Jump to content


Photo

Satelliet tv vs IPTV


  • Please log in to reply
44 replies to this topic

Re: Satelliet tv vs IPTV #21 teo1966

  • Senior Member
  • 1,108 posts

+10
Neutral

Posted 24 November 2023 - 10:02

hier met npo 1 een bitrate van gemiddeld 12000 op trined / glas ziet er goed en strak uit het beeld met c+ is het een drama met  een bitrate van 6000 gemiddeld

 

Attached File  Screenshot 2023-11-24 at 09-57-06 Vu Ultimo4K - OpenWebif.png   91.14KB   11 downloads

 

Attached File  Screenshot 2023-11-24 at 10-00-27 Vu Ultimo4K - OpenWebif.png   21.14KB   6 downloads


VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: Satelliet tv vs IPTV #22 Tech

  • Forum Moderator
    PLi® Core member
  • 14,840 posts

+481
Excellent

Posted 24 November 2023 - 14:04

Dat is nogal een vergelijking, canaal digitaal verliest al jaren op alle fronten…..

Aan de rand van de afgrond is een stap voorwaarts niet altijd vooruitgang....

On the edge of the abyss, a step forward is not always progress....

Hardware: 2x Daily used Vu+ Ultimo 4K - Vu+ Duo 4K SE and a lot more.... - VisioSat BiBigsat - Jultec Unicable Multiswitch 4 positions: 19.2/23.5/28.2 East - Diseqc motorized flatdish antenna

Software : HomeBuild OpenPLi Develop and Scarthgap builds, local cards driven by OsCam

Press the Posted Image button on the buttom right of this message ;)

Have you tried our wiki yet? Many answers can be found in our OpenPLi wiki


Re: Satelliet tv vs IPTV #23 boolean

  • Senior Member
  • 215 posts

+2
Neutral

Posted 30 November 2023 - 15:58

 

 

Jah via kabel fiber is beste...

 
Ik weet niet precies wat je onder "beste" verstaat, maar als het om de beste beeldkwaliteit gaat kom je toch echt niet bij glasvezel uit. Wij hebben al ruim 10 jaar glasvezel internet (Gigabit), maar voor lineaire televisie hebben we een Ziggo abonnement ernaast. Ik heb anderhalf jaar gelden nog een vergelijkend warenonderzoek gedaan en dan niet op de amateuristische/knullige manier waarop de digibeten bij de Consumentenbond dat doorgaans doen. Ik heb de transport streams van Ziggo/UPC, KPN/XS4ALL, T-Mobile en NLZIET met elkaar middels een AviSynth script vergeleken en Ziggo kwam daarbij als grote winnaar uit de bus; hun streams hebben verreweg de hoogste bitrate en de minste compressie artifacts.
 
Desalniettemin was het beeld van de andere providers (op NLZIET na) niet slecht. Hetgeen NLZIET aanbiedt is zo ondermaats dat zelfs een blinde het niet kan verdragen. Ook de audio bij NLZIET zal niemand bekoren. Waar alle andere providers zes kanaals geluid (AC3 5.1) aanbieden, komt NLZIET met dubbel mono op de proppen (wat ze onterecht stereo noemen). Je moet echt krap bij kas zitten wil je die service in overweging nemen.
 

Dat vraag ik me dan ook af want 30 seconden vertraging is mij nog nooit opgevallen, wel als je de formule1 kijkt omdat die kinderachtige club van Viaplee dat heeft afgedwongen.


Laat me niet over Viaplay beginnen... Hoewel ik zelf geen F1 kijk, weten mijn schoonouders dat wel te waarderen. Voorheen (toen Ziggo het nog via de kabel aanbood) hadden ze een super strak beeld op hun OLED en met de overstap naar Viaplay zijn het ne*kende pixels geworden die je met weinig moeite kunt tellen.

 

Normaal gezien moet fiber beste en sneller zijn dan satteliet... en fiber normaal gezien de toekomst snelste en ook betere kwaliteitbeeld beste....

 

 

Excuses voor mijn late reactie, ik had je post gemist. Je haalt het e.e.a. door elkaar. Zowel glasvezel als kabel hebben genoeg bandbreedte om de best mogelijke beeldkwaliteit te leveren, dus daar ligt het niet aan. De IPTV streams die glasvezelproviders aanbieden zijn (doorgaans) van lagere kwaliteit dan hetgeen Ziggo over de kabel aanbiedt. Daarnaast heeft Ziggo natuurlijk ook IPTV; alle UHD/4K zenders worden op die manier aangeboden.

 

Simpel gezegd: als glasvezel (in mijn geval KPN) dezelfde beeldkwaliteit kon leveren als Ziggo, had ik niet twee losse abonnementen (KPN glasvezel internet + Ziggo kabel TV). Echter, als ik financieel krap bij kast zou zitten, had ik het kwaliteitsverschil voor lief genomen en wel voor een all-in glasvezelabonnement (TV + internet) zijn gegaan, maar gelukkig is dat niet het geval.



Re: Satelliet tv vs IPTV #24 boolean

  • Senior Member
  • 215 posts

+2
Neutral

Posted 30 November 2023 - 16:32

hier met npo 1 een bitrate van gemiddeld 12000 op trined / glas ziet er goed en strak uit het beeld met c+ is het een drama met  een bitrate van 6000 gemiddeld

 

attachicon.gif Screenshot 2023-11-24 at 09-57-06 Vu Ultimo4K - OpenWebif.png

 

attachicon.gif Screenshot 2023-11-24 at 10-00-27 Vu Ultimo4K - OpenWebif.png

 

Het is mij niet geheel duidelijk wat je hier vergelijkt. Is dit een vergelijking tussen glasvezel en satelliet of glasvezel en kabel? Je schrijft namelijk dat je NPO1 met Canal+ vergelijkt, maar dat zijn twee verschillende zenders. Of heb je de vergelijking gemaakt tussen NPO1 op TriNed (glasvezel) en NPO1 op Canal Digitaal (M7 Group) via satelliet?

 

Ik heb zelf geen schotel meer, maar de laatste keer dat ik met Canal Digitaal in aanraking ben geweest, was dat sowieso een tranentrekker. De geleverde kwaliteit is benedenmaats en alles behalve representatief voor satelliet. Waarschijnlijk zijn er te weinig Nederlandse abonnees om een hogere bandbreedte rendabel te maken.



Re: Satelliet tv vs IPTV #25 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,845 posts

+1,780
Excellent

Posted 30 November 2023 - 16:48

M7 is nog steeds een tranentrekker. Je hebt op 28.2 SD zenders die scherper/beter zijn van dan de HD van M7... Maximale compressie om zo veel mogelijk op 1 transponder te krijgen.

 

Probleem zit voor een flink deel bij de content aanbieders. De provider moet tegenwoordig zowel de zenders betalen als de infrastuctuur voor uitzending.

 

En de abonnee moet dat allemaal ophoesten, zelfs voor een paar basis zenders ben je nu al snel 20 euro per maand kwijt.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Satelliet tv vs IPTV #26 teo1966

  • Senior Member
  • 1,108 posts

+10
Neutral

Posted 30 November 2023 - 18:28

 

hier met npo 1 een bitrate van gemiddeld 12000 op trined / glas ziet er goed en strak uit het beeld met c+ is het een drama met  een bitrate van 6000 gemiddeld

 

attachicon.gif Screenshot 2023-11-24 at 09-57-06 Vu Ultimo4K - OpenWebif.png

 

attachicon.gif Screenshot 2023-11-24 at 10-00-27 Vu Ultimo4K - OpenWebif.png

 

Het is mij niet geheel duidelijk wat je hier vergelijkt. Is dit een vergelijking tussen glasvezel en satelliet of glasvezel en kabel? Je schrijft namelijk dat je NPO1 met Canal+ vergelijkt, maar dat zijn twee verschillende zenders. Of heb je de vergelijking gemaakt tussen NPO1 op TriNed (glasvezel) en NPO1 op Canal Digitaal (M7 Group) via satelliet?

 

Ik heb zelf geen schotel meer, maar de laatste keer dat ik met Canal Digitaal in aanraking ben geweest, was dat sowieso een tranentrekker. De geleverde kwaliteit is benedenmaats en alles behalve representatief voor satelliet. Waarschijnlijk zijn er te weinig Nederlandse abonnees om een hogere bandbreedte rendabel te maken.

 

allebei met NPO 1 HD op de C+ sat en trined dcb-c glasvezel


VU+ULTIMO4K/HD11/HD530C/HD51/multibox openpli 9.0


Re: Satelliet tv vs IPTV #27 mimisiku

  • Senior Member
  • 5,501 posts

+114
Excellent

Posted 1 December 2023 - 09:59

Dat ik nog Ziggo had vond ik de beeldkwaliteit zichtbaar beter dan die van CDS/TVV. Nu alleen nog TVV, Fransat, TivuSAT en UK FTA....
Met één been in het graf..... Helaas

Re: Satelliet tv vs IPTV #28 boolean

  • Senior Member
  • 215 posts

+2
Neutral

Posted 10 January 2024 - 17:26

Aangezien ik zelf geen schotel meer heb, ben ik aan het experimenteren gegaan met IPTV. Het valt op dat eigenlijk al het satelliet aanbod beter is dan hetgeen Canal Digitaal (M7 Group) aanbiedt.
 
kyT1Kfmh.jpg

Het zou mooi zijn als er meer legale lineaire IPTV alternatieven zouden komen en meer zenders in 4K HLG uitzenden. Ik verwacht echter dat het bij wishful thinking blijft.



Re: Satelliet tv vs IPTV #29 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,845 posts

+1,780
Excellent

Posted 10 January 2024 - 17:36

Er komen zeker meer IPTV alternatieven, de hele wereld gaat die richting op. SKY bv is dit al druk aan het pushen en de schotel aan het uitfaseren.

 

Probleem is dat het allemaal closed oplossingen zijn, bij SKY zelfs zo erg dat ze veel druk uitoefenen op consumenten om niet een streaming boxje af te nemen, maar een hele TV zodat ze ook controle hebben over wat je nog meer kijkt...


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Satelliet tv vs IPTV #30 littlesat

  • PLi® Core member
  • 56,931 posts

+695
Excellent

Posted 10 January 2024 - 17:39


 maar een hele TV zodat ze ook controle hebben over wat je nog meer kijkt...

 

Brrrrr and Grrrrr


Edited by littlesat, 10 January 2024 - 17:39.

WaveFrontier 28.2E | 23.5E | 19.2E | 16E | 13E | 10/9E | 7E | 5E | 1W | 4/5W | 15W


Re: Satelliet tv vs IPTV #31 boolean

  • Senior Member
  • 215 posts

+2
Neutral

Posted 10 January 2024 - 18:01

Probleem is dat het allemaal closed oplossingen zijn, bij SKY zelfs zo erg dat ze veel druk uitoefenen op consumenten om niet een streaming boxje af te nemen, maar een hele TV zodat ze ook controle hebben over wat je nog meer kijkt...


Dat werkt het illegale aanbod juist weer in de hand. Waarom begrijpen dergelijke bedrijven niet dat zoiets averechts werkt? Toen Netflix kwam met een gigantisch aanbod dat steeds verder werd uitgebreid, zijn de illegale praktijken in sneltreinvaart afgenomen. Echter vanaf het moment dat het aanbod begon te versnipperen (lees: ondergebracht bij verschillende aanbieders/concurrenten) waardoor je meerdere abonnementen nodig had wilde je voldoende keuze hebben, zijn de alternatieve kanalen weer als padenstoelen uit de grond geschoten. Zoals ik het zie ligt de schuld dus niet bij de consumenten, maar bij de gierigheid van commerciële bedrijven.



Re: Satelliet tv vs IPTV #32 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,845 posts

+1,780
Excellent

Posted 10 January 2024 - 18:26

Dat komt omdat de grote media moguls, de content providers, nog steeds alle macht hebben, en de druk om inkomsten te genereren steeds verder opvoeren. Het is een herhaling van zetten, nu gebeurt er met video wat er eind jaren '90 met audio gebeurde.

 

Ook nu zijn ze druk bezig hun eigen graf te graven, je ziet al dat de amazons en de netflixen het al moeilijk krijgen, en reclame moeten invoeren om de inkomsten op te krikken. Waardoor er weer een reden bij komt om die links te laten liggen, geen reclame was nu juist een selling point voor die diensten...

 

Net zoals van religie is er van rechts-libertarisme (eigenlijk anarcho-kapitalisme en minarchisme) nog nooit iets goeds gekomen... Behalve dan voor dat selecte groepje multi-millionairs...


Edited by WanWizard, 10 January 2024 - 18:29.

Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Satelliet tv vs IPTV #33 boolean

  • Senior Member
  • 215 posts

+2
Neutral

Posted 10 January 2024 - 20:04

Met het risico zweverig over te komen: alles in het leven draait natuurlijk om balans. Te links (communistisch) is niet goed, maar te rechts ook niet. Aangezien mensen overwegend extrinsiek gemotiveerd zijn, begrijp ik de keuze voor een kapitalistisch economisch systeem. Men moet er echter voor waken dat het geen graaicultuur wordt, maar dat is (zoals de praktijk uitwijst) makkelijker gezegd dan gedaan. Zolang het dezelfde type mensen zijn die met de scepter zwaaien, zal er weinig veranderen.



Re: Satelliet tv vs IPTV #34 40H3X

  • Forum Moderator
    PLi® Contributor
  • 5,908 posts

+190
Excellent

Posted 10 January 2024 - 20:14

Tja autonome groei is eindig en dan stopt het toenemen van rendement, gezien economen daar niet mee kunnen omgaan, een mooie winst die stil staat, moet er meer komen….


Hardware: Vu+ Uno 4K SE - Vu+ Duo 4K  - Fuba 78 cm - Tripleblock LNB Quad 19.2/23.5/28.2 - DS918+
Software : OpenPLi - OSCam - Settings van Hans - Autotimer - EPGImport

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Remember: Upvote with the rep_up.png button for any user/post you find to be helpful, informative, or deserving of recognition!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki

Note: I do not provide support via PM !.


Re: Satelliet tv vs IPTV #35 tonskidutch

  • Senior Member
  • 171 posts

+2
Neutral

Posted 11 January 2024 - 11:07

@boolean extrinsiek <> intrinsiek

intrinsiek wil de consument (of die nu communistisch of kapitalistisch is) het beste voor zijn geld

dat die consument extrinsiek beinvloedbaar is lijkt me helder.

 

@all ,

jaren geleden was satelliettv kijken de goedkoopste wijze van informatie vergaren, zelfs Knaldigitaal was daar destijds trots op.

Door de ether te "verkopen/verhuren" is alles losgebarsten met betrekking tot wie wat door geeft aan kanalen en ook HOE?

Devide et impera <> verdeel en heers. Dat is het moderne liberalisme.

 

Gelukkig kun je nog op je schoteltje genoeg HD video met digital dolby audio zien, dat bij Ziggo al voor een groot deel overeenkomt. Helaas niet voor de buitenlandse zenders.

 

Maar inzake HOE je die kwaliteit binnenhaalt is nog suboptimaal op zo'n suffe next of next mini. Maar ook bij Canal Digitaal is de kwaliteit nog steeds niet op het niveau wat de klant verwacht. Eigenlijk heb je helemaal niets aan je UHD TV en je Dolby Atmos installatie en speakers.

 

Daarentegen zijn alle abonnementen en hardware wel heel veel duurder, dus goedkoper is satelliet + abonnement al jaren niet meer.

IPTV is op dit moment gewoon de betere optie via je apps. Kijk maar naar de prijzen van NLziet en weeg dat t.o.v. de beeld en geluidkwaliteit. Doe daar een beetje Netflix bij en je bent meestal veel tevredener kwa doorsnee kijker.

 

IPTV is niet te verwarren met illegale streampies, waar de kwaliteit op de laatste plaats komt. Omdat we de hardware toch hebben staan, kunnen we het beste ervan maken door FTA satelliet + IPTV te gebruiken. Je Internet Only kosten gaan er beslist niet heel veel door omlaag maar je hebt wel nog die kans over de grenzen kijken.


koude thee is lekkerder dan koude koffie

Re: Satelliet tv vs IPTV #36 boolean

  • Senior Member
  • 215 posts

+2
Neutral

Posted 17 January 2024 - 18:03

IPTV is niet te verwarren met illegale streampies, waar de kwaliteit op de laatste plaats komt. Omdat we de hardware toch hebben staan, kunnen we het beste ervan maken door FTA satelliet + IPTV te gebruiken. Je Internet Only kosten gaan er beslist niet heel veel door omlaag maar je hebt wel nog die kans over de grenzen kijken.

 

Als je doelt op Netflix/Disney+/Prime/ATV, etc. VS illegale IPTV streams, heb je inderdaad een punt. De betreffende content wordt namelijk niet live vanaf de bron (i.e. Netflix) gestreamed, maar is al eerder geript en opgeslagen op eigen servers. Daarbij wordt vaak gekozen voor de 1080p source met de laagste bitrate zonder HDR/DV/Atmos. Dat bespaart niet alleen opslagcapaciteit, maar ze zijn er dan ook zeker van dat al hun abonnees het af kunnen spelen. Niet iedereen heeft namelijk een 4K TV met HLG, HDR10 en/of DV. Dus als je voor "kwaliteit1" gaat, laat je (voor deze content) illegale IPTV aanbieders links liggen. Dit geldt echter niet voor live TV. Die streams worden door de illegale aanbieders niet opgeslagen of hercodeerd, maar (bijna) 1:1 doorgegeven aan hun abonnees. Hetgeen wel vaak wordt gedaan is het on-the-fly remuxen, waarbij er slechts één audio stream wordt doorgegeven. De beeldkwaliteit blijft daarbij echter identiek aan de bron.

 

*1. Ik heb kwaliteit tussen quotes gezet, omdat de videos die door legitieme stremmingsdiensten (i.e. Netflix) worden aangeboden het ook niet halen bij Blu-ray; daar zit nog steeds een behoorlijk verschil tussen. 


Edited by boolean, 17 January 2024 - 18:05.


Re: Satelliet tv vs IPTV #37 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,845 posts

+1,780
Excellent

Posted 17 January 2024 - 20:55

Die stream worden wel degelijk opgeslagen, die zelfde media wordt namelijk ook gebruikt om de catch-up service te leveren. Er zit altijd een paar minuten vertraging op een IPTV stream.


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Satelliet tv vs IPTV #38 boolean

  • Senior Member
  • 215 posts

+2
Neutral

Posted 17 January 2024 - 22:30

Ik wilde vooral benadrukken waarom er wel verschil in beeldkwaliteit is bij VOD, maar niet bij live streams (uiteraard afhankelijk van de bron). Er zit gemiddeld slechts 35 seconden tussen live TV over IPTV en satelliet/kabel. Als je "live" kijkt, krijg je het beeld vanuit de betreffende bron zonder dat er extra compressie wordt toegepast. De buffer is nodig om on-the-fly te remuxen en catch-up aan te kunnen bieden. Na een aantal dagen (meestal 7) wordt die data weer gewiped. Ik vind het vooral bewonderenswaardig hoe redundant sommige aanbieders (ik heb het hier niet over de brokers/tussenpersonen) hun dienst hebben opgezet. Vaak hebben ze meerdere bronnen voor dezelfde content waartussen (met slechts een korte onderbreking) kan worden gewisseld. Het is alleen jammer dat geen van de aanbieders (voor zover ik weet) Ziggo als bron voor de Nederlandse zenders gebruikt.



Re: Satelliet tv vs IPTV #39 WanWizard

  • PLi® Core member
  • 69,845 posts

+1,780
Excellent

Posted 17 January 2024 - 22:38

Dat ligt erg aan je IPTV provider. Ik heb er een paar gezien die HD streamen in 1280x720, en er is geen zender die daar op uitzend. 35 seconden is redelijk accurraat, zo iets meet ik ook.

 

Ten aanzien van infrastructuur, op zich valt dat wel mee. De software kun je zo van de plank halen. en er zijn er maar een paar die zich echt met de backend bezighouden, mede gezien de enorme kosten die die infrastructuur met zich mee brengt.

 

De rest zijn allemaal resellers die de echte aanbieder via proxies verbergen. Je merkt dat als er ergens iets om valt (zoals laatst met de inval in Den Helder), dan is ineens elke IPTV aanbieder de (zelfde) klos...

 

En weet je zeker dat Ziggo nergens bron is? Waar komen dan Ziggo Sport Racing en zo vandaan? En RTL Lounge en zo, die niet meer op de sat zitten?


Currently in use: VU+ Duo 4K (2xFBC S2), VU+ Solo 4K (1xFBC S2), uClan Usytm 4K Ultimate (S2+T2), Octagon SF8008 (S2+T2), Zgemma H9.2H (S2+T2)

Due to my bad health, I will not be very active at times and may be slow to respond. I will not read the forum or PM on a regular basis.

Many answers to your question can be found in our new and improved wiki.


Re: Satelliet tv vs IPTV #40 boolean

  • Senior Member
  • 215 posts

+2
Neutral

Posted 18 January 2024 - 12:43

Ik heb me pas recent in het hele IPTV gebeuren verdiept en kwam daarbij een oud studiegenootje tegen (ik herkende zijn alias/nick) die momenteel een backend runt. Na het uitwisselen van contactgegevens en een ouwe-jongens-krentenbrood gesprek, heeft hij mij de inner workings laten zien. Voor het NL aanbod wordt o.a. IPTV van KPN als bron gebruikt. Het DRM was blijkbaar al "gekraakt" voordat KPN daadwerkelijk live ging. Overigens ken ik geen enkele stremmingsdienst waarvan DRM nog niet is omzeild. Widevine is ronduit de meest gebruikte DRM en kent verschillende levels. Doordat backwards compatibility moet worden gegarandeerd, is het op dit moment nog relatief eenvoudig om DRM te omzeilen. Het wordt pas echt een uitdaging als L1 implementaties de norm worden.




1 user(s) are reading this topic

0 members, 1 guests, 0 anonymous users