Jump to content


Photo

Aan de slag met Unicable II LNB's


  • Please log in to reply
250 replies to this topic

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #101 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 13 February 2017 - 21:04

Het mag niet volgens de standaard en een Diseqc-schakelaar voor een Unicable-LNB lijkt me in een normale situatie onzin. Aan de andere kant hadden we recent een discussie met iemand die een rotor wilde combineren met een Unicable in een andere schotel. Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je het toch doet en wil er in naam der wetenschap nog een experiment mee doen. Ik stel voor aan de hand van de resultaten daarvan te beslissen of het beter is om het in de configuratie te blokkeren.

Edited by Zuppelan, 13 February 2017 - 21:04.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #102 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 14 February 2017 - 12:06

Wat me opvalt is dat als ik kijk naar de JESS code die ATV gebruikt, daar zitten heel veel workarounds en extra delays in, men zegt juist speciaal voor Unicable en JESS LNB's. Nu blijkt dus (kunnen we volgens mij vaststellen), dat het zonder al die rare code, het ook gewoon werkt, wat ik altijd al volgehouden heb.

Helemaal correct. Niet meer kijken dus naar die kromme ATV-implementatie.



Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #103 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 14 February 2017 - 12:07

Het mag niet volgens de standaard en een Diseqc-schakelaar voor een Unicable-LNB lijkt me in een normale situatie onzin. Aan de andere kant hadden we recent een discussie met iemand die een rotor wilde combineren met een Unicable in een andere schotel. Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je het toch doet en wil er in naam der wetenschap nog een experiment mee doen. Ik stel voor aan de hand van de resultaten daarvan te beslissen of het beter is om het in de configuratie te blokkeren.

Ik heb een motor met Unicable (I) LNB en dat werkt gewoon. Ik weet natuurlijk niet of dat voor Unicable (II) ook opgaat.

Maar dit is niet gecombineerd over één kabel met een vaste Unicable opstelling.


Edited by Rob van der Does, 14 February 2017 - 12:09.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #104 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,931 posts

+695
Excellent

Posted 14 February 2017 - 15:15

Dan laat ik het zo zitten....


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #105 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 14 February 2017 - 19:48

Zal ik diseqc nog blokkeren in het geval je kiest voor unicable voor een tuner?

Zolang het geen problemen geeft, lekker van af blijven ;) Laat degene die het wil proberen het maar proberen op eigen risico.


Edited by Erik Slagter, 14 February 2017 - 19:49.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #106 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 18 February 2017 - 11:35

Het mag niet volgens de standaard en een Diseqc-schakelaar voor een Unicable-LNB lijkt me in een normale situatie onzin. Aan de andere kant hadden we recent een discussie met iemand die een rotor wilde combineren met een Unicable in een andere schotel. Daarom ben ik eigenlijk wel benieuwd wat er gebeurt als je het toch doet en wil er in naam der wetenschap nog een experiment mee doen. Ik stel voor aan de hand van de resultaten daarvan te beslissen of het beter is om het in de configuratie te blokkeren.


Dit experiment is geslaagd: Ik heb nu op Hotbird en Astra 2 Unicable II LNB's gemonteerd, waarvan de universele mode is uitgeschakeld, en op Astra 1 en 3 universele LNB's. Hotbird zit op poort A van de Diseqc-schakelaar, Astra 1 op poort B, Astra 2 op poort C, Astra 3 op poort D. Universele LNB's zijn in Enigma2 als universele LNB geconfigureerd, Unicable II LNB's als Unicable II, beiden met de juiste Diseqc-instellingen erbij.

Je haalt op deze manier alle voordelen van Unicable onderuit, maar op zich werkt het wel zoals je verwacht. Zappen tussen satellieten gaat zo wel erg traag, omdat een Unicable II LNB op deze manier pas opstart als de Diseqc-schakelaar er naartoe schakelt.

Ik ga nu de Diseqc-switchen er definief uit gooien, tijd voor de definitieve opstelling.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #107 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 18 February 2017 - 17:45

Heden, zaterdag 18 februari 2017, heb ik het boek Diseqc gesloten, dit is vanaf nu voltooid verleden tijd in mijn installatie. De universele LNB's zijn uit de schotel verwijderd en allen vervangen door Unicable II LNB's:

Attached File  unicable2_definitief_5.jpg   185.44KB   9 downloads

Attached File  unicable2_definitief_2.jpg   278.25KB   8 downloads

De Diseqc-schakelaars liggen er nu werkloos bij en zijn vervangen door een splitter:

Attached File  unicable2_definitief_6.jpg   185.59KB   9 downloads

De schotel ziet er nu heerlijk elegant en opgeruimd uit nu er nog maar een enkele kabel naartoe loopt:

Attached File  unicable2_definitief_4.jpg   184.93KB   8 downloads

Ik heb de LNB voor Astra3 evenwel een kwartslag gedraaid moeten monteren:

Attached File  unicable2_definitief_3.jpg   174.92KB   7 downloads

En de oude kabels hangen er nog even werkloos bij, maar zullen spoedig opgeruimd worden:

Attached File  unicable2_definitief_1.jpg   230.98KB   8 downloads

Dat de LNB voor Astra3 gedraaid moest worden om de LNB's fysiek in de schotel te laten passen is een tegenvaller. Zoals aangekondigd heb ik in de Satellites.xml horizontaal en verticaal omgedraaid. Dat werkt verder zonder problemen. Toch neig ik naar tevredenheid over het project: Het is allemaal erg nieuwe technologie, de broncode in Enigma2 is bijna vers van de pers, en toch ben ik tegen maar bar weinig problemen opgelopen. Er is een situatie bereikt waarin zorgeloos gezapt kan worden en daar gaat het uiteindelijk om.

De resultaten van het project:
  • De 2e tuner van de Vu+ Duo is nu een stuk bruikbaarder
  • Ik zou kunnen overwegen een dubbele tuner in m'n Vu+ Uno te stoppen
  • De installatie is nu voorbereid op moderne ontvangers met FBC
  • De installatie kan nu veel eenvoudiger met extra LNB's uitgebreid worden
  • Veel minder afzichtelijke kabels bij de schotel
  • Zappen tussen satellieten gaat een stuk soepeler
  • Iets sterker signaal

Edited by Zuppelan, 18 February 2017 - 17:49.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #108 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,931 posts

+695
Excellent

Posted 18 February 2017 - 17:51

Gewoon een ideeetje.... swap hv functie toevoegen bij unicable.... speciaal voor jouw geval. Dan kan je gewoon scannen e.d alsof de lnb recht zit. Is denk ik maar 4 of 5 regels code aanpassen/toevoegen

Edited by littlesat, 18 February 2017 - 17:54.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #109 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 18 February 2017 - 18:53

Wat positief opvalt aan de opstelling is hoe soepel het schakelen tussen satellieten gaat i.v.m. de traditionele opstelling met Diseqc-schakelaars. Met mijn Diseqc-schakelaars duurt het schakelen tussen satellieten aanzienlijk langer dan het zappen tussen zenders op de dezelfde satelliet. Soms bokken mijn Diseqc-schakelaars zelfs wel eens en dan heb ik zo een halve minuut geen beeld voordat de boel eindelijk alsnog schakelt.

 

Zullen we dit maar beschouwen als een probleem van de door jou gebruikte schakelaars, en niet als een specifiek voordeel van Unicable?
Ik heb daar in ieder geval met mijn schakelaars geen last van en ik heb het ook nog nooit van anderen gehoord. Als dit normaal zou zijn, zouden switches niet zo wijd verbreid zijn.

 

Voor de rest een heel verduidelijkende verhandeling, waarvoor dank.



Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #110 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 18 February 2017 - 19:28

Jazeker, het zal een eigenaardigheidje van mijn schakelaars zijn, maar het is in mijn specifieke situatie dus wel een verbetering t.o.v. de oude situatie. Als je echter wat dieper kijtk is bij Diseqc wel uitbreiding op uitbreiding gestapeld, wat het een wat rommelig geheel maakt, en daarmee is de theoretische kans op akkefietjes bij Diseqc denk ik wel iets hoger. Maar dat is puur een theoretische kwestie.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #111 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 18 February 2017 - 19:30

Gewoon een ideeetje.... swap hv functie toevoegen bij unicable.... speciaal voor jouw geval. Dan kan je gewoon scannen e.d alsof de lnb recht zit. Is denk ik maar 4 of 5 regels code aanpassen/toevoegen


Dat lijkt me een heel mooie manier op dit structureel op te lossen. Ook in de handleiding die ik wil gaan schrijven voor anderen die ook iets als dit willen bouwen zou ik dan gewoon kunnen schrijven dat de swap geactiveerd moet worden, je neemt op die manier dan een extra hindernisje voor mensen weg.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #112 mrbeam

  • Senior Member
  • 300 posts

+6
Neutral

Posted 18 February 2017 - 19:40

Dank voor al het uitzoekwerk.

 

Het aansluiten van 4 LNB's met de door jou gebruikte "splitters" mag dan wel werken, maar mbt impedantie aanpassingen klopt het niet.

 

Meet ze maar eens door met een Ohm-meter.


Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x FBC, DVB-T2, DVB-C USB), Octagon SF4008 (dual DVB-S2, DVB-T2 & DVB-C USB), Mutant HD51 (DVB-S2 & DVB-T2), TBS6920 & TBS6925


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #113 Pippin

  • Senior Member
  • 103 posts

+2
Neutral

Posted 18 February 2017 - 20:20

Euuh, Ohm-meter?


Today's scientists have substituted mathematics for experiments, and they wander off through equation after equation, and eventually build a structure which has no relation to reality. Nikola Tesla

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #114 mrbeam

  • Senior Member
  • 300 posts

+6
Neutral

Posted 18 February 2017 - 20:56

Hoe anders?

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x FBC, DVB-T2, DVB-C USB), Octagon SF4008 (dual DVB-S2, DVB-T2 & DVB-C USB), Mutant HD51 (DVB-S2 & DVB-T2), TBS6920 & TBS6925


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #115 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,931 posts

+695
Excellent

Posted 18 February 2017 - 21:00

Met een gewone ohm meter meet je geen rf impedantie!

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #116 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 18 February 2017 - 21:40

Het aansluiten van 4 LNB's met de door jou gebruikte "splitters" mag dan wel werken, maar mbt impedantie aanpassingen klopt het niet.
 
Meet ze maar eens door met een Ohm-meter.


Ik ben informaticus, geen electrotechnicus, dus bij deze dingen ga ik graag op advies van anderen af, dit soort tips zijn zeker welkom. Ik denk dat je evenwel niet zonder meer kunt stellen dat de impedantie niet klopt. Deze splitters zijn namelijk speciaal gemaakt voor het splitten van TV-signalen, dus fabrikanten zijn in staat daar op in te spelen. Op Ebay waar ik ze gekocht heb wordt geen informatie over impedantie gegeven. Deze verkoper op Alibaba geeft bijvoorbeeld wel aan dat de impedantie voor een soortgelijke splitter 75 ohm is:

https://wholesaler.a...0517219082.html

Hoe dan ook, ik wil het best nameten, maar kan ik er nu wel of niet een gewone multimeter opzetten? En tussen welke punten moet dan gemeten worden?

Edited by Zuppelan, 18 February 2017 - 21:42.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #117 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,840 posts

+481
Excellent

Posted 18 February 2017 - 23:52

Dat ga je echt niet meten met een ohm meter, die meet (wat het eigenlijk al zegt) ohmse weerstand en geen impedantie, impedantie is afhankelijk van meer dan alleen een gelijkstroom weerstand.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Press the Posted Image button on the buttom right of this message ;)

Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #118 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 19 February 2017 - 01:14

AC/DC

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #119 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 19 February 2017 - 08:33

Maar daarvoor maakt Inverto dan ook speciaal de 'combiners' (die inmiddels wel leverbaar zijn). Je mag er van uitgaan, dat die (in ieder geval met hun LNB's) correct werken.



Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #120 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 19 February 2017 - 09:27

Die link die jij gaf zegt dat het ding niet leverbaar is, dus ik kan dat niet staven. Voor de prijs die daar gevraagd wordt ben ik bovendien niet ongelukkig dat ik zelf het één en ander geprobeerd heb.


7 user(s) are reading this topic

0 members, 7 guests, 0 anonymous users