Jump to content


Photo

Nieuwe opzet van satelliet kijken

Hulp bij opzet

  • Please log in to reply
49 replies to this topic

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #21 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 10 February 2019 - 15:34

Kan iemand mij wel bevestigen dat ik gewoon mijn oude schotel kan op hangen met de oude LNB’s maar daar al wel vast de nieuwe Unicable tussen kan aanleggen en dan gewoon beeld heb?

 
Hoe stel je je dat voor?
 
Ik kan in ieder geval zeggen dat het niet kan: Oude LNB's hebben één uitgang per tuner en dus noodzakelijkerwijs is het aantal kabels dat je moet trekken het aantal tuners maal het aantal LNB's.

Ik stel me dit voor zoals ik nu nog de situatie thuis heb.
Maar dan de kabels van nu omruilen voor Unicable.
Aansluiten op de trible LNB die ik nu dus nog gebruik.

Mvg
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #22 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 10 February 2019 - 15:42

Er is geen verschil in het type kabel: Zowel in de oude als nieuwe opzet gebruik je gewone coaxkabel. Het verschil is de manier waarop je de kabels legt:

  • Bij een traditionele installatie gaat er per tuner een kabel naar een Diseqc-schakelaar en vanaf iedere ingang op iedere schakelaar een kabel naar een LNB.
  • Bij een Unicable-installatie wordt iedere ontvanger (ongeacht hoeveel tuners erin zitten) aangesloten op een splitter en gaat er vanaf de splitter één enkele kabel naar de schotel, die langs alle Unicable-LNB's gaat. Iedere ontvanger, of het nu Solo 4K met 8 tuners of een oude Duo met 2 tuners is, wordt met slechts één kabel aangesloten, waarna alle tuners functioneren zonder beperkingen.

Als je dus in je nieuwe huis eerst alle kabels op de oude manier gaat leggen, moet je ze later weer weghalen en vervangen door een enkele. Dat lijkt me niet logisch. Leg het direct op de Unicable-manier aan: De kosten van die LNB's vallen in het niet t.o.v. je verhuiskosten en de hoeveelheid gedoe die je jezelf kun besparen door één in plaats van heel veel kabels aan te leggen is vaak enorm,



Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #23 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,638 posts

+459
Excellent

Posted 10 February 2019 - 16:43

Ligt er een netwerkkabel naar de receiver in de tuin?

In dat geval kan je gewoon de andere receiver (in huis) als master gebruiken en dus gebruik maken van de tuners in de 'master' en de remotefallback funktie in de tuin gebruiken.

 

Dan heb je ook maar één (coax) kabel naar de ´master' nodig.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #24 Erik Slagter

  • PLi® Core member
  • 46,957 posts

+541
Excellent

Posted 15 February 2019 - 12:17

Overigens kan het wel zinvol zijn om beide ingangen van de FBC tuner te gebruiken (en dus twee kabels aan te leggen):

 

- als je een Unicable (v.s. JESS) switch gebruikt, die kan maar twee posities doorgeven, je kunt dan twee switches gebruiken en beide apart aansluiten voor vier posities

- als je om een andere reden meer dan één switch hebt (zoals in mijn geval)

 

Maar de meeste mensen zullen met SCR maar één input gebruiken.


* Wavefrontier T90 with 28E/23E/19E/13E via SCR switches 2 x 2 x 6 user bands
I don't read PM -> if you have something to ask or to report, do it in the forum so others can benefit. I don't take freelance jobs.
Ik lees geen PM -> als je iets te vragen of te melden hebt, doe het op het forum, zodat anderen er ook wat aan hebben.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #25 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 15 February 2019 - 17:08

Ligt er een netwerkkabel naar de receiver in de tuin?
In dat geval kan je gewoon de andere receiver (in huis) als master gebruiken en dus gebruik maken van de tuners in de 'master' en de remotefallback funktie in de tuin gebruiken.
 
Dan heb je ook maar één (coax) kabel naar de ´master' nodig.


Dank voor het mee denken.
Nee ik heb geen netwerkkabel in de tuin liggen.
Dit is ook niet belangrijk voor ons daar wij vanaf de schuur waar de schotel aan komt te hangen de kabel voor in de tuin dus daar al mooi aanwezig is.
Ik moet dan alleen de 2 sat kabels voor de woning door een oud gas buisje vanuit de schuur de woning in werken.
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #26 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 15 February 2019 - 17:24

Er is geen verschil in het type kabel: Zowel in de oude als nieuwe opzet gebruik je gewone coaxkabel. Het verschil is de manier waarop je de kabels legt:
[LIST][*]Bij een traditionele installatie gaat er per tuner een kabel naar een Diseqc-schakelaar en vanaf iedere ingang op iedere schakelaar een kabel naar een LNB.[/*]
[*]Bij een Unicable-installatie wordt iedere ontvanger (ongeacht hoeveel tuners erin zitten) aangesloten op een splitter en gaat er vanaf de splitter één enkele kabel naar de schotel, die langs alle Unicable-LNB's gaat. Iedere ontvanger, of het nu Solo 4K met 8 tuners of een oude Duo met 2 tuners is, wordt met slechts één kabel aangesloten, waarna alle tuners functioneren zonder beperkingen.[/*]
[/LIST]Als je dus in je nieuwe huis eerst alle kabels op de oude manier gaat leggen, moet je ze later weer weghalen en vervangen door een enkele. Dat lijkt me niet logisch. Leg het direct op de Unicable-manier aan: De kosten van die LNB's vallen in het niet t.o.v. je verhuiskosten en de hoeveelheid gedoe die je jezelf kun besparen door één in plaats van heel veel kabels aan te leggen is vaak enorm,


Ik begrijp hier dan uit dat ik gewoon 2 coax kabels kan aanleggen.
Pas als ik er een speciale LNB aanhang dan praten we automatisch over unicable?
Als ik de FBC tunner wil gebruiken gebruik dus maar 1 van de 2 kabels als ik die speciale LNB’s gebruik.
Ik vind het niet erg om eerst 2 kabels te leggen en later maar 1 te gebruiken.
Als die er eenmaal ligt ligt hij mij niet meer in de weg en wie weet wat de toekomst bied.
De grootste uitdaging voor mij word om die 2 kabels door een oud gasbuisje te krijgen.
Schiet me nog wel de vraag binnen dat als ik dit allemaal wil realiseren of mijn mutant HD1200 dan wel ook gewoon beeld binnen krijgt als ik hier dan ook een unicable naar toe leg?
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #27 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 15 February 2019 - 18:32

Pas als ik er een speciale LNB aanhang dan praten we automatisch over unicable?

 

Een Unicable LNB, een Unicable switch, of een JESS switch.

 

Als je maar 1 LNB hebt, of meerdere geprogrammeerde Unicable LNB's, of een Unicable of JESS switch, dan kun je met 1 kabel uit de voeten.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #28 Zuppelan

  • Senior Member
  • 1,408 posts

+62
Good

Posted 15 February 2019 - 19:45

De grootste uitdaging voor mij word om die 2 kabels door een oud gasbuisje te krijgen.

 

Dat zijn nu precies de verborgen kosten van kabels. De kabel zelf kost bijna niets, maar alles netjes wergwerken kost én veel tijd en vaak ook nog geld aan allerlei montagehulpmiddelen. Daarom is Unicable zo ideaal.

 

Schiet me nog wel de vraag binnen dat als ik dit allemaal wil realiseren of mijn mutant HD1200 dan wel ook gewoon beeld binnen krijgt als ik hier dan ook een unicable naar toe leg?

 

Ja hoor, geen probleem. Unicable werkt net zo goed met gewone niet-FBC-tuners.



Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #29 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 7 July 2019 - 20:46

Hallo.

Het is zover.
We zijn over naar een andere woning dus het kabelwerk kan aangelegd worden.
Nu ff kabel bestellen.
Is dit het type kabel (RG59U COAX) wat ik moet bestellen voor mijn opzet?
Ik neem dan aan dat ik ook andere f connectors er bij moet bestellen ivm dunne kabel?
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #30 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 7 July 2019 - 20:57

Het is belangrijk dat het een coax is die 4G/LTE proof is, en dat je goed afgeschermde connectors gebruikt.

 

RG59/U is daar zelden geschikt voor, te dun en te weinig afgeschermd. Je moet RG/6 of minstens RG/11 hebben. Ik zou eerder gaan voor een Hirschmann Koka 9, een goede Belden kabel, of een COAX12 (C12) gecertificeerde kabel. En metalen connectoren.

 

En als het kabel voor buiten moet zijn, moet je ook kijken of het daarvoor geschikt is.

 

edit: op de rol die ik gebruik staat: BELDEN H125 AL PVC.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #31 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 7 July 2019 - 21:12

Het is belangrijk dat het een coax is die 4G/LTE proof is, en dat je goed afgeschermde connectors gebruikt.
 
RG59/U is daar zelden geschikt voor, te dun en te weinig afgeschermd. Je moet RG/6 of minstens RG/11 hebben. Ik zou eerder gaan voor een Hirschmann Koka 9, een goede Belden kabel, of een COAX12 (C12) gecertificeerde kabel. En metalen connectoren.
 
En als het kabel voor buiten moet zijn, moet je ook kijken of het daarvoor geschikt is.
 
edit: op de rol die ik gebruik staat: BELDEN H125 AL PVC.


Kijk dan heb ik nog ff wat uit te zoeken.
Dank voor de tip.
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #32 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 22 July 2019 - 16:54

Kan iemand mij vertellen of ik op deze manier signaal moet kunnen krijgen. Krijg tot nu toe namelijk met geen mogelijkheid signaal op de box?
Kan me ook niet voorstellen dat deze bomen hoger dan 22m zijn.
 

Attached File  post-20775-0-89400400-1563810846.png   517.54KB   3 downloads


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #33 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,395 posts

+394
Excellent

Posted 22 July 2019 - 17:34

Ik kan op mijn Ipad geen van beide plaatjes zien. Ik neem aan dat deze screenshots van dishpointer zijn. Dit zie ik. Een plaatje wat probeert te openen.

Attached Files


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #34 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,598 posts

+1,739
Excellent

Posted 22 July 2019 - 18:02

Ik ook niet, er zat geen download URL onder 't plaatje. Ik heb het even gefixt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #35 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 22 July 2019 - 18:22

Ik kan op mijn Ipad geen van beide plaatjes zien. Ik neem aan dat deze screenshots van dishpointer zijn. Dit zie ik. Een plaatje wat probeert te openen.


Was inderdaad van disphpointer. Gedaan met mobiel. Zal zo de pc eens opstarten en kijken of ik dan wel een plaatje voor jullie te zien kan krijgen.
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #36 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,395 posts

+394
Excellent

Posted 22 July 2019 - 18:29

Wanwizard heeft dat inmiddels gefixt.
Met een bovenaanzicht kunnen wij niet bepalen hoe hoog die boom is. ;)

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #37 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,395 posts

+394
Excellent

Posted 22 July 2019 - 18:31

Ik heb geen idee met welke positie jij dit getest hebt. Het lijkt iets van 22 East.
‘Kijk’ jij wel over die woning heen?

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #38 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 22 July 2019 - 18:59

Hallo

 

Maar even op deze manier geprobeerd.

Ik hoop dat jullie er nu wel wat mee kunnen :)

 

Mvg

Attached Files


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #39 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 22 July 2019 - 19:01

Ik heb geen idee met welke positie jij dit getest hebt. Het lijkt iets van 22 East.
‘Kijk’ jij wel over die woning heen?

Hallo

 

Getest op de 23.5 en volgens mij moet ik gewoon langs de woning op kunnen kijken.


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #40 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 22 July 2019 - 19:04

Overigens kan ik hier wel de foto uit post 32 van mij gewoon openen en bekijken. (windows)


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users