←  [NL] Gebruikersondersteuning

Forums

»

OpenPLi 9.0 release beschikbaar

charly_s's Photo charly_s 30 Oct 2023

"bad address" is geen werkende DNS. En dat kan een foute configuratie zijn of een niet werkende netwerk verbinding.

 

Toevallig een vast IP adres geconfigureerd en de release notes niet gelezen?

Hoi,

 

ja, dat klopt, maar dat was met de vorige versie's nooit een probleem (ik had de release notes wel gezien, maar die opmerking over resolv.conf stond helemaal onderaan, had ik dus mooi gemist :)).

 

/etc/resolv.conf gewist daarna box ge-reboot, daarna kon ik alle apps weer installeren.

 

er stond echter niets vreemd im de resolv.conf.

 

Voor de zekerheid had ik ook nog een oude backup teruggezet, daarna netwerk op DHCP gezet, een toen de nieuwe image gefashed, maar dat maakte eigenlijk niets uit.

 

Gelukkig heb ik nu weer een werkende box, blij dat het toch opgelost is.

 

Knap werk van jullie maar weer.


Edited by charly_s, 30 October 2023 - 17:00.
Quote

franjo's Photo franjo 30 Oct 2023

Heb inmiddels n oplossing gevonden 

uit openpli 8.3 met de juiste lettergrootte in /usr/share/enigma/Pli-Fullhd/skin.xml kopieren.

in openpli 9 deze skin.xml terug kopieren en de lettergroote is weer als voorheen 

voila!

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 30 Oct 2023

ja, dat klopt, maar dat was met de vorige versie's nooit een probleem (ik had de release notes wel gezien, maar die opmerking over resolv.conf stond helemaal onderaan, had ik dus mooi gemist :)).

 

Stukje achtergrond:

 

De issue hier is dat in oude linux versies resolv.conf een vast bestand was waarin je eventuele vaste DNS instellingen kunt maken. Het is echter al jaren de bedoeling dat dit, net als bij vaste IP instellingen, opgeslagen wordt in de netwerk configuratie.

 

Dit is nu in OpenPLi 9 geimplementeerd, mede omdat openresolv (die de DNS resolving doet) de resolv.conf nu opslaat in tmpfs (die is weg na een reboot), en alles wat je er zelf in zet overschrijft.

 

Hierdoor gaat, als je in je backup een resolv.conf hebt staan met een vaste DNS, en geen (oif een foute) DNS van DHCP krijgt, het fout als je deze backup terug zet, want de DNS informatie ontbreekt nu. Die moet je dus eenmalig opnieuw invullen, zodat deze juist wordt opgeslagen.

 

We kunnen dat niet doen tijdens de restore, want vroeger werd ook de DNS die via DHCP wordt toegewezen op die manier opgeslagen, we kunnen dus het verschil niet zien,

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 30 Oct 2023

Heb inmiddels n oplossing gevonden 

uit openpli 8.3 met de juiste lettergrootte in /usr/share/enigma/Pli-Fullhd/skin.xml kopieren.

in openpli 9 deze skin.xml terug kopieren en de lettergroote is weer als voorheen

 

Dat komt omdat de plugin fysiek de bestanden aanpast. Die aanpassing ben je kwijt zodra er een update komt.

 

Ik kijk wel of ik iets met die plugin kan.

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 30 Oct 2023

Zou je deze voor mij willen proberen, en laten weten of hij werkt (of zo niet, wat de foutmelding is)?

Attached Files

Quote

franjo's Photo franjo 31 Oct 2023

Zou je deze voor mij willen proberen, en laten weten of hij werkt (of zo niet, wat de foutmelding is)?

Hartelijk bedankt voor de flotte aanpassing, werkt zonder foutmelding in zgemma h7s. 

Zal het morgen ook in de xtrend proberen maar neem aan dat het overal zal werken.

Misschien kan de plugin weer opgenomen worden in de installeerbare  plugins in pli9.

Quote

franjo's Photo franjo 31 Oct 2023

werkt  ook op de xtrend ET8000

  :thumbs-up:

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 31 Oct 2023

Merci voor de feedback, dan zet ik 'm online in de feed.

Quote

hvrshvrs's Photo hvrshvrs 31 Oct 2023

SABnzdb werkt niet, het lijkt erop dat een verkeerde versie geinstalleerd wordt.
In de release notes staat 3.7.2.
Maar versie 4.0.3-r0.1 wordt geinstalleerd, en die mist de SABctools

root@vusolose:/# opkg list sab*
sabnzbd - 4.0.3-r0.1 - SABnzbd - The automated Usenet download tool
Quote

Frenske's Photo Frenske 31 Oct 2023

Ik vermoed dat deze plugin niet uit onze feed komt. Correct me if I'm wrong.

Sterker nog, ik weet het wel zeker. En dan zal deze niet (meer) compatible zijn met Python 3 of enige andere reden.

Quote

Tech's Photo Tech 31 Oct 2023

Die staat bij mijn weten in onze 3rd-party feed.
Quote

WanWizard's Photo WanWizard 31 Oct 2023

Nope.

 

In 8.x wel (py2), maar niet in 9.0 en develop (py3). Alles is verwijderd waarvan niet expliciet is of wordt aangegeven dat het compatible is.

Quote

Tech's Photo Tech 31 Oct 2023

Ah, duidelijk :)

Quote

Beeker's Photo Beeker 1 Nov 2023

Probeersel voor de volgende build

 

https://github.com/O...ec9906d02c285f0


Edited by Beeker, 1 November 2023 - 08:19.
Quote

carlo666's Photo carlo666 1 Nov 2023

Op Vu+ Solo4k en Ultimo4k geen problemen gehad met de overgang naar 9.0

Goed werk!

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 1 Nov 2023

Probeersel voor de volgende build

 

https://github.com/O...ec9906d02c285f0

 

@hvrshvrs,

 

Let wel, dit gaat over de nightly build. Dus als die getest kan worden als de huidige build is afgelopen? Als het werkt kunnen we de fix backporten naar 9-release.

Quote

mysat's Photo mysat 2 Nov 2023

Clean installatie openpli 9.0: Bestaande box geflashd met 9.0, geen backup teruggezet en via telnet een passwd op root gemaakt. Inloggen met ssh lukt niet.

 

ps:

 596 root      2612 S    /usr/sbin/dropbear -r /etc/dropbear/dropbear_rsa_host_key -p 22

 

Opnieuw geprobeerd echter zelfde resultaat... waar vergeet ik een stap ?

 

 

 

Quote

WanWizard's Photo WanWizard 2 Nov 2023

Nee, mits je geen tikfout gemaakt hebt moet dat gewoon werken. Een paar dagen geleden nog getest voor iemand die dit ook meldde.

Quote

mysat's Photo mysat 2 Nov 2023

Nee, mits je geen tikfout gemaakt hebt moet dat gewoon werken. Een paar dagen geleden nog getest voor iemand die dit ook meldde.

Geen tikfout... via andere ip adres met ssh root@192.168.1.240 kan ik netjes inloggen. Via Putty of MremoteNG naar dit IP adres lukt het niet (wel naar andere ssh machines). Geen openpli probleem mijn inziens, maar wel erg lastig.


Edited by mysat, 2 November 2023 - 14:27.
Quote

WanWizard's Photo WanWizard 2 Nov 2023

Geen idee. Handmatig verwijderen uit autorized_keys ?

Quote