Jump to content


Photo

Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit?

VuDuo4kSE

  • Please log in to reply
36 replies to this topic

#1 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 17 September 2022 - 11:36

Hallo allen,

 

 

Zoals de topic titel omschrijft, is het mogelijk de deep standby timer pas te laten tellen zodra de activiteit op de hardeschijf stopt?

 

Zoals de meesten wel weten is energie tegenwoordig niet meer te betalen en heb ik de box ingesteld dat deze na 2 uur standby naar deep standby mag gaan. (2 uur ivm dat de huiskamerbox fungeert als remote fallback tuner voor de slaapkamer)

 

Nu fungeert mijn satellietontvanger ook als "NAS" voor mijn HiFiBerry en het zou mooi zijn dat het in te stellen zou zijn dat er bij netwerkactiviteit of hardeschijf activiteit deze timer nog niet gaat lopen.

 

Is dit ergens in te stellen?

 

 

gr. Thijs



Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #2 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,617 posts

+1,739
Excellent

Posted 17 September 2022 - 13:53

Nee. Enigma heeft geen zicht op wat het OS van de box allemaal aan het doen is.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #3 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 17 September 2022 - 14:24

Dat doet het al…. Zolang de harde schijf aktief is zal de box niet naar deepstandby gaan…. Tenminste als je de normale standard dingen gebruikt. Zoals de ga naar deepstandby als box x tijd in standby staat.

Edited by littlesat, 17 September 2022 - 14:25.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #4 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 20 September 2022 - 07:41

Ah ok, dus eigenlijk zou dat al moeten werken, ga ik eens proberen :).

 

Ik heb wel eens gemerkt dat die vlieger met de remote fallback tuner niet opgaat in ieder geval. De slaapkamerbox ging toen offline terwijl ik in de woonkamer daar de tuner van gebruikte. Maar goed, de slaapkamerbox draait nog op OpenPLi 6, wellicht dat het daar aan ligt. 

 

Ik blijf het jammer vinden dat die VU boxjes geen WoL hebben, maar das een beetje offtopic hier.

 

Dank voor de antwoorden!



Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #5 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 20 September 2022 - 08:00

Ook de fallbacktuner moet werken. Alleen als de server box al diep slaapt krijg je hem niet Remote wakker gemaakt.

er zijn boxen die wake om kan hebben. Maar mijn ultimo4k heeft wake on wlan wat ik nog niet werkend gekregen heb en daardoor is het mij nog niet gelukt een goede ‘opwekdienst’ te maken (het is vti wel gelukt maar omdat ze zich niet aan de gpl libenties houden heb ik geen code om te zien hoe ze het gedaan hebben)


Edited by littlesat, 20 September 2022 - 08:01.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #6 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 20 September 2022 - 10:52

Helaas zijn de VuUno4k en VuDuo4kSE beiden niet voorzien van WoL. (of WoWL)

 

Wellicht dat ik me vergis aangaande de fallback tuner, het kan ook zijn dat ik een opname van de slaapkamer (klinkt fouter dan ik bedoel) aan het kijken was in de woonkamer en dat die er plots mee ophield.

 

Van het wakker houden met de disk ga ik een keer proberen met een hele korte deep standby delay.



Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #7 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 20 September 2022 - 15:33

Dat doet het al…. Zolang de harde schijf aktief is zal de box niet naar deepstandby gaan…. Tenminste als je de normale standard dingen gebruikt. Zoals de ga naar deepstandby als box x tijd in standby staat.

Oke, net even een testje gedaan: deep standby timer op 5 minuten gezet en een muziekje aangeslingerd op de HiFiBerry. De doos ging naar deep standby ondanks activiteit op de HDD.

 

Ook even geprobeerd om te kijken wat er gebeurd als er van de remote fallback tuner gebruik wordt gemaakt. Dwz de slaapkamer heeft een zender gepauzeerd nu en ik vraag een extra zender aan via de PiP (er ligt maar 1 kabel) en op de Duo in de woonkamer kan ik zien dat er een stream loopt.

 

Dan blijft ie wel wakker. Er wordt dus niet naar de HDD activiteit gekeken voor zo ver ik kan zien. Zou mooi zijn als ik dat ergens zou kunnen instellen.



Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #8 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,617 posts

+1,739
Excellent

Posted 20 September 2022 - 15:45

Nee, dat schreef ik al.

 

Geen idee waar Littlesat dat idee vandaan heeft, zoals ik al schreef, Enigma heeft geen zicht noch controle over het I/O systeem van het OS.

 

Het moet wel mogelijk zijn om op te vragen of er open files zijn op het device, dat zou je kunnen testen door dat muziekje weer op te zetten, en dan op de box met de hdd

lsof | grep /media/hdd

uit te voeren. Je moet dan die muziek file zien als open file.
 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #9 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 20 September 2022 - 16:31

Vreemd ik kan hier gewoon een mooie kijken via de hardeschijf van de server box en hij gaat niet naar diepe slaap… ik heb er zelf ooit de code voor gemaakt en hier werkt het gewoon. De harde schijf zit in de box zelf….!
het is gedaan via de mediaFilesInUse functie in Tools/Directories die kijkt welke files open zijn… het is gedaan via lsof idd. Op type file wat open staat… dus hier kan men troubleshooten…


Edited by littlesat, 20 September 2022 - 17:47.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #10 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 21 September 2022 - 15:45

Tijdens al deze acties was de raspberry aan het spelen.

 

Eerste is meteen zodra de box vanuit standby wordt aangezet.

Tweede is na 5s aan staan. (timeshift timeout = 5s)

Derde is nadat ik de box weer in standby heb gezet.

 

 

Attached Files


Edited by Thijs_Rallye, 21 September 2022 - 15:45.


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #11 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,617 posts

+1,739
Excellent

Posted 21 September 2022 - 15:57

Waar precies staat die media file die de RasPi aan het spelen was, en hoe leest hij deze file?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #12 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 21 September 2022 - 16:14

Hoi WanWizard,

 

 

De folder die gemount is op de raspberry staat op de root van de HDD.

 

De mount staat gedefinieerd als /mnt/hdd/Musix op de raspberry.

 

Ik weet alleen echt niet meer of ik die met NFS of Samba heb gemount destijds, de SMB.conf is een soort van leeg op de raspberry.

 

 

Attached Files



Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #13 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,617 posts

+1,739
Excellent

Posted 21 September 2022 - 16:32

de smbconf is voor de andere kant op, dus de Pi als server.

 

Maar goed, het lijkt er dus op alsof de Pi de boel in een buffer naar zich toe haalt, want op de box is de file niet (meer) open.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #14 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 21 September 2022 - 16:47

Ik heb nu net nog even meteen geprobeerd, maar zelfs als de speler net begint met spelen ziet ie geen open file (behalve de timeshift van de tv).
 
Ik kan me moeilijk voorstellen dat ie een flac file zo snel over een 300 mbps wifi netwerk kan trekken. Er zal ongetwijfeld gebufferd worden, maar voor 5 minuten aan (nagenoeg) ongecomprimeerde audio?
 
Ik heb de configuratie inmiddels weer gevonden op de raspberry en het is een NFS share die met/door fstab gemount wordt.
 


fstab:

192.168.[---]:mnt/hdd/Musix /mnt/NAS/Music_on_VuDuo nfs


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #15 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,617 posts

+1,739
Excellent

Posted 21 September 2022 - 17:03

Nee, lijkt me inderdaad stug.

 

Maar, je mount hier /mnt/hdd/Musix, in plaats van /media/hdd/Musix. Dan moet je de grep natuurlijk ook aanpassen naar je juiste pad:

lsof | grep /mnt/hdd

 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #16 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 21 September 2022 - 17:56

Dat had ik idd al geprobeerd maar vergeten te melden. Met lsof | grep /mnt/hdd zag ie de timeshift en de muziek niet.

root@vuduo4kse:/usr/sbin# lsof | grep /mnt/hdd
root@vuduo4kse:/usr/sbin# lsof | grep /media/hdd
1419    /usr/bin/enigma2        /media/hdd/movie/timeshift.fuWPTs
1419    /usr/bin/enigma2        /media/hdd/movie/timeshift.fuWPTs.sc
1419    /usr/bin/enigma2        /media/hdd/movie/timeshift.fuWPTs
1419    /usr/bin/enigma2        /media/hdd/movie/timeshift.fuWPTs.sc
7686    /usr/sbin/smbd  /media/hdd
7686    /usr/sbin/smbd  /media/hdd
root@vuduo4kse:/usr/sbin#

Edit: als ik een opname op de slaapkamerbox afspeel die op de HDD in de woonkamer staat dan ziet ie dat wel. Lijkt erop dat audio niet meegenomen wordt.

 

root@vuduo4kse:/usr/sbin# lsof | grep /media/hdd
1419    /usr/bin/enigma2        /media/hdd/movie/timeshift.fuWPTs
1419    /usr/bin/enigma2        /media/hdd/movie/timeshift.fuWPTs.sc
1419    /usr/bin/enigma2        /media/hdd/movie/timeshift.fuWPTs
1419    /usr/bin/enigma2        /media/hdd/movie/timeshift.fuWPTs.sc
7686    /usr/sbin/smbd  /media/hdd
7686    /usr/sbin/smbd  /media/hdd
26169   /usr/sbin/smbd  /media/hdd/20200601 2055 - NGC HD - Cosmos_ Possible Worlds.ts
26169   /usr/sbin/smbd  /media/hdd/20200601 2055 - NGC HD - Cosmos_ Possible Worlds.ts.sc
root@vuduo4kse:/usr/sbin#
 

 


Edited by Thijs_Rallye, 21 September 2022 - 18:01.


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #17 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,274 posts

+691
Excellent

Posted 21 September 2022 - 20:43

Waarom dan via de serverbox ipv rechtstreeks via de rpi?

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #18 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,617 posts

+1,739
Excellent

Posted 22 September 2022 - 00:37

De audio files staat op de disk van de box, en die worden over nfs afgespeeld. Het gaat niet om een audio stream.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #19 Thijs_Rallye

  • Senior Member
  • 168 posts

+1
Neutral

Posted 22 September 2022 - 06:42

Waarom dan via de serverbox ipv rechtstreeks via de rpi?

Omdat de STB (voorheen) eigenlijk altijd up was en daar zit een 5TB schijf in. De STB fungeert als een mirror van mijn muziek folder op de laptop (plus nog een extra losse schijf als backup van de backup).

 

De audio files staat op de disk van de box, en die worden over nfs afgespeeld. Het gaat niet om een audio stream.

Ziet ie het als een "gewone" data stream?

 

Wat ik dan niet snap (omdat ik me er nog nooit in verdiept heb) is als ik een opname afspeel op de slaapkamer vanaf de STB in de woonkamer, doet de woonkamerbox dan de beeldverwerking en streamt ie het beeld door? Of wordt toch de .TS file gestreamed en doet de slaapkamerbox de beeldverwerking?



Re: Is het mogelijk de deep standby timer te pauzeren door HDD of netwerkactiviteit? #20 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 68,617 posts

+1,739
Excellent

Posted 22 September 2022 - 08:14

Ziet ie het als een "gewone" data stream?

 

 

'ie' als in @littlesat, niet als de box... ;)
 


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Pro (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.




0 user(s) are reading this topic

0 members, 0 guests, 0 anonymous users