Jump to content


Photo

Mountbeheer bij versie 7 UNO4K


  • Please log in to reply
106 replies to this topic

Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #61 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,690 posts

+1,741
Excellent

Posted 13 January 2019 - 18:06

Het gaat over CIFS mounts !!!! (onthou mij svp opnieuw de verklaring dat NFS beter is, jullie bieden ook CIFS-mount !) 

 

Ik dacht niet dat ik het daar over NFS had? Mij is het wel duidelijk dat het een CIFS probleem is.

 

Verder lees ik verschillende zaken:

  • het treed (soms) op na een flash (met een config restore denk ik dan)
  • het treed (soms) op na een software update

Wat is nog mis: treed het op als je de server update of flasht (dus, dat de clients die verbinding hadden hun verbinding kwijt zijn), of treed het op als je de client update of flasht (dus, dat de verbinding niet terug komt als je na een update de client herstart).

 

Verder. treed het ook op als je gewoon een box herstart (dus zonder update)? En is dat dan aan de client kant of aan de server kant? En die software update, hoe doe je die (offline met reboot, online met restart enigma, commandline, anders)?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #62 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 13 January 2019 - 18:41

Verder lees ik verschillende zaken:

  • het treed (soms) op na een flash (met een config restore denk ik dan)
  • het treed (soms) op na een software update

 

*Het treed (soms) op na een flash (met een config restore denk ik dan)  ===> Inderdaad, met een flash vanuit het menu maar ook bij een externe/usb flash (met config restore/auto backup file)

Ook indien ik een verse/schone flash, dus zonder config restore en de boel opnieuw mount via de mountmanager zijn de NAS9sen) stabiel aanwezig en de andere client STB's en Server STB wisselvallig aanwezig.

 

*Het treed (soms) op na een software update ===> Inderdaad, ook bij een nightly software update

 

 

Wat is nog mis: treed het op als je de server update of flasht (dus, dat de clients die verbinding hadden hun verbinding kwijt zijn), of treed het op als je de client update of flasht (dus, dat de verbinding niet terug komt als je na een update de client herstart).

 

Beiden, is het geval !

 

 

Verder. treed het ook op als je gewoon een box herstart (dus zonder update)? En is dat dan aan de client kant of aan de server kant? En die software update, hoe doe je die (offline met reboot, online met restart enigma, commandline, anders)?

 

Als de boel eenmaal mount na een aantal herstart en geprul blijven de mounts bestaan. Dit is concluderend vanuit de client(s) kant, de Server voorzie ik minder van updates, maar indien ik de Server update is het wisselvallige resultaat ook te merken. De Clients missen de Server mount. Soms is dat na een paar herstart aan client zijde weer terug, maar is dus eveneens wisselvallig te noemen. 

 

Bij een software update doe ik dit altijd middels keuze 1, dus Update en herstart (aanbevolen)



Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #63 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,690 posts

+1,741
Excellent

Posted 13 January 2019 - 19:19

Ok, dus we kunnen concluderen dat na een restart (ongeacht de oorzaak daarvan) de connectie niet altijd terug komt, en daarbij maakt het niet uit of je de client of de server kant herstart.

 

Correct?

 

En ik neem aan dat je een plat netwerk hebt thuis, alles in hetzelfde subnet, geen firewalls, routers of andere handel er tussen?

 

Oh, en nog iets, die mounts, maak je die met de mount manager? En en doe je dat op IP adres of op hostname? En zo ja, welke hostname, die uit avahi of van een lokale DNS?


Edited by WanWizard, 13 January 2019 - 19:21.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #64 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 13 January 2019 - 19:23

Eigenlijk nu je het zegt heb ik dat ook weleens gehad als ik via de et10k na de hdd van de uno4k wou gaan was hij er idd soms niet weer opnieuw mounten/herstarten loste dat probleem op.

 

Dus HPPli heeft daar wel gelijk in.


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #65 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,690 posts

+1,741
Excellent

Posted 13 January 2019 - 19:30

Voor jou dan dezelfde vragen. ;)


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #66 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 13 January 2019 - 19:30

Ok, dus we kunnen concluderen dat na een restart (ongeacht de oorzaak daarvan) de connectie niet altijd terug komt, en daarbij maakt het niet uit of je de client of de server kant herstart.

 

Correct?

 

Helemaal correct !

 

En ik neem aan dat je een plat netwerk hebt thuis, alles in hetzelfde subnet, geen firewalls, routers of andere handel er tussen?

 

Oh, en nog iets, die mounts, maak je die met de mount manager? En en doe je dat op IP adres of op hostname? En zo ja, welke hostname, die uit avahi of van een lokale DNS?

 

Alles binnen hetzelfde netwerk in de range 192.168.2.1 tot 250 ….> geen subnet, 1 router en 3x switches. Fallback op 2 clients (Vu+Uno4K en Vu+Duo2) via dus poort 80 van OWIF werkt altijd ! terwijl die clients wel wisselvallig de mount "mist" van de Server.

 

Mount via mountmanager en op IP adres.



Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #67 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 13 January 2019 - 19:35

Hier had ik ze met netwerk doorzoeken en dan komen ze vanzelf te voorschijn dus gewoon de naam hetzelfde netwerk met 1 switch ertussen 192.168.1.xxx  uno4k heeft 192.168.1.14 en de et10k 192.168.1.13.

 

hoop dat je er wat mee kunt


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #68 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,690 posts

+1,741
Excellent

Posted 13 January 2019 - 19:36

Mount via mountmanager en op IP adres.

 

He, da's nu jammer, nu dacht ik de oorzaak te weten. Niet "ook" een hostname ingevuld?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #69 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,690 posts

+1,741
Excellent

Posted 13 January 2019 - 19:37

hoop dat je er wat mee kunt

 

Hoe maak jij je mount, ook met de mountmanager? En op IP of hostnaam? En indien IP, toevallig ook hostnaam ingevuld?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #70 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 13 January 2019 - 19:39

mountmanager (is het makkelijkste) ;)

 

Ip nummer en geen hostnaam ingevuld zag ik net.


Edited by cobus, 13 January 2019 - 19:41.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #71 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,690 posts

+1,741
Excellent

Posted 13 January 2019 - 19:40

Reden waarom ik het vraag:

 

ik heb deze week voorbij zien komen dat als je een foute hostname invult het niet werkt, ook al is het IP adres correct. Dat suggereert dat hostname voor IP gaat bij het mounten door Enigma.

 

Als je een non-qualified hostname gebruikt omdat je geen lokale DNS hebt (bv de boxnaam), dan maak je gebruik van avahi mDNS. Die werkt op basis van broadcasts, en het kan dus best dat de box op het moment van mounten die nog niet binnen heeft van de andere boxen, en dan mislukt de mount op een "host not found".


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #72 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,690 posts

+1,741
Excellent

Posted 13 January 2019 - 19:40

mountmanager (is het makkelijkste) ;)

 

En de test van de vraag? Doe anders eens een screenshot van de mount definitie?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #73 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 13 January 2019 - 19:44

Laat ik die nu net even gemaakt hebben het enige wat ik heb veranderd voor een uur terug is de dat het nfs is ipv cifs.

 

Attached File  1_0_19_4BF2_834_600_FFFF0000_0_0_0_20190113194205.jpg   75.96KB   2 downloads


Edited by cobus, 13 January 2019 - 19:48.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #74 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 13 January 2019 - 19:51

Attached File  Mountmanagerregels.png   329.15KB   2 downloads



Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #75 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 13 January 2019 - 19:54

en hier van de et10k ook hierbij heb ik hem voor een 1 uur terug veranderd naar NFS share ipv CIFS  dat is het enige wat anders is.

 

Attached File  1_0_19_4CD7_81A_600_FFFF0000_0_0_0_20190113195303.jpg   66.51KB   3 downloads


Edited by cobus, 13 January 2019 - 19:55.

Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #76 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 13 January 2019 - 20:02

Zonet, nog ff vanuit de Vu+Duo2 client welke momenteel via Fallback prima staat te Streamen vanaf de Server via/met de mountmanager de Cifs mount proberen te veranderen naar NFS.

Dit lukt niet, als informatie krijg ik "Een oogenblijkje geduld aub, de netwerkmount wordt bijgewerkt"

 

Maw, de mount kan niet worden gebouwd/gemaakt ondanks dat de Vu+Duo2 wel via de Fallback naar (dezelfde) Server staat te connecten.  


Edited by HPPli, 13 January 2019 - 20:04.


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #77 cobus

  • Senior Member
  • 4,754 posts

+69
Good

Posted 13 January 2019 - 20:06

Hier binnen 10 sec al in orde gewoon veranderd staat er even wachten enz enz en nog geen 10 sec later de mount in orde.


Groetjes Cobus R

 

VU+ UNO 4K SE FBC DVB-C (8x) LCD4linux met Samsung SPF 75H

MUTANT HD66SE FBC DVB-C (3x)

MAXYTEC MULTIBOX COMBO

MUTANT HD60 DVB-S

 

 

Ziggo (digitaal) Kabel TV (FTV) op alle decoders met oa fallback tuner

 


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #78 HPPli

  • Senior Member
  • 1,882 posts

+36
Good

Posted 13 January 2019 - 20:38

Zojuist vanuit een prima werkende oude Vu+Duo (192.168.2.15 en voorzien van OpenPli7.0) een nog niet bestaande NFS-mount proberen te maken naar een andere oude en prima werkende Vu+Duo (192.168.2.202), ondanks de snelle Okay melding een reboot etc. ====> geen resultaat of mount.

 

Direct daarop eenzelfde Cifs-mount gemaakt en deze werkte direct, weliswaar nog niet direct naar de movie map maar "Harddisk" 

 

Schiet mij maar lek, het is zo wisselvallig en onbetrouwbaar als ooit daarvoor.

 

Attached File  Vu+Duo naar Vu+Duo.png   296.38KB   4 downloads


Edited by HPPli, 13 January 2019 - 20:38.


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #79 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,690 posts

+1,741
Excellent

Posted 13 January 2019 - 21:13

Hmm... Jammer, dan is het dus niet wat ik dacht, en moet er verder gezocht worden.

 

NFS werkt niet uit de box, in tegenstelling tot Samba is NFS-server niet standaard geinstalleerd (zal wel een hysterische reden hebben). Dus ook daar moet nog eens ingedoken worden.

 

En heb jij een wachtwoord van 1 letter voor root?

 

Want dat is wel wezenlijk verandert in 7.0. In 6.x werkte samba authenticatie helemaal niet. Meegestuurde credentials werden genegeerd, de mount gebeurde altijd als "guest". En je box stond altijd volledig open voor iedereen. In 7.0 is dat gefixt, zet je guest af in samba dan is het ook af en MOET je de juiste credentials meegeven, en andersom als je credentials meegeeft, dan moeten die juist zijn.

 

Maar goed, dat kan het niet zijn, want dan werkt het "altijd niet", en niet "soms niet".


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Mountbeheer bij versie 7 UNO4K #80 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 13 January 2019 - 22:18

Even hierop inhakende, ik zit zo eens te kijken in de smb.conf van mijn ET10K met rc7.0, daar staat # DO NOT EDIT THIS FILE !!!
# ADD YOUR GLOBAL CHANGES TO smb-user.conf !!!

 

Dat wil ik doen maar er staat alleen dit:

 

#
# Add your user additions to the global section here
#
# uncomment this line to disallow unsecure access
# include = /etc/samba/smb-secure.conf

[global]
  workgroup = THUIS

 

 

Wat vul ik hier nu in? of moet ik dit in de ontvanger zelf doen?

In mijn ET8000 die nog R6.2 gebruikt staat dit in de smb.conf

 

[global]
workgroup = THUIS
deadtime = 15
max smbd processes = 6
max log size = 5
guest account = root
load printers = no
show add printer wizard = no
printcap name = /dev/null
disable spoolss = yes
map to guest = Bad Password
security = user
server role = standalone server
unix password sync = yes
preferred master = yes
local master = yes

[root]
path = /
read only = no
guest ok = yes
browseable = yes
create mask = 0777
directory mask = 0777

[Harddisk]
path = /media/hdd
read only = no
guest ok = yes
browseable = yes
public = yes
writable = yes
available = yes
create mask = 0777
directory mask = 0777

[DISKSTATION]
path = media/net/DISKSTATION
read only = no
guest ok = yes
browseable = yes
public = yes
writable = yes
available = yes
create mask = 0777
directory mask = 0777

 

Kan ik dit 1 op 1 in de smb-user.conf zetten?


Edited by Sagitarius, 13 January 2019 - 22:19.

73's

PE1AQZ



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users