Jump to content


Photo

BER moet 0 zijn?

DM600

  • Please log in to reply
19 replies to this topic

#1 robbedoes007

  • Senior Member
  • 208 posts

0
Neutral

Posted 31 August 2008 - 00:04

Ik had vroeger op astra1,3 altijd ber0, maar nu is dit 6.0, is dit normaal?
(SNR:95%)

Re: BER moet 0 zijn? #2 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 31 August 2008 - 01:50

Waarschijnlijk heb je "improved BER" aangevinkt. Da's een betere BER-berekening als vroeger en zie je sneller BER-fouten.
Many answers to your question can be found in our wiki: http://openpli.org/wiki

Re: BER moet 0 zijn? #3 robbedoes007

  • Senior Member
  • 208 posts

0
Neutral

Posted 31 August 2008 - 03:16

Waarschijnlijk heb je "improved BER" aangevinkt. Da's een betere BER-berekening als vroeger en zie je sneller BER-fouten.

idd, ik heb het meteen weer uitgezet,, bbc zenders openen nl. niet meer met advanced ber.

Re: BER moet 0 zijn? #4 dAF2000

  • PLi® Ex-Leden
  • 14,151 posts

+52
Good

Posted 31 August 2008 - 09:38

Waarschijnlijk heb je "improved BER" aangevinkt. Da's een betere BER-berekening als vroeger en zie je sneller BER-fouten.

idd, ik heb het meteen weer uitgezet,, bbc zenders openen nl. niet meer met advanced ber.

Dat lijkt me sterk, of zou eigenlijk niet mogen. "Improved BER" drukt 't alleen op een andere manier af maar doet niks aan de ontvangst zelf.

Re: BER moet 0 zijn? #5 robbedoes007

  • Senior Member
  • 208 posts

0
Neutral

Posted 31 August 2008 - 17:19

Waarschijnlijk heb je "improved BER" aangevinkt. Da's een betere BER-berekening als vroeger en zie je sneller BER-fouten.

idd, ik heb het meteen weer uitgezet,, bbc zenders openen nl. niet meer met advanced ber.

Dat lijkt me sterk, of zou eigenlijk niet mogen. "Improved BER" drukt 't alleen op een andere manier af maar doet niks aan de ontvangst zelf.

het is dus wel zo,een paar keer met en zonder getest(bomen staan wel in de weg,signiaal is nt optimaal).

Re: BER moet 0 zijn? #6 Matrijs

  • Senior Member
  • 202 posts

0
Neutral

Posted 5 September 2008 - 09:37

Is er een manier om je signaal te verbeteren?

grtz
Mat

What you see is what you get! Dreambox 800 SE HD Triax 110


Re: BER moet 0 zijn? #7 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,284 posts

+691
Excellent

Posted 5 September 2008 - 10:16

De Improved BER geeft een waarde aan tussen de 0 en de 6. 0 is geen signaal en alle bits gaan fout. 6 geeft aan dat (minder dan) 1 op de miljoen (lees 1 met 6 nullen) bits fout gaan. 3 geeft bijvoorbeeld aan dat 1 op de duizend (1 met 3 nullen) bits fout gaan. Dit is een gebruikelijke weergave van de biterror rate.

Voorheen zag je of 0 of een waarde die vrijwel snel geen beeld meer gaf. Je ziet dat de improvedBER een veel groter bereik heeft omdat de Bit-Error-Rate nu wel goed wordt ingesteld door PLi. Nu kun je de schotel er goed of afregelen.

Tevens zit er in enigma een finetining van de tuner in die er voor zorgt dat de tuner zo wordt ingesteld dat de BER (in dit geval dus) het hoogste is. Dit kan nog niet met standaard enigma software ingesteld worden, omdat het nog niet voor alle type tuners juist werkt. Wel kun je door in /var/tuxbox/config/enigma/config deze regel toe te voegen:

i:/pli/AGCtrim=0000000c

En vervolgens de box resetten of "kill enigma" in te typen in telnet.

Deze functie stelt de tuner zo in dat nadat van transponder gewisseld is de hoogste BER behaald wordt. Je krijgt zo "softwarematig" extra regenreserve.

Dit laatste werkt nog niet met alle tuners. Werkt het niet dan kan je niets meer ontvangen en zal je de voorgenoemde regel moeten verwijderen en weer de box resetten of "kill enigma" gebruiken.

Dat BBC zenders niet meer openen met improvedBER aan heeft hier niets met de improvedBER te maken. Dat kan alleen toeval zijn.

Re: BER moet 0 zijn? #8 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 5 September 2008 - 11:24

Is er een manier om je signaal te verbeteren?

grtz
Mat


Enige goede manier is een goede, qua grootte groot genoeg, en goed afgestelde schotel. Gebruik goede coax en connectors en je bent al een héél eind.
Stel deze goed af en je bent van al je problemen af.

Re: BER moet 0 zijn? #9 Matrijs

  • Senior Member
  • 202 posts

0
Neutral

Posted 5 September 2008 - 13:49

Ik zal eens die regel invoeren.
Sowieso heb ik 95% signaal en 0 Bit Error Rate op de meeste posten, een grotere schotel geeft ook betere resulaten tot 99% zelfs.
Ik zal dat vanavond eens proberen, lijkt me leuk om te doen!
Alles is behoorlijk 'hardware'-matig afgesteld, dwz kabels en conectoren zijn van het goede type, alleen moet ik nog voor een definitieve opstelling zorgen.

grtz
Mat

What you see is what you get! Dreambox 800 SE HD Triax 110


Re: BER moet 0 zijn? #10 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,284 posts

+691
Excellent

Posted 5 September 2008 - 14:07

Als je de ImprovedBer aan zet dan zul je wel verschil tussen transponders zien. De 6 haal je maar zelden... 3-4 is al goed...

Re: BER moet 0 zijn? #11 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 5 September 2008 - 19:22

Als je de ImprovedBer aan zet dan zul je wel verschil tussen transponders zien. De 6 haal je maar zelden... 3-4 is al goed...


Ik heb op alle, lees op alle zenders een 6. Heb daarom ook niet zoveel met dit tooltje.

Re: BER moet 0 zijn? #12 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,284 posts

+691
Excellent

Posted 5 September 2008 - 20:07

Henksat... Alle zenders lijkt me sterk(!) Zoek eens naar zwakkere transponders ;-)

Re: BER moet 0 zijn? #13 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 5 September 2008 - 20:10

Henksat... Alle zenders lijkt me sterk(!) Zoek eens naar zwakkere transponders ;-)


Ik heb een aardig rondje gezapt met een 500+, aangesloten op een nieuwe testopstelling (Triax 64 CDS Duo Twin), zowel op A1 als op A3. Ook op de themakanalen op 23.5 welke toch bekend staan als redelijk zwak.
Noem maar een transponder/zender op één van de 2 sats, ik kijk wel wat ie doet.

Re: BER moet 0 zijn? #14 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,284 posts

+691
Excellent

Posted 5 September 2008 - 21:06

Henksat,

Het kan zijn dat de tuner die in die 500+ zit het niet aan kan daar er een andere chip in zit... Schakelt de BER niet goed om dan wordt de waarde 0 simpelweg in 6 omgezet...

Met de DM7000, DM500 hiero werkt het wel.

Re: BER moet 0 zijn? #15 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 5 September 2008 - 21:12

Het kan ook zijn, en dat denk ik eerder, dat mijn wokken gewoon goed zijn afgesteld. Posted Image

Re: BER moet 0 zijn? #16 robbedoes007

  • Senior Member
  • 208 posts

0
Neutral

Posted 6 September 2008 - 03:34

De Improved BER geeft een waarde aan tussen de 0 en de 6. 0 is geen signaal en alle bits gaan fout. 6 geeft aan dat (minder dan) 1 op de miljoen (lees 1 met 6 nullen) bits fout gaan. 3 geeft bijvoorbeeld aan dat 1 op de duizend (1 met 3 nullen) bits fout gaan. Dit is een gebruikelijke weergave van de biterror rate.

Voorheen zag je of 0 of een waarde die vrijwel snel geen beeld meer gaf. Je ziet dat de improvedBER een veel groter bereik heeft omdat de Bit-Error-Rate nu wel goed wordt ingesteld door PLi. Nu kun je de schotel er goed of afregelen.

Tevens zit er in enigma een finetining van de tuner in die er voor zorgt dat de tuner zo wordt ingesteld dat de BER (in dit geval dus) het hoogste is. Dit kan nog niet met standaard enigma software ingesteld worden, omdat het nog niet voor alle type tuners juist werkt. Wel kun je door in /var/tuxbox/config/enigma/config deze regel toe te voegen:

i:/pli/AGCtrim=0000000c

En vervolgens de box resetten of "kill enigma" in te typen in telnet.

Deze functie stelt de tuner zo in dat nadat van transponder gewisseld is de hoogste BER behaald wordt. Je krijgt zo "softwarematig" extra regenreserve.

Dit laatste werkt nog niet met alle tuners. Werkt het niet dan kan je niets meer ontvangen en zal je de voorgenoemde regel moeten verwijderen en weer de box resetten of "kill enigma" gebruiken.

Dat BBC zenders niet meer openen met improvedBER aan heeft hier niets met de improvedBER te maken. Dat kan alleen toeval zijn.


Die regel "i:/pli" gebruik ik die best tijdens het afstellen of enkel erna?
kill enigma, ben ik dan alle settings kwijt?

Re: BER moet 0 zijn? #17 Henksat

  • Senior Member
  • 14,843 posts

+50
Good

Posted 6 September 2008 - 07:29

kill enigma, ben ik dan alle settings kwijt?


Nee hoor, je verliest niks.

Re: BER moet 0 zijn? #18 pieterg

  • PLi® Core member
  • 32,766 posts

+245
Excellent

Posted 6 September 2008 - 08:44

kill enigma, ben ik dan alle settings kwijt?


Nee, er gebeurt zelfs helemaal niks als je dat doet.

Bedoeld is waarschijnlijk
killall -9 enigma

die -9 is belangrlijk, als je die weglaat overschrijft enigma namelijk alsnog de door jouw gemaakte wijzigingen in de config, terwijl hij afsluit.

TOEVOEGING:

Een betere manier is trouwens:

init 4
<configfile editen>
init 2

Enigma is dan gestopt terwijl je de configfile bewerkt, dan kan hij dus niks overschrijven.

Re: BER moet 0 zijn? #19 robbedoes007

  • Senior Member
  • 208 posts

0
Neutral

Posted 7 September 2008 - 03:56

zet ik dat dan best aan als ik mijn schotel wil uitrichten?

Re: BER moet 0 zijn? #20 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,284 posts

+691
Excellent

Posted 7 September 2008 - 09:03

Die agc1r aanzetten bij de schotel uitrichten is lastig, want telkens als je zapt naar een andere transponder wordt de tuner gefinetuned en dat wil je bij het afregelen niet hebben. Die ImprovedBER is wel handig. Zeker ivm de kruispolarisatie de enige methode zonder profi afregel spul.



Also tagged with one or more of these keywords: DM600

2 user(s) are reading this topic

0 members, 2 guests, 0 anonymous users