Jump to content


Photo

De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling.


  • Please log in to reply
152 replies to this topic

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #41 mrbeam

  • Senior Member
  • 300 posts

+6
Neutral

Posted 15 June 2016 - 16:38

Alleen heb ik nog nooit zo'n wide band LNB in de winkel gezien.

In de winkel nog niet, maar ik heb de lnb zelfs in m'n hand gehad.

Het ziet er uit als een normale LNB met 2 outputs, maar 1 uitgang is V de andere is H. De LO van deze dingen is 10.4 GHz.

L-band uitgang = 300 - 2350 MHz

 

Inverto IPLP-WDB01-OOPRO-OPP


Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x FBC, DVB-T2, DVB-C USB), Octagon SF4008 (dual DVB-S2, DVB-T2 & DVB-C USB), Mutant HD51 (DVB-S2 & DVB-T2), TBS6920 & TBS6925


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #42 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 15 June 2016 - 20:37

Deze dus: https://www.hm-sat-s...wdb01-oopro-opp ??

 

Heb je ook een link naar zo'n L-band combiner ?



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #43 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,308 posts

+691
Excellent

Posted 15 June 2016 - 22:55

Grqppig... Alleen jammer dar onze ontvangers o.a. al niet zo diep tot 300 MHz gaan...

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #44 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 16 June 2016 - 05:07

Grqppig... Alleen jammer dar onze ontvangers o.a. al niet zo diep tot 300 MHz gaan...

Is ook helemaal niet nodig, want deze wide-band LNB's sluit je aan op een Unicable switch.

Voordeel is dat je slechts twee banden hebt, dus een switch met 4 ingangen verzorgt dan al twee satellietposities.

Kijk: het staat duidelijk bij de LNB beschreven: https://www.hm-sat-s...wdb01-oopro-opp

en de switch is daar standaard al op ingericht: https://www.hm-sat-s...tischalter-5/32

 

En je kunt inderdaad meerdere switches combineren:

Attached File  WB-LLB.png   66.83KB   5 downloads


Edited by Rob van der Does, 16 June 2016 - 05:09.


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #45 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 16 June 2016 - 05:14

Op deze manier (4 wide band LNB's en twee switches) kom je voor 4 posiities en 32 gebruikers op veel lagere kosten uit dan bij gebruik van Jultec switches.

Ik kan alleen die 'combiner' nog nergens vinden.



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #46 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 16 June 2016 - 06:24

Deze dus: https://www.hm-sat-s...wdb01-oopro-opp ??

 

Heb je ook een link naar zo'n L-band combiner ?

En hoeveel LNB's kan je zo combineren?



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #47 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,308 posts

+691
Excellent

Posted 16 June 2016 - 06:27

Is het dan ook goedkopen dan zo'n stacker?

Edited by littlesat, 16 June 2016 - 06:28.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #48 mrbeam

  • Senior Member
  • 300 posts

+6
Neutral

Posted 16 June 2016 - 07:06

 

Deze dus: https://www.hm-sat-s...wdb01-oopro-opp ??

 

Heb je ook een link naar zo'n L-band combiner ?

En hoeveel LNB's kan je zo combineren?

 

Hij is er echt en het ding is eenvoudig ( 2x 75 Ohm combinen). Ik gok € 10,-


Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x FBC, DVB-T2, DVB-C USB), Octagon SF4008 (dual DVB-S2, DVB-T2 & DVB-C USB), Mutant HD51 (DVB-S2 & DVB-T2), TBS6920 & TBS6925


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #49 mrbeam

  • Senior Member
  • 300 posts

+6
Neutral

Posted 16 June 2016 - 07:08

 

Deze dus: https://www.hm-sat-s...wdb01-oopro-opp ??

 

Heb je ook een link naar zo'n L-band combiner ?

En hoeveel LNB's kan je zo combineren?

 

Vrij veel.

Je zal alleen op een gegeven moment een versterker moeten gebruiken.


Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x FBC, DVB-T2, DVB-C USB), Octagon SF4008 (dual DVB-S2, DVB-T2 & DVB-C USB), Mutant HD51 (DVB-S2 & DVB-T2), TBS6920 & TBS6925


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #50 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 16 June 2016 - 07:30

Ik heb me suf gezocht, maar ik kan er echt geen vinden; linkje wellicht?

En ook op de website van Inverto staat hij wel in een schema, maar zonder type vermelding.



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #51 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 June 2016 - 07:30

Google op coax-splitter en je vind er genoeg. Een Inverto-Unicable LNB wordt voor rond de 80 euro aangeboden. En dat is wat we moeten hebben: Multiswitchen gaan nooit massaal in schotelinstallaties gebruikt worden, daar zijn ze te prijzen voor. Maar als je met programmeerbare LNB's en coaxsplitters aan de slag kunt (wat in Inverto lijtk te hebben), dan bereik je iets wat massaal in iedere schotelinstallatie ingezet kan worden.

Het zou mooi zijn als satellietwinkels een dienst opnemen dat ze LNB's voor je voorprogrammeren: Dat spaart dan ook weer de kosten van een programmeerapparaatje uit, en dan is de meerprijs t.o.v. een conventionele installatie zo gering dat het de extra flexibiliteit waard is.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #52 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 16 June 2016 - 07:57

Een coax-splitter? Kan je die dan ook andersom gebruiken? B.v. http://www.allekabel...ment-3-weg.html ?

Ik heb trouwens nog wel Inverto Unicable splitters liggen: zouden die dan ook te gebruiken zijn?

Bij het bestellen van die Inverto LNB's & switches kan je de gewenste programmering opgeven; aar wellicht verschilt dat per winkel.


Edited by Rob van der Does, 16 June 2016 - 07:59.


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #53 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 June 2016 - 07:57

Overigens zie ik wel degele een nut voor wijdband-LNB's in conventionele satellietinstallaties, voor zover het gaat om 1 satellietpositie, maar dat is voor fabrikanten wel het leeewedeel van hun markt. Bij een wijdband-LNB zijn namelijk 2 kabels afdoende om alle logische tuners van een FBC-tuner onafhankelijk te kunnen gebruiken. Het kan daarmee wel degelijk zinnig zijn voor fabrikanten om tuners uit te brengen die vanaf 300 MHz kunnen werken.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #54 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 June 2016 - 07:59

Een coax-splitter? Kan je die dan ook andersom gebruiken?


Waarom zou dat niet kunnen? Een splitter doet toch niet meer dan de draadjes elektrisch met elkaar verbinden?

Bij het bestellen van die Inverto LNB's & switches kan je de gewenste programmering opgeven; aar wellicht verschilt dat per winkel.


Aha, als dat nu al mogelijk is, dan zijn alle ingrediënten voor een kleine revolutie in de thuisinstallaties voor satelliet aanwezig.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #55 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 16 June 2016 - 08:03

Ik volg dit ook met spanning; 3 satellietposities op redelijk betaalbare wijze over één coax naar 24-32 tuners zou geweldig zijn.

Blijft mijn tweede coax vrij voor de motor. Dus met twee kabeltjes ongelimiteerd kijken en opnemen van de 3 Astra's en de motor vrij voor wat exotischer satellieten.



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #56 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 16 June 2016 - 08:12

Even voor mijn beeldvorming hoe dat er uit zou kunnen zien:

Drie Unicable II LNB's (b.v. https://www.satshop-...EN50494-EN50607 , €70, 32 SCR's) op de dire Astra's gericht en gecombineerd via b.v. http://www.allekabel...ment-3-weg.html , €9).

Totale investering rond de €220 voor drie posities en 32 gebruikers.

 

Maar hoe zou je nu de instellingen op de tuner moeten maken? Of een stapje eerder: hoe zou je nu die LNB's geprogrammeerd willen hebben?



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #57 peterjo

  • Senior Member
  • 73 posts

+4
Neutral

Posted 16 June 2016 - 08:15

Een coax-splitter? Kan je die dan ook andersom gebruiken? 

Ja.

Een goede splitter werkt o.a. met spoeltjes en 'kraaltjes'.

Werkt 2 kanten op.



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #58 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,411 posts

+395
Excellent

Posted 16 June 2016 - 08:24

Ik heb de discussie over Jess / Unicable uit het ANGA topic gesplitst en die tijdelijk even gesloten aangezien twee heren bleven posten in dat topic. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #59 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 16 June 2016 - 08:51

Ja, als er twee tegelijkertijd posten met het verplaatsen van een aantal posts heb je dat :)



Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #60 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 16 June 2016 - 10:14

Maar hoe zou je nu de instellingen op de tuner moeten maken? Of een stapje eerder: hoe zou je nu die LNB's geprogrammeerd willen hebben?


De LNB's moet je programmeren dat geen van de L-band frequenties overlappen. Het zit er dik in dat je niet alle 32 kanalen van iedere LNB kunt gebruiken omdat je uit beschikbare frequenties loopt, maar dat is proberen.

Zet in Enigma vervolgens de configuratiemodus op "Gevanceerd". Configureer 3 LNB's. Bij elke LNB zet je de LOF op "Unicable" en de frequentie op één van de (L-band) frequenties van de LNB die je op die logische LNB wilt ontvangen.

Edited by Zuppelan, 16 June 2016 - 10:16.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users