Jump to content


Photo

Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes?


  • Please log in to reply
107 replies to this topic

Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #61 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 22 February 2018 - 17:27

 

Verhaal van sagitarius klinkt als dat het over anamorfie gaat, dat is een techniek die eigenlijk voornamelijk in analoge TV wordt gebruikt (PAL+, weten jullie nog...). Later is het ook in digitale TV teruggekomen, omdat de resolutie van DVD's vast lag op 720x576 en men er toch breedbeeld materiaal in kwijt wilde. De weg van de minste weerstand dan om zwarte balken toe te voegen (wat ik _helaas_ nog steeds af en toe zie). Het is slimmer om de pixels rechthoekig te maken (in plaats van vierkant). De ontvangende kant schaalt de 720 (768 zonder blanking) ingedrukte pixels dan naar 1024 en voilà breedbeeld zonder zwarte balken. Op SD DVD wordt dit principe nog toegepast omdat "echte" breedbeeld resoluties niet worden gebruikt (is technisch wel mogelijk). Op HD zijn ze weer de andere kant doorgeslagen, daar is alles verplicht breedbeeld en als je een keer iets 4/3 wilt uitzenden, dan moet je zwarte balken toevoegen. Ook hier weer is dat helemaal niet technisch nodig.

 

 

Klopt Erik, lees de 8e post van @PeterG op het KPN forum https://forum.kpn.co...6-pixels-373267

 

Digitenne wordt uitgezonden in PAL anamorph breedbeeld. Dat betekent dat het aantal pixels in 4:3 gelijk is aan 16:9, dat is dus 720 x 576 lijnen geïnterpoleerd. Het bredere beeld wordt gecreëerd door zgn anamorph de beelden uit te zenden, maar daarin een extra signaal waardoor een breedbeeld tv dit uitrekt. Bij anamorph wordt het beeld bij de zender horizontaal in elkaar gedrukt. Je tv rekt het weer uit zodat je het op de juiste manier ziet. De OBJECTverhouding wordt dan dus weer juist; een hoofd wordt weer netjes rond. Je kunt dit vaak handmatig wel weer "in elkaar drukken".

De pixels bij televisie zijn niet vierkant. Maar rechthoekig. Bij Digitenne heb je in de breedte 720 pixels en in de hoogte dus 576.

Het is een technisch truukje waar jij je eigenlijk niet druk om hoeft te maken

Klopt NIET want PAL heeft niks met digitale televisie te maken.

 

En achter die 720x576 zit een heel ander verhaal dan wat jij ervan maakt.


Edited by Erik Slagter, 22 February 2018 - 17:29.

* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #62 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 22 February 2018 - 17:28

En verder denk ik dat Rob net als ik een enigszins ovaal hoofd heeft, als dat opeens "rond" zou zijn zou dat er best raar uit zien.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #63 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 22 February 2018 - 17:32

Ik wil wel een pasfotootje opsturen, maar ik weet nu niet meer of dat nu in PAL/anamorpf/breedbeeld/vierkante-pixels/SD-HD-UHD/kleur-ZW/ge-de-interlaced/ge-anti-aliased of nog iets anders moet zijn.....



Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #64 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 22 February 2018 - 17:38

Als je vasthoudt aan SAR = 1 komt alles goed (= sample aspect ratio, vierkante pixels) ;)


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #65 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 22 February 2018 - 17:50

Bij deze:  Attached File  Chicken.jpg   2.35KB   1 downloads

 

Kan toch nauwelijks vierkant, noch rond genoemd worden?



Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #66 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 22 February 2018 - 18:03

Ik denk dat je maar eens aan een miss-verkiezing mee moet doen!


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #67 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 22 February 2018 - 18:10

Kan iemand mij vertellen welke video resolutie modus ik het best kies voor mijn installatie ?

 

Sat box : ET8000

Samsung TV UE40JU6000

Verbinding HDMI

Ik kijk eigenlijk enkel TV-Vlaanderen zenders 

 

Is het 1080i of 1080p ?

50Hz ? 60Hz ? of Multi ?


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #68 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 22 February 2018 - 19:08

Ga op een HD zender van tv vlaanderen.

met menu>informatie>zender kijken in welke norm uitgezonden wordt.

Vermoedelijk 1080i 50hz  deze norm dan gebruiken


Edited by luisteraar, 22 February 2018 - 19:09.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #69 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 22 February 2018 - 19:09

Als je televisie 1080p50 ondersteunt, zou ik dat zéker zo instellen. Voordeel is o.a. dat als je een zender hebt die in 720p uitzendt, dat je de volle 50 Hz progressief ziet.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #70 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 22 February 2018 - 19:10

Ga op een HD zender van tv vlaanderen. met menu>informatie>zender kijken in welke norm uitgezonden wordt. Vermoedelijk 1080i 50hz  deze norm dan gebruiken

Dat is onzin. Het enige belangrijke is dat je geen resolutie kiest die lager is dan wat je binnenkrijgt, dan heb je verlies. Maar hoger kan altijd, zonder problemen (dus in dit geval 1080i -> 1080p50).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #71 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 22 February 2018 - 19:14

Van de andere kant moet je het aantal video bewerkingen beperken tot een minimum.

Bij voorkeur zonder video bewerking naar TV laat de tv de video bewerking doen naar monitor hardware.



Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #72 pluizebol

  • Senior Member
  • 809 posts

+9
Neutral

Posted 22 February 2018 - 19:49

Als je televisie 1080p50 ondersteunt, zou ik dat zéker zo instellen. Voordeel is o.a. dat als je een zender hebt die in 720p uitzendt, dat je de volle 50 Hz progressief ziet.

 

Ik vond de volgende info over de resoluties van mijn TV.

Zal ik in de PLi 6.1 settings dan maar van 1080i Multi naar 1080p 50 gaan ?

Zie bijgaande info

Attached Files


VU+ DUO 4K SE (1xDVB-S2X FBC Twin en 1xDVB-T2) / OpenPLi 8.3 / Logitech Harmony AB

Windows 10 Home Edition 64bits / VU+ Duo 4K SE / OpenPLi 8.3 / Citroën C5 II hydractive III+ BlueHDi / Samsung S21+

La Douce France


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #73 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 22 February 2018 - 20:07

Ik zou op 1080i zetten dat is zoals uitgezonden i@50 p@25 dat zijn thermologieen die ik niet kan thuis brengen :o



Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #74 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 22 February 2018 - 21:13

 Klopt NIET want PAL heeft niks met digitale televisie te maken.

 

En achter die 720x576 zit een heel ander verhaal dan wat jij ervan maakt.

 

Dat maak(te) ik er niet van maar @PeterG op het KPN forum  :P


Edited by Sagitarius, 22 February 2018 - 21:16.

73's

PE1AQZ


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #75 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 22 February 2018 - 21:46

Ik vind het altijd interessant dat bij een eenvoudige vraag een lijst

van bevindingen komen dat geen hond er meer wijs uit wordt.

 

Het is heel eenvoudig:

iedere video bewerking gaat ten koste aan beeld kwaliteit/

Waar worden video bewerkingen gedaan ? in sat ontvanger en TV indien via hdmi gevoed wordt.

We moeten dus zoveel als mogelijk video bewerkingen over slaan.

Ergo moet de sat box in het formaat aan tv doorgeven zoals ontvangen.


Edited by luisteraar, 22 February 2018 - 21:48.


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #76 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 23 February 2018 - 05:57

Ergo moet de sat box in het formaat aan tv doorgeven zoals ontvangen.

Eens, en om dat te doen moet je gebruik maken van de autoresolution plugin.
Met als grote nadeel dat bij zappen tussen zenders met een verschillende resolutie je een wachttijd hebt (de TV omschakeltijd).

Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #77 luisteraar

  • Senior Member
  • 2,479 posts

+24
Neutral

Posted 23 February 2018 - 10:06

Of de wachttijd tijdens het zappen door omschakeltijd tv of omschakeltijd van autoresolutie komt weet ik niet.

Het zal veel sneller werken als tijdens het zappen enigma direct de resolutie aanpast ipv extern programma.

Als je de zenders een beetje sorteert op resolutie dan valt tijdens zappen de wachttijd reuze mee enkel

als je van HD blok zenders naar SD zenders gaat.



Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #78 Rob van der Does

  • Senior Member
  • 7,766 posts

+184
Excellent

Posted 23 February 2018 - 11:07

Ja: die wachttijd komt door de Tv (en de lengte is dan ook TV afhankelijk).
Jij beperkt je tot SD & HD-resoluties; er zijn er echter veel meer (vandaar ook de vele instellingen in AR).
Zenders sorteren op resolutie lijkt me niet erg handig; op inhoud wel. Maar als je dat wel doet, zou je ook opnames/videobestanden op resolutie moeten sorteren. Lijkt me net zo zinloos.
Maar goed: een ieder zijn keuze.

Overigens: of je bij SD-HD resoluties ook maar iets van verlies ziet door meerdere malen schalen (als dat al het geval is; dat hangt van de ingestelde uitgangsresolutie en van de TV af), is maar zeer de vraag.

In het geval van allerlei resoluties bij het afspelen van videobestanden kan dat zeer zeker het geval zijn.



Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #79 rocco99

  • Senior Member
  • 1,521 posts

+16
Neutral

Posted 23 February 2018 - 11:13

Verhaal van sagitarius klinkt als dat het over anamorfie gaat, dat is een techniek die eigenlijk voornamelijk in analoge TV wordt gebruikt (PAL+, weten jullie nog...). Later is het ook in digitale TV teruggekomen, omdat de resolutie van DVD's vast lag op 720x576 en men er toch breedbeeld materiaal in kwijt wilde. De weg van de minste weerstand dan om zwarte balken toe te voegen (wat ik _helaas_ nog steeds af en toe zie). Het is slimmer om de pixels rechthoekig te maken (in plaats van vierkant). De ontvangende kant schaalt de 720 (768 zonder blanking) ingedrukte pixels dan naar 1024 en voilà breedbeeld zonder zwarte balken. Op SD DVD wordt dit principe nog toegepast omdat "echte" breedbeeld resoluties niet worden gebruikt (is technisch wel mogelijk). Op HD zijn ze weer de andere kant doorgeslagen, daar is alles verplicht breedbeeld en als je een keer iets 4/3 wilt uitzenden, dan moet je zwarte balken toevoegen. Ook hier weer is dat helemaal niet technisch nodig.

 

Anyway, crux, van het verhaal, dit verhaal is niet relevant voor rocco's z'n trapjes.

 

Wel relevant voor rocco's z'n trapjes:

 

- hoe lager de resolutie (SD ...) hoe meer je "trapjes" ziet in schuine lijnen. Ik zie het fenonmeen al in 720p, kun je nagaan in 576i.

- door interlacing wordt de temporele resolutie (vloeiendheid van beweging) verbeterd door een stukje spatiale resolutie in te leveren. De feitelijke resolutie is dus niet 576 lijnen maar effectief ergens tussen 288 en 576 lijnen in (ligt er aan hoeveel beweging er in het beeld zit).

- dus ja, door interlacing wordt het trapjes effect sterker

- en nee, die informatie is verloren bij de interlacing en kan niet meer "erbij" worden "verzonnen" door de deinterlacer, linksom of rechtsom

- een lage bitrate (digitenne) heeft hier niet direct invloed op, maar helpt ook niet echt

 

En ja ik ben dus ook heel benieuwd wat rocco met die kennis gaat doen. Ik denk dat hij een deinterlacer gaat bedenken die informatie die is verloren kan terugtoveren. Ik zie een zonnige toekomst. Dat betekent namelijk ook dat we beeld en geluid dat door sterke lossy compressie is vernaggeld weer perfect kunnen maken.

 

Je hebt gelijk, zelfs bij een 720p en 1080p file/stream ben ik het weleens tegen gekomen, alleen hoe komt het nu? Deze ene uitzending heeft het nauwelijks de andere heel veel. Daar moet natuurlijk wel een reden achter zitten.

 

Laatst Max Bed & Breakfast gekeken, vol met Moire, Wie is de Mol, amper Moire. (beiden via Digitenne). Bed & Breakfast zat daarnaast ook op NPO Gemist vol Moire.


Edited by rocco99, 23 February 2018 - 11:17.

My STB: Zgemma H8.2H - Ziggo bestaat NIET meer! Het is UPC! https://www.youtube....h?v=GEu9m0GQEO8 JoyNEE :) hahahaha JoyNEE :)


Re: Wat het verschil tussen aliasing en deinterlace trappetjes? #80 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 23 February 2018 - 12:08

Klopt NIET want PAL heeft niks met digitale televisie te maken.
 
En achter die 720x576 zit een heel ander verhaal dan wat jij ervan maakt.


Dat verhaal is gewoon PAL toch? Daarom vind ik het niet zo vreemd om over PAL-resolutie te spreken.

Even teruggezocht hoe het ook weer zat:

Als je PAL over een composietkabel stuurt heb je geen last van een geluidsdraaggolf en kan je iets hogere bandbreedte gebruiken dan in hoogfrequent. 7 MHz genomen als max bandbreedte voor een PAL-signaal.

7000000 / 15625 = 448 analoge cycli per seconden.

1s / 15625 = 64us per beeldlijn, 12 daarvan nodig voor rasterterugslag, front porch e.d.

448 * 52 = 364 analoge cycli per beeldlijn om beeld te geven

In 1 cyclus kan je van licht naar donker (of omgekeerd), dus 2 pixels.

364 * 2 = 728. Beetje smokkelen naar een digitaal "mooi" getal geeft 720.

In praktijk heb je geen 7 MHz, maar slechts 6.5 MHz of 6MHz (afhankelijk van PAL-norm), daarvan ben je ook nog bandbreedte kwijt aan geluid en kleur. In praktijk ligt de equivalente PAL-resolutie dus een stuk lager dan 720. Maar zoals ik het begrepen heb, is die 720 wel direct afgeleid van 7MHz analoge bandbreedte die je over een composietkabel kan halen.


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users