Jump to content


Photo

Aan de slag met Unicable II LNB's


  • Please log in to reply
250 replies to this topic

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #41 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 17 January 2017 - 20:57

Als de boel daadwerkelijk werkt zoals gedocumenteerd, dan kan ik me voorstellen dat je in staat bent een Diseqc 1.3-commando naar een rotor te sturen, terwijl de LNB volgens Unicable-mode met de ontvanger praat. Even los van of dit standaardtechnisch is toegestaan.

Misschien kan het, misschien werkt het ook nog. Maar het is niet volgens de specificaties. Probeer het uit zou ik zeggen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #42 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 17 January 2017 - 20:58

Aha! Dus als ik je goed begrijp is het LNB-nummer dat je in de gebruikersinterface invult, niet zomaar een intern Enigma2-volgnummer maar wordt het dus gebruikt voor het JESS-tuningcommando?

Ik ga het uitproberen!

Nee, dat LNB nummer hebben we juist losgekoppeld van de positie. Dat is nu dus gewoon "een nummer". Wat je moet doen is gewoon het veldje "position" invullen, waarbij A=1, B=2, etc.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #43 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 17 January 2017 - 21:03

Dat weet ik wel zeker als ik die JESS-standaard lees. Bit 0-3 zijn volgens die PDF "committed switches". Bij Diseqc committed heb je altijd A/B/C/D dus dit is een duidelijke referentie daarnaar. Bit 0-1 daarvan zijn band en polariteit, hou je bits 2-3 over voor de A/B/C/D-selectie. Bits 4-7 staat "uncommitted switches" bij, dus zijn equivalent met de 16 keuzeopties die je normaliter hebt bij een uncommitted switch.

De LNB kan op A/B/C/D geprogrammeerd worden dus zal alleen letten op bits 2-3 en bits 4-7 waarschijnlijk negeren.

Dat staat inderdaad zo in de standaard, maar dat moet je niet zo interpreteren. Techneuten-bureaucratie. Zodra je met SCR gaat werken moet je alles met A, A/B, A/B/C/D vergeten. Dat is DiSEqC terminologie. Bij Unicable heb je twee posities (0 en 1) en bij JESS meer (0-63). Niks A, B, C enz. En dat is dan ook wat je moet invullen in dat veld. Je hebt twee bits nodig voor band/polarisatie, en zo houd je zes bits over voor de positie (en zo werkt het dus), dus posities 0-63.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #44 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 17 January 2017 - 21:21

Ik zou in het ui abcd bij de eerste 4 posities kunnen toevoegen...
Die position had ik idd losgekoppeld van het lnb nummer. Die hebben eigenlijk niets met elkaar te maken en het verhoogd de flexibilitileit. Ook maakt het de boel doorzichtiger. Ze worden wel default aangepast aan het lnb nummer.

Edited by littlesat, 17 January 2017 - 21:24.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #45 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 17 January 2017 - 22:05

Nee, dat LNB nummer hebben we juist losgekoppeld van de positie. Dat is nu dus gewoon "een nummer". Wat je moet doen is gewoon het veldje "position" invullen, waarbij A=1, B=2, etc.


Dat heb ik niet, er is geen veldje dat "position" of "positie" heet? Mijn scherm ziet er zo uit:

Attached File  Unicable_LNB-instellingen.jpg   344.23KB   9 downloads
 

Dat staat inderdaad zo in de standaard, maar dat moet je niet zo interpreteren. Techneuten-bureaucratie. Zodra je met SCR gaat werken moet je alles met A, A/B, A/B/C/D vergeten. Dat is DiSEqC terminologie. Bij Unicable heb je twee posities (0 en 1) en bij JESS meer (0-63). Niks A, B, C enz. En dat is dan ook wat je moet invullen in dat veld. Je hebt twee bits nodig voor band/polarisatie, en zo houd je zes bits over voor de positie (en zo werkt het dus), dus posities 0-63.


Het lijkt mij ook voor de hand liggen dat er bij Unicable geen verschil meer is tussen committed en uncommitted. Maar terecht of niet, het lijkt erop dat Inverto het daar niet mee eens is, ik kan een LNB op A, B, C of D instellen, wat erop wijst dat Inverto het "committed"-veld uit de standaard heeft gebruikt en volgens Diseqc-termen heeft benoemd.

Edited by Zuppelan, 17 January 2017 - 22:06.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #46 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 17 January 2017 - 22:45

Kan je eens kijken of er voor jouw lnb wel in de unicable.xml staat of hij meerdere posities kan... ? Als jij de lnb omprogged met de progger kan het ook zijn dat je voor handmatige config moet gaan... Default zonder omproggen kan dat ding misschien gewoon slechts 1 positie

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #47 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 17 January 2017 - 23:12

Aha, werkt dat zo :) Ik heb er in de unicable.xml positions="4" bijgezet en nu toont Enigma inderdaad wel een positieveld, met 4 mogelijke waarden. (Als je het als integer doet, positions=4, crasht Enigma2 trouwens.)

Je hebt gelijk dat de LNB zonder hem te programmeren op alle posities reageert. Toch lijkt het me dan wel een goed idee om deze LNB's algemeen positions="4" te geven, als je je LNB niet programmeert schaadt het namelijk ook niet. Maar, laat me eerst maar testen of het ook daadwerkelijk werkt.

Edited by Zuppelan, 17 January 2017 - 23:13.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #48 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 17 January 2017 - 23:21

Juist niet.... Die lijst is voor degene zonder progger.... Die met progger kunnen gebruik maken van de user defined unicable jess spul.... Het is eigenlijk niet mogelijk om alles wat je kunt proggen in een xml te supporten, zo wordt die xml oneindig lang...j

En dat die 4 tussen "" is nu eenmaal een eigenschap van xml...

Edited by littlesat, 17 January 2017 - 23:22.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #49 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 17 January 2017 - 23:29

Ik zou, in de rol van domme eindgebruiker, verwachten dat de entry alle functies die de LNB ondersteunt zichtbaar maakt, dus bijvoorbeeld alle SCR's en als de LNB 4 satposities kan dient die die ook te tonen. Daar wordt de XML zeker niet langer van, gewoon nog steeds 1 regeltje voor de LNB. Als je besluit SCR's uit te zetten of van frequentie te veranderen dan ja, uiteraard mee eens, dan snap ik dat je voor dat soort programmeeracties geen extra entries in de XML gaat maken.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #50 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 17 January 2017 - 23:33

Dat is een hele lastige.... Maar we kunnen uiteraard deze op 4 posities zetten... Ik wacht ff af wat mijn collega's er van vinden. Zo als de lijst nu is, is zoals hij is overgenomen van andere images... Alleen het format heb ik vereenvoudigd....

Maar dan moet wel de huis tuin en keuken gebruiker weten dat je daarvoor een progger nodig hebt... Maar je hebt gelijk deze lnb kan 4 posities aan...

Ik weet helaas niet welke allemaal in de lijst dit eventueel ook kunnen op deze manier...

Feit is wel dat je met de user variant alles kunt proggen wat je wilt en ook testen of het werkt...

Edited by littlesat, 17 January 2017 - 23:35.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #51 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 17 January 2017 - 23:38

Is goed, ik ga eerst gewoon verder experimenten er is nog heel veel uit te zoeken, alleen is de ellende momenteel dat ik overdag werk en het 's avonds nog te vroeg donker is om aan de schotel te gaan klussen...

Als het allemaal werkt ben ik van plan een document te schrijven dat aan andere satellietgebruikers uitlegt hoe ze het kunnen bouwen.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #52 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 17 January 2017 - 23:48

Ik ga er nog een nachtje over slapen om voor deze lnb de positions op 4 te zetten... Post eventueel je aanpassing hier of stuur een merge request op github...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #53 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 18 January 2017 - 08:02

Ik denk echter dat het wel gaat lukken als ik ze een kwart slag draai. Dan heb ik horizontaal/verticaal verwisseld, wat irritant gaat zijn, maar wel moet kunnen werken.

Hoe ga je dat doen? Laat de programmer dat toe?

 

Satellites.xml aanpassen denk ik.

Is het niet veel eenvoudiger de LNB's om en om op de kop te plaatsen? Dat geeft veel ruimte in de breedte, zonder dat je instellingen hoeft aan te passen.



Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #54 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 18 January 2017 - 09:25

Is het niet veel eenvoudiger de LNB's om en om op de kop te plaatsen? Dat geeft veel ruimte in de breedte, zonder dat je instellingen hoeft aan te passen.

->

Strak plan... om en om e.g. 28.2 rechtop, 23.5 op de kop en dan 19.2 rechtop, dan weer 13 op de kop.... Ik weet niet of het gaat maar het voorkomt idd dat je echt truukjes moet uithalen...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #55 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 18 January 2017 - 19:25

Ik zou in het ui abcd bij de eerste 4 posities kunnen toevoegen...

Nee nee niet doen. SCR heeft géén ABCD. Is alleen maar verwarrend.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #56 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 18 January 2017 - 19:27

Het lijkt mij ook voor de hand liggen dat er bij Unicable geen verschil meer is tussen committed en uncommitted. Maar terecht of niet, het lijkt erop dat Inverto het daar niet mee eens is, ik kan een LNB op A, B, C of D instellen, wat erop wijst dat Inverto het "committed"-veld uit de standaard heeft gebruikt en volgens Diseqc-termen heeft benoemd.

Nope, ABCD heeft geen betekenis op SCR. Wat Inverto heeft gedaan is terminologie die gebruikers gewend zijn en begrijpen "hergebruiken". Je moet hier ABCD puur zien als A=1, B=2, C=3, D=4 (en E=5 enz.). Men refereert naar DiSEqC aangaande de twee bits polarisatie en band, verder niks.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #57 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 18 January 2017 - 19:28

Hoor ik al sponsors om Littlesat van twee JESS LNB's te voorzien?  :D 


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #58 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,273 posts

+691
Excellent

Posted 18 January 2017 - 19:29

Ik wil dat zo wel proberen hier ;)

 

Dan kan de switch misschien naar iemand anders als het past....


Edited by littlesat, 18 January 2017 - 19:31.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #59 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 18 January 2017 - 19:32

Ik denk dat een SCR LNB voor jou inderdaad misschien handiger is. Even een sponsor zoeken ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #60 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 18 January 2017 - 19:41

Nope, ABCD heeft geen betekenis op SCR. Wat Inverto heeft gedaan is terminologie die gebruikers gewend zijn en begrijpen "hergebruiken". Je moet hier ABCD puur zien als A=1, B=2, C=3, D=4 (en E=5 enz.). Men refereert naar DiSEqC aangaande de twee bits polarisatie en band, verder niks.


Dat lijkt me te testen: Als Inverto van het als één 64 bit ziet, dan zou als ik Enigma2 een LNB positie 5 geef, de LNB niet mogen reageren. Reageert de LNB wel, dan ziet Inverto het als twee gescheiden velden, en negeert men de "uncommitted"-velden. Ik zet het op de experimentenlijst.


1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users