Jump to content


Photo

Nieuwe opzet van satelliet kijken

Hulp bij opzet

  • Please log in to reply
49 replies to this topic

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #41 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 22 July 2019 - 19:21

Overigens kan ik hier wel de foto uit post 32 van mij gewoon openen en bekijken. (windows)

 

Zie mijn bericht #34 hierboven...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #42 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 24 July 2019 - 07:27

Hallo

 

Is er iemand met kennis die mijn vraag bij post #38 kan beatwoorden?

Uitgaande dat deze bestanden wel geopend en gelezen kunnen worden. :)

 

Mvg


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #43 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 24 July 2019 - 09:09

Begrijp ik goed dat je wilt weten hoe hoog je zit, vanaf het groene punt gezien met een hoek van 23,5 graden? Dan is het antwoord:

 

Tangens = overstaande rechthoekzijde / aanliggende rechthoekzijde

 

tan(hoek)= O/A

tan(23,5)=O/41,6

0,43= O/41,6

O = 0,43*41,6 = 18,0

 

Dus 41,6 meter van je schotel af, zit je met een hoek van 23,5 graden op ca. 18,0 meter hoogte...


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #44 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 24 July 2019 - 11:24

Begrijp ik goed dat je wilt weten hoe hoog je zit, vanaf het groene punt gezien met een hoek van 23,5 graden? Dan is het antwoord:

Tangens = overstaande rechthoekzijde / aanliggende rechthoekzijde

tan(hoek)= O/A
tan(23,5)=O/41,6
0,43= O/41,6
O = 0,43*41,6 = 18,0

Dus 41,6 meter van je schotel af, zit je met een hoek van 23,5 graden op ca. 18,0 meter hoogte...


Dank voor je reactie 40H3X .
Dus ik begrijp dan uit uw woorden dat de boom niet hoger dan 18m mag zijn.
Zoals de lijn is weergegeven gaat hij welleswaar kort langs de woning maar hij gaat er langs op.
Dit mag dan geen belemmering zijn toch?

Mvg
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #45 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,309 posts

+1,719
Excellent

Posted 24 July 2019 - 11:27

Nee. Of de LNB kan de sat zien, of niet. Dat is erg zwart-wit, en millimeterwerk.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #46 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 24 July 2019 - 11:36

Nee. Of de LNB kan de sat zien, of niet. Dat is erg zwart-wit, en millimeterwerk.

 

Ok

Dan ga ik maar eens de 3 koppige LNB er afmonteren en met een enkele beginnen op 19.2 graden.

Deze moet dan zeker langs de woning gaan dan is het alleen de vraag of ik over de bomen kom.

Kan me alleen niet voorstellen dat de bomen 18 meter hoog zijn.

Uuhhhh maar voor de 19.2 is de hoogte natuurlijk weer anders? :(

 

Mvg


Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #47 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,782 posts

+186
Excellent

Posted 24 July 2019 - 12:23

 

Begrijp ik goed dat je wilt weten hoe hoog je zit, vanaf het groene punt gezien met een hoek van 23,5 graden? Dan is het antwoord:

Tangens = overstaande rechthoekzijde / aanliggende rechthoekzijde

tan(hoek)= O/A
tan(23,5)=O/41,6
0,43= O/41,6
O = 0,43*41,6 = 18,0

Dus 41,6 meter van je schotel af, zit je met een hoek van 23,5 graden op ca. 18,0 meter hoogte...


Dank voor je reactie 40H3X .
Dus ik begrijp dan uit uw woorden dat de boom niet hoger dan 18m mag zijn.
Zoals de lijn is weergegeven gaat hij welleswaar kort langs de woning maar hij gaat er langs op.
Dit mag dan geen belemmering zijn toch?

Mvg

 

 

 

Ik heb je vraag veel te letterlijk genomen en op het verkeerde been gezet, maar als deze schotel in Nederland staat (daar zijn tabellen voor bv hier https://www.canaldig...itrichten-tips/) dan maakt je schotel een kantelhoek van ca. 29 graden en dan wordt de berekening anders (zie ook de link)

 

tan(hoek)= O/A

tan(29)=O/41,6

0,55= O/41,6

O = 0,55*41,6 = 23,0 meter en dan hangt het er nog vanaf waar de sateliet staat, waarop je hem uitricht en of er dus in die richting bomen staan van die hoogte en of het blad dicht genoeg is om de straal sterk te blokkeren, daarom is het uitrichten van een schotel ook handig als de bomen vol in het blad staan, want dan kan het in de winter alleen maar beter worden. Dan is er ook nog groei, in de lengte en breedte. Als voorbeeld hier heb ik een tijd heel varierent ontvangst gehad, tot me duidelijk werd dat bij wind er steeds een tak voor de schotel waaide ;) kortom gewoon proberen!


Edited by 40H3X, 24 July 2019 - 12:24.

Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #48 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,380 posts

+393
Excellent

Posted 24 July 2019 - 12:49

Ik gaf aan sommige van mijn kennissen een soortgelijk advies maar leg dit nét even anders uit. Dit was komisch én informatief bedoeld en zonder enige bijbedoeling. ‘Een jaar of veel terug begroetten onze oosterburen elkaar op die manier en als je dan langs die arm omhoog keek mocht je geen obstakel zien’. En iedereen begreep dat.

Onderstaand plaatje lijkt hetzelfde te zeggen maar dan nét even ietsje anders uitgelegd. En nu niet allemaal boos reageren want ik bedoelde er toen en nu nog steeds niets mee. Dit valt onder technische satire. ;)
inzet-schotel-uitrichten.jpg

Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #49 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 24 July 2019 - 14:42

Ik gaf aan sommige van mijn kennissen een soortgelijk advies maar leg dit nét even anders uit. Dit was komisch én informatief bedoeld en zonder enige bijbedoeling. ‘Een jaar of veel terug begroetten onze oosterburen elkaar op die manier en als je dan langs die arm omhoog keek mocht je geen obstakel zien’. En iedereen begreep dat.

Onderstaand plaatje lijkt hetzelfde te zeggen maar dan nét even ietsje anders uitgelegd. En nu niet allemaal boos reageren want ik bedoelde er toen en nu nog steeds niets mee. Dit valt onder technische satire. ;)
inzet-schotel-uitrichten.jpg


Ah ha :)
Dus eenvoudig en plankje met een hoek van 30 graden zagen, waterpashouden, langs de 30 graden hoek omhoog kijken en dan zou ik de bomen dus niet mogen zien?

Edited by Frenske, 24 July 2019 - 17:11.
Waarom jij jouw eigen antwoord binnen de eerdere quote plaatst is mij een raadsel. Ik heb het opnieuw aangepast.

Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen

Re: Nieuwe opzet van satelliet kijken #50 IkkeKappie

  • Senior Member
  • 314 posts

+4
Neutral

Posted 10 August 2019 - 19:21

Pppffffffffff.
Na veel proberen en kruipend onder de kruipruimte door met 40cm ruimte om de coax kabel van de schotel naar de ontvanger te krijgen, eindelijk de schotel met ontvanger aan de praat.
Alles gewoon opnieuw aangesloten en daar kwam het signaal.
Fase 1 is nu dus klaar en in werking.
Hoe ik dat nu nog moet gaan doen met die nieuwe koppen die ik nog moet aanschaffen weet ik nog niet.
Dit omdat jullie te kennen geven dat dit met apparatuur ingesteld moet worden.
Maar we blijven de oren en ogen openhouden in dit toch op 1 of andere manier voor mekaar te boksen.
Word vervolgd.
Voor als nog iedereen bedankt voor het gegeven advies en meedenken.

Mvg
Gigablue4k + mut@nt 1200 HD + mut@nt HD51 dvb-S2 en dvb-c, allen met OpenPLi 8.3<p>80cm schotel met een triple lnb en 4 uitgangen


0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users