Er is geen verschil in het type kabel: Zowel in de oude als nieuwe opzet gebruik je gewone coaxkabel. Het verschil is de manier waarop je de kabels legt:
[LIST][*]Bij een traditionele installatie gaat er per tuner een kabel naar een Diseqc-schakelaar en vanaf iedere ingang op iedere schakelaar een kabel naar een LNB.[/*]
[*]Bij een Unicable-installatie wordt iedere ontvanger (ongeacht hoeveel tuners erin zitten) aangesloten op een splitter en gaat er vanaf de splitter één enkele kabel naar de schotel, die langs alle Unicable-LNB's gaat. Iedere ontvanger, of het nu Solo 4K met 8 tuners of een oude Duo met 2 tuners is, wordt met slechts één kabel aangesloten, waarna alle tuners functioneren zonder beperkingen.[/*]
[/LIST]Als je dus in je nieuwe huis eerst alle kabels op de oude manier gaat leggen, moet je ze later weer weghalen en vervangen door een enkele. Dat lijkt me niet logisch. Leg het direct op de Unicable-manier aan: De kosten van die LNB's vallen in het niet t.o.v. je verhuiskosten en de hoeveelheid gedoe die je jezelf kun besparen door één in plaats van heel veel kabels aan te leggen is vaak enorm,
Ik begrijp hier dan uit dat ik gewoon 2 coax kabels kan aanleggen.
Pas als ik er een speciale LNB aanhang dan praten we automatisch over unicable?
Als ik de FBC tunner wil gebruiken gebruik dus maar 1 van de 2 kabels als ik die speciale LNB’s gebruik.
Ik vind het niet erg om eerst 2 kabels te leggen en later maar 1 te gebruiken.
Als die er eenmaal ligt ligt hij mij niet meer in de weg en wie weet wat de toekomst bied.
De grootste uitdaging voor mij word om die 2 kabels door een oud gasbuisje te krijgen.
Schiet me nog wel de vraag binnen dat als ik dit allemaal wil realiseren of mijn mutant HD1200 dan wel ook gewoon beeld binnen krijgt als ik hier dan ook een unicable naar toe leg?
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen