Ik ben vandaag weer met de spullen aan de slag gegaan en heb veel voortgang geboekt. De T-splitters werken uitstekend en zijn een superelegante oplossing, omdat je ze gewoon direct op de LNB kunt schroeven. Ik heb de mijn universele LNB die op de Hotbird stond uit de houder gehaald en er een Unicable2 LNB ingestoken, samen met de LNB die op al de Sirius stond dat levert dat 2 Unicable2 LNB's op één kabel op.
unicable2_2lnbs_3.jpg 215.19KB
15 downloads
unicable2_2lnbs_1.jpg 159.57KB
12 downloads
unicable2_2lnbs_2.jpg 156.08KB
12 downloadsIk heb zowel frequentiemultiplexing (de LNB's op aparte frequenties zetten) als positieselectie op dezelfde frequenties (A/B/C/D) werkend gekregen.
Bij de frequentiemultiplexing schakel je bepaalde gebruikersbanden op de LNB uit, zodat je verschillende LNB's op aparte frequenties kunt laten werken. De vraag hierbij was of LNB's toch last van elkaar konden hebben. Bij dit experiment waren de LNB's zo geprogrammeerd de A/B/C/D-selectie te negeren. Het antwoord daarop is dat de LNB's zoals vermoed in het geheel geen last van elkaar hebben en je op deze wijze dus moeiteloos meerdere satellietposities kunt ontvangen. Ik was wel gedwongen de universele LNB-mode geheel uit te schakelen, als je de LNB laat opstarten als universele LNB, dan werkt frequentiemultiplexing om een bepaalde reden niet, ook al gebruik je gewoon JESS op je ontvangers. De instellingen luisteren ook erg nauw, bijvoorbeeld als je gebruikersbanden uitschakelt, bijvoorbeeld alles uitzet behalve band 5,6,7,8 dan heeft het programmeerapparaat de neiging de banden als 1,2,3,4 te nummeren, maar dat komt dan niet meer overeen met de bandnummers zoals Enigma2 ze kent. Je moet dan ook expliciet de nummers 5,6,7,8 afdwingen, zodat het overeen blijft komen met de nummering van Enigma2. Hoe dan ook, eenmaal goed geconfigureerd werkt het perfect.
Bij positieselectie stel je de LNB op één van de 4 posities in en dan hebben de LNB's geen enkele moeite dezelfde gebruikersband te delen. Ik kan dan bijvoorbeeld zonder problemen in Enigma2 Hotbird en Sirius beiden op gebruikersband 1 instellen. Het vermoeden dat de A/B/C/D die Inverto hanteert overeenkomt met de bits "committed switches" uit de JESS-standaard is bij deze bevestigd. De LNB's kijken alleen naar de laagste 2 bits van het positienummer. Positie A van de LNB komt dus overeen met Enigma2 positie 1, maar ook 5, 9, 13 en zo verder.
Omdat zowel frequentiemultiplexing als positieselectie naar behoren functioneren, zou je beiden ook moeten kunnen combineren en zo grote hoeveelheden LNB's op één kabel zetten. Je kunt dan denken aan:
* 4 satposities met maximaal 32 tuners
* 8 satposities met maximaal 16 tuners
* 16 satposities met maximaal 8 tuners
Er zal echter een maximum zitten, omdat een LNB een aansluitwaarde zal hebben, op een bepaald moment wordt het signaal teveel verzwakt of is er niet genoeg energie meer om alle LNB's te voeden. Wat het maximum is zal door experimenten bepaald moeten worden. Ik vermoed echter dat je wel een redelijk aantal kunt aansluiten.
Wat positief opvalt aan de opstelling is hoe soepel het schakelen tussen satellieten gaat i.v.m. de traditionele opstelling met Diseqc-schakelaars. Met mijn Diseqc-schakelaars duurt het schakelen tussen satellieten aanzienlijk langer dan het zappen tussen zenders op de dezelfde satelliet. Soms bokken mijn Diseqc-schakelaars zelfs wel eens en dan heb ik zo een halve minuut geen beeld voordat de boel eindelijk alsnog schakelt. Met de Unicable2-LNB's gaat het schakelen tussen satposities daarentegen zeer snel en soepel, het lijkt even snel te gaan als zappen naar een zender op dezelfde satelliet. JESS levert je dus meer op dan alleen minder kabels en meer onafhankelijke tuners, zo'n installatie werkt ook soepeler dan een traditionele opstelling.
De LNB's hebben wel een starttijd: Zodra de Enigma2 spanning op de kabel zet, duurt het ongeveer 5 seconden voor de LNB's signaal afgeven, waarschijnlijk is dat de firmware die aan het booten is. Zodra dat gebeurd is, zijn alle LNB's op de kabel wel direct klaar voor actie, er is geen starttijd als je tussen verschillende Unicable-LNB's zapt.