Jump to content

Photo

De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling.

• Please log in to reply
152 replies to this topic

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #61 WTE

• Senior Member
  • 821 posts

+36

Posted 16 June 2016 - 11:04

Even voor mijn beeldvorming hoe dat er uit zou kunnen zien:

Drie Unicable II LNB's (b.v. https://www.satshop-...EN50494-EN50607 , €70, 32 SCR's) op de dire Astra's gericht en gecombineerd via b.v. http://www.allekabel...ment-3-weg.html , €9).

Totale investering rond de €220 voor drie posities en 32 gebruikers.

Maar hoe zou je nu de instellingen op de tuner moeten maken? Of een stapje eerder: hoe zou je nu die LNB's geprogrammeerd willen hebben?

Je hebt een combiner switch nodig en geen splitter.

Ik gebruik een combiner switch voor satelliet en kabel om signaal over 1 kabel naar de ontvanger te zenden. (in mijn situatie heb je twee combiners nodig omdat bij de tuner het signaal weer uit elkaar haalt voor de dvb-s2 en dvb-c tuner. http://webshop.nedis.../fc-comb-sat-kn +- 5~10 euro )

Als je de combiners in cascade plaats dan gaat het misschien werken. Het ligt aan de frequentie input als dit overeenkomt met wat je aanbiedt. Ik verwacht echter dat je hiervoor speciale combiners nodig hebt.

Mut@nt HD51 STB 4K

:rolleyes:                :rolleyes:

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #62 Zuppelan

• Senior Member
  • 1,408 posts

+62

Posted 16 June 2016 - 11:53

Eh, WTE, we hebben het hier nergens over het combineren van DVB-C en -S2 over dezelfde kabel. Die combinerswitch gaat hier dan ook niet van nut zijn. Een splitter zou moeten werken, maar nogmaals, ik heb geen praktijkervating.

Edited by Zuppelan, 16 June 2016 - 11:58.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #63 WTE

• Senior Member
  • 821 posts

+36

Posted 16 June 2016 - 12:48

Eh, WTE, we hebben het hier nergens over het combineren van DVB-C en -S2 over dezelfde kabel. Die combinerswitch gaat hier dan ook niet van nut zijn. Een splitter zou moeten werken, maar nogmaals, ik heb geen praktijkervating.

Het principe DVB-C en S2 samenvoegen is volgens mij wat je nodig hebt. In dit situatie moeten we 3x DVB-S2 unicable2 LNB samenvoegen naar één kabel. Een splitter split 1x DVB-S2 naar drie kabels.

De combiner welk ik gebruik doet 5~860 en 950~2400 combineren naar één nieuw signaal van 5~2400.

Misschien kan je bij unicable2 ook frequenties instellen tussen 5~860 dan heb je kans dat dit al gaat werken. (alleen voor proof of concept)

De combiner voor meerdere dvb-s2 heb ik nog nergens tegen gekomen. Ik vraag mij af als je twee signalen van 950~2400 samenvoegt met in het signaal niet overlappende frequenties of dit gaat werken.

Misschien moet je eerst het freqentie band eruit filteren (bv 950~1600 en 1600~2400) en dit weer samenvoegen naar een nieuw signaal 950~2400.

Edited by WTE, 16 June 2016 - 12:53.

Mut@nt HD51 STB 4K

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #64 Zuppelan

• Senior Member
  • 1,408 posts

+62

Posted 16 June 2016 - 13:13

Nee, ik denk niet dat je hoeft te filteren. Waar dient die combiner voor? Ik denk dat het het best te illustreren is bij een combinatie van DVB-T en DVB-S2. Als je een antenne op je dak hebt, dan vangt die antenne natuurlijk ook signalen boven de 950 MHz op. Dat wil zeggen, er zit een hoop ruis op de kabel boven de 950 MHz en als je daar een satellietsignaal op wilt zetten dan moet je dat eerst uitfilteren. Omgekeerd zou het goed mogelijk zijn dat een LNB onder de 950 MHz ruis op de lijn zet, dat zou me geen goede LNB lijken, maar dergelijke ruis veroorzaakt geen problemen, dus het is mogelijk, want normaal heeft niemand er last van. Wederom filteren voordat je er DVB-T-signalen bijvoegt. Bij DVB-C zitten er als het goed is geen signalen boven de 950 MHz op de kabel, maar toch maar voor de zekerheid uitfilteren en wie weet lekt er een deel van je satellietsignaal weg als dat ongeremd naar de kabel onder de straat kan stromen. Dus die combiner is een best wel nuttig hulpmiddel.

Het is overigens niet nodig om er twee in te zetten: Je satellietontvanger heeft geen last van een kabelsignaal onder de 950 MHz en kabeltuner geen last van een satellietsignaal boven de 950 MHz. Je kunt dus prima een combineerde kabel met een splitter aan een apparaat voeren, de combiner is alleen nodig op de plaats waar je het signaal combineert (hier heb ik overigens wel praktijkervaring mee).

Van deze situaties is geen sprake als je meerdere Unicable LNB's op een kabel zet. Als je een frequentie op zo'n LNB uitschakeld, dan zal de LNB er niet opeens een hoop ruis op die frequentie gaan zetten, lijkt me. Zo'n LNB zou ook geen last moeten hebben als er op zo'n frequentie een andere LNB staat te zenden. Dat is de reden dat een splitter adequaat zou moeten zijn.

Edited by Zuppelan, 16 June 2016 - 13:16.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #65 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 17 June 2016 - 09:56

Ik vermoed (ook) dat een heel simpele splitter voldoende zal zijn, het bekende verhaal van drie coax aansluitingen die intern met een paar weerstanden/spoelen/condensatoren zijn verbonden om de impedantie aan alle kanten netjes 75 Ohm te houden. Meer zal er niet nodig zijn, misschien een extra spoeltje voor de power pass, als je die nodig hebt. En wellicht dat er daarom geen specifieke "combiners" voor Unicable LNB's te koop zijn.

Edited by Erik Slagter, 17 June 2016 - 09:57.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #66 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,154 posts

+698
Excellent

Posted 17 June 2016 - 12:16

Alleen bij de antenne ingang voor DVB-T zou je eigenlijk minimaal een laag doorlaat filter moeten zetten om interference van satelliet signalen te voorkomen.... 

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #67 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 17 June 2016 - 13:02

Ik zie wel wat in de wide band systeem, waarbij je gewoon de hele band doorlaat. Hoeveel mensen doen nou een gecombineerd DVB-C/T signaal (0-1 GHz) en een DVB-S signaal (1-2 GHz) over één kabel? Ik vind het verspilling, nergens voor nodig.

I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #68 Zuppelan

• Senior Member
  • 1,408 posts

+62

Posted 17 June 2016 - 15:13

Een gecombineerd signaal is met name nuttig bij bestaande bekabeling in met name flatgebouwen: Je kunt iedere woning dan zowel kabel als satelliet aanbieden via dezelfde wandcontactdoos, zonder dat je nieuwe kabels naar iedere woning moet leggen.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #69 Erik Slagter

• PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 18 June 2016 - 07:52

Ja precies, weinig interessant voor consumenten ;)

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #70 Rob van der Does

• Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 19 June 2016 - 05:37

Inmiddels toch wat gevonden, Inverto lijkt een programmer voor zijn Unicable LNB's te leveren. Linkje naar de handleiding ervan:

http://www.inverto.t...ort.php?id=2329

Het mime-type op die webserver staat alleen niet goed, dus eerst opslaan met pdf-extensie, dan openen, helaas.

Als je op bladzijde 7 kijkt, dan kun je voor ieder van de 24 kanalen van de LNB de frequentie instellen waarop die doorgezonden wordt en ook kanalen in en uitschakelen.

Als ej dat kan, dan lijkt me ook dat als je meerdere LNB's zo instelt dat hun frequenties niet overlappen, dat je met een coaxsplitter meerdere LNB's op dezelfde kabel kunt zetten. Maar ik heb het natuurlijk niet geprobeerd...

Volgens mij gaat dat niet werken: die instellingen gelden slechts in de 'static' mode. En die wil je juist niet gebruiken.

Inverto Unicable II LNBs kennen een tweetal modes, 'static' en 'dynamic'.

Standaard zijn deze LNB's ingesteld op 'dynamic'. Voor het omzetten naar 'static' het je de 'programmer' nodig en selecteer je 32 transponders (en aan elke transponder geef je een gebruikersfrequentie).

Eenmaal geprogrammeerd kan je een onbeperkt aantal gebruikers verbinden en die hoeven niet eens  'Unicable compatible' te zijn.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #71 Rob van der Does

• Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 19 June 2016 - 07:32

Inmiddels toch wat gevonden, Inverto lijkt een programmer voor zijn Unicable LNB's te leveren. Linkje naar de handleiding ervan:

http://www.inverto.t...ort.php?id=2329

Het mime-type op die webserver staat alleen niet goed, dus eerst opslaan met pdf-extensie, dan openen, helaas.

Als je op bladzijde 7 kijkt, dan kun je voor ieder van de 24 kanalen van de LNB de frequentie instellen waarop die doorgezonden wordt en ook kanalen in en uitschakelen.

Als ej dat kan, dan lijkt me ook dat als je meerdere LNB's zo instelt dat hun frequenties niet overlappen, dat je met een coaxsplitter meerdere LNB's op dezelfde kabel kunt zetten. Maar ik heb het natuurlijk niet geprobeerd...

Volgens mij gaat dat niet werken: die instellingen gelden slechts in de 'static' mode. En die wil je juist niet gebruiken.

Standaard zijn deze LNB's ingesteld op 'dynamic'. Voor het omzetten naar 'static' het je de 'programmer' nodig en selecteer je 32 transponders (en aan elke transponder geef je een gebruikersfrequentie).

Eenmaal geprogrammeerd kan je een onbeperkt aantal gebruikers verbinden en die hoeven niet eens  'Unicable compatible' te zijn.

m.a.w. je kunt niet zomaar bepaalde gebruikersfrequenties (in de dynamische mode) uitschakelen; ik zie dan ook niet hoe je een simpele 'splitter' als 'combiner' zou kunnen gebruiken.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #72 Zuppelan

• Senior Member
  • 1,408 posts

+62

Posted 19 June 2016 - 20:12

Zoals ik de handleiding begrijp, gaat bladzijde 7 over de dynamic mode and bladzijde 8 over de static mode. Op bladzijde 7 zie ik toch heel duidelijk de mogelijkheid om de frequenties waarop de LNB werkt in te stellen, dus dat lijkt op het eerste gezicht prima mogelijk in dynamic mode.

Of zie ik het verkeerd?

Edited by Zuppelan, 19 June 2016 - 20:15.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #73 Rob van der Does

• Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 19 June 2016 - 21:29

Yep, bij herlezen lijkt dat inderdaad mogelijk.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #74 mrbeam

• Senior Member
  • 300 posts

+6
Neutral

Posted 20 June 2016 - 12:52

Linkje naar Wideband LNB.

http://www.inverto.t...1&id=346&cat=66

Wavefrontier T90, Vu+ Duo 4k SE (DVB-S2x FBC, DVB-T2, DVB-C USB), Octagon SF4008 (dual DVB-S2, DVB-T2 & DVB-C USB), Mutant HD51 (DVB-S2 & DVB-T2), TBS6920 & TBS6925

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #75 WTE

• Senior Member
  • 821 posts

+36

Posted 23 June 2016 - 00:51

icm http://www.inverto.t...&id=328&cat=124 kan je twee satellieten opstelling maken

Mut@nt HD51 STB 4K

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #76 Rob van der Does

• Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 23 June 2016 - 05:57

icm http://www.inverto.t...&id=328&cat=124 kan je twee satellieten opstelling maken

Klopt, maar juist een drie- of vier-satelliten opstelling zou nu mooi zijn. En Inverto heeft alleen maar een 4/32 switch, terwijl anderen wel een 8/32 switch hebben (maar die zijn voor zover ik kan zien weer niet in te stellen op wide-band LNB's).

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #77 WTE

• Senior Member
  • 821 posts

+36

Posted 23 June 2016 - 06:39

Klopt, maar juist een drie- of vier-satelliten opstelling zou nu mooi zijn. En Inverto heeft alleen maar een 4/32 switch, terwijl anderen wel een 8/32 switch hebben (maar die zijn voor zover ik kan zien weer niet in te stellen op wide-band LNB's).

FBC is vaak DUAL FBC dus twee RF input. Als je twee setjes hebt dan heb je vier satelliten en momenteel "maar" 300 euro armer.

Mut@nt HD51 STB 4K

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #78 Rob van der Does

• Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 23 June 2016 - 06:54

Jawel, maar dat gaat weer over twee coaxen. Terwijl een Wideband-capable 8/32 switch juist alles over één kabel zou sturen.

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #79 WTE

• Senior Member
  • 821 posts

+36

Posted 23 June 2016 - 07:52

Satelliet  spectrum is 10.70 ~ 12.75 GHz

LNB KU band 10.7~11.7 GHz met LO 9.75 Ghz 11.7~12.75 GHz met LO 10.6 Ghz

LNB KU naar L band (Wideband) 10.70 ~ 12.75 GHz met LO 10.4 GHz

Een Wideband heb je dus geen 22Khz signaal meer nodig om tussen de low band of high band te schakelen. Dit bestaat niet meer en het is 1 "volledige" band geworden.

Je hebt hierna dus nog wel altijd verticaal en horizontaal band.

Een Wideband-capable 8/32 (8 in 32 uit?) switch zonder unicable zal waarschijnlijk of Verticaal of Horizontaal signaal verder transporteren. Dus ook twee kabels. Kan je een link sturen naar hardware wat je bedoelt?

Mut@nt HD51 STB 4K

Re: De (on)mogelijkheden van Unicable (I en II) tegen een Jultec Jess opstelling. #80 littlesat

• PLi® Core member
  • 57,154 posts

+698
Excellent

Posted 23 June 2016 - 08:21

Alleen onze ontvangers kunnen dan de hele lage en hele hoge frequenties momenteel niet ontvangen... Dus je zit altijd met een soort van unicable oplossing...

Of in de nabije toekomst moeten er tuners komen die dit wel aan gaan kunnen....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W

4 user(s) are reading this topic

0 members, 4 guests, 0 anonymous users