Jump to content


Photo

Dreambox 7080HD


  • Please log in to reply
68 replies to this topic

Re: Dreambox 7080HD #41 cb1jwd

  • Senior Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 30 July 2017 - 16:41

Maar ik snap het steets nog niet waar om openatv het wel kan en openpli niet?



Re: Dreambox 7080HD #42 wortellica

  • Senior Member
  • 1,370 posts

+33
Good

Posted 30 July 2017 - 16:49

Ik denk dat OpenPLi het zelf niet wilt!

Re: Dreambox 7080HD #43 cb1jwd

  • Senior Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 30 July 2017 - 16:58

om dat het nu in science handen is vind ik maar raar.



Re: Dreambox 7080HD #44 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 30 July 2017 - 17:08

Because OpenPLi doesn't do workarounds which are only needed to keep Dreambox working https://openpli.org/...ultimedia-stbs/

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Dreambox 7080HD #45 cb1jwd

  • Senior Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 30 July 2017 - 17:18

Omdat OpenPLi geen oplossingen doet die alleen nodig zijn om Dreambox te laten werken.......ik blijf het maar raar vinden

daar hebben ze dream multimedia tog niet voor nodig.



Re: Dreambox 7080HD #46 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 30 July 2017 - 17:36

Andere merken hebben hun specifieke drivers en aanpassingen in een zogenaamde bsp zitten. Hierdoor kan enigma2 "puur" blijven omdat deze overal op werkt en de bsp boxspecifieke zaken regelt. Dream is closed source gegaan en leveren dus ook geen bsp. OpenPLi kan er dus enkel voor kiezen om puur te blijven of aanpassingen enkel voor Dream te maken (met het risico dat er op andere boxen dingen omvallen). Heel begrijpelijk dat ze voor het eerste kiezen, ben je het er niet mee eens moet je bij Dream klagen. Maar ondertussen is Dream zowel op hardware gebied als prijsgebied links en rechts ingehaald door andere merken (ze hebben het niet voor niks closed gemaakt als ultieme poging marktaandeel te behouden), dus waarom er veel tijd in steken die dan niet aan ontwikkeling besteed kan worden.

Edited by Dream1975, 30 July 2017 - 17:37.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Dreambox 7080HD #47 cb1jwd

  • Senior Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 30 July 2017 - 17:50

Waar om openatv en nog veel anderen wel en openpli niet?



Re: Dreambox 7080HD #48 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 30 July 2017 - 17:55

Daarom is er ook (nog) geen Gigablue ondersteuning. Gigablue is bezig met een bsp en als die er is kan hij ook ondersteund worden, maar zolang Gigablue die niet levert is er nog geen ondersteuning. Moet het team hun schaarse tijd echt aan allerlei fabrikant specifieke aanpassingen besteden (en dan dus meerdere fabrikanten) dan komt de ontwikkeling van pli stil te liggen. De deal is dus simpel gesteld: fabrikant lever ons een goede bsp en we ondersteunen je box, lever je die niet dan besteden wij er geen waardevolle tijd aan. Vergeet niet dat de fabrikant verdient aan de verkoop van de box en het team vrijwillig werkt. Dus als de fabrikant er geen moeite voor wil doen (en ondersteuning stopt als je het product gekocht hebt), waarom het team dan wel.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Dreambox 7080HD #49 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 30 July 2017 - 18:04

Waar om openatv en nog veel anderen wel en openpli niet?

 

We draaien in cirkeltjes. OpenATV heeft ervoor gekozen om wel kostbare tijd hieraan te besteden, OpenPLi ondersteunt veel meer merken en dat kunnen ze omdat ze ook een deel van de verantwoording (over merkspecifieke zaken) bij de fabrikant neerleggen (die dit ook nog eens beter kan ipv proberen te reverse engineeren wat de fabrikant heeft gedaan). Als de fabrikant (nog) niet mee wil werken is dat hun probleem (en helaas ook het jouwe) maar kun je OpenPLi niet kwalijk nemen. Zoals gezegd dan moet je klagen bij de fabrikant (of uitwijken naar een alternatieve op OpenPLi gebaseerde image, maar hier geen ondersteuning verwachten voor Dreambox specifieke problemen).

 

En uiteraard kijk goed naar https://wiki.openpli...pbox_Comparison als je box aan vervanging toe is (of misschien besluit je hem zelfs te verkopen op bijvoorbeeld Marktplaats en voor dat geld een ander merk te kopen, want de alternatieven zijn een stuk goedkoper als Dreambox die toch veel geld vragen enkel voor het merk).


Edited by Dream1975, 30 July 2017 - 18:08.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Dreambox 7080HD #50 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,663 posts

+460
Excellent

Posted 30 July 2017 - 18:05

Waar om openatv en nog veel anderen wel en openpli niet?

Als dat nu nog niet duidelijk is, heb je het nog steeds niet begrepen of lees je over de boodschap heen.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Dreambox 7080HD #51 cb1jwd

  • Senior Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 30 July 2017 - 18:10

En wat houd dat in dat er geen Gigablue ondersteuning is?



Re: Dreambox 7080HD #52 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 30 July 2017 - 18:13

Gigablue is een ander merk wat nog geen bsp levert (maar er volgens hen zelf wel mee bezig is om op korte termijn te leveren aan OpenPLi).


Edited by Dream1975, 30 July 2017 - 18:15.

Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Dreambox 7080HD #53 cb1jwd

  • Senior Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 30 July 2017 - 18:17

Het word nu wel wat duidelijk zo ook voor anderen.



Re: Dreambox 7080HD #54 Dream1975

  • Senior Member
  • 1,634 posts

+14
Neutral

Posted 30 July 2017 - 18:19

Daar ben ik blij mee, helaas geen goed nieuws voor je maar dat komt door het besluit van Dream zelf om closed source te gaan en absoluut niet van OpenPLi. 


Mutant HD2400, OpenPLi nightly, 2x DVB-C & 2x DVB-S

Mutant HD51, OpenPLi nightly, 1x DVB-C & 1x DVB-S

Wavefrontier T55 (Astra 1,2,3 en HB)

Smartcards Ziggo (Irdeto) and CDS (Seca) on Oscam

 


Re: Dreambox 7080HD #55 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,663 posts

+460
Excellent

Posted 30 July 2017 - 18:37

En ga ook niet voorbij dat in die closed source heel veel, door DMM aangepaste, open source projecten zijn opgenomen.
Die zouden volgens GPL dus gewoon publiek moeten zijn en dat verrekken ze.
Ik denk dat jij dat ook leuk zou vinden als je zelf hebt begedragen aan het project, een ander ermee aan de haal gaat.

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Dreambox 7080HD #56 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,692 posts

+1,741
Excellent

Posted 30 July 2017 - 18:56

De reden waarom we op deze manier werken zou voor een developer / techneut duidelijk moeten zijn, maar is aan een leek lastig uit te leggen denk ik.

 

Voor de F1 fans hier, misschien de link leggen met een motor fabrikant. Ga je als motorfabrikant eisen opleggen aan de constructeurs over ophanging, koeling, in- en uitlaat capaciteit, etc, of zeg je "ik maak motoren, als je ze hebben wilt dan kom ze maar halen, en zoek het daarna maar uit"? Welk van de twee scenario's zouden nu betere en snellere auto's opleveren?

 

De eerste optie betekent een strikte samenwerking tussen fabrikant en constructeur, een limiet aan het aantal constructeurs waarmee gewerkt kan worden (want niet genoeg mensen voor al die samenwerking), maar wel een beter en stabieler package. De tweede optie betekent geen samenwerking, een constructeur die reverse engineering moet toepassen om uit te zoeken wat die motor precies kan en nodig heeft, en daardoor een minder stabiel package (want dat lukt nooit 100%).

 

Wij kiezen nadrukkelijk voor optie 1. Dat betekent samenwerken met box fabrikanten en driver bouwers, kiezen voor het proberen om generieke oplossingen te maken, geen rare bokkensprongen in de code omdat fabrikant A iets anders gemaakt heeft als fabrikant B, daar waar mogelijk abstratie van dit soort zaken, met een sneller en stabieler resultaat.

 

Het geval DMM is daarmee duidelijk. Wij krijgen geen enkele support meer (dat was vroeger, in hun open source tijd wel het geval), DMM heeft bewust gekozen voor een ultieme poging marktaandeel te behouden door closed source te gaan, en daarna serieus af te wijken van het bestaande OE/Enigma platform. Reverse engineering, als we dat al zouden willen, en als we daarvoor de menskracht zouden hebben, is met de closed source code nog maar beperkt mogelijk.

 

Hoe een ander daar in zit, dat moet natuurlijk die ander weten. Wij doen iets goed, of we doen het niet. We zijn niet van plan iets half te doen. Dat zie je nu ook terug bij de OpenPLi 6 R/C: geen Wetek en geen Golden Interstar images, bij gebrek aan inspanning van de fabrikant om de compatibiliteit te willen regelen. En dan houdt het voor ons dus op.

 

Dat is dan wellicht lastig voor zij die een Dreambox hebben gekocht, maar dan is mijn antwoord dat dit allemaal niet nieuw is, en je dus een keuze moet maken: Koop je liever een Dreambox, of gebruik je liever OpenPLi. En die keuze kun je alleen zelf maken.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dreambox 7080HD #57 cb1jwd

  • Senior Member
  • 27 posts

0
Neutral

Posted 30 July 2017 - 19:41

Ik weet nu wel als ik wat nieuws wil hebben op dit gebiet dan word het geen Dreambox meer.



Re: Dreambox 7080HD #58 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,692 posts

+1,741
Excellent

Posted 30 July 2017 - 21:03

Die beslissing heb ik al jaren geleden genomen. ;)

 

10 jaar terug was het nog wat, een dreambox, zeker de 8000, dan had je nog kwaliteit (die was bij de 56xx en de 7xxx maar zeer bedenkelijk). En er was weinig tot geen competitle.  Dream Duitsland (Dream Multimedia Property) is al jaren in Chinees eigendom, de hardware komt uit dezelfde frabriek in China die ook al jaren DM800 clones maakt.

 

DMM is nu alleen nog een software vehicel voor een paar developers die nu DreamOS (ahum) maken. Wat daarnaast ook flink wat gebakken lucht produceert. Zou zouden ze draaien op OE 2.5 (dat UHD mogelijk zou maken), terwijl 2.3.1 de laatste OE versie is, en UHD volledig los staan van het operating system. En DreamOS is niet veel meer dan een doorontwikkeling van Enigma2, waarvan de GPL licentie vereist dat het openbaar gemaakt moet worden (eens GPL, altijd GPL namelijk).

 

Dat gezegd hebbende, als ze als fabrikant hier aan de deur zouden kloppen, dan krijgen ze dezelfde behandeling als alle anderen. Lever developer support en een werkende BSP, en we praten verder.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Dreambox 7080HD #59 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,466 posts

+114
Excellent

Posted 30 July 2017 - 21:10

Vanuit openpli oogpunt helemaal waar. Waarom iets blijven ondersteunen wat geen nieuwe info afgeeft aan ontwikkelaars.

Om daar nu aan te koppelen dat je *dus* maar geen dreambox moet kopen is een beetje raar. Ook het gesloten DreamOS 2.5 werkt prima. Zeker voor gewoon gebruik. Dus TV kijken, opnemen, afspelen, picons.

Wel moet je genoegen nemen met minder extra's als Kabel en FastScan. Hoe ze dat in Duitsland met SKY, HD+ doen weet ik niet, maar ze zullen veel met een Settingseditor moeten doen. Als de Dream hardware heel is is het heel stabiel.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Dreambox 7080HD #60 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,692 posts

+1,741
Excellent

Posted 30 July 2017 - 21:25

Heb je dat tegen mij?

 

Voor mij (als persoon) is het heel erg simpel: een Dreambox is nu gewoon een hele dure gesloten chinese ontvanger. Ik vind dat geen optie voor een gemiddelde kijker (te duur voor wat het biedt), en ik vind dat geen optie voor de hobbyist (niet open).

 

Verder was mijn advies aan iedereen: Je zult een keuze moeten maken tussen "ik Koop liever een Dreambox", of "ik gebruik liever OpenPLi". En dat is voor iedereen persoonlijk.

 

Dat (bv) een leverancier van dreamboxen daar anders over denkt, daar kan ik me wel iets bij voorstellen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users