Jump to content


Photo

Kabelscan werkt niet goed


  • Please log in to reply
131 replies to this topic

Re: Kabelscan werkt niet goed #101 peterjo

  • Senior Member
  • 73 posts

+4
Neutral

Posted 13 April 2017 - 10:21

In geval van Ziggo en andere kabelaars: LCN nummers voor SD zitten in NIT descriptor 83 en voor HD in NIT descriptor 88.

Beide worden uitgelezen. Is je ontvangen een SD ontvanger (komt eigenlijk niet meer voor) dan wordt er niets gedaan in ABM en LCN van descriptor 83 gebruikt.

Is het een HD ontvanger, dan wordt LCN welke voorkomt in descriptor 88 omgewisseld met die van 86.

Toen ik dat stuk schreef was ik in de veronderstelling dat een zender die zowel SD als HD uitzond in beide descriptors voorkwam.

Bij mijn provider bleek dat niet zo te zijn en heb ik dat 'gefixed'. Later hoorde ik van de tecnisch manager dat hij dat bewust had gedaan. De HD zender mocht alleen in LCN lijst voorkomen.
ik had met ABM in dat geval dus wel beide SD en HD zenders in de lijst, terwijl de TV dat niet had.

ohh, voor de volledigheid, Als een HD zender in descriptor 88 stond, dan stond zijn SD versie daar ook met een ander LCN (of juist bewust niet). 

Je 'overschrijft' dus 2 LCN's


Edited by peterjo, 13 April 2017 - 10:23.


Re: Kabelscan werkt niet goed #102 littlesat

  • PLi® Core member
  • 57,146 posts

+698
Excellent

Posted 13 April 2017 - 10:25

Sorry ik volg het ff niet meer.... Ik denk dat dat bewust niet misschien ff het probleem kan zijn....

 

maar dan zal hij nog altijd bij ons eerst de HD versie moeten vinden.... en als de SD versie later komt en het zelfde nummer heeft kan het overschreven worden..... Kan het zijn dat Ziggo nu de oude SD en nieuwere SD hetzelfde nummer geeft in de HD lijst?

 

Hoe kan je altijd de extra SD zenders hebben in jouw lijst als de voorkeurs nummers gelijk zijn?


Edited by littlesat, 13 April 2017 - 10:30.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Kabelscan werkt niet goed #103 peterjo

  • Senior Member
  • 73 posts

+4
Neutral

Posted 13 April 2017 - 10:35

Dat kan.

Voorbeeld:

descriptor 86

NED1 SD = 1

NED1 HD = 101 (op een SD TV verschijnt deze niet, omdat HD een ander service type is.)

 

descriptor 88 is dan:

NED1 SD = 101

NED1 HD = 1

 

Als de provider niet wil dat NED1 SD op een HD tv verschijnt dan is descriptor 88:

NED1 HD = 1

 

De SD zender komt daar dan niet voor.

In ABM forceer ik de SD naar 101, omdat NED1 HD in descriptor 86 van LCN 101 af komt.

 

Er bestaan trouwens oude HD tv's die descriptor 88 niet ondersteunen. Daar blijven de SD zender op de eerste 10 plaatsen staan.



Re: Kabelscan werkt niet goed #104 littlesat

  • PLi® Core member
  • 57,146 posts

+698
Excellent

Posted 13 April 2017 - 10:36

Ik snap je stuk wat ik gemarkeerd had met ! niet... want volgens mij doet het compleet niets....

Die wordt gezet naar...

 

logical_channel_number_dict[id] = logical_channel_number_dict_tmp[id2]

logical_channel_number_dict[id]["logical_channel_number"] = lcnreplace

 

als hij die services ook in de SD lijst vind...

 

en later wordt hij altijd hard overschreven door

 

logical_channel_number_dict[id] = hd_logical_channel_number_dict_tmp[id]

 

Volgens mij doet dit hele stuk niets.... Of er gaat iets toevallig goed omdat er met "pointers" gewerkt wordt.... Dan had dat net zo goed 

 

logical_channel_number_dict_tmp[id2] = lcnreplace

 

kunnen zijn geweest....

 

En dat is nu net denk ik dat SD/HD vervang stuk.... Ik begrijp het ff niet...

 

Verder zie ik dat alleen descriptor 41, 83, 87 en 88 wordt ingelezen.... Ik zie geen 86.


Edited by littlesat, 13 April 2017 - 10:45.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Kabelscan werkt niet goed #105 peterjo

  • Senior Member
  • 73 posts

+4
Neutral

Posted 13 April 2017 - 10:42

Is best mogelijk. Is een poos geleden en mijn eerste kennis making met python.

Het kan zijn dat in de loop der tijd een stukje overbodig is geworden.

(Ik ben ook geen goed programmeur.)

Maar het resultaat is goed en daar gaat het om.

We gaan er niet meer aan knoeien, of jij moet je geroepen voelen.  ;)



Re: Kabelscan werkt niet goed #106 peterjo

  • Senior Member
  • 73 posts

+4
Neutral

Posted 13 April 2017 - 10:45

 

 

Verder zie ik dat alleen descriptor 41, 83, 87 en 88 wordt ingelezen.... Ik zie geen 86.

Sorry, mijn fout, moet zijn 83. (slecht geheugen  :( )



Re: Kabelscan werkt niet goed #107 littlesat

  • PLi® Core member
  • 57,146 posts

+698
Excellent

Posted 13 April 2017 - 10:51

Maar het resultaat is goed en daar gaat het om.

Mmmm.. maar het moet ook gewoon goed zijn.... Vervang die twee regels maar door die ene regel van mij, dan zal dat ook wel werken...


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Kabelscan werkt niet goed #108 littlesat

  • PLi® Core member
  • 57,146 posts

+698
Excellent

Posted 13 April 2017 - 12:57

Ik zie dat je videotype 5 ook toevoegd... dat doen wij niet. Kan dat ook relevant zijn...?

 

VIDEO_ALLOWED_TYPES = [1, 4, 5, 17, 22, 24, 25, 27, 135]
AUDIO_ALLOWED_TYPES = [2, 10]
INTERACTIVE_ALLOWED_TYPES = [133]
HD_ALLOWED_TYPES = [17, 25, 27, 135]
 
switch (ref.getServiceType())
{
case 1: /* digital television service */
case 4: /* nvod reference service (NYI) */
case 17: /* MPEG-2 HD digital television service */
case 22: /* advanced codec SD digital television */
case 24: /* advanced codec SD NVOD reference service (NYI) */
case 25: /* advanced codec HD digital television */
case 27: /* advanced codec HD NVOD reference service (NYI) */
default:
/* just assume that anything *not* radio is tv */
numberedServiceRefs[logicalchannelid] = ref;
break;
case 2: /* digital radio sound service */
case 10: /* advanced codec digital radio sound service */
numberedRadioServiceRefs[logicalchannelid] = ref;
break;
}

Edited by littlesat, 13 April 2017 - 12:58.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Kabelscan werkt niet goed #109 peterjo

  • Senior Member
  • 73 posts

+4
Neutral

Posted 13 April 2017 - 14:54

 

Ik zie dat je videotype 5 ook toevoegd... dat doen wij niet. Kan dat ook relevant zijn...?

 

Volgens mij komt die bij bepaalde sat providers voor.

Het grootste gedeelte van ABM is destijds door AndyB geschreven, oa. dit

Ik kwam dit bij BAT tegen:

if service["service_type"] == 0x05:  

         service["service_type"] = 0x01; # enigma2 doesn't like 0x05 VOD

 

BAT wordt veel gebruikt door sat providers. Zij verstoppen daar hun LCN in.


Edited by peterjo, 13 April 2017 - 14:55.


Re: Kabelscan werkt niet goed #110 littlesat

  • PLi® Core member
  • 57,146 posts

+698
Excellent

Posted 13 April 2017 - 15:15

Brrrr..... ;)


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Kabelscan werkt niet goed #111 littlesat

  • PLi® Core member
  • 57,146 posts

+698
Excellent

Posted 14 April 2017 - 09:25

Net gecontroleerd... dat ene nat-uur kanaal wat niet goed ging gaat nu ook weer goed.... Alleen zie ik op 800 nog een grijs beeld, terwijl daar een Ziggo logo zou moeten komen....


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Kabelscan werkt niet goed #112 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 14 April 2017 - 09:46

Ik gebruik een eigen bouqet met ziggo (gekopieerd vanuit de cablescan) en sat (gekopieerd vanuit de fastscan) en als er op een ziggo channel opeens geen beeld meer is doe ik dus weer een cablescan en dan heb je weer beeld op dat kanaal.

Dus in jouw visie moet ik weer kutten met scannen op frequenties?

Nee, zodra je een automatische scan hebt gedaan werkt meestal alles weer.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Kabelscan werkt niet goed #113 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 14 April 2017 - 09:52

Overigens, ik zie hier net de opmerking langskomen "de landelijke id 5555". Dat is dus niet zo. Er worden momenteel, in alle regio's, iets van acht versies van de NIT uitgezonden (heel handig...), dus moet je echt de juiste ID weten en die ook gebruiken. Als ik hier (NH) 5555 invul, dan krijg ik een hele berg frequenties waar geen signaal op zit, ik moet echt HE Amsterdam gebruiken. Het lijkt er op dat de 1536, 3333, 4444 en 5555 overblijfselen van de oorspronkelijke Ziggo zijn (non-UPC) en die gebieden zal het best werken. Maar in ex-UPC gebied moet je de betreffende ID's (nog steeds) gebruiken: 43180 en hoger.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Kabelscan werkt niet goed #114 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 14 April 2017 - 10:25

Overigens, ik zie hier net de opmerking langskomen "de landelijke id 5555". Dat is dus niet zo.

Echt wel Erik, op de Ziggo website staat dit:

Je hebt een frequentie en netwerk-ID nodig

De frequentie en het netwerk-ID voor deze mediabox is in heel Nederland hetzelfde. Gebruik de volgende gegevens:

Frequentie: 47400 of 474000
Netwerk-ID: 5555
Modulatie: 64-QAM
Symboolsnelheid: 6875

Je tv geeft aan hoeveel nullen je moet invullen tijdens de installatie.


Edited by Sagitarius, 14 April 2017 - 10:26.

73's

PE1AQZ


Re: Kabelscan werkt niet goed #115 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,969 posts

+541
Excellent

Posted 14 April 2017 - 10:30

Ik heb toevallig eergisteren een dump gemaakt van alle NIT's die uitgezonden worden. Was nog een flink karwei (handwerk), want het is niet zo makkelijk te automatiseren vanuit de output van dvbsnoop. Daarin zie je duidelijk dat de frequenties die aangeboden worden ècht per regio/NIT ID verschillen. De frequenties van 180 - 300 Mhz, die kennelijk in Rotterdam gebruikt worden, zitten niet in de NIT van 5555. Idem 690 MHz van diverse headends in den lande. Het lijkt er een beetje op dat Ziggo bezig is om alle gebruikte frequenties/complexen in het land gelijk te trekken, maar ik geloof niet dat die operatie al helemaal klaar is dus...

 

En precies wat ik dacht, hier in ex-UPC gebied, bestaat die hele frequentie 474 MHz niet, het is nog steeds 164 MHz.


Edited by Erik Slagter, 14 April 2017 - 10:35.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Kabelscan werkt niet goed #116 peterjo

  • Senior Member
  • 73 posts

+4
Neutral

Posted 14 April 2017 - 10:48

Ziggo is met 5555 gekomen na de fusie met UPC. Volgens mij zijn ze nu bezig het gehele oude Ziggo netwerk om te zetten naar 5555 en daarna zal het oude UPC netwerk wel volgen.

 

Dat NIT uitlezen mbv dvbsnoop is inderdaad lastig, zeker als je ook SDT en BAT e.d. wil inzien.

Ik gebruik zelf daarvoor een Anysee USB tuner en hun sofware (windows) om een ca 30 sec opname te maken van het juiste kanaal.

Die opname kun je weer analiseren mbv bv DVBinspector (gratis) of dvbviewer.

DVBviewer kan ook zelf opnemen en ondersteund meerdere dvb tuners.


Edited by peterjo, 14 April 2017 - 10:49.


Re: Kabelscan werkt niet goed #117 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 14 April 2017 - 11:25

Net gecontroleerd... dat ene nat-uur kanaal wat niet goed ging gaat nu ook weer goed.... Alleen zie ik op 800 nog een grijs beeld, terwijl daar een Ziggo logo zou moeten komen....

 

KLopt, hier nu hetzelfde.



Re: Kabelscan werkt niet goed #118 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 14 April 2017 - 11:25

Ziggo is met 5555 gekomen na de fusie met UPC

 

Niet waar, 5555 werd altijd al gebruikt. Zelfs in het Casema tijdperk al.



Re: Kabelscan werkt niet goed #119 littlesat

  • PLi® Core member
  • 57,146 posts

+698
Excellent

Posted 14 April 2017 - 12:03

Het is in ieder geval wel duidelijk dat de echte fout bij Ziggo zat.... en dat het waarschijnlijk gewoon toeval was dat de ene parser er toevallig "beter" mee omging dan de andere... ;)


WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Kabelscan werkt niet goed #120 peterjo

  • Senior Member
  • 73 posts

+4
Neutral

Posted 14 April 2017 - 13:29

 

Ziggo is met 5555 gekomen na de fusie met UPC

 

Niet waar, 5555 werd altijd al gebruikt. Zelfs in het Casema tijdperk al.

 

Ik drukte me verkeerd uit, Bedoelde dat ze 5555 gingen gebruiken voor 'landelijke'  uitrol na de fusie met UPC.

 

Ik heb trouwens net Cablescan ook eens gedraaid. Het verschil zit hem inderdaad in de SD zenders die de kabelaar niet in de lijst zet als de HD versie gebruikt wordt.

Wel jammer dat ik de dummy's zie in de kanaallijst (gebruik nog steeds OpenVix, omdat die zo'n mooie image/backup manager heeft).




18 user(s) are reading this topic

0 members, 18 guests, 0 anonymous users