Jump to content


Photo

Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima


  • Please log in to reply
62 replies to this topic

#1 nvana

  • Member
  • 3 posts

0
Neutral

Posted 25 April 2018 - 23:14

Hebben meer mensen met OpenPLI 6.1 op hun X-Trend of VU+ tuners dit probleem met blokken in beeld bij de Canal Digitaal zenders ?

Sinds een maand ofzo hebben we dit issue. Tuner gewisseld, LNB gewisseld, Diseqc switch gewisseld. Niets helpt. Signaal op VU+ is 90% / 14dB SNR. Op X-Trend 95% (Wavefrontier T90). Signaal is net zo hoog als een maand geleden.

De blokken bevatten vaak maar een zeer klein deel van het beeld en treden ook bij goed weer op. Bij regen neemt het issue niet toe. Elke paar seconden is het raak.

Kan het zijn dat de codes te snel worden gewisseld voor deze tuners of zou misschien de MP4 codering te hoge data pieken hebben ? Wat ik me niet kan voorstellen overigens, ZDF HD via Astra1 doet het perfect met zelfs gemiddeld 11mbit bandbreedte waar CD op NPO2 vaak niet boven de 5mbit uitkomt...

Misschien toch mijn duits maar op gaan poetsen; Aber ich spreche kein Deutsch, gar nicht ;-)

Edited by nvana, 25 April 2018 - 23:14.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 25 April 2018 - 23:19

Yup, al tijden last van. ET10000 en HD2400 precies hetzelfde. Ik heb er overigens op de NPO niet zo'n last van, meer op de prutzenders. TV Vlaanderen exact hetzelfde, het is meer een M7 probleem denk ik.

 

Ik heb er op de Galaxy 4K, die nu aan dezelfde CD triple-quad hangt, een stuk minder last van.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #3 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 25 April 2018 - 23:53

Het is mij nog nooit opgevallen op de VU+ Ultimo 4K. En er wordt hier toch iedere avond gekeken.



Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #4 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 26 April 2018 - 08:06

Bij de Vu+ Duo kan de oorzaak zijn een slechter wordende C848. In dat geval wordt het steeds erger.



Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #5 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 26 April 2018 - 08:14

Op de Vu Uno 4kSe ook, af en toe hier en daar in het beeld een paar blokken ook op NPO


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #6 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 26 April 2018 - 11:42

Heeft het niet met afstellen te maken ? Ik heb de boel gefinetuned met een meter met een spectrum analyzer en om het signaal dan schoon te krijgen van verstoringen dan lijkt het of je net ernaast moet afstellen (signaal iets minder), doe je dat niet dan zie je een soort 'bultje' (ruis/verstoring) in het spectrum wat er niet hoort. Zou zomaar kunnen dat dat die 'blokken' zijn. Ik zie namelijk zelf geen blokken, niet op een VU+ Ultimo 4k, niet op verschillende Zgemma's, niet op verschillende Dreamboxen, niet op verschillende types Xsarius, etc. 



Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #7 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 26 April 2018 - 11:47

Ik zit met een CD triple-quad, en daar valt vrij weinig aan af te stellen, omdat veel rommelen impact heeft op het 19.2 en 28.2 signaal. 

 

Er zijn overigens tal van redenen waarom dit kan gebeuren. Van een Oscam die zich verslikt in de EMM's tot instraling in de LNB van microwave transmitters. 

 

Wat mij opvalt is dat een snelle (ARM) box er minder tot geen last van heeft, en dat is wel vreemd als het aan schotel, lnb's of kabel zou liggen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #8 nvana

  • Member
  • 3 posts

0
Neutral

Posted 26 April 2018 - 13:18

Thanks voor de diverse updates.

 

Nog een kleine update van mijn test vandaag:

 

De blokken treden ook op bij het weergeven van een opgenomen data stream (.ts) bestand dmv de nieuwste VLC.  Op exact dezelfde plekken in de tijd waar op de TV blokken te zien waren zie ik ze nu ook op mijn desktop PC. Dus de fouten zitten in de inkomende stream vanaf de satelliet.

 

Zo'n beetje elke 3 a 4 seconden treedt het issue op, meestal bij snel wisselende beelden. Dus de 11 seconde key update (via OScam of CCcam - maakt ook niets uit) kan het ook niet zijn lijkt me.

 

Magnetron kan het hier niet zijn, die hebben we niet en we wonen in een vrijstaande villa :-)

 

PS. de VU+ Duo en de X-Trend ET9200 zijn kwa slijtage gevoelige caps al ge-recapped. Bij de ET9200 was dat issue vrij duidelijk toen de power supply er ineens mee ophield.

 

Spectrum analyzer heb ik niet, maar kan wel de LNB ietsje verschuiven op de T90, misschien dat dat nog scheelt.

 

Zou het niet M7 / C+ zijn die aan het tweaken is om alle niet gecertificeerde ontvangers uit het veld te krijgen en iedereen aan het C+ 25 Euro/maand super voordeelpakket  ? Denk dat het niet zo vreemd is dat alle jonge mensen op Netflix overstappen...



Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #9 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 26 April 2018 - 13:40

Zou het niet M7 / C+ zijn die aan het tweaken is om alle niet gecertificeerde ontvangers uit het veld te krijgen en iedereen aan het C+ 25 Euro/maand super voordeelpakket  ? 

 

Lijkt me niet. Heb op diverse verschillende merken/types ontvangers dat 'blokken' probleem helemaal niet.

 

Ik blijf erbij dat het een kwestie van meten en correct afstellen is, wellicht dat gebruik van bepaalde LNB's het probleem triggert ? Ik gebruik zelf alleen Alps en Inverto.



Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #10 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 26 April 2018 - 14:16

Ik zit met een CD triple-quad, en daar valt vrij weinig aan af te stellen, omdat veel rommelen impact heeft op het 19.2 en 28.2 signaal. 

 

Er zijn overigens tal van redenen waarom dit kan gebeuren. Van een Oscam die zich verslikt in de EMM's tot instraling in de LNB van microwave transmitters. 

 

Wat mij opvalt is dat een snelle (ARM) box er minder tot geen last van heeft, en dat is wel vreemd als het aan schotel, lnb's of kabel zou liggen.

 

Hier ook een Triple-Quad van dezelfde organistatie en momenteel alleen de Uno4k SE (arm) in bedrijf met OSCam r11400, kan die wel omhoog gooien, maar zie daar nog niet echt de redenen voor.


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #11 jwhend

  • Member
  • 4 posts

0
Neutral

Posted 26 April 2018 - 14:31

Ik heb hier het zelfde probleem!  Mijn VU+duo heeft ook de zelfde problemen sinds enige weken.  Ik gebruik ook een triple quad lnb.  De 2 tuners op de VU+ hebben zit probleem voornamelijk op Astra 3.  Gek genoeg werkt mijn 2e onvanger die op een derde van de vier uitgangen is aangesloten geen enkel probleem. Dit is een Maxdigital XP1000  Alles voor zover mogelijk getest.Ik heb zelfs een nieuwe Triple lnb besteld. Nog niet geplaatst. Npo 1 en Npo 3 hebben helemaal geen verinding meer met Astra3  Alle kanalen op Astra 2 werken probleemloos! (BBC1 BBC2 ITV CHANNEL 4 etc.)

Het heeft jaren probleemloos gewerkt.  Ik wordt hier een beetje moedeloos van.  Iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?



Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #12 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 26 April 2018 - 14:31

Zou het niet M7 / C+ zijn die aan het tweaken is om alle niet gecertificeerde ontvangers uit het veld te krijgen en iedereen aan het C+ 25 Euro/maand super voordeelpakket  ? Denk dat het niet zo vreemd is dat alle jonge mensen op Netflix overstappen...


Dan zou ik er ook last van moeten hebben en op mijn eigen Vu+ Duo heb ik tot nog toe niets gemerkt van verstoringen. Dus nee, het moet aan je eigen apparatuur liggen en bij blokjes op de Duo is C848 één van de eerste plekken om te gaan zoeken.

Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #13 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 26 April 2018 - 14:33

Ik heb hier het zelfde probleem!  Mijn VU+duo heeft ook de zelfde problemen sinds enige weken.

[...]

Iemand enig idee wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn?


Ook voor jou geldt het advies om C848 eens te controleren.

Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #14 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,794 posts

+187
Excellent

Posted 26 April 2018 - 14:36

 Npo 1 en Npo 3 hebben helemaal geen verinding meer met Astra3  Alle kanalen op Astra 2 werken probleemloos! (BBC1 BBC2 ITV CHANNEL 4 etc.)

 

 

Welke versie van OSCam gebruik je?


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 26 April 2018 - 14:37

Er zijn mij nog meer dingen die opvalt:

  1. op een tragere box zie je tijdens dat blokken ook de ontvangst dipt, ik heb het al even naar 0.0dB zien vallen, zonder dat het beeld verder weg valt
  2. ik heb nu 3 outputs aan mijn 10K vast zitten, en 1 output aan een testbox, momenteel een Galaxy 4K. Als de galaxy in standby staat, en ik maak een van de kabels van de 10K los, dan voel ik duidelijk dat er stroom op staat. Dat lijkt me niet mogelijk, tenzij er iets niet fris is in die triple-quad? 

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #16 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,642 posts

+459
Excellent

Posted 26 April 2018 - 17:12

Ik denk dat je de lekstroom vanuit de geschakelde voeding van de ET10000 voelt, die kunnen een prikkelend gevoel geven.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #17 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,614 posts

+1,739
Excellent

Posted 26 April 2018 - 17:59

Dat kan niet, want ik voel het aan de receiver kant (die los is op dat moment), de kabel zit dan alleen nog vast aan de LNB. Ik heb het zelf als ze alle drie los zijn van de receiver, en de vierde vast zit aan de Galaxy 4K. Met genoeg stroom om voor een los-laat-reflex te zorgen... De stroom kan dus alleen van de Galaxy komen, er is geen andere bron dan de tuner van de Galaxy.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #18 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 26 April 2018 - 21:26

Het schijnt voor de satelliet bij CDS te liggen las ik op hun eigen forum alleen de oorzaak hebben ze nog niet, ik merk het zelf ook bij Ziggo op NPO2HD die blokjes in gedeeltes van het beeld (niet in het hele beeld) dus het zou in de aanvoer via de Media highway uit Hilversum kunnen komen.

Ik schrok al want ik heb voor een maand terug ruim 5 Ziggo monteurs hier over de vloer gehad voor een soortgelijke storing maar dan bij meerdere kanalen, dit bleek na lang zoeken in de straatkast te liggen waar een coax kabel niet in orde was die uit de versterker kwam en naar de abonnee verdeler ging.


73's

PE1AQZ


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #19 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 26 April 2018 - 22:19

Als het probleem bij CDS zou liggen, zou iedereen dat probleem toch moeten hebben lijkt me ? Overigens zie ik het op Ziggo ook niet.



Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #20 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 27 April 2018 - 08:31

Als het probleem bij CDS zou liggen, zou iedereen dat probleem toch moeten hebben lijkt me ? Overigens zie ik het op Ziggo ook niet.

Je moet niet zo gauw de conclusie trekken dat als jij het probleem niet hebt niet wil niet zeggen dat het er niet is, die storing is zo kort dat je het amper merkt, er zit ook geen patroon in die storing dus is er niet altijd. Ik heb geprobeerd er een opname van te maken maar dit is me nog niet gelukt zo kort is het.

Op 2 andere forums (sat4all en het CDS satelliet forum) wordt er ook al melding van gemaakt, het zou dan wel toeval zijn dat alleen ts en ondergetekende er last van hebben, ik heb mijn spullen op dat gebied echt wel voor elkaar hoor. :P


Edited by Sagitarius, 27 April 2018 - 08:32.

73's

PE1AQZ



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users