Jump to content


Photo

Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol

X-trend ET9500 Harddisk

  • Please log in to reply
49 replies to this topic

#1 josPtroot

  • Member
  • 9 posts

0
Neutral

Posted 13 March 2017 - 21:33

In de loop der jaren heb ik in verschillende wisbeurten telkens opgenomen programma's verwijderd. Uiteraard heb ik dan ook steeds de map "Prullenmand" leeggemaakt. De beschikbare ruimte nam dan telkens weer toe, maar stilaan werd die toch kleiner. Op dit ogenblik zijn er voor minder dan 30 uren opnames en mijn vrije ruimte (op een schijf van 1000 Gb) bedraagt nog een 8%.

 

Kan het zijn dat programma's die ik verplaatst heb naar een externe harde schijf toch nog een verborgen bestaan leiden op de schijf? Of zijn er andere mappen waar logs of dergelijke in terecht komen?

Kan een defragmentatie van de schijf hier uitkomst bieden? Of moet ik gewoon de harde schijf opnieuw formateren? Hoe doe ik dat dan best?

 



Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #2 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 14 March 2017 - 08:23

Linux schijven raken niet zozeer gedefragmenteerd, maar er kunnen wel blokken gereserveerd blijven.. Gewoon een filecheck uitvoeren.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #3 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 14 March 2017 - 20:37

GeFRAGmenteerd. Gefragmenteerde schijven (of beter: filesystemen) raken geen ruimte kwijt. Los van het feit dat ext filesystemen daar nauwelijks last van hebben. Ook blijven er geen "blokken gereserveerd". Er gaat wat ruimte van af van de journalling, de inodetable, nog wat metadata, je kunt nog een percentage opgeven dat alleen door "root" gebruikt mag worden en dat gebeurt allemaal tijdens het formatteren. Dat wordt dus niet later opeens meer.

 

Als je echt mysterieus ruimte kwijtraakt, zijn er twee mogelijkheden:

- je kijkt niet goed (suggestie: du en df)

- het filesysteem is corrupt geraakt (door uitzetten van de ontvanger zonder netjes af te sluiten).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #4 josPtroot

  • Member
  • 9 posts

0
Neutral

Posted 14 March 2017 - 21:49

Erik, ik begrijp de suggestie du en df niet?

 

Hoe krijg ik het corrupte filesysteem weer goed?

 

mimisiku, hoe voer je zo een filecheck uit?

Dank voor jullie antwoorden.



Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #5 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,303 posts

+1,718
Excellent

Posted 14 March 2017 - 22:03

du en df zijn linux commando's. Daarvoor moet je inloggen op je box.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #6 mv1wou

  • Senior Member
  • 255 posts

+3
Neutral

Posted 20 March 2017 - 23:41

Mij viel op dat als timeshift automatisch start na x seconden dit een bestand aanmaakt.
Normaal wordt deze verwijderd bij zappen en weer een nieuwe aangemaakt.
Echter bij een crash, spanningsuitval blijft hij achter.
Wellicht is dit he probleem. Een x aantal oude timeshift bestanden.

Box:
VU+ solo 4k woonkamer
VU+ solo 2 keuken
VU+ solo 2 slaapkamer
VU+ solo terras stream only
Triax dish 110cm, 4 quad lnb's + 4 diseqc switches.


Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #7 Haveeka

  • Senior Member
  • 83 posts

0
Neutral

Posted 29 March 2017 - 16:08

Hallo, ik heb hetzelfde probleem met mijn et 7500 er zit een 500GB schijf in en minder dan 50 GB aan opnames. Prullebak geheel leeg gemaakt en nog maar 12% beschikbaar. Met bovenstaande suggesties ben ik niets verder gekomen.



Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #8 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 29 March 2017 - 18:06

du -a | sort -nr


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #9 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 29 March 2017 - 19:29

Even met telnet (bv met putty) inloggen op je box en dan bv het commando "df -a -h" geven en hier posten, het commando dat Erik geeft geeft een veel uitgebreider beeld.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #10 Haveeka

  • Senior Member
  • 83 posts

0
Neutral

Posted 30 March 2017 - 15:06

Ik heb de screenshots gemaakt maar de post slikt ze niet. Heb ze in JPG is dat het probleem? IMG of ping of??



Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #11 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 30 March 2017 - 19:08

Als je "more reply options" kiest en de file is niet te groot moeten het uploaden geen probleem zijn

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #12 Haveeka

  • Senior Member
  • 83 posts

0
Neutral

Posted 30 March 2017 - 20:02

Attached File  du2.jpg   92.27KB   3 downloads



Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #13 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 31 March 2017 - 04:24

Daar geeft hij aan dat er nog 25% vrij is (75% used)... Zou zeggen: kijk met DCC of desnoods via de PC eens naar /mnt/hdd. Misschien dat daar een gigantische berg aan timeshift bestanden staat..
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #14 Haveeka

  • Senior Member
  • 83 posts

0
Neutral

Posted 31 March 2017 - 06:43

IK heb al een hele berg timeshift bestanden gewist van daar die 25% dat was 12% of zo iets. Maar dan nog er staat voor minder dan 60 GB aan opnames op. Wat is hier mis en bovendien ik heb ook nog een Edision OS mega en daar het zelfde. Graag wik ik een oplossing dit is een groot probleem voor mij.



Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #15 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,458 posts

+114
Excellent

Posted 31 March 2017 - 08:59

Misschien Back-up bestanden? Heb dit nooit meegemaakt op mijn boxen. Je zou je belangrijke films kunnen overzetten naar een PC/NAS en gewoon je schijf formatteren on de box. Denk dat je dan sneller klaar bent dan zoeken naar je probleem.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #16 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 31 March 2017 - 09:14

Je zou ook nog een overzicht kunnen maken van de bestanden op grote misschien dat het zicht geeft...

 

"du -a /media/hdd | sort -n"


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #17 Haveeka

  • Senior Member
  • 83 posts

0
Neutral

Posted 31 March 2017 - 09:22

De voor mij belangrijke opnames gaan naar schijf op pc om ze later op Blu-ray te branden. ( gaat prima ) Dus heb ik al geprobeerd de schijf te formatteren, maar de box weigert dat uit te voeren. Zowel de et75 en de Edision. alle bij van de zelfde leverancier met een 500GB er in. Vervelend is ook dat de opnames in media/hdd komen wat erg onoverzichtelijk is. Hier over loopt elders een draadje, maar ik heb dit niet op kunnen lossen tot nu toe. Mogelijk timeshift uit zetten ik weet het niet en het kost me heel veel tijd allemaal.



Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #18 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 31 March 2017 - 09:46

Ik denk dat de keuze van PLi om een mount aan te maken onder /media/hdd een hele logische is, wat had je anders gewilt?

 Vervelend is ook dat de opnames in media/hdd komen wat erg onoverzichtelijk is. Hier over loopt elders een draadje, maar ik heb dit niet op kunnen lossen tot nu toe.

 

 Mogelijk timeshift uit zetten ik weet het niet en het kost me heel veel tijd allemaal.

 

Tja, om een probleem op te lossen moet je deze eerst analyseren. Vaak blijkt dan dat de manier waarop PLi met opslag omgaat prima is, maar dat er externe oorzaken zijn (denk maar aan de timeschift die er nog opstonden).


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #19 Haveeka

  • Senior Member
  • 83 posts

0
Neutral

Posted 31 March 2017 - 10:22

"du -a /media/hdd | sort -n"

 

Heb ik gedaan en zie dat er 10 tallen opnames staan die ik uit de prullenbak had verwijderd en niet alleen de ts maar meer. Ik ga dat echter niet posten daar er opnames/zenders staan waar in NL geen rechten voor  zijn. Maar in  elk geval daar zit het probleem. Kan ik dat oplossen.



Re: Harde schijf X-trend ET9500 geraakt vol #20 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,781 posts

+186
Excellent

Posted 31 March 2017 - 11:16

Jazeker, dat zou vanuit de Grafische interface moeten kunnen, dus met de "rode knop" verwijderen en daarna de prullenbak legen? Als dat niet werkt, wat natuurlijk niet klopt, kan het ook met een command onder telnet.


Edited by 40H3X, 31 March 2017 - 11:16.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.




Also tagged with one or more of these keywords: X-trend, ET9500, Harddisk

1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users