Jump to content


Photo

HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd?


  • Please log in to reply
93 replies to this topic

Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #21 jort38

  • Senior Member
  • 644 posts

+8
Neutral

Posted 18 January 2021 - 09:36

Dag jort 38, ik krijg het ook niet voor elkaar met mijn Philips, ik weet dat Samsung ook kritisch is aangaande HDMI-cec.

Met mijn ET8000 en Zgemma geen enkel probleem dan schakelt alles zoals het hoort en ik wil.

Ik ga er morgen nog eens mee aan de slag, Frenske gaf me nog wel een goede aanwijzing omdat hij ook een soundbar gebruikt net als ik.

Daar zit ARC op maar maakt gebruik van één van de 4 HDMI aansluitingen, ik ruk de hele kabel boel eens los en sluit de Ultimo direct aan op HDMI 1 van de tv aan, kijken of ik de boel dan aan de praat kan krijgen.

Ben benieuwd. Ooit, in de 7.2 periode, ook eens alles losgehad en uitsluitend Samsung aan de ET10000 gehad. Er werkte niets met CEC. ET10000 en Sharp gaat goed, ET8000 (in Thailand) met Samsung gaat ook goed, maar de ET10000 (en nu Vu+ Ultimo 4K) op de Samsung weer niets.

Overigens kan de Samsung televisie wel bediend (aan- en uitzetten) worden met Google Home.


Vu+ Ultimo 4K (4 TB HD, DVBS FSB, DVBC FBC & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (1 DVBS works via ethernet & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (DVBT2 & OpenPli 9, located in Thailand). Only latest stable releases.

Xtrend ET10000 (works via ethernet & OpenPli 9) and

Xtrend ET8000 (1 TB HD, 1 DVBT2 & works via ethernet & OpenPli 9)


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #22 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 January 2021 - 12:43

@All, heb vanmorgen wat testjes gedaan en ik ben er eindelijk uit HDMI-CEC met de Ultimo4k werkt. :)

Eerst alle HDMI kabels los getrokken uit mijn Philips Oled tv behalve die van de Ultimo4k, toen in ''HDMI-CEC'' de instellingen getest vooral die van  ''Minimum verzend interval'', die stond bij mij uit. :huh:

Eerst de verzend interval op 100ms gezet zoals @IMS die ook had staan en WanWizard terloops al opmerkte, maar dat werkte niet echt lekker, mijn Ultimo4k schakelde vertraagd naar HDMI 1, daarna op 150ms gezet en dat was gelijk goed., hogere tijden gaven geen beter resultaat, lager als 100ms werkte helemaal niet.

Mijn tv sprong nu gelijk naar HDMI1 terwijl hij nog op een dvb-c zender stond van de tv zelf, ook als de tv in standby staat en ik start de Ultimo4k op uit standby start de tv netjes op HDMI1, dat was nu precies wat ik al die tijd al wilde. B)

Attached File  Hdmi-cec.JPG   105.5KB   10 downloads

 

De ''Zet de tv in standby'' optie staat bij mij uit, omdat moeders alleen via de tv zelf kijkt en niet via de Ultimo4k daar kan ze niet mee omgaan, ik doe ook geen moeite meer om het haar uit te leggen, net zoals het verschil uitleggen tussen links en rechts dat schijnt bij vrouwen in de genen te zitten.  :D

Tijdens het testen kwam ik er achter dat mijn HD60 dezelfde problemen had dat hij niet naar het goede HDMI2 kanaal wilde springen, ook die heb ik op 150ms gezet en ook die doet nu wat ik wil, naar het goede HDMI kanaal springen. Maar die heeft nog wel een ander euvel dat als ik die uitzet de tv op hdmi2 blijft staan. De HD60 heeft nl de onhebbelijke eigenschap dat die de ARC verstoort voor alle aangesloten apparaten als hij in standby staat, en dan mijn Soundbar niet op ARC springt.

Ik moet de HD60 ook altijd in deep standby zetten dan blijft ARC wel werken met de andere apparaten.

Ik kan hier goed mee leven de HD60 gebruik ik weinig dus staat meestal deep standby.

Nogmaals @WanWizard @Frenske (bedankt voor het aanmaken van dit topic) en @IMS bedankt voor de adviezen zodat ik uiteindelijk op het goede spoor kwam en nu alles werkt zoals het hoort. :wub:


Edited by Sagitarius, 18 January 2021 - 12:53.

73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #23 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,402 posts

+394
Excellent

Posted 18 January 2021 - 13:39

Jij hebt feitelijk zelf het topic aangemaakt. ;)

Ik heb het bewust uit het OpenPLi 8.0 topic gesplitst omdat het ondersneeuwde. Mooi dat het opgelost is.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #24 jort38

  • Senior Member
  • 644 posts

+8
Neutral

Posted 18 January 2021 - 14:43

Fijn dat het gelukt is.

Hier dezelfde (en meer) tests uitgevoerd tussen de Ultimo 4K en de Samsung (QE65Q8FNA).
Eerst alle HDMI kabels los. Dan de HDMI kabel op HDMI 1 gezet (was 4).
Verzendinterval stond al op 150.

Zet de tv niet aan
Zet de box niet aan

Zet de tv niet uit
Zet de box niet uit

Ik ben nog steeds lekgeschoten.

Vu+ Ultimo 4K (4 TB HD, DVBS FSB, DVBC FBC & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (1 DVBS works via ethernet & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (DVBT2 & OpenPli 9, located in Thailand). Only latest stable releases.

Xtrend ET10000 (works via ethernet & OpenPli 9) and

Xtrend ET8000 (1 TB HD, 1 DVBT2 & works via ethernet & OpenPli 9)


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #25 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 January 2021 - 15:26

Ik neem aan dat je Anynet+(HDMI-CEC) ingeschakeld hebt op je Samsung?


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #26 jort38

  • Senior Member
  • 644 posts

+8
Neutral

Posted 18 January 2021 - 15:58

Ik neem aan dat je Anynet+(HDMI-CEC) ingeschakeld hebt op je Samsung?

Nu wel :rolleyes:  Ik moest erg zoeken naar deze instelling.

 

Inschakelen van de TV (uit standby) doet het nu. Echter schakelt die nu naar HDMI4 (BR speler). Daar zat vroeger de ET10000 op. Nu zit de Samsung op HDMI1. 

 

Als ik de Ultimo uitzet (standby) gaat de TV ook op standby. Hooray!


Edited by jort38, 18 January 2021 - 16:03.

Vu+ Ultimo 4K (4 TB HD, DVBS FSB, DVBC FBC & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (1 DVBS works via ethernet & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (DVBT2 & OpenPli 9, located in Thailand). Only latest stable releases.

Xtrend ET10000 (works via ethernet & OpenPli 9) and

Xtrend ET8000 (1 TB HD, 1 DVBT2 & works via ethernet & OpenPli 9)


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #27 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 18 January 2021 - 17:33

Mooi dat het nu bij jou ook werkt, ik dacht dat je bij Samsung een HDMI poort kan toewijzen aan een apparaat, er schijnt een soort auto detect in te zitten.

Mijn Philips heeft daar ook zo'n handje van dit door elkaar te gooien, ik kan de hdmi bronnen volgorde resetten, of even alle HDMI kabels eruit trekken en de tv even herstarten en dan alleen de Ultimo aansluiten op HDMI 1, als ie die herkent heeft steek je de andere HDMI kabels erin op volgorde waarin jij ze wil hebben. :)


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #28 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 18 January 2021 - 20:30

 

Dat is dus puur de TV. Mijn Viera schakelt wel van input als ik een tweede box aan zet, maar niet terug als ik die weer uit zet.

 

CEC is leuk, maar de implementatie, zelfs bij high-end toestellen, is gewoon brak.

 

Hier net zo op mijn Samsung TV wel aan maar niet uit. Dat ben ik nu wel gewend na zoveel jaar.



Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #29 jort38

  • Senior Member
  • 644 posts

+8
Neutral

Posted 18 January 2021 - 20:46

Mooi dat het nu bij jou ook werkt, ik dacht dat je bij Samsung een HDMI poort kan toewijzen aan een apparaat, er schijnt een soort auto detect in te zitten.
Mijn Philips heeft daar ook zo'n handje van dit door elkaar te gooien, ik kan de hdmi bronnen volgorde resetten, of even alle HDMI kabels eruit trekken en de tv even herstarten en dan alleen de Ultimo aansluiten op HDMI 1, als ie die herkent heeft steek je de andere HDMI kabels erin op volgorde waarin jij ze wil hebben. :)


Dat ga ik dan morgen testen. Nu mag ik nergens aankomen ....

Vu+ Ultimo 4K (4 TB HD, DVBS FSB, DVBC FBC & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (1 DVBS works via ethernet & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (DVBT2 & OpenPli 9, located in Thailand). Only latest stable releases.

Xtrend ET10000 (works via ethernet & OpenPli 9) and

Xtrend ET8000 (1 TB HD, 1 DVBT2 & works via ethernet & OpenPli 9)


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #30 jort38

  • Senior Member
  • 644 posts

+8
Neutral

Posted 19 January 2021 - 13:07

 

Mooi dat het nu bij jou ook werkt, ik dacht dat je bij Samsung een HDMI poort kan toewijzen aan een apparaat, er schijnt een soort auto detect in te zitten.
Mijn Philips heeft daar ook zo'n handje van dit door elkaar te gooien, ik kan de hdmi bronnen volgorde resetten, of even alle HDMI kabels eruit trekken en de tv even herstarten en dan alleen de Ultimo aansluiten op HDMI 1, als ie die herkent heeft steek je de andere HDMI kabels erin op volgorde waarin jij ze wil hebben. :)


Dat ga ik dan morgen testen. Nu mag ik nergens aankomen ....

 

Ik heb niet gevonden in de Samsung settings hoe ik een HDMI poort kan toewijzen. Dus heb ik alle kabels eruit gehaald, de Ultimo op HDMI 1 gezet en de Samsung volledig gereset. De Ultimo4K heb ik niet gereset.

 

Na het gebruikelijke opstart geklooi van de Samsung, is er geen beeld op HDMI 1. Als ik HDMI op poort 4 zet, wel. In de Ultimo4K zie ik:

 

Hoofdmenu - Instellingen - Systeem - Audio / Video:

bij het kiezen van de blauwe toets: Huidige CEC adres: 4.0.0.0 Dat kan ik niet wissen. (ik zoek dus om die settings naar 1.0.0.0 te krijgen)

 

Verder staat op deze pagina:

Ingeschakeld:                                                                Ja

Zet de TV in stand-by:                                                   Ja

Activeer de TV vanuit stand-by:                                    Ja

Wakeup commando t.b.v. de TV:                                  'Image View on'

Beschouw de diepe stand-by als normale stand-by:     Ja

Schakel de TV naar de juiste ingang:                            Ja

Gebruik de afstandsbediening van de TV:                    Nee

Reageer als de TV naar stand-by gaat:                        Ja

Reageer als de TV aangezet wordt:                              Ja

Activeer het signaal van TV met:                                   Actief worden

Indien geactiveerd, dan worden de volumetoetsen doorgestuurd.: Nee

Schakel ook de A/V versterker naar stand-by:              Nee

Activeer ook de A/V versterker vanuit stand-by:            Nee

Minimum verzend interval:                                            150 ms

Herhaal 'blijf stand-by' voor andere hardware:              Gedéactiveerd

 Stuur een 'bron actief signaal' voor zap timers:            Nee

Detecteer andere hardware voordat de box naar stand-by gaat: Ja

Debug naar bestand:                                                     Gedéactiveerd

 

Voorlopige Conclusie:

Ultimo schakelt Samsung aan én uit

Samsung schakelt Ultimo uit, maar niet aan.

Het HDMI kanaal in OpenPli 8.0 (bij mij 4.0.0.0) staat "vast". Ik kan, denk ik, niet via de UI bij deze setting komen om te wijzigen / verwijderen.

 

Verder merk ik dat het geluidsniveau van Samsung (TV) harder is, dan het geluidsniveau vanuit de Ultimo4K. Ik herinner me dat er een setting was in OpenPli waar je het uitgestuurde geluidsniveau kan verhogen. Die setting kan ik niet -meer- vinden.


Vu+ Ultimo 4K (4 TB HD, DVBS FSB, DVBC FBC & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (1 DVBS works via ethernet & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (DVBT2 & OpenPli 9, located in Thailand). Only latest stable releases.

Xtrend ET10000 (works via ethernet & OpenPli 9) and

Xtrend ET8000 (1 TB HD, 1 DVBT2 & works via ethernet & OpenPli 9)


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #31 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 19 January 2021 - 14:34

Dit vond ik bij Samsung

 

  • Voor T/Q, R/Q, N/Q en M/Q series Smart tv's (vanaf 2017)

       Home > Instellingen > Algemeen > Extern apparaatbeheer > Anynet + (HDMI-CEC)

  • Voor K-serie Smart TV (2016)

       Home> Instellingen> Systeem> Expert-instellingen> Anynet + (HDMI-CEC)

  • Voor Smart TV tot de J-serie (2015)

       Menu > Systeem > Anynet + (HDMI-CEC)

Let op:

  • De functie Anynet + (HDMI-CEC) moet op de Smart TV zijn ingeschakeld om eARC te kunnen gebruiken.
  • Bij gebruik van een incompatibele kabel kan er een fout optreden.
  • De HDMI-poort heeft een markering ARC op de achterkant van de tv of One Connect Box.
  • De meeste One Connect Boxes hebben een HDMI-ARC-poort (het is meestal de derde HDMI-poort).
Problemen met de HDMI-verbinding oplossen
Als er een probleem is met de ARC/eARC-bediening, verwijder dan eerst alle externe apparaten (STB, OTT-apparaten, enz.) die op de tv zijn aangesloten en probeer dan opnieuw. Sommige externe apparaten voldoen mogelijk niet goed aan de HDMI-verbindingsspecificaties. Dit kan soms problemen veroorzaken. Als je het probleem nog steeds hebt, moet je de volgende stappen proberen.

 

Navigeer naar Menu > Ondersteuning > Zelfdiagnose > Signaalinformatie > Signaalgeschiedenis > HDMI-vertragingsniveau en selecteer een van de opties:

(Vanaf modeljaar 2020: Menu > Ondersteuning > Apparaatonderhoud > Zelfdiagnose > Signaalinformatie > HDMI-vertragingsniveau)


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #32 jort38

  • Senior Member
  • 644 posts

+8
Neutral

Posted 19 January 2021 - 14:53

 

Dit vond ik bij Samsung

 

Problemen met de HDMI-verbinding oplossen

Als er een probleem is met de ARC/eARC-bediening, verwijder dan eerst alle externe apparaten (STB, OTT-apparaten, enz.) die op de tv zijn aangesloten en probeer dan opnieuw. Sommige externe apparaten voldoen mogelijk niet goed aan de HDMI-verbindingsspecificaties. Dit kan soms problemen veroorzaken. Als je het probleem nog steeds hebt, moet je de volgende stappen proberen.

 

Navigeer naar Menu > Ondersteuning > Zelfdiagnose > Signaalinformatie > Signaalgeschiedenis > HDMI-vertragingsniveau en selecteer een van de opties:

(Vanaf modeljaar 2020: Menu > Ondersteuning > Apparaatonderhoud > Zelfdiagnose > Signaalinformatie > HDMI-vertragingsniveau)

 

Ik heb, denk ik, geen problemen met ARC (weet niet wat dat is). Ik hoop te vinden dat ik de VU Ultimo 4K kan aanzetten en uitzetten via de afstandsbediening van de Samsung. Anynet+ heb ik geactiveerd.

 

Het menu onderdeel van HDMI vertragingsniveau gevonden. Daar is geen diagnose o.i.d. (veld is leeg waar eventuele fouten zouden kunnen staan) maar gewoon drie keuzes:

  • Basis (standaard)
  • Langzaam 1
  • Langzaam 2

Geen van deze drie settings zorgt ervoor dat de Ultimo 4K aangaat als ik de TV vanuit standby aanzet.


Vu+ Ultimo 4K (4 TB HD, DVBS FSB, DVBC FBC & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (1 DVBS works via ethernet & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (DVBT2 & OpenPli 9, located in Thailand). Only latest stable releases.

Xtrend ET10000 (works via ethernet & OpenPli 9) and

Xtrend ET8000 (1 TB HD, 1 DVBT2 & works via ethernet & OpenPli 9)


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #33 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,623 posts

+1,739
Excellent

Posted 19 January 2021 - 15:21

ARC = Audio Return Channel, op zo'n poort zit ook audio-uit van de TV, en die heb je nodig als je er een soundbar of zo aan wil hangen.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #34 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,402 posts

+394
Excellent

Posted 19 January 2021 - 15:28

ARC = Audio Return Channel, op zo'n poort zit ook audio-uit van de TV, en die heb je nodig als je er een soundbar of zo aan wil hangen.

Maar IMHO het blijft 'vreemd' dat de TV blijkbaar reageert op het signaal van de Ultimo 4K om naar de juiste ingang te gaan terwijl de Ultimo 4K op HDMI I aangesloten is en de Teufel soundbar op HDMI II ARC. M.i zou de TV de soundbar als een uitvoerend device en niet als een signaalgever moeten zien. Dit alles op mijn LG OLED, Ultimo 4K en Teufel Cinebar de Luxe soundbar. Bizar dat er toch redelijk veel laag uit dat ding tevoorschijn komt. ;)

Nadat ik op de Ultimo 4K de optie om de juiste ingang te kiezen uit heb gezet wordt de TV netjes in en uitgeschakeld zoals ik gewend was voor de toevoeging van de Teufel, enkel duurt het zo'n 20 seconden voordat het geluid actief wordt. Maar zolang ik geen oplossing gevonden heb doe ik het ermee. :)


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #35 jort38

  • Senior Member
  • 644 posts

+8
Neutral

Posted 19 January 2021 - 15:30

ARC = Audio Return Channel, op zo'n poort zit ook audio-uit van de TV, en die heb je nodig als je er een soundbar of zo aan wil hangen.

Dank! Weer wat geleerd.

Ik heb geen soundbar. Geluid komt gewoon van de TV.


Vu+ Ultimo 4K (4 TB HD, DVBS FSB, DVBC FBC & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (1 DVBS works via ethernet & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (DVBT2 & OpenPli 9, located in Thailand). Only latest stable releases.

Xtrend ET10000 (works via ethernet & OpenPli 9) and

Xtrend ET8000 (1 TB HD, 1 DVBT2 & works via ethernet & OpenPli 9)


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #36 Loui (PD1LOI)

  • Senior Member
  • 4,529 posts

+140
Excellent

Posted 19 January 2021 - 22:02




Dit vond ik bij Samsung








[list]
[*]Voor T/Q, R/Q, N/Q en M/Q series Smart tv's (vanaf 2017)
[/list]
Home > Instellingen > Algemeen > Extern apparaatbeheer > Anynet + (HDMI-CEC)[list]
[*]Voor K-serie Smart TV (2016)
[/list]
Home> Instellingen> Systeem> Expert-instellingen> Anynet + (HDMI-CEC)[list]
[*]Voor Smart TV tot de J-serie (2015)
[/list]
Menu > Systeem > Anynet + (HDMI-CEC)









Let op:[list]
[*]De functie Anynet + (HDMI-CEC) moet op de Smart TV zijn ingeschakeld om eARC te kunnen gebruiken.
[*]Bij gebruik van een incompatibele kabel kan er een fout optreden.
[*]De HDMI-poort heeft een markering ARC op de achterkant van de tv of One Connect Box.
[*]De meeste One Connect Boxes hebben een HDMI-ARC-poort (het is meestal de derde HDMI-poort).
[/list]






Problemen met de HDMI-verbinding oplossen
Als er een probleem is met de ARC/eARC-bediening, verwijder dan eerst alle externe apparaten (STB, OTT-apparaten, enz.) die op de tv zijn aangesloten en probeer dan opnieuw. Sommige externe apparaten voldoen mogelijk niet goed aan de HDMI-verbindingsspecificaties. Dit kan soms problemen veroorzaken. Als je het probleem nog steeds hebt, moet je de volgende stappen proberen.



Controleer of Anynet+ (HDMI-CEC) is geactiveerd.over Diagnose van de HDMI-verbinding

Navigeer naar Menu > Ondersteuning > Zelfdiagnose > Signaalinformatie > Signaalgeschiedenis > HDMI-vertragingsniveau en selecteer een van de opties:
(Vanaf modeljaar 2020: Menu > Ondersteuning > Apparaatonderhoud > Zelfdiagnose > Signaalinformatie > HDMI-vertragingsniveau)

Ik heb nog een Samsung uit 2009 maar daar staat die optie standaard op uit. Ik kan het op aan zetten en dan werkt het ook, maar is de tv eenmaal uit geweest dan is de instellingen weer uit.

Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #37 predatortje

  • Senior Member
  • 108 posts

+2
Neutral

Posted 20 January 2021 - 07:02

Ben er bij mij ieder geval achter dat de Ultimo 4K Hdmi-Cec wel werkt, als de HDMI kabel (maakt niet uit welke van de 4 HDMI poorten ik gebruik) die vanaf de Samsung TV naar mijn Computer gaat wordt los genomen (als 2e beeldscherm) voorheen was dit nooit een probleem, wellicht de kabel inwendig kapot.



Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #38 Sagitarius †

  • Senior Member
  • 4,735 posts

+78
Good

Posted 20 January 2021 - 11:48

 

ARC = Audio Return Channel, op zo'n poort zit ook audio-uit van de TV, en die heb je nodig als je er een soundbar of zo aan wil hangen.

Dank! Weer wat geleerd.

Ik heb geen soundbar. Geluid komt gewoon van de TV.

 

Heb je nog met deze instellingen gespeelt ?

Minimum verzend interval:  

Bij mij was 150ms de goede instelling bij 100 werkte alles stroperig en vertraagd, lager (50) deed helemaal niets, bij IMS was dit weer 100ms.


73's

PE1AQZ


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #39 jort38

  • Senior Member
  • 644 posts

+8
Neutral

Posted 20 January 2021 - 12:03

 

 

ARC = Audio Return Channel, op zo'n poort zit ook audio-uit van de TV, en die heb je nodig als je er een soundbar of zo aan wil hangen.

Dank! Weer wat geleerd.

Ik heb geen soundbar. Geluid komt gewoon van de TV.

 

Heb je nog met deze instellingen gespeelt ?

Minimum verzend interval:  

Bij mij was 150ms de goede instelling bij 100 werkte alles stroperig en vertraagd, lager (50) deed helemaal niets, bij IMS was dit weer 100ms.

 

Ja, ik heb met alle drie de settings (50, 100 en 150 Ms) gespeeld.


Vu+ Ultimo 4K (4 TB HD, DVBS FSB, DVBC FBC & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (1 DVBS works via ethernet & OpenPli 9),

Xtrend ET10000 (DVBT2 & OpenPli 9, located in Thailand). Only latest stable releases.

Xtrend ET10000 (works via ethernet & OpenPli 9) and

Xtrend ET8000 (1 TB HD, 1 DVBT2 & works via ethernet & OpenPli 9)


Re: HDMI-CEC. Hoe werkt het en werkt het altijd? #40 Frenske

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 27,402 posts

+394
Excellent

Posted 20 January 2021 - 13:13

Na wat gespeeld te hebben met wat details in de setup van HDMI-CEC w.o. de minimum verzend interval en nog wel wat andere details waarvan ik de werking gewoon wilde testen, verder enkel de setup van de Teufel soundbar nagelopen en vervolgens, bleek vanmorgen dat er wel iets heel vreemds gebeurde. De TV schakelde netjes mee uit evenals de Teufel. Echter, na zo’n 4 seconden ging de Ultimo 4K weer aan. Ook bleek a.g.v. onbekende redenen het ‘vaste adres’ gewijzigd van 1.0.0.0 naar 2.0.0.0. Uiteindelijk alles weer op de normale stand gebracht, alles kort spanningsloos gemaakt te hebben en daarna alles weer aangezet te hebben werkt het weer. Enkel de vertraagde startup van het geluid heb ik nog niet kunnen tackelen. Duurt zo’n 15 seconden. Oorzaak vooralsnog onbekend. Heeft niets met OpenPLi van doen. Heeft met de combo, LG en Teufel te maken.


Mijn schotel is een T90 met 10 LNB's. Daarnaast voor de fun nog een draaibaar systeem met een Triax TD 78.

Dreamboxen heb ik niet meer echt actief. Verder heb ik ook nog een een VU+ duo2 met 500Gb harddisk + een VU+ Uno, Zero, Solo 4K, Ultimo 4K, Zero 4K, Uno 4Kse. + ook nog een Xtrend ET7x00. Daarnaast heb ik ook nog diverse andere modellen w.o. een Formuler F4, ET8500, ET7500, Mut@nt 2400HD, Xsarius Fusion HD se en verder nog wel het e.e.a. waarmee op verzoek vanalles wordt getest. Iemand moet het tenslotte doen. ;) :)
Los van de eerder genoemde modellen heb ik nog wel een rits aan testsamples als Mut@nt 2400HD, HD60, GB UE4K, GB Trio4K, Maxitec Multibox combo en Twin, Octagon sf8008, sf8008 mini en last but nog least enkele modellen van het Grieks Duitse Edision.

Voor centrale opslag van media gebruik ik een Qnap 219P 
met tweemaal 2 Tb harddisks + een Synology DS414 met 12 Tb Totale opslag.

-------------------------------------------------------------------------------------------
Many answers to your question can be found in our wiki: Just one click away from this "solutioncentre".

Als ik alles al wist hoefde ik ook niets te vragen. If I had all the knowledge I had no questions at all.



1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users