Jump to content


Photo

Constant zwarte blokken in het scherm HD51.


  • Please log in to reply
68 replies to this topic

Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #41 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 March 2019 - 12:15

Mmm ik geloof niet zo in het alleen vervangen van een 4G proof eind doos, je had op satelliet toch ook blokken? Dan zal een DVB-T2 of 4G mast vast geen storing geven op 2 verschillende frequentie banden, het moet iets gemeenschappelijks zijn.

Als die Ziggo monteur een beetje geëquipeerd is heeft hij vast een DSAM meter bij zich en kun je vragen om eens een meting te doen dan domweg alles te gaan vervangen, en kan je zo vertellen of er instraling is van 4G of DVB-T2.


73's

PE1AQZ


Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #42 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 18 March 2019 - 13:03

Mmm ik geloof niet zo in het alleen vervangen van een 4G proof eind doos, je had op satelliet toch ook blokken? Dan zal een DVB-T2 of 4G mast vast geen storing geven op 2 verschillende frequentie banden, het moet iets gemeenschappelijks zijn.

Als die Ziggo monteur een beetje geëquipeerd is heeft hij vast een DSAM meter bij zich en kun je vragen om eens een meting te doen dan domweg alles te gaan vervangen, en kan je zo vertellen of er instraling is van 4G of DVB-T2.

Ja oke dat heeft hij wel die apparatuur, Maar het vreemde van alles is dat dit pas een goeie week aan de gang is deze storing.

Voorheen had ik hier geen last van en toen was de opstelling gelijk aan dit van nu.



Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #43 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,590 posts

+1,738
Excellent

Posted 18 March 2019 - 13:04

Het kan nog wel leuker zijn, ik heb de afgelopen paar jaar, sinds mijn verhuizing naar mijn huidige woning, continue dit soort ellende gehad, uitsluitend op 23,5 transponders, nooit op andere, en met verschillende boxen (oa. een ET 10K en een HD2400). Precies zoals op het screenshot, blokjes aan de onderkant van het beeld. Terwijl er meer dan voldoende ontvangst was.

 

Ik heb altijd de watertoren aan het begin van de straat de schuld gegeven, die staat vol met antennes.

 

Sinds een tijdje heb ik echter een VU+ Duo 4K, aan dezelfde schotel, kabels, en connectors en het probleem nooit meer gezien. 

 

Schiet mij maar lek dus...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #44 hro

  • Senior Member
  • 2,557 posts

+756
Excellent

Posted 18 March 2019 - 13:12

"Schiet mij maar lek dus..."

 

Dat gaan we zeker niet doen WanWizard... triest genoeg dat dit vanmorgen in Utrecht in een tram al een feit was.


Mutant HD51 via Wave T55 (5 lnb's: 9/13/19/23/28 oost) + Edision Mio 4K via Triax 1,2 meter met usals disecq.


Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #45 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 21 March 2019 - 07:45

Hetzelfde probleem had ik een aantal jaren geleden toen ik overstapte van de Vuduo naar de Mut@nt HD51. Verstoring van het beeld hoofdzakelijk in het onderste deel van get scherm. Uiteindelijk kon ik het oplossen door twee coax koppelingen te vervangen door kwalitatief betere.
Met de Duo nooit last van gehad, toendertijd zou het aan de omschakeling van SD naar HD reciever gekegen hebben, want die zouden gevoeliger zijn.

Nu ik dit zo lees vermoed ik eerder een mindere error handeling in de HW of drivers van de goedkopere chipset van de Mut@nt. Ook omdat het in de jaren niet beter geworden is zal het vermoedelijk HW zijn.

Je zou het vewachten, maar het heeft naar mijn idee geen effect voor de regen reserve, dus het lijkt mij meer een probleem van verstoring door interferentie waar de recievers dan zeer gevoelig voor zijn.

De remedie is dan toch verbetering van je afscherming. Koppelingen en overgangen zoveel mogelijk vermijden, en probeer eens een betere disecq switch e.d.

Of koop een goede reciever, met 150 Euro meerprijs kun je je deze elende besparen.
En het is tevens een trigger naar Mutant op er eens wat aan te doen.

Het is wel jammer dat dit bij de introductie van hwt product niet naar boven is gekomen door de testers. Vaak verschuilt men zich achter het feit dat het 'nog niet helemaal af is', maar dat komt ook bij de betere merken voor helaas.

Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #46 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 21 March 2019 - 08:24

Hetzelfde probleem had ik een aantal jaren geleden toen ik overstapte van de Vuduo naar de Mut@nt HD51. Verstoring van het beeld hoofdzakelijk in het onderste deel van get scherm. Uiteindelijk kon ik het oplossen door twee coax koppelingen te vervangen door kwalitatief betere.
Met de Duo nooit last van gehad, toendertijd zou het aan de omschakeling van SD naar HD reciever gekegen hebben, want die zouden gevoeliger zijn.

Nu ik dit zo lees vermoed ik eerder een mindere error handeling in de HW of drivers van de goedkopere chipset van de Mut@nt. Ook omdat het in de jaren niet beter geworden is zal het vermoedelijk HW zijn.

Je zou het vewachten, maar het heeft naar mijn idee geen effect voor de regen reserve, dus het lijkt mij meer een probleem van verstoring door interferentie waar de recievers dan zeer gevoelig voor zijn.

De remedie is dan toch verbetering van je afscherming. Koppelingen en overgangen zoveel mogelijk vermijden, en probeer eens een betere disecq switch e.d.

Of koop een goede reciever, met 150 Euro meerprijs kun je je deze elende besparen.
En het is tevens een trigger naar Mutant op er eens wat aan te doen.

Het is wel jammer dat dit bij de introductie van hwt product niet naar boven is gekomen door de testers. Vaak verschuilt men zich achter het feit dat het 'nog niet helemaal af is', maar dat komt ook bij de betere merken voor helaas.

Ik heb gisteren nog eens gekeken naar de F-koppeling Attached File  image.jpg   57.56KB   3 downloads deze maar eens vervangen (je weet maar nooit!) en tot nu toe zijn de blokken en ander vertekeningen in het beeld niet meer aanwezig. Zou dit dan toch de oorzaak zijn? Aan de koppeling is niks bijzonders te zien.Vreemd.



Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #47 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 21 March 2019 - 09:35

Alle koppelingen geven wat verlies.
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #48 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 21 March 2019 - 09:45

Hetzelfde probleem had ik een aantal jaren geleden toen ik overstapte van de Vuduo naar de Mut@nt HD51. Verstoring van het beeld hoofdzakelijk in het onderste deel van get scherm. Uiteindelijk kon ik het oplossen door twee coax koppelingen te vervangen door kwalitatief betere.
Met de Duo nooit last van gehad, toendertijd zou het aan de omschakeling van SD naar HD reciever gekegen hebben, want die zouden gevoeliger zijn.

Nu ik dit zo lees vermoed ik eerder een mindere error handeling in de HW of drivers van de goedkopere chipset van de Mut@nt. Ook omdat het in de jaren niet beter geworden is zal het vermoedelijk HW zijn.

Je zou het vewachten, maar het heeft naar mijn idee geen effect voor de regen reserve, dus het lijkt mij meer een probleem van verstoring door interferentie waar de recievers dan zeer gevoelig voor zijn.

De remedie is dan toch verbetering van je afscherming. Koppelingen en overgangen zoveel mogelijk vermijden, en probeer eens een betere disecq switch e.d.

Of koop een goede reciever, met 150 Euro meerprijs kun je je deze elende besparen.
En het is tevens een trigger naar Mutant op er eens wat aan te doen.

Het is wel jammer dat dit bij de introductie van hwt product niet naar boven is gekomen door de testers. Vaak verschuilt men zich achter het feit dat het 'nog niet helemaal af is', maar dat komt ook bij de betere merken voor helaas.

Je spreekt je zelf een beetje tegen, eerst zeg je dat het aan de afscherming en rotte pluggen ligt, toen was je het probleem kwijt daar kan ik me ook het meest in vinden als gelicenseerd zendamateur, maar later zeg je weer dat Mutant niks is rottige drivers enz en je beter een 150 euro duurdere ontvanger kunt kopen, een VU zeker alsof dat het walhalla is. :blink:  Welke andere duurdere ontvanger zou Loui zijn probleem dan wel oplossen? Mijn Mutant HD60 doet het prima maar ik ben wel altijd alert op afscherming en gebruik goed aansluit materiaal, en vooral geen verlooptroep of koppel bussen. ;)


73's

PE1AQZ


Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #49 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,461 posts

+114
Excellent

Posted 21 March 2019 - 09:49

Ik gebruik dan ook geknepen pluggen (buiten gebruik ik waterdichte). Scheelde toen +2dB tegenover schroef variant..
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #50 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,271 posts

+691
Excellent

Posted 21 March 2019 - 09:51

Misschien is de HD51 iets gevoeliger door 'instraling' van DECT-T telefoons of zo... dan helpt inderdaad betere afgeschermde coax en connectie spul... Verder op de FECs en zo heeft dat niet 'direct' invloed.


Edited by littlesat, 21 March 2019 - 09:51.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #51 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 21 March 2019 - 16:35

 

Hetzelfde probleem had ik een aantal jaren geleden toen ik overstapte van de Vuduo naar de Mut@nt HD51. Verstoring van het beeld hoofdzakelijk in het onderste deel van get scherm. Uiteindelijk kon ik het oplossen door twee coax koppelingen te vervangen door kwalitatief betere.
Met de Duo nooit last van gehad, toendertijd zou het aan de omschakeling van SD naar HD reciever gekegen hebben, want die zouden gevoeliger zijn.

Nu ik dit zo lees vermoed ik eerder een mindere error handeling in de HW of drivers van de goedkopere chipset van de Mut@nt. Ook omdat het in de jaren niet beter geworden is zal het vermoedelijk HW zijn.

Je zou het vewachten, maar het heeft naar mijn idee geen effect voor de regen reserve, dus het lijkt mij meer een probleem van verstoring door interferentie waar de recievers dan zeer gevoelig voor zijn.

De remedie is dan toch verbetering van je afscherming. Koppelingen en overgangen zoveel mogelijk vermijden, en probeer eens een betere disecq switch e.d.

Of koop een goede reciever, met 150 Euro meerprijs kun je je deze elende besparen.
En het is tevens een trigger naar Mutant op er eens wat aan te doen.

Het is wel jammer dat dit bij de introductie van hwt product niet naar boven is gekomen door de testers. Vaak verschuilt men zich achter het feit dat het 'nog niet helemaal af is', maar dat komt ook bij de betere merken voor helaas.

Je spreekt je zelf een beetje tegen, eerst zeg je dat het aan de afscherming en rotte pluggen ligt, toen was je het probleem kwijt daar kan ik me ook het meest in vinden als gelicenseerd zendamateur, maar later zeg je weer dat Mutant niks is rottige drivers enz en je beter een 150 euro duurdere ontvanger kunt kopen, een VU zeker alsof dat het walhalla is. :blink:  Welke andere duurdere ontvanger zou Loui zijn probleem dan wel oplossen? Mijn Mutant HD60 doet het prima maar ik ben wel altijd alert op afscherming en gebruik goed aansluit materiaal, en vooral geen verlooptroep of koppel bussen. ;)

 

Normaal gebruik ik zo min mogelijk koppelingen en degelijke, maar ja de vrouw gaat de kamer ombouwen en dan is de coax te kort hi. Gebruik natuurlijk altijd top materiaal voor ontvangst, maar dit vond ik toch wel vreemd gezien de koppeling goed in elkaar zat. Controleren blijkt hier toch weer nodig.



Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #52 hulkman

  • Senior Member
  • 757 posts

+10
Neutral

Posted 21 March 2019 - 20:34

Hetzelfde probleem had ik een aantal jaren geleden toen ik overstapte van de Vuduo naar de Mut@nt HD51. Verstoring van het beeld hoofdzakelijk in het onderste deel van get scherm. Uiteindelijk kon ik het oplossen door twee coax koppelingen te vervangen door kwalitatief betere.
Met de Duo nooit last van gehad, toendertijd zou het aan de omschakeling van SD naar HD reciever gekegen hebben, want die zouden gevoeliger zijn.

Nu ik dit zo lees vermoed ik eerder een mindere error handeling in de HW of drivers van de goedkopere chipset van de Mut@nt. Ook omdat het in de jaren niet beter geworden is zal het vermoedelijk HW zijn.

Je zou het vewachten, maar het heeft naar mijn idee geen effect voor de regen reserve, dus het lijkt mij meer een probleem van verstoring door interferentie waar de recievers dan zeer gevoelig voor zijn.

De remedie is dan toch verbetering van je afscherming. Koppelingen en overgangen zoveel mogelijk vermijden, en probeer eens een betere disecq switch e.d.

Of koop een goede reciever, met 150 Euro meerprijs kun je je deze elende besparen.
En het is tevens een trigger naar Mutant op er eens wat aan te doen.

Het is wel jammer dat dit bij de introductie van hwt product niet naar boven is gekomen door de testers. Vaak verschuilt men zich achter het feit dat het 'nog niet helemaal af is', maar dat komt ook bij de betere merken voor helaas.

Je spreekt je zelf een beetje tegen, eerst zeg je dat het aan de afscherming en rotte pluggen ligt, toen was je het probleem kwijt daar kan ik me ook het meest in vinden als gelicenseerd zendamateur, maar later zeg je weer dat Mutant niks is rottige drivers enz en je beter een 150 euro duurdere ontvanger kunt kopen, een VU zeker alsof dat het walhalla is. :blink: Welke andere duurdere ontvanger zou Loui zijn probleem dan wel oplossen? Mijn Mutant HD60 doet het prima maar ik ben wel altijd alert op afscherming en gebruik goed aansluit materiaal, en vooral geen verlooptroep of koppel bussen. ;)
Nee hoor, ik denk dat je het nog niet begrijpt.
De fabrikant van een duurder merk met vergelijkbare eigenschappen heeft meer mogelijkheid tot doorontwikkelen van hun product en aandacht te besteden aan kwaliteit. Een goede afscherming tegen stoorsignalen met de bijbehorende error handeling is daar het ultieme voorbeeld van.

Bij overstap van de VUduo naar de mut@nt kwam de fout, die natuurlijk principieel in mijn installatie zat, naar boven. Misschien moet ik Mutant bedanken dat ze zo'n gevoelige tuner maken, maar technisch gezien is het natuurlijk een teken van gebrek.

Ik zie het als bij een transistor radio. Een gevoelige tuner is fijn als je een goede ontvangst hebt. Bij een matige ontvangst ben je praktisch beter af met een goede ruisonderdrukker.

Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #53 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 21 March 2019 - 22:27

Bij overstap van de VUduo naar de mut@nt kwam de fout, die natuurlijk principieel in mijn installatie zat, naar boven. Misschien moet ik Mutant bedanken dat ze zo'n gevoelige tuner maken, maar technisch gezien is het natuurlijk een teken van gebrek.

Een teken van een gebrek noem je dat klets nu toch niet, heel veel tuner fabrikanten doen juist hun stinkende best een gevoelige signaalvaste tuner te ontwerpen, iedereen wil toch juist een gevoelige tuner ik tenminste wel. ;) 
En over vu tuners gesproken een bekende kwaal is dat ze een slechte AGC hebben en gaan daardoor heel gauw over hun nek bij een beetje hard signaal, mijn Mutant is ook erg gevoelig maar gaat echt niet over zijn nek bij harde signalen als ik b.v. mijn DeltaStar Gregorean 90cm eraan heb hangen met een super gevoelige BU (Black Ultra) lnb ervoor.

Er zit ook niet voor niets hardware blindscan op, dat doe je niet als de tuner ongevoelig is, bij VU zit dat er nog steeds niet op. :rolleyes:


73's

PE1AQZ


Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #54 carlo666

  • Senior Member
  • 361 posts

+5
Neutral

Posted 25 March 2019 - 10:07

De " gewone tv kijker" is niet gebaat bij een zeer gevoelige tuner, en het woord blindscan kent ie waarschijnlijk niet eens :). Het ding moet het gewoon doen.....



Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #55 AdjeP07

  • Senior Member
  • 43 posts

+3
Neutral

Posted 10 April 2019 - 06:56

Dit bedoel ik.attachicon.gif2gxjsif.jpg

Had ik ook, bleek te komen door een lekke coaxkabel: vocht dus.

Sent from my VKY-L09 using Tapatalk

Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #56 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 10 April 2019 - 08:13

 

Dit bedoel ik.attachicon.gif2gxjsif.jpg

Had ik ook, bleek te komen door een lekke coaxkabel: vocht dus.

Sent from my VKY-L09 using Tapatalk

 

Lijkt me stug in het geval van Loui, hij heeft er last van op dvb-s en dvb-c dat zijn 2 gescheiden coaxen en de Ziggo coax ligt denk ik niet buiten. ;)


Edited by Sagitarius, 10 April 2019 - 08:16.

73's

PE1AQZ


Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #57 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 10 April 2019 - 09:02

 

 

Dit bedoel ik.attachicon.gif2gxjsif.jpg

Had ik ook, bleek te komen door een lekke coaxkabel: vocht dus.

Sent from my VKY-L09 using Tapatalk

 

Lijkt me stug in het geval van Loui, hij heeft er last van op dvb-s en dvb-c dat zijn 2 gescheiden coaxen en de Ziggo coax ligt denk ik niet buiten. ;)

 

Bij mij is het probleem nu uit de wereld, ik heb geen blokken meer. van een op de andere dag was het over. Voor mij nog een raadsel wat de oorzaak nu was.



Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #58 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,636 posts

+459
Excellent

Posted 11 April 2019 - 06:21

Misschien toch nog wat naweeën gehad van de ombouw (uitfaseren van de analoge kanalen) door Ziggo.


Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

 

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....


Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #59 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 11 April 2019 - 08:36

Misschien toch nog wat naweeën gehad van de ombouw (uitfaseren van de analoge kanalen) door Ziggo.

Ik denk het toch niet Loui schreef toch in zijn startpost: "Ik heb regelmatig zwarte blokken of verschuiving in het beeld, hebben hier meer mensen last van? Het is op alle zenders van CDS, en ook op Ziggo."  ;)


73's

PE1AQZ


Re: Constant zwarte blokken in het scherm HD51. #60 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,590 posts

+1,738
Excellent

Posted 11 April 2019 - 12:45

Blokvorming, onderin het beeld, is een typisch geval van externe storing, 4G of DVB-T.

 

Ik heb hier op ongeveer 100m afstand, aan het begin van de straat, een watertoren staan die vol hangt met 4G antennes. Sinds ik hier woon al ellende gehad, eerst met een ET10000, later met een HD2400. Ik heb nu een VU Duo 4K, en quasi geen enkel probleem meer. Ook met de SAB Triple merk ik geen problemen. Dus een goed afscherming van de tuners is blijkbaar relevant.

 

Dat 4G signaal is overigens zo'n ellende dat ook de DAB+ radio in de auto er mee op houdt zodra ik de straat in rij... :(


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.



0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users