omdat dat alles bij elkaar voor mij beter uit kwam.
* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #71
Posted 25 October 2015 - 18:55
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #72
Posted 25 October 2015 - 19:00
Dat je BTW over BPM betaalt, dat vind ik dan weer raar. Maar ik vind de hele BPM raar. BTW ook overigens. Mogen van mij allebei weg.
Ik heb het al eerder gememoreerd; dat is een misvatting: er wordt geen BTW over BPM geheven. Je betaalt BTW over de 'kale' prijs en daar bovenop BPM. .
Alleen bij accijnzen wordt BTW over die accijns berekend.
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #73
Posted 25 October 2015 - 19:06
Je kunt er ook voor kiezen om de auto als loon in natura te zien. Is dat dan eerlijker?
Als de auto als een "schenking" wordt gezien blijf je in ieder geval onder de 100% bijtelling, dus da's al eerlijker.
Als ik in een jaar 45000 km voor de baas rijd en 5000 voor mezelf, dan zou het bijvoorbeeld logisch zijn om 10% bij te tellen. Da's mijn prive voordeel.
Als je in een garage werkt en je prive auto een keer op de brug zet, krijg je dan 200000 euro bijtelling omdat je zelf geen garagewerkplaats hebt hoeven kopen?
't Is ook een soort golfbeweging, eerst kreeg je allerlei leuke belastingvoordeeltjes, zoals de "PC prive" projecten, en internet van de zaak enzo, en nu is het helemaal de andere kant op gedraaid en wordt alles wat maar als voordeel gezien zou kunnen worden belast. Hoogtepunt vond ik wel dat er belasting geheven wordt op de boterham met kaas "van de zaak". Ik weet zeker dat geen een politicus zijn 180 euro kostende zakenlunch ooit heeft moeten opgeven als inkomen!
Edited by MiLo, 25 October 2015 - 19:07.
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #74
Posted 27 October 2015 - 20:44
Dat ben ik nu weer niet met je eens; het gaat erom dat er via de inkomstenbelasting een relatie wordt gelegd tussen de (aanschaf)waarde van de auto en het voordeel dat je als leaserijder hebt door die niet te hoeven kopen. En die waarde is nu eenmaal inclusief de daarop van toepassing zijnde belastingen.Toch is de opzet van bijtelling over leaseauto's ook nogal onrechtvaardig.
Nog even los van het voor- of nadeel van het rijden van een leaseauto, is het natuurlijk volstrekt idioot dat een bijtelling moet worden betaald over de waarde incl. Btw en bpm. Belasting over belasting, idioot.
Je mag het uiteraard oneens zijn, maar hier zit je in mijn fout.
Als leaserijder ben je geen eigenaar en daar hoort de BPM en BTW te liggen. Helaas is het in NL zo geregeld dat een bedrijf de BTW mag aftrekken, dus die mag de gebruiker dan betalen. Lijkt me incorrect.
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #75
Re: De gevolgen van (Europese) wetgeving op de verkoop van electronica. #76
Posted 29 October 2015 - 14:56
Nou kom maar op!
* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.
8 user(s) are reading this topic
0 members, 8 guests, 0 anonymous users