Jump to content


Photo

De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling.


  • Please log in to reply
152 replies to this topic

#1 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 13 June 2016 - 13:19

Met meer dan twee satelliet posities moet je naar een Unicable II (JESS) systeem, goedkoop is anders.

 

Wat bedoel je precies met "Bij VU+ kan je dan maar 1 kanaal decoderen"? Dat staat toch volledig los van het aantal (fysieke of virtuele) tuners? Of refereer je hier aan de CI problematiek?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #2 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 13 June 2016 - 13:22

 

 

Tech

 

Is duidelijk wat je zegt.

Ik heb een 1 tuner nodig om te kijken en 1 tuner om op te nemen. Als ik 1 FBC tuner neem kan ik ook beide.

Wat een punt kan zijn is wat kost 2 gewone tuners en wat kost 1 FBC tuner.

 

Een FBC ontvanger ligt tussen 400 en 500 euro.

Als je FBC gebruikt dan moet je een Unicable LNB gebruiken (50~200 euro)

 

Twin tuner met normale tuners zullen de ontvangers tussen 199~300 euro liggen.

 

"Als je FBC gebruikt dan moet je een Unicable LNB gebruiken (50~200 euro)":

 

Ik weet niet precies hoe Unicable werkt.

Kan je ook een T55 plaatsen met vier Unicable LNB's via een normale 1.0 DiSEqC switch op een FBC tuner?

 

1- Het is geen 'moeten', je kunt ook gewone LNB's gebruiken. Het is wel za dat je met Unicable optimaal gebruik maakt van de FBC tuner.

2- Unicable doet, simpel gezegd, het gehele afstemmen uitvoeren door de LNB.

Bij een 'gewone' LNB doet de LNB slechts een deel van het afstemwerk (polarizatie en frequentieband); bij een Unicable LNB doet de LMB het gehele afstemmen. Het enige dat de STB nog doet, is afstemmen op de LNB (die heeft verschillende gebruikers frequenties; elke STB stemt af op een eigen frequentie) en de LNB opdragen een bepaalde transponder door te geven. Zo kan je over één kabel meerdere STB's onafhankelijk ban elkaar van een feed voorzien.

 

Unicable komt weer in een aantal smaken:

1- Unicable LNB (zie boven): die kan uiteraard slechts één satelliet tegelijk zien. Je kunt weliswaar via DiSEcQ meerdere LNB's doorsturen, maar daarbij verlies je dus de onafhankelijkheid per tuner.

2- Unicable multiswitches (4/8 en 8/8). Hierop worden één of twee gewone' quatro-LNB's aangesloten en de switch maakt daar Unicable van, Daarmee kan je dus 1 of 2 satellietposities via één feed doorsture,

3- 'Unicable' (met 4 of 8 frequenties) en Unicable II (met 32 of 64 frequenties, waarvan de eerste 8 volgens het gewone Unicable protocol, dus baclwards compatible). Beide komen voor als LNB en als switch. Het protocol laat toe maximaal 64 satellietposities over één kabel door te geven.

Ook kom je de naam 'Jess' tegen: dat is een merknaam voor Unicable II producten.

 

Let op: dit was een heel korte samenvatting.



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #3 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 13 June 2016 - 13:25

Met meer dan twee satelliet posities moet je naar een Unicable II (JESS) systeem, goedkoop is anders.

 

Wat bedoel je precies met "Bij VU+ kan je dan maar 1 kanaal decoderen"? Dat staat toch volledig los van het aantal (fysieke of virtuele) tuners? Of refereer je hier aan de CI problematiek?

 

Ja,  bij de meeste kabel providers is het alleen nog mogelijk met een CI module.


Edited by WTE, 13 June 2016 - 13:26.

Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #4 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 14 June 2016 - 15:03

WTE, er zijn twee dingen in jouw verhaal die gewoon echt niet kloppen, betreffende de FBC tuners.

 

In de eerste plaats, in tegenstelling tot wat het grote publiek lijkt te denken is een FBC tuner niet twee sets van vier demods gekoppeld aan twee tuners. Er is sprake van twee fysieke aansluitingen, die VU+ "root tuners" noemt. Daarnaast zijn er zes "leaf" tuners die naar wens aan één van beide "root tuners" gekoppeld kunnen worden. En zo komen we bij het andere verhaal, het is ABSOLUUT niet zo dat FBC tuners alleen met Unicable werken. Het is leuk en handig, maar echt niet noodzakelijk. Je kunt gewoon bijvoorbeeld twee aansluitingen van je multiswitch op beide ingangen aansluiten en de FBC-code in enigma bepaalt dan automatisch welke leaf tuner gekoppeld kan en moet worden met de root tuners om signaal van de juiste positie te verkrijgen. Je kunt ook net zo goed twee LNB's zonder enige switch op beide tuner-ingangen aansluiten, dat kan ook interessant zijn. Je kunt dan heel goed acht transponders van één van beide LNB's tegelijk bekijken, mits ze allemaal in hetzelfde kwadrant zitten, dat is zéker niet gelimiteerd tot vier per ingang. Als je bijvoorbeeld 23.5E en 28.2E kijkt, dan kun je gewoon de 23.5E LNB op de ene ingang aansluiten en de 28.2E op de andere. De enige beperking is dat Tuner A altijd vanaf de ene ingang z'n signaal moet krijgen en Tuner B vanaf de andere. Voor de rest zijn er geen restricties.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #5 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 14 June 2016 - 19:20

WTE, er zijn twee dingen in jouw verhaal die gewoon echt niet kloppen, betreffende de FBC tuners.

 

In de eerste plaats, in tegenstelling tot wat het grote publiek lijkt te denken is een FBC tuner niet twee sets van vier demods gekoppeld aan twee tuners. Er is sprake van twee fysieke aansluitingen, die VU+ "root tuners" noemt. Daarnaast zijn er zes "leaf" tuners die naar wens aan één van beide "root tuners" gekoppeld kunnen worden. En zo komen we bij het andere verhaal, het is ABSOLUUT niet zo dat FBC tuners alleen met Unicable werken. Het is leuk en handig, maar echt niet noodzakelijk. Je kunt gewoon bijvoorbeeld twee aansluitingen van je multiswitch op beide ingangen aansluiten en de FBC-code in enigma bepaalt dan automatisch welke leaf tuner gekoppeld kan en moet worden met de root tuners om signaal van de juiste positie te verkrijgen. Je kunt ook net zo goed twee LNB's zonder enige switch op beide tuner-ingangen aansluiten, dat kan ook interessant zijn. Je kunt dan heel goed acht transponders van één van beide LNB's tegelijk bekijken, mits ze allemaal in hetzelfde kwadrant zitten, dat is zéker niet gelimiteerd tot vier per ingang. Als je bijvoorbeeld 23.5E en 28.2E kijkt, dan kun je gewoon de 23.5E LNB op de ene ingang aansluiten en de 28.2E op de andere. De enige beperking is dat Tuner A altijd vanaf de ene ingang z'n signaal moet krijgen en Tuner B vanaf de andere. Voor de rest zijn er geen restricties.

 

Het hardware gedeelte volgens broadcom blokdiagram is opgebouwd uit 2 blokken welk elk blok 1 input signaal heeft en 4 demods.

Zoals je zelf aangeeft heb je hierdoor 2 input signaal met 8 demods en zoals vu+ noemt "twee root" tuners en "zes leaf" tuners.

Mocht het 1 blok zijn met 8 demods en 2 tuners dan is uiteindelijk hetzelfde en zal de blokdiagram van broadcom fout zijn  :unsure: 

 

Ik heb ook niet gezegd dat FBC tuner een unicable LNB nodig heeft. Nu denkt het grote publiek dat je met een FBC een aantal opnames kan maken zonder beperkingen. Zeker als je meerdere satellieten wilt ontvangen dan heb je echt een unicable, jess etc nodig.

Als je een traditioneel LNB gebruikt dan heb meerwaarde vergeleken met een twin receiver maar je kan al snel stuiten op beperkingen als je meerdere opnames gaat maken.

 

Elk demod kan één transponder verwerken en een transponder heeft normaal gesproken een groepje zenders.

Zoals je kunt zien bij kingofsat http://nl.kingofsat.net/pos-23.5E.php

Met 8 demods kan je 8 transponders gelijktijdig verwerken. Het probleem is echter hoe de gewenste transponders aankomen bij de demod.

 

Een satelliet heeft 4 frequentie banden (Erik Slagter noemt het kwadrant) namelijk Verticaal, Horizontaal, Verticaal 22Khz en Horizontaal 22khz.

Een traditioneel single LNB zendt 1 van de 4 banden via de tuner naar de demod (s).

Een traditioneel twin LNB zendt per uitgang één band door naar de tuners de demods. (Je kan dus 2 banden ontvangen)

Een Unicable LNB zendt alle 4 banden via de tuner naar de demod (s)

 

 

"Je kunt dan heel goed acht transponders van één van beide LNB's tegelijk bekijken, mits ze allemaal in hetzelfde kwadrant zitten, dat is zéker niet gelimiteerd tot vier per ingang."

 

Ik heb niet gezegd dat je gelimiteerd tot vier ingangen maar acht demods dus acht transponders.

 

"Als je bijvoorbeeld 23.5E en 28.2E kijkt, dan kun je gewoon de 23.5E LNB op de ene ingang aansluiten en de 28.2E op de andere. De enige beperking is dat Tuner A altijd vanaf de ene ingang z'n signaal moet krijgen en Tuner B vanaf de andere. Voor de rest zijn er geen restricties."

 

Je kunt dan niet NPO1 HD kijken en NPO2 HD opnemen tenzij je een unicable lnb gebruikt. ;)


Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #6 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 14 June 2016 - 19:46

Hoe zit het nu precies met Unicable en meerdere satellieten? Ik berijp dat er 8 Unicable-frequenties zijn, wat in een update van de standaard uitgebreid is naar 32, maar stel je ontvangt Astra 1,2,3,Hotbird en je wilt elke LNB twee frequenties toewijzen? Kan je een Unicable-LNB programmeren welke frequenties hij mag gebruiken?

Ik Google me hierop rot, maar alle informatie die ik vind gaan uit van een scenario van 1 satelliet die naar een groot aantal ontvangers moet.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 14 June 2016 - 19:52

Nee, zo werkt het niet.

 

De receiver  vraagt een transponder, en die wordt toegewezen aan een frequentie slot. Je kunt dus met een unicable systeem net zoveel transponders simultaan ontvangen als je slots hebt, onafhankelijk van het aantal aangesloten receivers. Dus worst-case kun je bij 8 frequenties 8 verschillende transponders simultaan tunen.

 

In JESS/Unicable II is het maximum zelfs 64 dacht ik, dus dan heb je al 64 tuners nodig om vast te lopen. Dat kunnen dus wel 64 transponders zijn van dezelfde satelliet, het aantal satellieten is daarbij niet relevant.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #8 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,642 posts

+459
Excellent

Posted 14 June 2016 - 20:39

En Jess ondersteund meer posities dan de twee posities die unicable aan kan.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #9 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 14 June 2016 - 21:13

En Jess ondersteund meer posities dan de twee posities die unicable aan kan.

Maar daar is volgens mij nog geen hardware voor. Er is nog hooguit een 8/32 switch, dus 2 satellieten naar 32 gebruikers frequenties.

Maar dat kan nog komen.



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #10 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 14 June 2016 - 21:16

Jultec levert JESS switches met 16 inputs (dus 4 satellieten), en daar kun je er twee van naast elkaar zetten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #11 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 14 June 2016 - 21:25

Jultec levert JESS switches met 16 inputs (dus 4 satellieten), en daar kun je er twee van naast elkaar zetten.

Dus over twee coaxen?



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #12 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 14 June 2016 - 21:41

Hoe zit het nu precies met Unicable en meerdere satellieten? Ik berijp dat er 8 Unicable-frequenties zijn, wat in een update van de standaard uitgebreid is naar 32, maar stel je ontvangt Astra 1,2,3,Hotbird en je wilt elke LNB twee frequenties toewijzen? Kan je een Unicable-LNB programmeren welke frequenties hij mag gebruiken?

Ik Google me hierop rot, maar alle informatie die ik vind gaan uit van een scenario van 1 satelliet die naar een groot aantal ontvangers moet.

Ik denk dat bijgaand document je al een stuk verder helpt.

 

Attached File  JULTEC_Katalog_Nr_6a_2015_web_deutsch_englisch.pdf   1.69MB   98 downloads



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #13 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 14 June 2016 - 21:43

Nee... Eentje...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #14 WTE

  • Senior Member
  • 821 posts

+36
Good

Posted 14 June 2016 - 21:44

Jultec levert JESS switches met 16 inputs (dus 4 satellieten), en daar kun je er twee van naast elkaar zetten.

 

 

De switch kost alleen al over de 500 euro :o


Edited by WTE, 14 June 2016 - 21:46.

Mut@nt HD51 STB 4K

   :rolleyes:                :rolleyes:


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #15 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 14 June 2016 - 21:45

Yep... Want er zitten ook een boel receivers in.... ;)

En dan ook te bedenken dat de nodige ontvanger ook nog zeker 2x zo duur is en de huidige beschikbare jess patch voor e2 nirt om aan te zien is...

Edited by littlesat, 14 June 2016 - 21:47.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #16 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 14 June 2016 - 21:57

 

Jultec levert JESS switches met 16 inputs (dus 4 satellieten), en daar kun je er twee van naast elkaar zetten.

Dus over twee coaxen?

 

 

Nee... Eentje...

Vertel: hoe gaat dat dan?



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #17 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 14 June 2016 - 22:02

Op 1 coax zitten een x aantal tuners...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #18 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,642 posts

+459
Excellent

Posted 14 June 2016 - 22:26


En Jess ondersteund meer posities dan de twee posities die unicable aan kan.

Maar daar is volgens mij nog geen hardware voor. Er is nog hooguit een 8/32 switch, dus 2 satellieten naar 32 gebruikers frequenties.
Maar dat kan nog komen.
Volgens de beste man van Jultec waarmee ik heb gesproken worden momenteel 4 posties ondersteund, en is een aantal van 32 receivers genoemd, zet je de boel in cascade kan er natuurlijk nog veel meer.

Alles is gebaseerd op één coax.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #19 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 15 June 2016 - 05:05

Maar wat ik probeer te achterhalen is hoe dat 'cascade' werkt.

De switches hebben inputs en outputs voor de sat-signals, dus je kunt switches in cascade zetten door die in-en outputs te gebruiken. Daardoor kan je wel meer gebruikers krijgen, maar niet meer (dan maximaal 4) satellietposities. Overigens krijgt daarbij elke switch zijn eigen coax naar de gebruikers.

Ik begreep juist uit de woorden van WW & LitleSat dat je in cascade ook meer posities zou moeten kunnen krijgen (op uiteindelijk 1 coax) en dat begrijp ik dus niet.

 

In de catalogus die ik hierboven heb gepost kom ik maximaal 4 satellietposities (+ 1 terr.) met maximaal 12 gebruikers tegen. In cascade kan, dat wordt ook duidelijk uitgetekend, maar dan heeft wel elke switch zijn eigen coax naar (max 12) gebruikers).

Of lees ik ergens overheen?



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #20 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 15 June 2016 - 07:48

Klinkt erg omslachtig, die JESS-switchen, een hoop daarvan gebruiken traditionele quattro-LNB's i.p.v. Unicable, waardoor het voordel van één kabel weg lijkt te zijn?


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users