Jump to content


Photo

Aan de slag met Unicable II LNB's


  • Please log in to reply
250 replies to this topic

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #81 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 29 January 2017 - 10:10

Waar komt het vermoeden vandaan dat de combiner aangestuurd moet worden met Diseqc?

Omdat daarnaar gerefereerd wordt in de link die jij had gestuurd. Maar het blijkt in een andere context te zijn (die ik overigens niet begrijp). Ik blijf het omslachtig vinden (maar dat is nu wel bekend denk ik ;)).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #82 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 3 February 2017 - 18:09

De T-splittertjes zijn binnen:

Attached File  lnb-t-splitters.jpg   180.73KB   14 downloads

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #83 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 February 2017 - 16:52

Ik ben vandaag weer met de spullen aan de slag gegaan en heb veel voortgang geboekt. De T-splitters werken uitstekend en zijn een superelegante oplossing, omdat je ze gewoon direct op de LNB kunt schroeven. Ik heb de mijn universele LNB die op de Hotbird stond uit de houder gehaald en er een Unicable2 LNB ingestoken, samen met de LNB die op al de Sirius stond dat levert dat 2 Unicable2 LNB's op één kabel op.


Attached File  unicable2_2lnbs_3.jpg   215.19KB   15 downloads

Attached File  unicable2_2lnbs_1.jpg   159.57KB   12 downloads

Attached File  unicable2_2lnbs_2.jpg   156.08KB   12 downloads

Ik heb zowel frequentiemultiplexing (de LNB's op aparte frequenties zetten) als positieselectie op dezelfde frequenties (A/B/C/D) werkend gekregen.

Bij de frequentiemultiplexing schakel je bepaalde gebruikersbanden op de LNB uit, zodat je verschillende LNB's op aparte frequenties kunt laten werken. De vraag hierbij was of LNB's toch last van elkaar konden hebben. Bij dit experiment waren de LNB's zo geprogrammeerd de A/B/C/D-selectie te negeren. Het antwoord daarop is dat de LNB's zoals vermoed in het geheel geen last van elkaar hebben en je op deze wijze dus moeiteloos meerdere satellietposities kunt ontvangen. Ik was wel gedwongen de universele LNB-mode geheel uit te schakelen, als je de LNB laat opstarten als universele LNB, dan werkt frequentiemultiplexing om een bepaalde reden niet, ook al gebruik je gewoon JESS op je ontvangers. De instellingen luisteren ook erg nauw, bijvoorbeeld als je gebruikersbanden uitschakelt, bijvoorbeeld alles uitzet behalve band 5,6,7,8 dan heeft het programmeerapparaat de neiging de banden als 1,2,3,4 te nummeren, maar dat komt dan niet meer overeen met de bandnummers zoals Enigma2 ze kent. Je moet dan ook expliciet de nummers 5,6,7,8 afdwingen, zodat het overeen blijft komen met de nummering van Enigma2. Hoe dan ook, eenmaal goed geconfigureerd werkt het perfect.

Bij positieselectie stel je de LNB op één van de 4 posities in en dan hebben de LNB's geen enkele moeite dezelfde gebruikersband te delen. Ik kan dan bijvoorbeeld zonder problemen in Enigma2 Hotbird en Sirius beiden op gebruikersband 1 instellen. Het vermoeden dat de A/B/C/D die Inverto hanteert overeenkomt met de bits "committed switches" uit de JESS-standaard is bij deze bevestigd. De LNB's kijken alleen naar de laagste 2 bits van het positienummer. Positie A van de LNB komt dus overeen met Enigma2 positie 1, maar ook 5, 9, 13 en zo verder.

Omdat zowel frequentiemultiplexing als positieselectie naar behoren functioneren, zou je beiden ook moeten kunnen combineren en zo grote hoeveelheden LNB's op één kabel zetten. Je kunt dan denken aan:
* 4 satposities met maximaal 32 tuners
* 8 satposities met maximaal 16 tuners
* 16 satposities met maximaal 8 tuners

Er zal echter een maximum zitten, omdat een LNB een aansluitwaarde zal hebben, op een bepaald moment wordt het signaal teveel verzwakt of is er niet genoeg energie meer om alle LNB's te voeden. Wat het maximum is zal door experimenten bepaald moeten worden. Ik vermoed echter dat je wel een redelijk aantal kunt aansluiten.

Wat positief opvalt aan de opstelling is hoe soepel het schakelen tussen satellieten gaat i.v.m. de traditionele opstelling met Diseqc-schakelaars. Met mijn Diseqc-schakelaars duurt het schakelen tussen satellieten aanzienlijk langer dan het zappen tussen zenders op de dezelfde satelliet. Soms bokken mijn Diseqc-schakelaars zelfs wel eens en dan heb ik zo een halve minuut geen beeld voordat de boel eindelijk alsnog schakelt. Met de Unicable2-LNB's gaat het schakelen tussen satposities daarentegen zeer snel en soepel, het lijkt even snel te gaan als zappen naar een zender op dezelfde satelliet. JESS levert je dus meer op dan alleen minder kabels en meer onafhankelijke tuners, zo'n installatie werkt ook soepeler dan een traditionele opstelling.

De LNB's hebben wel een starttijd: Zodra de Enigma2 spanning op de kabel zet, duurt het ongeveer 5 seconden voor de LNB's signaal afgeven, waarschijnlijk is dat de firmware die aan het booten is. Zodra dat gebeurd is, zijn alle LNB's op de kabel wel direct klaar voor actie, er is geen starttijd als je tussen verschillende Unicable-LNB's zapt.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #84 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,306 posts

+691
Excellent

Posted 12 February 2017 - 17:15

Kan je dat hele regeltje met die postions="4" eens hier posten zodat ik de unicable.xml juist kan aanpassen...?


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #85 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 February 2017 - 17:23

Natuurlijk, in de Unicable.xml ziet het er bij mij nu zo uit:
 
                <manufacturer name="Inverto">                                                                                                                                                                                                                                  
                        <product name="IDLP-40UNIQD+S" scrs="1680,1420,2040,1210"/>                                                                                                                                                                                            
                        <product name="IDLB-QUDL-UNI2L-OPP" scrs="1210,1420,1680,2040"/>                                                                                                                                                                                       
                        <product name="IDLB-QUDL42-UNI2L-1PP" scrs="1210,1420,1680,2040"/>                                                                                                                                                                                     
                        <product name="IDLU-24UL40-UNMOO-OPP" positions="4" format="jess" scrs="1210,1420,1680,2040,1005,1050,1095,1140,1260,1305,1350,1475,1520,1565,1610,1725,1770,1815,1860,1905,1950,1995,2085,2130"/>                                                     
                        <product name="IDLU-32UL40-UNBOO-OPP" positions="4" format="jess" scrs="1210,1420,1680,2040,984,1020,1056,1092,1128,1164,1256,1292,1328,1364,1458,1494,1530,1566,1602,1638,1716,1752,1788,1824,1860,1896,1932,1968,2004,2076,2112,2148"/>              
                </manufacturer>                                                                                                                                                     


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #86 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,804 posts

+187
Excellent

Posted 12 February 2017 - 18:08

Mooi verslag en de scherpe foto's!


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #87 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 February 2017 - 18:27

De foto's zijn gemaakt met een Canon EOS-1200D. Ik ben niet zo gek op smartphones, ik heb genoeg computers naar mijn mening, maar dat is wel weer een argument om een goed fototoestel in huis te hebben. En je ziet echt duidelijk verschil.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #88 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,804 posts

+187
Excellent

Posted 12 February 2017 - 19:51

De foto's zijn gemaakt met een Canon EOS-1200D. Ik ben niet zo gek op smartphones, ik heb genoeg computers naar mijn mening, maar dat is wel weer een argument om een goed fototoestel in huis te hebben. En je ziet echt duidelijk verschil.


Absoluut, hier na de laatste spiegelreflex geen "serieuze" camera meer gekocht :( . Ik wil me er niet mee bemoeien, maar er gaat, neem ik aan, nog vulcaniseer tape om de connectoren heen?

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #89 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 12 February 2017 - 20:02

Leuk om te zien,waar je maar zin in hebt met die kou :-)

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #90 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 February 2017 - 20:04

Voorlopig is het een testopstelling, van de Unicable2-LNB's lag gewoon een kabel los over de grond door de achterdeur heen en dan los over de vloer naar tuner B van mijn Vu+ Duo. Die heb ik dus zojuist weer weggehaald zodat de achterdeur weer dicht kan. Nu de boel echter werkt kan ik eraan gaan denken de schotel definief om te bouwen en de kabels die netjes weggewerkt naar de Diseqc-schakelaars lopen te hergebruiken. Dan ga ik de boel vanzelfsprekend ook goed waterdicht maken. Wellicht volgend weekeinde.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #91 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 12 February 2017 - 20:05

Even over het verhaal van Zuppelan eerder: ik vind het allemaal prima en mooi, houd alleen één ding in je achterhoofd, we gaan niet als een gek proberen om álle mogelijke (exotische) configuratie-mogelijkheden te supporten. Probeer het eerst zoveel mogelijk te doen zoals enigma het nu aanbiedt en als dat werkt, prima. Kleine aanpassingen in een xml file is geen probleem natuurlijk.

 

Wat me opvalt is dat als ik kijk naar de JESS code die ATV gebruikt, daar zitten heel veel workarounds en extra delays in, men zegt juist speciaal voor Unicable en JESS LNB's. Nu blijkt dus (kunnen we volgens mij vaststellen), dat het zonder al die rare code, het ook gewoon werkt, wat ik altijd al volgehouden heb.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #92 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,804 posts

+187
Excellent

Posted 12 February 2017 - 20:06

Wat voor merk schotel gebruik je?

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #93 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 February 2017 - 20:10

Het is een Wavefrontier T55.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #94 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 12 February 2017 - 20:10

Ik of Zuppelan? Allebei een Wavefrontier (zo te zien ;-)).

 

EDIT: te laat, maar wel goed ;)

 

Ik heb een T-90.


Edited by Erik Slagter, 12 February 2017 - 20:10.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #95 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,804 posts

+187
Excellent

Posted 12 February 2017 - 20:15

@Erik van Zuppelan, want ik zag geen logo ;) vandaar.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #96 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,804 posts

+187
Excellent

Posted 12 February 2017 - 20:26

Waarom 55?

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #97 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 February 2017 - 20:33

Even over het verhaal van Zuppelan eerder: ik vind het allemaal prima en mooi, houd alleen één ding in je achterhoofd, we gaan niet als een gek proberen om álle mogelijke (exotische) configuratie-mogelijkheden te supporten. Probeer het eerst zoveel mogelijk te doen zoals enigma het nu aanbiedt en als dat werkt, prima. Kleine aanpassingen in een xml file is geen probleem natuurlijk.


Dat je het helemaal niets vindt is intussen wel duidelijk :) Mijn visie is daarentegen dat dit de thuisinstallatie van de toekomst kan zijn en daarmee ook minder exotisch zal worden, althans voor veelgebruikte opstellingen van 1-4 satellieten, wat met positieselectie kwa configuratie ook redelijk eenvoudig is. Het frequentiemultiplexen is complexer om in te stellen en zal zeker niet in iedere installatie gebeuren. Hoe dan ook lijkt Enigma2 de juiste configuratiemogelijkheden te hebben. Het zou best kunnen dat ik nog een verzoekje in de toekomst doe, maar voorlopig lijkt de aanwezig configuratie-infrastructuur in Enigma2 dik in orde om een installatie als deze te ondersteunen, ook bij meer exotische configuratie van de LNB's. En dat is wel een compliment waard!

Wat me opvalt is dat als ik kijk naar de JESS code die ATV gebruikt, daar zitten heel veel workarounds en extra delays in, men zegt juist speciaal voor Unicable en JESS LNB's. Nu blijkt dus (kunnen we volgens mij vaststellen), dat het zonder al die rare code, het ook gewoon werkt, wat ik altijd al volgehouden heb.


Voor deze hardware lijkt me dat zonder meer aangetoond, de LNB's reageren soepel en zonder problemen op de aansturing door Enigma2. Als je puristisch zou zijn zou je nog iets met de starttijd van de LNB's kunnen perfectioneren, omdat dat een paar seconden duurt toont Enigma2 soms al het "afstemmen mislukt", waarna het beeld direct daarna alsnog verschijnt. Je zou kunnen beargumenteren dat in een ideale situatie de gebruiker die melding niet behoort te zien als de LNB normaal aan het starten is. Maar dat is wat mij betreft een detail dat een hele lage prioriteit mag hebben.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #98 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 February 2017 - 20:42

Waarom 55?


De T-90 is nogal een groot ding. Hij biedt voornamelijk meerwaarde als je zwakke satellieten wilt ontvangen. Ik heb destijds besloten dat zwakke satellieten niet op mijn prioriteitenlijstje stonden en een T55 daarom adequaat was. Wat mij betreft is het de juiste keuze geweest.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #99 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 13 February 2017 - 16:08

Overigens, de opmerkingen die ik maakte hebben helemaal niks te maken met wat ik vind van SCR LNB's. Het heeft ermee te maken dat alles wat zich netjes aan standaarden houdt, we met liefde implementeren. Maar als de fabrikanten allerlei uitzonderingen gaan bedenken die niet compatible zijn met de standaard, dat ik daar niet zo'n zin in heb om die te faciliteren. Als jij zegt dat alles nu werkt, dan kunnen we dat hoofdstuk afsluiten. Maar vanuit eerdere geluiden (en ook de code van ATV), werd gesuggereerd dat er allerlei workarounds nodig zouden zijn om SCR LNB's aan de gang te krijgen. Dat dus. Zelfde geldt overigens voor de diverse modes waarin de LNB's geconfigureerd kunnen worden. Modes die compatible zijn met "gewoon" JESS en Unicable is geen probleem. Maar voor "bijzondere" modes gaan we geen uitzonderingen maken.

 

Ik heb zelf een T-90 puur en alleen omdat destijds er sprake was van verkleining van de UK beam op 28.2E, maar dat bleek uiteindelijk enorm mee te vallen.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #100 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,306 posts

+691
Excellent

Posted 13 February 2017 - 20:48

Zal ik diseqc nog blokkeren in het geval je kiest voor unicable voor een tuner?


Edited by littlesat, 13 February 2017 - 20:48.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users