Jump to content


Photo

rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500

rotor posities opslaan

  • Please log in to reply
34 replies to this topic

Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #21 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 19 May 2018 - 09:47

@Marik, zet je rotor instellingen zo als in onderstaand screenshot, en sluit je coax het liefst aan op tuner 1 (A), op tuner 2 ( B) kan ook maar dan moet je waarschijnlijk de tunerprioriteit veranderen in het menu.

Als deze al op auto staat hoef je natuurlijk niets te veranderen en kun je gewoon tuner 2 gebruiken, echter mijn voorkeur gaat uit naar tuner 1 als je geen 2e vaste schotel erbij hebt met bv een duo of triple lnb dat zapt sneller en je hebt gelijk beeld, bij een rotor moet veel langer wachten als je naar een ander satelliet switcht.

De coördinaten in het screenshot zijn die van waar mijn schotel staat ( in het midden van het land), die van jou moet je natuurlijk even aanpassen naar jouw locatie.

Let vooral goed op de coördinaten dat je die niet verwisseld met noord en oost, het scheelt bij mij maar een komma. ;)

 

Attached File  rotor.png   423.53KB   2 downloads

 

 

Als je installatie mechanisch goed staat afgesteld zou de rotor zo naar de goede positie moeten lopen als je een zender (b.v. NPO1 HD) kiest op een bepaalde satelliet (Astra23).


Edited by Sagitarius, 19 May 2018 - 09:50.

73's

PE1AQZ


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #22 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,619 posts

+1,739
Excellent

Posted 19 May 2018 - 10:52

Zolang de andere tuners op "niet aangesloten" staan maakt het niet uit waar de rotor aan hangt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #23 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 19 May 2018 - 11:18

Ik vind tuner 1 logischer als geen vaste opstelling hebt, maar dat is persoonlijk.


73's

PE1AQZ


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #24 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,619 posts

+1,739
Excellent

Posted 19 May 2018 - 11:24

Dat is zeker zo, but each their own... ;)

 

Het ging me meer over je "tunerprioriteit" opmerking, het maakt dus voor Enigma niet uit hoe je wat hebt aangesloten, die vind het wel, als de config maar juist is.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #25 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 20 May 2018 - 14:38

Heren bedankt, wij zijn nu 'n paar dagen op de camping, daarna ga ik weer proberen.

 

Bedankt, fijn weekend.



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #26 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 23 May 2018 - 20:03

Goede avond heren, ik heb alles nog eens doorgenomen en ingesteld zoals jullie geadviseerd hebben maar het fenomeen blijft bestaan dat ik handmatig een zender kan opzoeken met rotor instellingen maar zo gauw ik uit dat menu ga verplaatst de schotel een paar graden naar oost. 

Zou het zo kunnen zijn dat mijn 0 graden punt niet goed staat?? Zo niet hoe kan dat alleen maar mechanisch gecorrigeerd worden of is daar een mogelijkheid binnen openpli voor??

 

Ben benieuwd naar jullie antwoorden, groet.



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #27 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 23 May 2018 - 20:31

In het rotor menu bij Zenders zoeken kun je hem naar het 0 punt laten draaien (ook als je Usals gebruikt), verder hoef je helemaal niet in het handmatig zoeken menu te komen als je Usals gebruikt, je hoeft dan juist niet handmatig te zoeken en iedere positie op te slaan.


Edited by Sagitarius, 23 May 2018 - 20:33.

73's

PE1AQZ


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #28 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 23 May 2018 - 21:24

Ja, dat heb ik al gevonden Sagitarius, dan draait ie naar het 0-punt van de motor. Maar ik bedoelde als mijn 0-punt van de motor nu eens niet Op het zuiden staat dan kloppen de graden van de verschillende satelieten toch niet meer of heb ik het mis????



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #29 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 23 May 2018 - 21:59

Dat klopt, maar als de rotor zelf niet goed op het ''zuiden'' (Astra 4a) staat, maar dat hoogste punt aan de clarke belt kun je checken door een zender op Astra 4A op 4.8 oost te kiezen draaien dat moet ongeveer jouw mechanische 0 punt punt zijn.

Ik had al en vermoeden dat jouw installatie niet goed staat omdat je handmatig de satellieten gaat zoeken, als alles mechanisch goed staat moet je rotor met usals zo naar de gevraagde satelliet draaien. Je moet dus eerst alles goed afstellen anders blijft het tobben, handmatig en met usals.


Edited by Sagitarius, 23 May 2018 - 22:02.

73's

PE1AQZ


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #30 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 23 May 2018 - 22:22

Ok, ga ik doen. Wat ik echter nog steeds niet snap dat ik met al die andere ontvangers die ik gehad heb en, diegene nu nog gebruik, het steeds gelukt is om alle satelieten  die ik wilde kon ontvangen. En nu lukt het me gewoon niet, en dat kan ik eigenlijk niet zo goed uitstaan als ik er zelf niet uit kom (haha). daarom ben ik wel heel erg blij met de hulp die ik dan via dit forum kan krijgen.

 

Groet.



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #31 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 May 2018 - 07:59

Marik, dat je vroeger alle satellieten kon ontvangen met andere ontvangers lukt ook met een minder goed afgestelde schotel, maar dan haal je niet het hele bereik van oost naar west.

Als je maar een paar satellieten (13, 19,23,28)wil ontvangen luistert het afstellen nog wat minder nauwkeurig dan kun je met handmatig zoeken en opslaan wel signaal krijgen, maar echt niet als bv de Turksat op 42 oost wil bekijken.

Ik zou me eens wat meer verdiepen in de theorie hoe je een draaibare schotel goed afstelt, het zou te ver voeren dit op het pli forum uit te leggen.

Een stapje naar het goed uitrichten kun je hier .http://www.detranspo...len-schotel.pdf  vinden, veel theorie misschien maar dan weet je waar je mee bezig bent

Misschien is het ook een overweging een vaste schotel te nemen als je toch maar een paar satellieten wil ontvangen.


73's

PE1AQZ


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #32 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 24 May 2018 - 13:11

Ja Sagitarius, ik ga jou advies zeker opvolgen en volgende week de schotel beter afstellen. Deze week lukt dat niet meer (druk, druk, druk!!) Ik begrijp jou opmerking om naar een vaste opstelling te gaan want dan kan eigenlijk alles wel aan waar in geinteresseerd ben, maar nogmaals, ik vind het wel een uitdaging om het toch nog aan de praat te krijgen. Krijg ik het niet naar tevredenheid dan ga ik het zeker veranderen. Nl. op de camping werk ik met een dubbele kop en is inderdaad een stuk eenvoudiger.

 

Fijn weekend, groet.



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #33 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 24 May 2018 - 13:57

Sagitarius, ik had net toch nog wat tijd om wat uit te proberen. Een kennis van mij had er een kanalenlijst ingezet voor de astra 1 en astra 3 om te testen. Ik wilde er natuurlijk de volledige kanalenlijst in hebben van Hans en tot mijn stomme verbazing had ik meteen beeld!!! en ook op meerdere satelieten.

 

Dus, blijkbaar heeft er een verkeerde kanalenlijst ingezeten wat ik me ook niet gerealiseerd heb!!!!!

 

Dus eind goed al goed. Nogmaals, iedereen die mee gedacht heeft heeeel hartelijk bedankt voor alle effort.

 

Groet,       Marik. 



Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #34 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 24 May 2018 - 14:53

Mooi dat het werkt, ik vroeg in het begin toch al welke spullen je gebruikt en welke zenderlijst, je schreef toen ''kanalenlijst e2_hanssettings_rotating'' dat zou dus gewoon moeten werken, maar als er toch een lijst inzat met maar 2 satellieten komt dat doordat er dan een satellites.xml voor 2 satellieten inzit. In een satellites.xml (essentieel bestand voor het aantal satellieten wat je kan ontvangen)staan alle satellieten die je zou kunnen ontvangen, nu er een draaibare lijst ingezet is zal hij daarom wel naar andere satellieten kunnen draaien.

Ik neem aan dat je nu Usals gebruikt of heb je ze toch handmatig geïnstalleerd, als dat zo is want anders staat je schotel toch nog niet goed.


Edited by Sagitarius, 24 May 2018 - 14:54.

73's

PE1AQZ


Re: rotor posities vast leggen in openpli 6.1 met een Mutant hd1500 #35 marik1946

  • Member
  • 14 posts

0
Neutral

Posted 24 May 2018 - 15:32

Ja, ik heb eigenlijk steeds met usals gedraaid. Wat de kanalenlijst betreft gebruik ik steeds de e2_hanssettings, maar zoals geschreven op een bepaald moment had mijn kennis er een andere ingezet en daar heb ik eigenlijk niet bij stil gestaan dat dat geen goede was.

 

Groet.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users