Jump to content


Photo

Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima


  • Please log in to reply
62 replies to this topic

Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #41 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,683 posts

+1,740
Excellent

Posted 30 April 2018 - 12:50

Een Triple-Quad is een monoblock met 3 quad LNB's en 4 outputs, dus geen sprake van stekkertje in/uit, boxen zitten op verschillende outputs.

 

Als het een uplink probleem is, dan verwacht ik dat hoewel er slecht of geen beeld is, de ontvangst wel stabiel is (in dB's), want dat is tussen de receiver en de sat, en dat heeft niks met de uplink van doen. En dat was absoluut niet het geval, ik had op de 10K echt secondenlang 0 dB ontvangst, terwijl tegelijk de Galaxy gewoon beeld had.

 

En het was bij mij gewoon droog en half bewolkt op dat moment...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #42 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 30 April 2018 - 21:42

Ik heb vandaag de oude 10k ook maar eens aangesloten. 6.2rc erop en de hele middag heeft het aangestaan. Nou heb ik maar met een half oog gekeken, maar er is mijn niks geks opgevallen. In ieder geval geen 0db signal secondenlang. Dus weet niet of dat vandaag ook het geval was ?



Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #43 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,683 posts

+1,740
Excellent

Posted 1 May 2018 - 11:34

Het is ook maar af en toe, dat is de ellende. Genoeg om het onbetrouwbaar te maken als opname box.

 

En het is ook niet beperkt tot de 10K, de HD2400 heeft het probleem ook. En ik heb helaas onvoldoende aansluitingen om breed te kunnen testen, ik heb de 4 tuners voor opnames vaak allemaal nodig...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #44 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 1 May 2018 - 12:24

Dat moet dan een exemplarische (LNB) storing zijn, hier werkt alles prima op de ET10K en de Zgemma H2H, ook ik gebruik een triple quad icm een DeltaStar Gregorean 90 cm op een StabHH120 via Usals aangestuurd.


Edited by Sagitarius, 1 May 2018 - 12:26.

73's

PE1AQZ


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #45 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,683 posts

+1,740
Excellent

Posted 1 May 2018 - 13:21

Zou kunnen, ware het niet dat de Galaxy 4K die er ook aan hangt het probleem niet heeft.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #46 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 1 May 2018 - 18:21

Zou kunnen, ware het niet dat de Galaxy 4K die er ook aan hangt het probleem niet heeft.

Dat is toch simpel te testen, door de coax van de Galaxy even te wisselen met een van de andere 3 ''gestoorde'' lnb uitgangen.


73's

PE1AQZ


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #47 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 1 May 2018 - 18:22

Hmm, ja, daar heb je een punt. Even geen idee hoe ik de boel zou moeten aarden, anders dan een stopcontact open maken en de aarde draad daarvan vastknoppen aan de mantel.

Dat heb ik uiteindelijk ook maar gedaan, maar officieel zou je een schone aarde moeten maken, door bijvoorbeeld een koperen pijp van een paar meter de grond in te jassen. Dat vind ik ietsje overdreven.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #48 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 1 May 2018 - 18:24

 

Overigens heb ik het probleem van Wanwizard nooit gezien, ja, wel op de kabel, daar moet nog eens naar gekeken worden qua connectors en kabels, maar niet op satelliet. Dat betekent dat het niet aan de hardware kan liggen van: dm800, dm8000, et10000, hd2400, solo2, duo2, solo4k, ultimo4k. Er hebben ook nog wel "wat" andere ontvangers aangesloten gezeten, maar niet als kijkontvanger, dus niet lang genoeg om er dit oordeel over te geven.

Ik heb het bij alle ontvangers (dus ook de DUO2 & SOLO2): als ik met mijn ene hand de ontvanger vast heb en met mijn andere hand de mantel (F-connector) van de coax, sta ik heel voelbaar onder spanning. En met de mantel tegen de kast van de ontvanger kan ik ook (heel kleine) vonkjes trekken. En dat gebeurt op twee geheel verschillende locaties met geheel verschillende bekabeling.

Ehm, reactie op verkeerde post?

 

Ja da's bekend en kennelijk normaal. Voor een deel door de zwerfspanning die de kabels oppakken (als antenne) en voor een deel door de PFC van de schakelende voedingen. Allemaal niet zo fijn, maar gelukkig niet genoeg om de aardlek te laten uitslaat (hoewel me dat één maal wel gelukt is).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #49 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 1 May 2018 - 18:27

Even terug on topic,

 

Zat daarnet tijdens het zappen voorbij Top Gun. Niet naar te kijken, ontvangst schommelend tussen 0.0dB en 9dB ( normaal 14,5dB ), blokken, storing, soms helemaal geen beeld. Idem op de andere zenders op die transponder. Dit op mijn 10K.

 

Tegelijkertijd op mijn Galaxy 4K, die aan dezelfde CD Triple-Quad hangt, gewoon beeld, wel iets minder ontvangst (rond 12dB), maar geen van de storingen, waar de 10K last van had.

 

Het heeft een minuut of 10 geduurd, en toen kwam het signaal weer terug?

 

WTF?

Klinkt als onweerswolk tussen satelliet en jouw schotel of tussen satelliet en uplink. Zou zo maar eens kunnen de afgelopen dagen...

 

Ik herken dit fenomeen ook, kwaliteit van tuners tussen verschillende ontvangers varieert.

 

Maar dit lijkt er dan op dat de ontvangst in "normale" situatie al niet super is en dat de tuner van de 10k een beetje optimistisch is.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #50 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,960 posts

+541
Excellent

Posted 1 May 2018 - 18:31

Een Triple-Quad is een monoblock met 3 quad LNB's en 4 outputs, dus geen sprake van stekkertje in/uit, boxen zitten op verschillende outputs.

 

Als het een uplink probleem is, dan verwacht ik dat hoewel er slecht of geen beeld is, de ontvangst wel stabiel is (in dB's), want dat is tussen de receiver en de sat, en dat heeft niks met de uplink van doen. En dat was absoluut niet het geval, ik had op de 10K echt secondenlang 0 dB ontvangst, terwijl tegelijk de Galaxy gewoon beeld had.

 

En het was bij mij gewoon droog en half bewolkt op dat moment...

Een transponder is een analoog apparaat. Het gemoduleerde signaal gaat 1:1 ene frequentie in, andere frequentie weer er uit. Als de kwaliteit van het signaal in de uplink minder wordt, dan heeft dat 1:1 z'n weerslag op wat je zelf ontvangt op je schotel. Een transponder is geen repeater, het signaal wordt niet opnieuw gemoduleerd. Er zijn satellieten, van Eutelsat, die kunnen on-the-fly transport streams remuxen, daarvoor moet je dan uiteraard wel echt demoduleren en weer moduleren. Maar dat is dus niet standaard. Voor de introductie van DVB-S2 en DVB-S2x was het dan ook niet nodig nieuwe satellieten met andere transponders te lanceren (ook al heb je daar een zekere kwaliteit voor nodig, dus de ouwe beestjes zullen het niet zo 1,2,3 doen).


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #51 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 1 May 2018 - 21:26

Een transponder is een analoog apparaat. Het gemoduleerde signaal gaat 1:1 ene frequentie in, andere frequentie weer er uit. Als de kwaliteit van het signaal in de uplink minder wordt, dan heeft dat 1:1 z'n weerslag op wat je zelf ontvangt op je schotel. Een transponder is geen repeater, het signaal wordt niet opnieuw gemoduleerd. Er zijn satellieten, van Eutelsat, die kunnen on-the-fly transport streams remuxen, daarvoor moet je dan uiteraard wel echt demoduleren en weer moduleren. Maar dat is dus niet standaard. Voor de introductie van DVB-S2 en DVB-S2x was het dan ook niet nodig nieuwe satellieten met andere transponders te lanceren (ook al heb je daar een zekere kwaliteit voor nodig, dus de ouwe beestjes zullen het niet zo 1,2,3 doen).

 

 

 Sorry hoor wat een l#l verhaal een transponder die analoog zou zijn, en dat een transponder geen repeater zou zijn, waar haal je het vandaan. :o

Transponders

Een satelliet is uitgerust met transponders die elk weer bestaan uit een ontvanger, een converter en een zender. Een TV satelliet beschikt gemiddeld over 20 tot 50 transponders. Via één transponder kunnen ongeveer 10 TV zenders van technisch goede kwaliteit worden doorgegeven. Meer kan maar dat is dan wel afhankelijk van de vereiste bandbreedte (lees: uitzendkwaliteit). Hoe groter de bandbreedte, dus hoe meer kwaliteit, des te kleiner het aantal TV zenders.

Converter

clarkebelt.jpg Vanaf de aarde worden TV signalen vanuit een grondstation opgestraald met een 14GHZ frequentie en dan ontvangen door de satelliet. Een converter in de satelliet zorgt voor de omzetting naar de juiste uitzendfrequenties van die downlink-signalen. De satelliet downlinkt die TV kanalen weer naar bepaalde gebieden op de aarde in een lagere frequentie (12 Ghz). Het terugzenden van een TV kanaal gebeurt via een van de antennes van de satelliet (ook wel beam genoemd).


Edited by Sagitarius, 1 May 2018 - 21:30.

73's

PE1AQZ


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #52 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 1 May 2018 - 21:36

Nog even ter aanvulling omdat mijn edit tijd verlopen was.

 

Erik schreef:''Een transponder is geen repeater, het signaal wordt niet opnieuw gemoduleerd''

 

Een repeater is een zend-ontvanginstallatie die een signaal ontvangt en op een andere frequentie, signaalniveau en/of hoger vermogen realtime weer uitzendt. Het doel is een groter bereik te verkrijgen en zo communicatie over grotere afstanden mogelijk te maken.


Edited by Sagitarius, 1 May 2018 - 21:39.

73's

PE1AQZ


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #53 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,683 posts

+1,740
Excellent

Posted 1 May 2018 - 23:22

Dat is toch simpel te testen, door de coax van de Galaxy even te wisselen met een van de andere 3 ''gestoorde'' lnb uitgangen.

 

Dat is uiteraard al lang gebeurd, mijn kabels zijn continue "on the move" omdat er altijd wel wat te sleutelen valt. Het wordt dringend tijd voor iets unicable-achtig. Macht kein flaus aus... ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #54 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,661 posts

+460
Excellent

Posted 2 May 2018 - 06:14

Nog even ter aanvulling omdat mijn edit tijd verlopen was.

 

Erik schreef:''Een transponder is geen repeater, het signaal wordt niet opnieuw gemoduleerd''

 

Een repeater is een zend-ontvanginstallatie die een signaal ontvangt en op een andere frequentie, signaalniveau en/of hoger vermogen realtime weer uitzendt. Het doel is een groter bereik te verkrijgen en zo communicatie over grotere afstanden mogelijk te maken.

Sagitarius, jammer dat je het weer nodig vind om iemands ongelijk weer te moeten bewijzen maar in dit geval zit je er toch echt naast.

 

Deels gelijk, het is geen repeater in de zin van, ik krijg een signaal binnen, krik dat op en stuur het (op dezelfde frequentie) weer verder, tussen de uplink en downlink zit een verschil van 1 Ghz, wat naar boven wordt gestuurd, gaat versterkt, op een andere frequentie weer naar beneden, de content van de uplink en downlink (wat er dus op gemoduleerd is) zijn 1:1 gelijk aan elkaar.

 

Een transponder is analoog, het signaal wat erop wordt gemoduleerd is digitaal, het is exact zoals Erik al zegt, wat erin gaat, gaat er 1 Ghz lager weer uit.

 

Een transponder is een zender, gebaseerd op trilling zoals eerder met een kristal, uiteindelijk wordt dat een sinus, al dan niet gelocked met behulp van een PLL, dat is toch echt analoog.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #55 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 2 May 2018 - 08:24

Sagitarius, jammer dat je het weer nodig vind om iemands ongelijk weer te moeten bewijzen maar in dit geval zit je er toch echt naast.

 

 

Deels gelijk, het is geen repeater in de zin van, ik krijg een signaal binnen, krik dat op en stuur het (op dezelfde frequentie) weer verder, tussen de uplink en downlink zit een verschil van 1 Ghz, wat naar boven wordt gestuurd, gaat versterkt, op een andere frequentie weer naar beneden, de content van de uplink en downlink (wat er dus op gemoduleerd is) zijn 1:1 gelijk aan elkaar.

 

Een transponder is analoog, het signaal wat erop wordt gemoduleerd is digitaal, het is exact zoals Erik al zegt, wat erin gaat, gaat er 1 Ghz lager weer uit.

 

Een transponder is een zender, gebaseerd op trilling zoals eerder met een kristal, uiteindelijk wordt dat een sinus, al dan niet gelocked met behulp van een PLL, dat is toch echt analoog.

 

Beste Tech, je snapt het zelf ook niet kennelijk, en je hoeft mij als zendamateur echt niet te vertellen wat een repeater is, ik had hier thuis 3 AMF repeaters op mijn naam staan, zodra er een frequentie shift gebruikt wordt is het een repeater. En als ik vind dat iemand onzin verkoopt en members hier op het verkeerde been zet zeg ik daar gewoon wat van, daar is een forum toch voor.

En bij een tv satelliet transponder wordt juist niet uitgezonden op dezelfde frequentie zoals jij beweerd, dan zou het eerder een lineaire versterker zijn, (die zijn er wel uiteraard maar idg niet) de uplink zit op 14Ghz en de downlink op 12Ghz dus een ordinaire repeater, vertel jij me anders maar eens hoe je die shift van 2Ghz zonder zender/ontvanger oplost. ;)

Wat dat analoog betreft, als jet om frequenties en converteren gaat is dat het enige wat analoog is, maar ik noem dat geen analoge transponder in de zin des woords zoals we vroeger hadden toen er nog analoog uitgezonden werd.


Edited by Sagitarius, 2 May 2018 - 08:27.

73's

PE1AQZ


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #56 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 2 May 2018 - 18:29

Ik heb nergens beweerd dat het via satelliet op dezelfde frequentie terug wordt gezonden

Jij niet maar Erik wel en die zit je toch te verdedigen met zijn uitspraken.

 

 

Het gemoduleerde signaal gaat 1:1 ene frequentie in, andere frequentie weer er uit. Als de kwaliteit van het signa Een transponder is geen repeater, het signaal wordt niet opnieuw gemoduleerd

Dat wordt juist wel gedaan door de (repeater) downlink zender..

 

 

Tech schreef:

Deels gelijk, het is geen repeater in de zin van, ik krijg een signaal binnen, krik dat op en stuur het (op dezelfde frequentie) weer verder......... 

Een repeater werkt dus ook niet zo, die werkt altijd met een shift, dat schreef ik al eerder, als je een frequentie shift gebruikt zoals een bij een tv satelliet transponder, heb je een ontvanger en antenne nodig voor de uplink ontvangst, en relayeer dat signaal op een lagere frequentie (downlink) via een zender en richtantennes naar de aarde terug(zie mijn bericht #51)

 

[sarcastische mode /aan] ik ben nog maar ruim 40 jaar gilicenseerd zendamateur geweest, ik heb maar HTS Rens & Rens met diploma gedaan, en maar radio monteur NERG met diploma gedaan, en maar Digitale techniek Dirksen met diploma gedaan, dus ik weet er ook niets van. [sarcastische mode/uit]


Edited by Sagitarius, 2 May 2018 - 18:31.

73's

PE1AQZ


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #57 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,661 posts

+460
Excellent

Posted 2 May 2018 - 19:15


Deels gelijk, het is geen repeater in de zin van, ik krijg een signaal binnen, krik dat op en stuur het (op dezelfde frequentie) weer verder......... 

Een repeater werkt dus ook niet zo, die werkt altijd met een shift, dat schreef ik al eerder, als je een frequentie shift gebruikt zoals een bij een tv satelliet transponder, heb je een ontvanger en antenne nodig voor de uplink ontvangst, en relayeer dat signaal op een lagere frequentie (downlink) via een zender en richtantennes naar de aarde terug(zie mijn bericht #51)

 

Ik kan absoluut nergens uit opmaken dat ik beweer dat een repeater op dezelfde frequentie zijn signaal weer doorstuurt, lees nu eens die quote heel goed....


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #58 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 2 May 2018 - 20:53

 

 

Ik kan absoluut nergens uit opmaken dat ik beweer dat een repeater op dezelfde frequentie zijn signaal weer doorstuurt, lees nu eens die quote heel goed....

 

Je zaait nu gewoon verwarring Tech, ga nu eens in op de bewering van Erik die voor geen meter klopt en volgens jou deels waar zou zijn.


73's

PE1AQZ


Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #59 Dimmie

  • Senior Member
  • 2,338 posts

+33
Good

Posted 2 May 2018 - 21:32

ik ben nog maar ruim 40 jaar gilicenseerd zendamateur geweest

 

licentie kwijt geraakt ? zonde zeg



Re: Blokken Canal digitaal NPO 1,2,3 op ET9200 en VU+ Duo tuners - signaal prima #60 XRayhTec

  • Senior Member
  • 440 posts

+8
Neutral

Posted 2 May 2018 - 21:42

Is dit wat iedereen bedoeld?

 

Een transponder is geen repeater.

Beiden vervullen een gelijksoortige functie.

Bij een transponder wordt het signaal analoog gemixed naar een lagere frequentie en versterkt weer uitgezonden.

Bij een transponder wordt over het algemeen het signaal niet gedemoduleerd en weer gemoduleerd.

Bij een repeater wordt het ontvangen signaal vaak wel gedemoduleerd, opnieuw gemoduleerd en op een andere frequentie opnieuw uitgezonden.

 

 

Groeten,


607xRAYHTECV13

ET4x00RAYHTEC4.0

XP1000RAYHTEC7B

H9COMBORAYHTEC9b



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users