Jump to content


Photo

Aan de slag met Unicable II LNB's


  • Please log in to reply
250 replies to this topic

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #161 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 12 July 2017 - 18:50

@Erik

 

Als je het systeem volledig wilt benutten kunnen er 32 verschillende transponders geselecteerd zijn.

En dat waarschijnlijk over de verschillende sat posities dus kans groot dat er een moment zal zijn dat alle 4 LNB's een transponder op de lijn moeten zetten.

 

Ik zal zelf dus een laptopvoeding 19V nemen en deze met een DC-pass splitter op de kabel zetten. En alle ontvangers via een sat splitter aansluiten.



Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #162 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,931 posts

+695
Excellent

Posted 12 July 2017 - 18:59

Eigenlijk zou het handig zijn als er een speciale schakeling was die de lnb voeding in dat geval weg kon halen als alle ontvangers uit staan....

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #163 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 12 July 2017 - 19:08

@littlesat

 

Zo'n schakeling is gemakkelijk te maken maar haalt het voordeel van unicable weg.

je zult dan namenlijk de "informatie" dat een ontvanger aanstaat naar een centraal punt moeten halen om de voeding uit

te zetten.

 

Maar ik zal er eens over nadenken.


Edited by satenkabelgluurder, 12 July 2017 - 19:09.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #164 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 12 July 2017 - 19:24

Ja, op enig moment maak je de keuze voor "legacy", SCR switch of SCR LNB's. Allemaal hebben ze hun voor- en nadelen. Voor SCR LNB's is dat o.a. dus de voeding, ik kan me voorstellen dat dat op enig moment teveel wordt voor de tuner. Ik kan melden dat je LNB's prima uit een laptop-voeding kunt voeden, dat doe ik al een paar jaar ;) Alleen heb ik geen SCR LNB opstelling maar SCR switch, dus de voeding stop ik in de switch en die voedt daarmee de LNB's. Z'n eigen voeding haalt-ie uit de tuner (best raar eigenlijk).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #165 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 July 2017 - 21:40

@Zuppelan
 
Heb jij er trouwens over nagedacht dat in jouw opstelling er 4 x 400mA stroom verbruikt kan worden ?
Alle LNB's staan immers altijd aan.
 
De inverto LNB's hebben een spec van 400mA. Ik weet niet of je ontvanger wel 1.6A kan leveren.
 
Bij een diseqc switch is er altijd maar 1 LNB aan.


Als je dit draadje terugleest, dan lees je dat ik me heb afgevraagd wat het maximale aantal LNB's is dat je kunt aansluiten: Op een bepaald moment is de stroom inderdaad op.

Het is inmiddels duidelijk dat de LNB's bij lange na geen 400mA gebruiken. Overigens moet je even goed lezen: Die 400mA is bij 14V, ik neem aan dat bij 18V de LNB minder amperes trekt. In ieder geval werkt het gewoon goed. Mogelijk gebruiken ze die 400mA als ze 32 gebruikersbanden actief zijn, maar in zo'n situatie zijn er altijd meerdere ontvangers actief waardoor de stroom uit meerdere ontvangers komt. Het lijtk me ook dat de voeding van een ontvanger niet extreem krap bemeten is, dus ik sluit ook niet uit dat een ontvanger 1,6A kan leveren.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #166 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 July 2017 - 21:45

En dat waarschijnlijk over de verschillende sat posities dus kans groot dat er een moment zal zijn dat alle 4 LNB's een transponder op de lijn moeten zetten.


Ik heb tot 3 getest (wegens gebrek aan meer tuners in huis), totaal geen probleem.

Ik zal zelf dus een laptopvoeding 19V nemen en deze met een DC-pass splitter op de kabel zetten. En alle ontvangers via een sat splitter aansluiten.


Zoals ik het zie alleen maar slecht nieuws voor je energierekening, de installatie gaat er niet beter door werken. Alleen als je verder dan 4 LNB's gaat, dan zou het wel kunnen dat het op een bepaald moment zinnig wordt.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #167 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 12 July 2017 - 22:02

Ik heb even een meting gedaan op mijn Vu+ Uno. Afgestemd op Ketnet schommelt het verbruik aan de 230V tussen de 25W en 26W. De ontvanger voedt dan dus alle 4 de LNB's in zijn eentje. Als je 'm in standby zet en wacht totdat de LNB-voeding uit gaat laat het verbruik zich heel precies aflezen op 17,37W. Het verschil is dus minder dan 9W en een deel van het verschil tussen standby/bedrijf zal in de Vu+ Uno zelf verbruikt worden, vermoedelijk verbruik je per LNB ruim onder de 2W, mogelijk maar 1W.

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #168 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 14 July 2017 - 12:19

Ik denk dat het verschil netto minder is, voedingen worden minder efficient als ze laag belast worden. Daarom moet je ook, als het even kan, als je latop-voeding gaat gebruiken, die laptopvoeding ook voor andere dingen gebruiken (wat bij mij het geval is).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #169 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 14 July 2017 - 12:22

Het is inmiddels duidelijk dat de LNB's bij lange na geen 400mA gebruiken. Overigens moet je even goed lezen: Die 400mA is bij 14V, ik neem aan dat bij 18V de LNB minder amperes trekt. In ieder geval werkt het gewoon goed. Mogelijk gebruiken ze die 400mA als ze 32 gebruikersbanden actief zijn, maar in zo'n situatie zijn er altijd meerdere ontvangers actief waardoor de stroom uit meerdere ontvangers komt. Het lijtk me ook dat de voeding van een ontvanger niet extreem krap bemeten is, dus ik sluit ook niet uit dat een ontvanger 1,6A kan leveren.

Dat zou waar zijn als er een transformator  of een schakelende DC/DC converter in de LNB zou zitten. Maar die kans is niet zo groot. Het is waarschijnlijk gewoon een lineaire regulator. En dat betekent bij hogere spanning zelfde gebruik, maar meer warmte.

 

De tuner levert echt geen 1.6 A, ook al kan de voeding dat makkelijk leveren. Er zit een beveiliging op en die wordt volgens mij ergens bij 800 mA actief. Kan ook per tuner verschillen.

 

Hoe dan ook vind ik het technisch niet zo mooi om LNB's vanuit een ontvanger te voeden, zeker als je meerdere ontvangers hebt.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #170 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 14 July 2017 - 14:26

Zo'n Unicable II-LNB van Inverto werkt volledig digitaal: Hij doet een full-band-capture van de hele KU-Band en gaat dan op digitale wijze de L-band opbouwen. Vanwege de huidige stand van chipfabricage op weinig nanometers passen er dan veel "tunertjes" op de chip en dat is waarom er 32 gebruikersbanden op passen terwijl tot nog toe met de analoge tunertechniek 4 banden per LNB de norm was.

 

Zo'n hooggeïntegreerde chip werkt vaak op een hele lage spanning, iets in de orde van 1,5 volt. Als je dat met een lineaire spannigsregelaar gaat voeden, dan gooi je absurd veel energie weg en moet je ook heel veel warmte afvoeren, meer dan 90% van de energie zou dan bij 18V in warmte omgezet worden. Om die reden kan ik me haast niets anders voorstellen dan dat er een geschakelde DC/DC-omzetter in de LNB zit.


Edited by Zuppelan, 14 July 2017 - 14:26.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #171 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 14 July 2017 - 17:16

Je kunt tegenwoordig voor een paar euro een DC/DC converter maken, daar ligt het niet aan. Toch zie ik ze maar bar weinig terug in electronica uit de winkel. Men vindt het kennelijk toch nog "eng". Een beetje zoals de waswachine met programma-klok die tot niet zo lang geleden nog veel verkocht werd, terwijl het qua techniek al meer dan twintig jaar niet meer nodig was.

Wat misschien meespeelt is dat een DC/DC convert altijd wat hoogfrequente rimpel heeft. Een lineaire regulaor laat een heel klein beetje rimpel door, maar genereert die niet zelf, zoals een DC/DC converter. Als ik RF-gevoelig spul wil voeden, dan doe ik het altijd in twee stappen, een DC/DC converter voor het grote stuk en dan nog een lineaire regulator voor de laatste volt. Maar dat zou men un een LNB dus ook kunnen doen.

 

Meten = weten in dit geval ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #172 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 14 July 2017 - 17:55

Misschien leuk om te vertellen:

Eén van mij alternatieve hobby's is dat ik nog wel eens met Commodore-computers werk, vooral de C64, maar incidenteel ook de C128 en Amiga. Eén van de grote problemen daar is dat de voedingen het aan het begeven zijn: De voeding van een Commodore 64 bevat een LM7805 lineaire spanningsregelaar. De voeding is in giethars gegoten en zo moet de warmte via de wand van de voeding aan de omgeving afgegeven worden. De voeding kan officieel 1,5A op 5V leveren en die wordt gemaakt uit 9V wisselspanning. Na de trafo zit een gelijkrichter en de LM7805. Vanwege dat het een lineaire regelaar is, Hoe meer stroom je trekt hoe meer warmte de LM7805 produceert en dit leidt tot oververhitting van de LM7805. Een cartridge of ander randapparaat kan al zorgen dat de C64 zijn 1,5A overstijgt. Omdat de netspanning tegenwoordig 230V i.p.v. 220V is heb je ook op die manier extra warmte en is de officiële 1,5A waarschijnlijk al niet meer juist. Het probleem was reeds in de jaren '80 bekend, maar de LM7805 slijt langzaam en begint steeds slechter te regelen waardoor langzaam maar zeker de spanning stijgt. Op een bepaald moment stijgt de spanning boven de 6V en wordt de Commodore 64 vermoord door zijn eigen voeding. Vaak is dan gelukkig alleen het geheugen stuk, wat nog redelijk verkrijgbaar is en is reparatie nog mogelijk.

En andere bron van problemen zijn de diodes. Om de één of andere reden heeft de fabrikant van de voeding, het Duitse Ismet Tranformatoren, 1A diodes gebruikt voor de gelijkrichter. Voor een voeding die officieel 1,5A levert erg dubieus. Dat is een andere plek waar het vaak misgaat en bij diodes die het begeven krijgen de chips in de C64 dan wisselspanning te verduren, wat bijzonder veel schade veroorzaakt.

De 4700uF elco is eigenlijk altijd in orde, elco's uit de jaren '80 doen het wat dat betreft een stuk beter dan die van eind jaren '90.

Kortom, met die oude voedingen wil je eigenlijk niet meer werken. Ze zijn voor moderne normen ook minimaal beveiligd (enkel een zekering aan netspanningszijde) en zouden als ze vandaag verkocht worden waarschijnlijk direct uit de handel gehaald worden. Chinese rommel is er heilig bij.

Je kunt twee dingen doen:

  • Een nieuwe voeding bouwen
  • De oude voeding upgraden

Ik heb ervaring met beiden. Ik gebruik voor mijn C64 een eigen voeding die ik gebouwd heb uit een 20W geschakelde voeding voor de 5V-lijn en een 15VA transformator voor de 9V-lijn.

Als je de ouding voeding upgrade, verwijder je gewoon de printplaat met diodes, elco en spanningsregelaar en stop je er een nieuwe in met een geschakelde spanningsregelaar. Je kunt op Ebay in China kant en klaar printjes kopen met gelijkrichter, elco en LM2576 spanningsregelaar á 2 euro per stuk inclusief bezorging en die er in stoppen. Dat maakt de voeding zowel een stuk efficiënter als dat je meer stoom kunt leveren, alle energie die niet meer in warmte omgezet wordt kan nu voor de C64 aangewend worden.

Het is een prima en hele verstandige ingreep, maar op internetforums zijn er altijd wijsneuzen die erop moeten wijzen dat geschakelde voedingen en spanningsregelaars rimpelspanningen kunnen genereren. Nu is het helemaal waar dat rimpelspanningen in beginsel ongewenst zijn.

Maar... in de Commodore 64 zitten chips die op hoge snelheid schakelen (de kloksnelheid is 985KHz) en zo'n chip verbruikt de meeste energie tijdens een klokovergang. Met de voeding die aan een snoer van 2 meter afstand zit, veroorzaakt dat een rimpel in de C64. Dat is geen enkel probleem, de hardware is erop gebouwd. Voor het genereren van het analoge videosignaal wordt in de Commodore 64 een aparte ruisarme 12V en tweede 5V gegenereerd vanuit de 9V wisselspanning, dus enige rimpel heeft daar geen invloed op.

Maar nu komt het: Om te voorkomen dat die rimpel uit de C64 ontsnapt en het voedingssnoer als zendantenne gaat gebruiken zit achter de stroomconnector een LC-filter. En filter werkt in twee richtingen: rimpels gemaakt in de C64 komen er sterk verzwakt uit en rimpels gemaakt in de voeding bereiken slechts sterk verzwakt de C64. Een beetje rimpel die de voeding genereert is dus geen enkel probleem. Alles met mate natuurlijk, maar je kunt rustig een geschakelde voeding of -spanningsregelaar inzetten.

Voor analoge toepassingen is een geschakelde regelaar gevolgd door een lineaire regelaar inderdaad een goed idee. Een andere aanpak die je kunt doen is een meertraps LC-filter inzetten. Een tweetraps LC-filter kan zo al 90dB aan rimpel uitfilteren. Als je 3 trappen inzet dan kun je het wel als volledig schoon beschouwen.


Edited by Zuppelan, 14 July 2017 - 17:59.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #173 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 14 July 2017 - 18:42

Zo kleine update, ondanks dat het regende toch maar de de unicable lnb's geinstalleerd.

En ik moet zeggen chappeau aan Zuppelan, ik heb nu 13E/19.2E/23.5E/28.2E aangesloten en gevoed via een power inserter en een laptop voeding.

In huis heb ik nu een Vu+solo4k en een Vu+Ultimate4k eraan hangen, en ik moet zeggen het werkt perfect !!!!.

Ga binnenkort nog wel ff meten wat er precies verbruikt wordt en in welke situatie.

 

Wat alleen jammer is dat je de inverto LNB's maar kunt adresseren van 1..4 (A/B/C/D), zou mooi zijn als je nog meer sat posities via 1 kabel zou kunnen gebruiken



Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #174 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 14 July 2017 - 21:06

Fotootje?

 

Het is inderdaad jammer dat je maar 4 posities kunt kiezen, het was mooi geweest als Inverto alle 64 posities die in JESS mogelijk zijn beschikbaar had gemaakt. Maar meer dan 4 LNB's is wel degelijk mogelijk als je via de frequentie gaat werken: 4 LNB's de 16 laagste gebruikersbanden en 4 LNB; s de 16 hoogste banden. Dat heb ik getest en werkt zoals je verwacht.



Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #175 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 15 July 2017 - 10:40

Nog heel even over voedingen (anders moeten we maar even een nieuw topic maken). Ik had ongeveer in dezelfde tijd een Sinclair QL, prachtige computer qua operating system, de hardware was "wat minder" (zoals bekend van Sinclair). De voeding was een lachertje. Als je ergens een TL buis aanzette, dan was het crash. Je had sowieso geluk als je meer dan twee uur zonder crash kon werken. Ik heb op een gegeven moment de 7805 en de 78L12 (voor de RS232) er gewoon uit gehaald en vanaf dat punt een schakelende voeding aangesloten. Was waarschijnlijk niet de allerzuinigste oplossing, maar daarna nooit meer crashes gehad. In die tijd (en dan hebben we het over eind jaren '80) had ik al een hekel aan transformatoren met een lineaire regulator er achter.


Edited by Erik Slagter, 15 July 2017 - 10:41.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #176 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 18 August 2017 - 15:31

@zuppelan,

 

je vroeg of ik een paar fotos kon maken.

 

bij deze :)

 

Mijn opstelling is nog niet klaar maar dat is ie al 20 jaar niet

Attached Files


Edited by satenkabelgluurder, 18 August 2017 - 15:32.


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #177 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 19 August 2017 - 09:01

Interessante installatie!

Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #178 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,840 posts

+481
Excellent

Posted 19 August 2017 - 09:45

@zuppelan,

 

je vroeg of ik een paar fotos kon maken.

 

bij deze :)

 

Mijn opstelling is nog niet klaar maar dat is ie al 20 jaar niet

Zo lang woon je daar ook nog niet ;)

 

Maar heb je nu 12 unicable posities gemaakt?


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Press the Posted Image button on the buttom right of this message ;)

Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki


Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #179 satenkabelgluurder

  • Senior Member
  • 141 posts

+2
Neutral

Posted 19 August 2017 - 15:12

Ik heb nu de standaard posities 13 / 19.2 / 23.5 / 28.2 met unicable2 lnb's voorzien en via het idee van zuppelan samengevoegd. 

 

En deze zijn aangesloten op 1 x solo 4k in de huiskamer, 2 x FBC ultimo4k in de garage.

 

De ultimo4k in de garage heeft dus 2 x FBC/DVB-S2  en 1 x FBC/DVB-C en een dual DVB-s2 tuner.

 

Op die dual zit een 1 x 4 diseqc en een 1 x10 diseqc.

 

De ontvangers in de rest van het huis hebben de ultimo4k als fallback tuner.

 

En de ultimo4k wordt gebruikt als DVR.



Re: Aan de slag met Unicable II LNB's #180 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 22 August 2017 - 19:13

Ik geloof niet dat directie hier thuis het zou toestaan om drie grote schotels neer te zetten. Die is al maar net accoord met de Wavefrontier...


Edited by Erik Slagter, 22 August 2017 - 19:14.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users