Zoals in het dit draadje besproken:
https://forums.openp...ess-opstelling/
... zou het met JESS/Unicable II mogelijk moeten zijn meerdere ontvangers en LNB's via één kabel te bedienen. Ik zie deze ontwikkeling als zeer belangrijk. De huidige techniek met universele LNB's en Diseqc-schakelaars is namelijk de achilleshiel van satelliettelevisie. Satellietontvangers hebben de afgelopen tijd steeds meer tuners gekregen. Ook is een huishouden met slechts 1 TV een zeldzaamheid. Dat vermenigvuldigen met meerdere satellietposities, Astra1+3 is het minimum, maar Astra 2 + Hotbird erbij is zeker niet overdreven, levert een bizarre hoeveelheid kabels op die naar binnen moet.
Met de beschikbaarheid van betaalbare ontvangers met FBC-tuners komt de problematiek momenteel onder een vergrootglas te liggen.
De huidige techniek is geleidelijk ontstaan. Oorspronkelijk was er alleen een lage band. Die kon dubbel gebruikt worden door horizontaal en verticaal gepolariseerde radiogolven te scheiden, dus kwam er een H/V-filter in de ontvangstkop. In de jaren '90 kwam de hoge band erbij en ontstond de universele LNB, met 4 kwadranten. Eutelsat bedacht een techniek om Astra en Hotbird te combineren, wat Diseqc zou worden. Maar de analoge techniek van Diseqc had zijn beperkingen, dus kwamen er nieuwe digitale Diseqc-versies, met uncommitted switchen die toegang boden tot meer satellietposities.
Maar hoe logisch is het uiteindelijk om een hele gigahertz aan radiospectrum op een kabel te zetten, terwijl een tuner op slechts ongeveer 30MHz daarvan afstemt. Dat alleen logisch als meerdere tuners op die gigahertz afstemmen. Maar ja, heeft nu net bekeringen als een kabel maar 1 kwadrant van 1 satellietpositie doorgeeft en daarom is het niet logisch die hele gigahertz door te geven.
Unicable lost dat op door maar 1 transponder op de kabel te zetten en het gevolg is dat meerdere ontvangers dezelfde kabel kunnen delen en wel 8 stuks. Bij JESS, door Inverto Unicable II genoemd, is dat verhoogd naar 32. Een achilleshiel bij Unicable, zowel Unicable I als JESS, is echter de multiswitch. Dat is een duur apparaat, waar quad LNB's op moeten worden aangesloten. En de meeste multiswitchen bieden slechts mogelijkheden voor 1 LNB. Leuk voor de Duitse, Britse of Italiaanse markt, maar voor ons Nederlanders zijn meerdere posities toch wel belangrijk.
Ik zie een oplossing met een multiswitch niet als bruikbaar voor de massa. Een multiswitch is per definitie een complex apparaat en daarmee ook duur. Bovendien heb je met de quad LNB's alsnog hordes kabels door je huis lopen en wordt de achilleshiel van satelliettelevisie niet opgelost. Kansrijker zijn Unicable II LNB's. De techniek belooft dat je er meerdere op een kabel kunt aansluiten en dan ook meerdere ontvangers kunt aansluiten, waarmee je dus nog maar 1 kabel hoeft te leggen tussen ontvanger(s) en schotel.
Het is tijd voor een experiment. De prijzen van Unicable II LNB's zijn alleszins redelijk. Vervelend is de prijs van een programmeerapparaat voor de LNB's. Maar hobby'en kost nu eenmaal geld, dus heb de knoop doorgehakt en heb nu onderstaand setje aan apparatuur in huis:
unicable2_set.jpg 194.18KB 95 downloads
Wat heeft het gekost?
- 4 * Unicable II LNB à €49,70 = €199,40
- Unicable II-programmeerapparaat €129
- 2 * coax tweewegsplitter met gelijkstroomdoorgang à € 3,54 = €7,08
- 1 * coax zeswegsplitter met gelijkstroomdoorgang à € 3,04 = €7,05
Dit is toch nog best wel wat geld, maar het is geen ordes verschil met een wat complexere traditionele installatie en al zeker goedkoper dan een opstelling met Unicable multiswitch.
Het is me niet gelukt de nieuwe combiner van Inverto ergens te kopen. Vandaar het gebruik van splitters met gelijkstroomdoorgang, de lage prijs daarvan rechtvaardigt een gokje en het levert nuttige informatie op. Zo nodig kan die combiner later nog gekocht worden.
Nu is het de grote vraag of het me gaat lukken hier een werkende opstelling mee te bouwen. Daarover zal ik de komende tijd in dit draadje berichten.
Als je de foto bekijkt dan zie je het eerste probleem al waar ik tegenaan ga lopen. De Unicable II LNB's zijn ware bakbeesten. Bij normale montage gaat het nooit lukken er meerdere naast elkaar in een Wavefrontier T55 te monteren (of menig andere schotel voor meerdere satellieten). Ik denk echter dat het wel gaat lukken als ik ze een kwart slag draai. Dan heb ik horizontaal/verticaal verwisseld, wat irritant gaat zijn, maar wel moet kunnen werken. Ik denk dat dit een voorbeeld is hoe slecht de industrie momenteel inspeelt op opstellingen voor meerdere satellieten.
Edited by Zuppelan, 14 January 2017 - 14:30.