Jump to content


Photo

Netwerk gerelateerde problemen


  • Please log in to reply
55 replies to this topic

Re: Netwerk gerelateerde problemen #41 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,951 posts

+541
Excellent

Posted 21 July 2018 - 08:35

Samba zit heel diep verweven in OE. In 7 stappen we over naar een nieuwere OE, daar zit dan zeer waarschijnlijk ook een nieuwere samba bij. De vraag is of dat zomaar alle problemen oplost.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Netwerk gerelateerde problemen #42 Rick Hunter

  • PLi® Core member
  • 9,051 posts

+56
Good

Posted 21 July 2018 - 09:48

Het lijkt wel of een maximale duur van de verbinding naar jouw diskstation ingesteld is. 

Maar.. waar ik eerder aan denk is dat je discstation in een slaap mode gaat. Kijk even hoe de energie instellingen ingesteld staat tov de harde schijven.

 

Het kan natuurlijk ook zijn dat je switch tussen de ontvanger en je NAS brak is.. Of dat de netwerk kabels niet goed is en collisions veroorzaakt op de netwerk poort en deze de netwerk poort uitschakelt.. (Dit verklaart wel dat na een reboot de verbinding weer werkt). 

 

Ik heb zelf hier een ET10k, HD2400 en een HD51 die beide naar de NAS verbinden. hierop heb ik tot op heden geen problemen mee gehad.


Edited by Rick Hunter, 21 July 2018 - 09:49.

Plinux member We have a.. (ehmm.. morgage) house.

Re: Netwerk gerelateerde problemen #43 pasquenel

  • Senior Member
  • 213 posts

0
Neutral

Posted 21 July 2018 - 11:42

Tussen de NAS (synology) en de 2 receivers blijft alles OK.

Het is enkel tussen de 2 receivers dat er iets foutloopt .....

Tussen samba 4.4.5 en 4.4.16 zitten vele bugfixen.

 

In het verleden heb ik deze problemen niet gehad en aan het netwerk is niets verandert.

De enige verandering is de upgrade van openpli 4 naar 6.2



Re: Netwerk gerelateerde problemen #44 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,565 posts

+1,737
Excellent

Posted 21 July 2018 - 20:50

Hoe dan ook blijft het niet slim om met CIFS tussen twee linux machines te gaan zitten klooien, dat is en blijft altijd behelpen. Omzetten naar NFS lijkt me een beter plan.

 

OpenPLi 6 gaat op dit punt niet meer aangepast worden, er wordt druk aan OpenPli 7 gewerkt, en die heeft twee OE versies nieuwer. Ik heb net even gekeken, momenteel zit daar Samba 4.7.6. in.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Netwerk gerelateerde problemen #45 pasquenel

  • Senior Member
  • 213 posts

0
Neutral

Posted 22 July 2018 - 09:20

Hoe dan ook blijft het niet slim om met CIFS tussen twee linux machines te gaan zitten klooien, dat is en blijft altijd behelpen. Omzetten naar NFS lijkt me een beter plan.

 

OpenPLi 6 gaat op dit punt niet meer aangepast worden, er wordt druk aan OpenPli 7 gewerkt, en die heeft twee OE versies nieuwer. Ik heb net even gekeken, momenteel zit daar Samba 4.7.6. in.

Ik heb de nfs server plugin op beide ontvangers gezet en nfs mounts naar beide ontvangers geconfigureerd. Dit werkt goed.

 

Ik wou dit ook doen naar mijn NAS.

In eerste instantie werkt dit goed maar mijn NAS staat niet 24/7 op.

Wanneer de NAS uitstaat en je vraagt een list van een NAS share dan heb je ook een draaiend wieltje met de tekst "selecteer het opnamepad..."

Enig idee of er ergens een TO kan worden gespecifieerd zodat de ontvanger weer reageert op commando's?

 

Hieronder het laatste stuk van dmesg :

[    8.153027] rc rc0: RC for hdmi_cec as /devices/platform/hdmi.0/rc/rc0
[    8.201058] EXT4-fs (mmcblk0p3): re-mounted. Opts: data=ordered
[    8.546954] usbcore: registered new interface driver cdc_acm
[    8.552672] cdc_acm: USB Abstract Control Model driver for USB modems and ISDN adapters
[    8.597871] Console: switching to colour dummy device 80x30
[    9.392916] f0b00000.etherne:01: Broadcom BCM7439 (2) PHY revision: 0x10, patch: 1
[    9.402289] bcmgenet f0b00000.ethernet: configuring instance for internal PHY
[    9.506718] NET: Registered protocol family 10
[    9.511961] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_UP): eth0: link is not ready
[    9.517987] Segment Routing with IPv6
[    9.619626] Installing knfsd (copyright © 1996 okir@monad.swb.de).
[   10.942800] random: crng init done
[   13.064195] bcmgenet f0b00000.ethernet eth0: Link is Up - 1Gbps/Full - flow control rx/tx
[   13.072669] IPv6: ADDRCONF(NETDEV_CHANGE): eth0: link becomes ready
[ 3380.768018] nfs: server 10.0.0.25 not responding, timed out
[32069.855838] nfs: server 10.0.0.25 not responding, timed out
[32252.895981] nfs: server 10.0.0.25 not responding, timed out
[32475.616002] nfs: server 10.0.0.25 not responding, still trying
root@hd51:~#

Edited by pasquenel, 22 July 2018 - 09:25.


Re: Netwerk gerelateerde problemen #46 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,565 posts

+1,737
Excellent

Posted 22 July 2018 - 10:52

Een NAS die niet aan staat? Ja, dat is niet handig, daar kan NFS niet tegen, dat is voor servers bedoeld, en servers horen aan te staan. CIFS vindt dat overigens net zo min fijn.

 

Dat zou je eventueel weer kunnen omzeilen via autofs, maar dat is handmatig configuratie werk en een andere manier van mounten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Netwerk gerelateerde problemen #47 pasquenel

  • Senior Member
  • 213 posts

0
Neutral

Posted 22 July 2018 - 11:33

Een NAS die niet aan staat? Ja, dat is niet handig, daar kan NFS niet tegen, dat is voor servers bedoeld, en servers horen aan te staan. CIFS vindt dat overigens net zo min fijn.

 

Dat zou je eventueel weer kunnen omzeilen via autofs, maar dat is handmatig configuratie werk en een andere manier van mounten.

 autofs is een script dat automount opstart aan de hand van de instructies in auto.master.

Is het dan op een eenvoudige manier mogelijk om, op het moment dat je het "list" commando triggert,  eerst autofs uit te voeren en dan de successvolle  mounts te tonen?



Re: Netwerk gerelateerde problemen #48 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,565 posts

+1,737
Excellent

Posted 22 July 2018 - 11:56

Autofs mounts zijn gelinkt aan mountpoints.

 

Dus als je definieert dat /mnt/mijnnas je mountpoint is, en je benadert /mnt/mijnnas (op welke manier dan ook) dan zal de mount automatisch gemaakt worden. En na de geconfigureerde idle time weer worden verbroken.

 

Let op dat je daar dus niet /media voor kunt gebruiken, die is "volatile", na een reboot zijn handmatig gemaakte directories daarin weg.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Netwerk gerelateerde problemen #49 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 22 July 2018 - 13:21

 

Een NAS die niet aan staat? Ja, dat is niet handig, daar kan NFS niet tegen, dat is voor servers bedoeld, en servers horen aan te staan. CIFS vindt dat overigens net zo min fijn.

 

Dat zou je eventueel weer kunnen omzeilen via autofs, maar dat is handmatig configuratie werk en een andere manier van mounten.

 autofs is een script dat automount opstart aan de hand van de instructies in auto.master.

Is het dan op een eenvoudige manier mogelijk om, op het moment dat je het "list" commando triggert,  eerst autofs uit te voeren en dan de successvolle  mounts te tonen?

 

Ik heb zelf een Synology NAS (die staat wel altijd aan ^_^ ) en daarop staat NFS aan, en ik kan heel simpel mouten met mijn 4 e2 ontvangers met Open Pli 6.2.


73's

PE1AQZ


Re: Netwerk gerelateerde problemen #50 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,631 posts

+459
Excellent

Posted 22 July 2018 - 13:31

Ik gebruik ook NFS, ideaal in combi met STB's. Mijn Synology staat altijd aan maar wel met een 'idle' functie, in het ergste geval moet ik een aantal seconden wachten tot de schijven online zijn maar vastlopen of hangen heb ik nooit last van.

 

Een NAS hoort ook niet uitgeschakeld te worden dat levert alleen maar narigheid op ;)


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Netwerk gerelateerde problemen #51 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,565 posts

+1,737
Excellent

Posted 22 July 2018 - 15:45

Ik gebruik ook NFS, ideaal in combi met STB's. Mijn Synology staat altijd aan maar wel met een 'idle' functie, in het ergste geval moet ik een aantal seconden wachten tot de schijven online zijn maar vastlopen of hangen heb ik nooit last van.

 

Idem hier.

 

Het enige irritante hierbij is dat er bij een bookmark scan (bv zodra het de "add a timer" knop in drukt) de boel even hangt met een spinner tot dat de NAS weer online is, terwijl je op dat moment niks op de NAS wilt doen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Netwerk gerelateerde problemen #52 pasquenel

  • Senior Member
  • 213 posts

0
Neutral

Posted 23 July 2018 - 14:53

Ik heb de volgende wijzigingen aangebracht :

NAS : 

  • NFS sharing geconfigureerd voor HD51 en VuPlusDuo2

HD51 - VuPlusDuo2 :

  • installed autofs
    • in autofs.config volgende items toegevoegd : 
      • timeout = 120 
      • mount_wait = 5
    • auto.master : ongewijzigd
    • auto.net : mount points toegevoegd (NAS + receivers)
  • Installed NFS share server
  • Markeerpunten gemaakt in de list menu

 

Resultaat / eerste bevindingen (Na reboot beide receivers) :

  •  Alle mounts zijn direct accessible via list.locatie en dan markeerpunt selecteren. 
  • Andere optie is via list.locatie en dan "Network mount" selecteren
  • Als de NAS uit staat, krijg je voor een periode van +-5sec het wieltje en daarna de foutmelding dat de share niet bestaat ===> is OK
  • tussen beide receivers snelle communicatie en geen blokkeringen meer zoals voordien. Permanent wieltje is verleden tijd.
  • Verdere evaluatie door meerdere thuisgebruikers zal de komende dagen gebeuren om eventuele narigheden uit te sluiten

Open vraag :

  • Als een nieuwe build wordt geinstalleerd, kan je de optie kiezen om alle instellingen / additions te installeren.  Is autofs(+instellingen), nfsshare (+instellingen) en list markeerpunten hierin ook opgenomen of moet dit manueel gebeuren?


Re: Netwerk gerelateerde problemen #53 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,565 posts

+1,737
Excellent

Posted 23 July 2018 - 15:40

Als je daarmee de autobackup bedoelt, dan moet je even kijken of de autofs configuratie mee de backup in gaat.

 

Menu, plugins, autobackup, menu, optie 1, en dat de betreffende bestanden aanvinken. Let op, NIET de hele /etc uit gemak selecteren, dat wordt bij een restore een ellende!


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Netwerk gerelateerde problemen #54 pasquenel

  • Senior Member
  • 213 posts

0
Neutral

Posted 23 July 2018 - 17:05

Als je daarmee de autobackup bedoelt, dan moet je even kijken of de autofs configuratie mee de backup in gaat.

 

Menu, plugins, autobackup, menu, optie 1, en dat de betreffende bestanden aanvinken. Let op, NIET de hele /etc uit gemak selecteren, dat wordt bij een restore een ellende!

Ik heb autobackup nog niet actief gebruikt, dus ik weet het niet.

Tot nu toe heb ik backupSuite gebruikt.

 

Het is een vraag die verschijnt als een nieuwe build wordt geflasht.

Na het flashen verschijnt er een vraag of de configuratie teruggezet moet worden.

Dan worden alle geinstalleerde plugins teruggezet tesamen met tuner configs enz.

 

Voor mij is het niet duidelijk welke plugin / app  dit voor zijn rekening neemt.

Vandaar mijn eerdere vraag



Re: Netwerk gerelateerde problemen #55 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,565 posts

+1,737
Excellent

Posted 23 July 2018 - 17:37

Backup suite maakt een binaire kopie, dus daar zit alles in wat je geinstalleerd hebt. Dat staat los van de autobackup, die alleen de configuratie backupt, en die na de flash terug zet.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Netwerk gerelateerde problemen #56 pasquenel

  • Senior Member
  • 213 posts

0
Neutral

Posted 23 July 2018 - 19:55

Bedankt voor de support.

 

MVG




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users