←  [NL] Gebruikersondersteuning

Forums

»

OpenPLi 9.0 release beschikbaar

's foto boolean 22 nov 2023



Waar leid je uit af dat er "niets wordt geinstalleerd"?

 

Het feit dat je als je nog een keer installeert het antwoord is dat er niets te installeren valt spreekt dat tegen, de package manager vind duidelijk dat het wel geinstalleerd is.

 



PS. Als je op het moment dat er (volgens de GUI) géén picons meer staan geïnstalleerd, in de terminal opkg list-installed | grep ziggo uit zou voeren, dan krijg je daar (zoals verwacht) ook niets te zien. Echter wanneer je dan opkg install enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-white-220x132 uitvoert, wordt er niets geïnstalleerd. Je zult de installatie met "--force-reinstall" moeten forceren, anders gebeurt er niets.

 

Daar kan ik me dus niks bij voorstellen. Of het is geinstalleerd, of het is niet geinstalleerd. Meer smaken zijn er niet.

 

Ik zal eens kijken of ik dit reproduceren kan.

 

Hahaha, dat is normaliter ook mijn antwoord! Ik vind het net zo vreemd als jij, maar ik ben minder bekend met opkg en de eventuele quirks. Mijn package manager voorkeur gaat uit naar apt, maar ik kan me voorstellen dat opkg minder zwaar is. Ik heb meerdere back-ups gemaakt, dus ik kan eenvoudig naar een voorgaande situatie terug om het te reproduceren.

 

QNJ45pH.png

 



Hmmm...

root@dual:~# opkg install enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-black-220x132
Installing enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-black-220x132 (2.0-202112100812) on root
Downloading http://downloads.openpli.org/feeds/openpli-develop/picons/enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-black-220x132_2.0-202112100812-r0.0_all.ipk.
 * pkg_verify: File size mismatch: /var/cache/opkg/65539ae70c4909b52fcc866563f7938b_enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-black-220x132_2.0-202112100812-r0.0_all.ipk is 1780592 bytes, expecting 1780590 bytes
Removing corrupt package file /var/cache/opkg/65539ae70c4909b52fcc866563f7938b_enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-black-220x132_2.0-202112100812-r0.0_all.ipk.
 * opkg_install_pkg: Failed to download enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-black-220x132. Perhaps you need to run 'opkg update'?

en dat kan ik niet want mijn server is dood op dit moment, dus ik heb geen feed.

 

Het heeft totaal geen haast aangezien de work-a-round prima werkt, maar als IT-er wil ik altijd alles kunnen verklaren.

Citeren

's foto WanWizard 22 nov 2023

Ik ben zelf ook geen apt fan, maar dat is meer vanuit een Debian allergie, ik doe al 25 jaar redhat (yum / dnf / rpm ).

 

Ik heb het even op de todo lijst geparkeerd, ik had vandaag een nieuw mainboard verwacht, maar nog geen koerier gezien...

Citeren

's foto boolean 22 nov 2023

Privé gebruik ik alles behalve Red Hat, maar op het werk gebruik ik (wanneer het een Linux systeem betreft) juist weer uitsluitend RHEL, dus ik ben wel bekend met YUM/DNF en RPM.

 

Heeft een van je decoders de geest gegeven? Wat koeriers betreft gaat mijn voorkeur toch uit naar PostNL en DHL. Van alle vervoerders hebben zij mij het minst vaak teleurgesteld.  :)

Citeren

's foto WanWizard 22 nov 2023

Privé gebruik ik alles behalve Red Hat, maar op het werk gebruik ik (wanneer het een Linux systeem betreft) juist weer uitsluitend RHEL, dus ik ben wel bekend met YUM/DNF en RPM.

 

Heeft een van je decoders de geest gegeven? Wat koeriers betreft gaat mijn voorkeur toch uit naar PostNL en DHL. Van alle vervoerders hebben zij mij het minst vaak teleurgesteld.  :)

 

Ik doe zakelijk ook niks anders, en Prive is het Fedora, dus uit hetzelfde nest. Elke keer weer nieuwe woorden leren als ik met de PLi buildservers aan de gang moet (allemaal Ubuntu).

 

Nee, mijn server thuis, ik heb een ander MB op eBay gekocht, om te voorkomen dat ik ook CPU's, DIMMS en coolers moet gaat vervangen.

 

Geen idee met het verzonden wordt, dat heb ik als klant niet voor het zeggen. PostNL levert hier overigens niet, dan moeten ze een kilometer of 1000 rijden. wordt een duur pakketje dan... ;)

Citeren

's foto boolean 23 nov 2023

Nee, mijn server thuis, ik heb een ander MB op eBay gekocht, om te voorkomen dat ik ook CPU's, DIMMS en coolers moet gaat vervangen.

 

Mijn server staat ook nog op de nominatielijst om te worden vervangen. Het betreft een (verouderde) HPE ProLiant server met 10x 4TB in HW RAID 6, maar die machine heb ik twaalf jaar geleden (op 20 oktober 2013) ingericht en nooit iets aan gewijzigd. Wel zijn in de tussentijd al zeker zes disks gesneuveld (en vervangen), maar gelukkig nooit meer dan twee tegelijk.

Citeren

's foto boolean 23 nov 2023

..., maar die machine heb ik twaalf jaar geleden (op 20 oktober 2013) ingericht en nooit iets aan gewijzigd.


correctie: 10 jaar, niet 12...

Citeren

's foto WanWizard 23 nov 2023

De mijne is een custom build op basis van een SuperMicro Dual CPU board. Maar goed, we dwalen erg af in dit topic ;).

Citeren

's foto WanWizard 26 nov 2023

Het probleem is

root@dual:~# opkg info enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent*
Package: enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-white-220x132
Version: 2.0-202209081710-r0.0
Status: install ok half-installed
Section: base
Architecture: all
Maintainer: Stefan
MD5Sum: 5d36e749c071e5f0d2e25654530a2655
Size: 2354418
Filename: enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-white-220x132_2.0-202209081710-r0.0_all.ipk
Description: enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-white-220x132, last updated on 2022-09-08 17:10:30

Package: enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-black-220x132
Version: 2.0-202112100812-r0.0
Status: install ok installed
Section: base
Architecture: all
Maintainer: Stefan
MD5Sum: 6560928212824eea20bdb43127408b31
Size: 1780594
Filename: enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-black-220x132_2.0-202112100812-r0.0_all.ipk
Description: enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-black-220x132, last updated on 2021-12-10 08:12:56
Installed-Size: 1943933
Installed-Time: 1701018726

De white versie is nu in limbo, "half installed".

 

Maar verwijderen werkt hier wel:

root@dual:~# opkg remove enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-white-220x132
Removing enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-white-220x132 (2.0-202209081710) from root...
root@dual:~# opkg remove enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-black-220x132
Removing enigma2-plugin-picons-ziggo.transparent-black-220x132 (2.0-202112100812) from root...
root@dual:~# 
Citeren

's foto boolean 26 nov 2023

Bedankt voor het uitzoeken! Ik wist oprecht niet dat opkg een status kent genaamd "half-installed", maar dat verklaart wel waarom deze met opkg list-installed | grep ziggo niet zichtbaar was.

 

Het verwijderen m.b.v. de command line werkt bij mij ook, maar middels de GUI was/is het niet mogelijk omdat de half-installed package daar niet zichtbaar is. Voor mij is dat geen enkel probleem, maar ik kan me voorstellen dat minder doorgewinterde Linux gebruikers die hier tegenaan lopen overgaan tot het opnieuw flashen van hun box.


Veranderd door boolean, 26 november 2023 - 22:41
Citeren

's foto WanWizard 27 nov 2023

Het is ook een bizarre status natuurlijk.

 

Ik ben al aan het nadenken hoe dit te voorkomen. Uitdaging is dat je via de GUI op meerdere locaties (mount points) kunt installeren ( via opkg --add-dest ), en die locaties staan volledig los van elkaar, er zal dus flink wat code in de preinst moeten komen om te detecteren of er al picons zijn geinstalleerd.

 

En dan heb je nog potentiel het punt dat je bv een picon pakket voor Ziggo, en een picon pakket voor Canal DIgitaal kunt hebben, en waarop zou je die niet samen tegelijk kunnen installeren, die hebben geen overlap?

 

Dus eenvoudig oplossen is anders...

Citeren

's foto boolean 28 nov 2023

Is het niet mogelijk om dependencies toe te voegen aan de betreffende packages? Binnen de organisatie waarvoor ik werkzaam ben, hebben we verschillende packages waarvan we weten dat ze niet naast elkaar kunnen/mogen worden geïnstalleerd. Wanneer je zo'n package installeert, worden de conflicterende packages automatisch verwijderd. Natuurlijk moet je hier voorzichtig mee omspringen, maar als je die dependency enkel toevoegt aan de Ziggo picon packages, dan vang je daarmee de meest voor de hand liggende situaties af, toch? Ik weet echter niet hoe opkg met dependencies omgaat.

 

EDIT: Of alle picon packages gewoon met --force-reinstall installeren. Als ik mij niet vergist werkt dit ook als de package nog niet eerder geïnstalleerd is.


Veranderd door boolean, 28 november 2023 - 16:52
Citeren

's foto WanWizard 28 nov 2023

Dat kan (RREPLACES en RCONFLICTS), maar vereist dat je voor het bouwen een lijst hebt van alle conflicterende pakket namen, EN dat je volledige controle hebt over het bouwen van al die pakketten. Beide zijn lastig zo niet onmogelijk.

 

EDIT: Of alle picon packages gewoon met --force-reinstall installeren. Als ik mij niet vergist werkt dit ook als de package nog niet eerder geïnstalleerd is.

 

Dat is wellicht een betere korte termijn fix.

 

De vraag is echter wat er gebeurd als je zo twee van die pakketten geinstalleerd hebt (met overlappende bestandsnamen) en je verwijdert er eentje.

 

De kans is groot dat je daarmee ook die files verwijderd ( opkg doet geen tracking van files uit meer dan 1 pakket ), en daarmee heb je nog steeds een situatie met een geinstalleerd pakket maar geen picons...

Citeren

's foto Frans B 10 dec 2023

Gewoon via het menu firmware update zonder instellingen terug zetten. ik doe dit al heel veel jaren. Maar zal ook eens met een USB flashen. Denk niet dat het verschil zal hebben. Maar nu geen tijd. Zo de kwalificatie kijken.

Vandaag weer een poging gedaan. Een nieuwe installatie met USB, daarna alles downloaden. En met succes. Heb de LCD4LINUX wel opnieuw moeten instellen, maar nu werkt alles zoals het hiervoor ook was.

Dus bij deze een feedback dat het op de VU DUO2 ook goed werkt.

Citeren

's foto Tech 10 dec 2023

Bedankt voor de terugmelding.
Citeren

's foto Frans B 10 dec 2023

uiteraard. we zijn allemaal met de hobby bezig, dus iedere bijdrage helpt.

Citeren

's foto tonskidutch 15 dec 2023

Heb je wel de expert modus aaangezet? Anders zie je die opties inderdaad niet in het menu.

Ik zal dan nog maar eens proberen dacht ik. (tonskidutch kon niet meer inloggen)

Dat heb ik gedaan en uiteindelijk lukte het met de CIFS mount via de networkbrowser, maar niet met de mountmanager voor NFS.

enniehoe

 

HDMI-CEC is hier niet perfect na afsluiten gaat de AV receiver niet uit en 's ochtends bij booten start de TV niet op met de HDMI ingang via de AV receiver

Dat doet hij wel bij VTI.

De zenderlijst die ik erin zet is na afsluiten en booten weer weg dan wordt die uit de backup genomen. Waarom?

Als ik kijk naar de apps, moet je die MerlinEPG echt uit de feed halen want die vernaggelt de ARD en ZDF mediathek.

De Autofullbackup werkt niet als je manueel een backup wilt schrijven green screen, wellicht omdat die aanvulling ontbreekt in het pad usr/lib/enigma2/python/Plugins/Extensions/FullBackup/bin

zie in de zip

 

daarna werkt ie wel.

Bijgevoegde Bestanden

  • Bijlage  bin.zip   800,53K   2 Aantal bijlagen
Citeren

's foto tonskidutch 23 dec 2023

Zo, vandaag nog eens de nightly build erin gezet.

20231222

 

en zie daar, met de backup instellingen gaat plot NFS wel en na vier HDMI-CEC wijzigingen het aan en uitschakelen van alle apparatuur ook.

De zenderlijst blijft nu ook m'n eigen lijst na herstart e/of reboot

perfect mannen

wat er verder in die nightly build nog gewijzigd is t.o.v. de stable build kon ik hier nergens terug lezen

 

Gracias ;)

Citeren

's foto Tech 23 dec 2023

De nightly is momenteel niet bepaald stabiel, er worden nogal wat aanpassingen gedaan aan de BSP en mede daardoor kan het zomaar zijn dat je ineens over nieuwer drivers beschikt dan we eerder beschikbaar hadden.

 

 

 

 (tonskidutch kon niet meer inloggen)

Betreft het een wachtwoord probleem?

Die kunnen wij met alle plezier voor je resetten als je dat wilt.

 

12 December was je laatste login als tonskidutch...

Citeren

's foto tonskidutch 23 dec 2023

Yep, ook met de aanvulling AFB werkt het nu

 

 

oké, zal er eens naar kijken om originele account te resetten @Tech

Citeren

's foto tonskidutch 23 dec 2023

De nightly is momenteel niet bepaald stabiel, er worden nogal wat aanpassingen gedaan aan de BSP en mede daardoor kan het zomaar zijn dat je ineens over nieuwer drivers beschikt dan we eerder beschikbaar hadden.

 

 

 

 (tonskidutch kon niet meer inloggen)

Betreft het een wachtwoord probleem?

Die kunnen wij met alle plezier voor je resetten als je dat wilt.

 

12 December was je laatste login als tonskidutch...

graag want een anvraag wegens wachtwoord vergeten werkt niet.

Citeren