In België op de openbare omroep zou het normaal gezien ook reclame vrij moeten zijn, maar ze mogen wel sponsorreclame uitzenden. Dus alles word sponsor reclame.
volgens de wetgeving staat zwart op wit in het mediadecreet waaraan de VRT gebonden is: ‘Het is de televisieomroeporganisatie van de Vlaamse Gemeenschap verboden reclame te brengen’.
Dus doen ze dit
gisteren vrijdag op Eén. Als trouwe kijker stem je af op Blokken met Ben Crabbé. Maar vóór het programma begint, krijg je een reeks ‘boodschappen van sponsors’. Lees: korte reclamespots van enkele seconden. Zijn te zien: JBC, Libelle, Devos-Lemmens.
Na Blokken komt de volgende lading spots. Deze keer krijgt de kijker Telenet, Electrabel, Bosch en Milka voorgeschoteld. Vooraleer ruim twee uur later A Touch of Frost begint, heeft Eén precies 40 reclameboodschappen op de kijker losgelaten.
Als dat allemaal sponsor reclame is dan weet ik het niet meer. Je kan geen tv meer aanzetten zonder dat je rond je oren geslagen wordt met reclame. Daarom ook dat de vrt programma's nooit op tijd starten, je zou eens de reclame missen als je iets opneemt.